Vakencorner
|
Re: Micro SIM
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Ingen fara, alla fick lämna in förslag på ny standard av sim kort och det blev Apples nano sim, de andra tillverkarna kommer nu också att bygga mobiler med nano sim. Anledningen r för att spara utrymme i mobilen till annat.
Posted on: 2012/8/2 23:02
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Det är så.
Apple har som jag förstår patent på detta sim. Dom har lovat att inte ta betalt från andra företag som använder sim-kortet. Tror man på det? Det man "förlorar" på gungorna tar man dock igen på karusellen eftersom hållaren till kortet också är ett patent ägt av Apple. Här har dom inte lovat något alls. Rätta mig om jag har fel. Det var länge sen jag läste om detta. Vill också minnas att standarden som Apple fick igenom egentligen(!) inte uppfyllde kraven som standard eftersom kortet kan sättas fel, röra på sig och lite annat yadda yadda. Nokias lösning hade inte dessa problem. Som vanligt är man fundersam på vad det är dom får patent på egentligen. Dom har helt enkelt tagit bort plasten runt själva chippet, och vips så har man en ny produkt som man kan ha patent på. Eller är det mer än så? Kan man äga alla rättigheter för produkter som ser ut som en fyrkantig platta med rundade hörn och en skärm i mitten så kan man väl i och för sig få patent på vad fan som helst. En standard, och all teknik som den innefattar, ska ägas av allmänheten och absolut inte av företag som Apple som är en av världens största fiender mot innovation, framsteg och frihet. Tycker jag. För att inte tala om patentreglerna som är bromsklossen nummer ett! Orkar inte ens spy på det just nu.. Kortfattat behöver detta göras om samtidigt som man nollar banker och andra "icke-värden" i världen.
Posted on: 2012/8/3 0:42
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Det här med att alla fick lämna in för en ny standard måste gälla det nya SIM kortet för iPhone 5, för Apple förvirrade operatörerna med sina Micro SIM.
Jag tycker det verkar konstigt, för operatörerna vill väldigt gärna ha kvar sina SIM-kort. Det är fullt möjligt att bygga in SIM-kortets funktion i telefonen idag och ha en kod i stället för SIM-kort. Detta har operatörerna försökt stoppa i åratal med motiveringen att det är drabbar konsumenterna med att ta fram en ny standard. Tar apple patent på en ny standard styr ju hur det kan användas och kan skaffa sig fördelar genom att utöka funktioner för sig själva och därmed konkurera ut andra användare. |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login