vaken

Vakencorner

Botten   Föregående ämne   Nästa Ämne  Registrera dig för att posta

Amnesty och Syrien

Registrerade sig:
2012-05-12 12:14
Från Sverige
Som medlem i Amnesty har jag den senaste tiden med oro följt vad jag ser som även denna organisations deltagande i krigshetsen mot Syrien. Därför skickade jag just iväg följande brev till dem. Kanske får jag en förklaring:

Hej Amnesty!

Jag följde först krigshetsen mot Libyen i svensk media, vilken som bekant resulterade i att både kristdemokrater, miljöpartister, vänsterpartister, moderater, folkpartister, centerpartister och socialdemokreter sade ja till att Sverige inte bara lämnat sin neutralitet utan även lämnade sin s.k. alliansfrihet - för att liera sig med Nato/USA och anfalla/ bomba sönder Libyen. Och bidra till att Libyens ledare lynchades till döds. Trots att de flesta av ovan nämnda ja-sägare till krig, lemlästning och förstörelse aldrig satt sin fot i landet vars regim de fördömde.

Med facit i hand vet vi numer att livet i Libyen inte blivit bättre. Tvärtom - Sverige har bidragit till att ruinera och skapa kaos i ett av de afrikanska länder som innan vår förstörelse hade jämförelsevis hög levnadsstandard. FN:s millenniemål om halverad fattigdom i Afrika till år 2015 var innan kriget fullt nåbar i Libyen, men är genom vår förstörelse numer raserad. Anledningen till kriget lär, som vanligt, ha varit den koloniala hungern efter pengar, kontroll och naturtillgångar. Det lär ha grundats en bank i Libyen som inte motsatte sig kontroll från USA och EU efter bara 4 dagars "uppror". Ghadaffi eftersträvade självständighet och en afrikansk valuta fri från USA och EU-kontroll. Det sticker naturligtvis i ögonen på våra totalitära makthavare här i väst, med kolonialismen i generna.

Nu upprepas samma historia mot Syrien: Svensk media framställer sedan 1 1/2 år tillbaka konstant, i så gott som varje nyhetssändning, den lagliga syriska regimen och dess ledare som ett monster som urskiljningslöst mördar och lemlästar sin egen befolkning - och då företrädesvis barn, kvinnor och fredliga demonstranter. Amnesty valde nyligen att lämna följande bild av förhållandena i landet till sina medlemmar, för att be dem donera:

Dear Cornelia,

This week Amnesty is releasing shocking field investigations from the frontlines of the crisis in Syria.

Amnesty found widespread new evidence of heinous war crimes committed by the Syrian government armed forces and militias.

…“Is the world just going to keep watching and do nothing until we’ve all been killed?” - Syrian man, speaking to Amnesty International last month.

“Little Juma’a, eight years old, was shot in throat and in the palms of both hands; he was holding his hands up when he was shot.” – an individual describes the brutality in Biftamoun, Syria

Amnesty vet förhoppningsvis med säkerhet att det var regimen som utförde detta bestialiska dåd, annars är det ju fråga om rent förtal och falsk information. Det ser enligt svensk medias rapportering nästan ut som att så snart ett barn dyker upp inom skotthåll, kanske med sin mor och en grupp fredliga demonstranter - då skjuts helst samtliga urskiljningslöst ned av regimen. De tungt beväpnade rebellerna beter sig enligt rapporteringen tydligen inte så - de framställs så gott som alltid som fredliga och oskyldiga offer.

Att svenska TV-tittare köper denna ensidiga och enligt uppgift förvrängda rapportering - med manipulerade bilder sammansatta med ord från andra sammanhang - säger en del om vår sovande och auktoritetstrogna befolkning. Jag köper dock inte propagandan utan ser och lyssnar även till annan nyhetsrapportering än den av bl.a. amerikanska finansinstitut ägda svenska median.

När nu Amnesty sällar sig till den ena sidan i konflikten, mot regimen i Syrien, och uppmanar oss att:

We now need your help to:

Pressure Russia and China to immediately halt weapons and munitions transfers to the Syrian government.
Demand that the United Nations Security Council act decisively in the wake of mounting global awareness of the crisis.
Ensure that human rights monitors can travel throughout Syria to get the facts that break through the Syrian government’s lies.

så undrar jag varför vi inte även ska pressa Saudiarabien, Turkiet och jag tror det var Iran till att sluta leverera vapen till rebellerna? Dessa har enligt andra uppgifter startat kriget i Syrien, tungt beväpnade, för att hämnas Assads far och vill nu byta regim - genom våld. Varför utgår svensk media och uppenbart även Amnesty från att dessa tungt beväpnade rebeller talar sanning - medan regimen ljuger?

Varför vill Amnesty att vi bara pressar Ryssland och Kina att sluta leverera vapen till den ena sidan, i detta fall den lagliga regimen i landet? Ska minoriteter i andra länder fortsätta göra som nu även rebellerna i Syrien - starta väpnat uppror och få hela västvärlden att sluta upp bakom sig för att fälla den ena regimen efter den andra? Bara för att en ny diktator ska ta över? En diktator som ger de västliga makthavarna det de åtrår, för stunden. Eller skapa kaos som möjliggör att väst får sitt – om inte annat att sälja vapen.

Varför ska vi inte istället pressa alla som levererar vapen till död och förstörelse? Enligt uppgifter från människor som levt i Syrien är stödet för regimen ca 80% av den syriska befolkningen. De säger att vår västerländska media hetsar till krig. Och tänker man efter så är det väl inte otroligt? Den amerikanska ekonomin gungar och EU:s ekonomi befinner sig i kris. Vad passar då bättre än att ge krigsindustrin lite fart - den är ju som bekant en betydande inkomstkälla. Sverige är dessutom världens största vapenexportör per Capita och samarbetar med diktaturen Sudiarabien på området.

Det sorgliga är att Amnesty valt sida och väljer att sälla sig till dem som med våld vill avsätta Syriens ledare, istället för att kräva stopp på alla sidors våld och krigföring. Varför inte kräva ett världsomfattande lagstadgat förbud mot krig! - istället för den aldrig sinande strömmen av nya förbud från våra makthavare som går ut på att slå undan möjligheten för den enskilda människan att klara sin försörjning och överlevnad i småskalighetens tecken?

I Amnesty Press Nr 2 juni 2012 står:

"I Syrien fortsätter människor att gå ut på gatorna för att demonstrera trots att regimen slår till hårt mot protesterna. Den före detta samvetsfången Kamal al-Labwani höll huvudanförandet på Amnestys årsmöte."

Amnesty har arbetat för hans frigivning - med lyckat resultat. Sedan citerar jag honom:

"...Jag tror innerligt att det enda sättet att bekämpa regimen är med våld. Borde inte mänskliga rättigheter inkludera rätten till självförsvar."

Om Amnesty har säkra bevis för att den syriska regimen startade och fortsätter det väpnade våldet mot en obeväpnad, fredlig befolkning, att den utförde dessa påtalade bestialiska mord - ingen annan, inte rebellerna - ja då är det en annan sak. Men människor som kommer därifrån säger till mig att det är tungt beväpnade rebeller som startat kriget och utför bestialiska dåd, mot en majoritet av befolkningen. De förnekar inte att regimen slår tillbaka, hårt – men har inte en regim rätt att försvara sig och en majoritet av befolkningen?

Att Amnesty valt att kräva stopp för enbart den ena krigförande sidan - inte den andra - gör att jag funderar på att lämna Amnesty, men med sorg, eftersom mycket av Amnestys arbete är mycket bra - när det gäller att se till individers mänskliga rättigheter mot förtryckarregimer.

De totalitära makthavarna behöver dock ingen medhjälp från organisationer som Amnesty!

http://corneliadahlberg.wordpress.com/2012/02/13/mer-syrien/

http://corneliadahlberg.wordpress.com/2012/01/13/libyens-historia/

http://corneliadahlberg.wordpress.com ... penfabrik-i-saudiarabien/

http://corneliadahlberg.wordpress.com ... et-av-den-arabiska-varen/

Postat den: 2012-06-17 17:07

Re: Amnesty och Syrien

Registrerade sig:
2010-07-08 10:05
Från Planeten Tellus
Jag kan inget annat än hålla med dig.

Situationen är helt sinnesjuk att folk kan hata varandra för olikheterna så kraftigt att dom missar likheterna.

Det är skrämmande.

Postat den: 2012-06-17 18:13

Registrerade sig:
2008-11-27 02:27
Från gothenburg
Amnestys medlemmar borde ju sätta ett tryck på ledningen av organisationen att avgå och anklaga dem för korruption och maktmissbruk och att stödja USA´s och Englands krigsindustri.

Postat den: 2012-06-17 18:26

Okänd
Amnesty är ett stort skämt Cornelia.

Det är en skapat förening för att inge falskt hopp och tro man gör någonting genom att skänka pengar.

Postat den: 2012-06-17 18:38

Registrerade sig:
2010-07-08 10:05
Från Planeten Tellus
Ja rakt av..

Det krävs mycket mera aktion från amnesty inte bara i detta fall men även ensiklda individers fall.

Folk som verkligen har råkat hårt hårt illa ut och hamnat mellan stolar osv får ingen respons från amnesty och jag får känslan av att dom som jobbar på amnesty sitter på höga hästar och klassar förtryck enligt en skala.

Hej amnesty om man ska upprätthålla namnets syfte och mening så gör eran röst hörd och stödj dom förtryckta.

Postat den: 2012-06-17 18:38

Registrerade sig:
Från Sverige
Så snart man kikar lite bakom kulisserna i gruppen man sällat sig till, så dyker ju tillkortakommanden upp. Så lätt hänt att ego och fegheten styr och man säljer sig, för en position och pengar. Jag tror på individen - vilken klyscha, men så snart vi ser på varandra som gruppvarelser verkar det bli krig.

Postat den: 2012-06-18 11:49

Registrerade sig:
2010-01-19 17:35
Du skriver bra och är välinformerad i ämnet. Jag ser din frustration, men om du har tilltro till myndigheter i allmänhet så kommer din världsbild snart krackelera om du nu får för dig att syna dessa välgörare tyvärr. Håll huvudet högt ifrågasätt allt men inte för att ifrågasätta utan för att få ett svar, det är i alla fall mitt måtto. All lycka i världen till dig sanningssökare.

Postat den: 2012-06-18 21:26

Registrerade sig:
Från Sverige
Tack! Tilltron till våra myndigheter har så gott som total-krackelerat - man får inte vänta sig någonting därifrån, de är liksom tomma skatteslukare.

Postat den: 2012-06-18 22:40

Registrerade sig:
Som du skriver så tycker jag att du kanske borde bli journalist, för du för ett logiskt och ofrånkomligt argument på tal. Är dom ärliga mot dig så får du ett svar men om inte så skiter dom fullständigt i din skrivelse och låtsas som inget eller så skriver dom och svarar PGA rädsla och försöker bortförklara dina argument hur solklara dom än är.

Postat den: 2012-06-18 22:53

Registrerade sig:
Från Sverige
Lägger upp svaret här när/om det kommer!

Postat den: 2012-06-19 21:44

Registrerade sig:
Vi får hoppas att det blir ett svar för organisationen är grundat på stöd och medverkan av medlemmarna för att bilda ett mer humant samhälle.

Postat den: 2012-06-19 22:06

Registrera dig för att posta

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper