vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Folkligt ägd bank?
#1


See User information
Det kändes som att det var dags nu att släppa den stora idén som kanske hela svenska befolkningen skullee vilja testa..

Vad sägs om att svenska folket investerar i en folkligt styrd bank som inte tar avgifter eller trycker upp pengar från luft..

Idag skrivs det om hur svenska banker hindrar skräckfilmer och annat "olämpligt" från att säljas till svenska folket. För dom tycker det är försvarbart att dom bestämmer sånnt och jag tycker det är diktaturvarning direkt när man gör sånna här uttalanden till media:
Vissa saker är inte olagliga, men ändå stötande för den stora allmänheten, och därför ska man inte hålla på med dem, säger Jan-Olof Brunila, chef för Swedbanks kortbetalningslösningar.

Artikel: http://sverigesradio.se/sida/artikel. ... gramid=96&artikel=5342889

Tror ni på idén om att ha en svensk bank med full insikt och styrt av folket genom nån sorts hemsida kanske?
volontärprojekt som jag tror alla skulle vilja om nån bara startade det..

KRAM

Posted on: 2012/11/13 15:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#2


See User information


Varför ska vi behöva dessa förbaskade pengar? Borde vi inte vara ansvarsfulla nog att skita i detta verktyg för utvexling?
Förr eller senare, kommer våra barn/barnbarn... osv att hamna i skiten vi är mitt uppe i. Borde vi inte se till att dessa inte kommer behöva genomlida samma skit som världen är på tröskeln till? Glöm heller inte att krig är relaterad till detta med pengar...

I fred och <3!

Posted on: 2012/11/13 17:02

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#3


See User information
Vad skulle vi ha istället för pengar Avatar?
Har du någon ny smart lösning?

Posted on: 2012/11/13 17:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#4


See User information
Folkligt ägd bank fins redan i Sverige den heter JAK och fungerar utan ränta. Det end som är svårt när det gäller den banken är att du måste spara lika mycket pengar som amorteringskravet ligger på, så stora lån blir (dyra) varje månad, men i slutändan så när lånet är betalt har du lika stor summa pengar sparade som du från början lånade..

Posted on: 2012/11/13 17:43
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#5


See User information

Jodå, däremot (tyvärr) krävs det en viss "mognad". Vi har både alla "pyttlar&maskiner" och natur att ändå göra detta.
Relaterar att vi redan har detta inom oss med... Hur mycket mer behöver du i pengar för att må bra vs öppna dörren åt en gammal tant utan att det krävs? Sistnämda har en annan spark i våra egna bakar... Vi har fallit bra duktigt och tydligen vägrar vi fatta galoppen utan en riktig "tillrättavisning"...

Däremot i vår indoktrinering med att ha detta verktyg (pengar) i alla aspekt, en svår nöt att knäcka. Misstänker att detta kommer göra sig självt efter vad detta pengarsystem kommer att ge för lidande den närmsta tiden, med sin matematiska säkerhets dödsryckningar. Pengar är som en idol idag... Även om det enbart är ett mänskligt påfynd, en ide, en fabel, vi enbart uppfostrats att tro på. Du kommer aldrig kunna bevisa att pengar är något naturligt eller verkligt, det finns inte i naturen.

Att ha/vill ha ytterligare - mer än någon annan, som status, är regelrätt vidrigt.

Hela skiten med pengar, är som 1l saft... Många vill ha saften, men för att driva strävan för saft, måste den blandas ut... Till slut ligger löften kvar om att vatten är saft... När väl detta går in hos alla, att vatten, bara är vatten, har regelryttarna sen länge sett till att saften växlats till allt du äger. Sedan när folk väl fattat att dom jagat ett "spöke" av saft, står regelryttarna kvar med allt du äger.

Nu kanske det låter lite off topic för många, men det kan inte vara mer topic än så.

Om vi ser denna vinkelvolt med pengarsystemet(verktyget för växling), borde det kunna gå väldigt mycket enklare...

Ta en kvist, dela den i längden (En kvist kan aldrig dela sig lika mot en annan del än sin rätta hälft).

Tag till ett avtal, där båda ställer sig bakom med "öppna kort & på bordet ställs alla alternativen"! kort och enkelt;

1. Vad jag ger och du tar emot (Affären).
2. Vad vi lägger till som "klarhet för handeln".
3. Vad som sker ifall nån av parterna ej håller sitt ord till detta avtal.

När väl nu kvisten är återställd, bryts den/eldas upp.

Detta kanske är ett steg mot en bättre sätt...
Det är idag lönlöst att ta upp att detta kommer vi göra för varandra ändå senare...

Förr var detta en självklarhet... Behövde du en ladugård, kom folk nejden runt för att hjälpa... Folk samlades och fixade mat och timmer i skogen, hjälpes åt och hade roligt... När behovet väl var klart, dukades till fest...

Sen när du väl behövde hjälp, kom dom du hade hjälpt och även dom som kunde tänkas behöva din hjälp i framtiden...

Här behövdes inga banker, pengar eller lån...

Posted on: 2012/11/13 17:50

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#6


See User information
Om vi fortfarande har pengar så kommer folk fortfarande utnyttja situationen. Om det inte är banktjänstemännen så är det oljebolagen istället. Så länge pengar finns kommer det finnas en ojämnhet i samhället. Det kommer alltid finnas någon som har en fördel och kommer utnyttja andra för att dra fördel till sig själv.

Det vi borde fokusera nu är effektivitet, KVALITET och sammarbete. Med den tekniken vi har idag och med smartare lösningar som lönar andra och inte bara de få som har råd så hade vårat samhälle kunna fungerat på ett fantastiskt sätt.

Allt handlar egentligen om individen och var dens fokus ligger.

Just nu ligger den största fokusen på rikedom och trygghet. folk kämpar 65 % av deras liv på att uppnå något som de bara kommer ha nytta av i 35 % av deras liv och då är de redan så trötta och utarbetade så de inte kan njuta av deras tillvaro lika mycket.

Folk måste förändra sig själva först innan man kan starta ett nytt system. Folk måste lära sig att tona ner deras ego lite och se för allas bästa :)

Det finns så mycket ideer och potential i oss som bara är ett stenkast bort igentligen. Det ända som stoppar oss är MR Government.

Jag tycker dock att banker inte behöver existera alls, men men en folkägd bank är väll ett steg i rätt riktning

Posted on: 2012/11/13 18:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#7


See User information


@ huyhona

Underbart att känna att hjärtat ligger som hos fler...
Precis den "mognaden" jag försökte lite luddigt föklara.


Misstänker dock du "sett" en del oxå? Du framgår inte som den "vanliga" foliehatten...

Posted on: 2012/11/13 21:23

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#8


See User information
Quote:

Ta en kvist, dela den i längden (En kvist kan aldrig dela sig lika mot en annan del än sin rätta hälft).

Tag till ett avtal, där båda ställer sig bakom med "öppna kort & på bordet ställs alla alternativen"! kort och enkelt;

1. Vad jag ger och du tar emot (Affären).
2. Vad vi lägger till som "klarhet för handeln".
3. Vad som sker ifall nån av parterna ej håller sitt ord till detta avtal.

När väl nu kvisten är återställd, bryts den/eldas upp.

Låter krångligt med alla kvistar och avtal.
Menar du att alla som man gör affärer med ska man ligga i skuld till?
Eller pratar du om någon krånglig typ av byteshandel?
Quote:

Förr var detta en självklarhet... Behövde du en ladugård, kom folk nejden runt för att hjälpa... Folk samlades och fixade mat och timmer i skogen, hjälpes åt och hade roligt... När behovet väl var klart, dukades till fest...

Sen när du väl behövde hjälp, kom dom du hade hjälpt och även dom som kunde tänkas behöva din hjälp i framtiden...

Här behövdes inga banker, pengar eller lån...

Jag har delvis vuxit upp på en bonngård och där var det lite som du beskriver. Man hjälpte varandra när det behövdes och det blev en del gemensamma middagar och fester.

Visst kan jag hålla med om att den typen av altruism skulle det behövas mer av. Men jag har svårt att se hur en hel ekonomi kan byggas upp på det sättet. Kanske det är möjligt i framtiden om vi går emot mer självförsörjning.

Posted on: 2012/11/13 21:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#9


See User information
http://sv.wikipedia.org/wiki/JAK_Medlemsbank

Så den här är inte vinstdrivande?

Om man kan följa pengarna i nästan alla korruptioner för att hitta förövare.. Klart det lönar sig att satsa på sånna som inte är vinstdrivande..

Skulle vara underbart att se mer sånnt..

Medlemsägd eller folkligt ägd skulle vara ännu bättre trots att staten skulle nog säga kommunism om nån nånsin förslod att maskiner kunde arbeta för svenska folket..

Man får passa vad man säger också för vissa kan säker bli ledsna om dom inte får fortsätta vara vinstdrivande, med tanke på att det är ett sjukligt beroende, för om folk väljer en annan väg om det visar sig vara problem med vinstdrivande..

Klart dom värsta vinstmissbrukarna kan få deppresion..

Jag föreslår att vi gemesamt köper stora luftmadrasser och lägger utanför Swedbanks alla kontor, sen väljer vi icke vinstdrivande bank om det existerar och annars skapar vi en folkligt ägd bank som inte tänker på vinst..

Bara för att visa att vi bryr oss om deras missbruk och att dom inte ska kuna ta självmord genom att slänga sig ur fönstret.. Vissa kanske skulle försöka ändå men vi har då lagt ut luftmadrasser..

Inte bara för deras skull, för våran också för ingen vill ha blodiga trottoarer för att Swedbanks ägare inte förstod sina gränser när det gäller lägga sig i folks affärer..


Det var det som slog mig när jag skrev det här inlägget att , tänk om.. Swedbanks kortansvarig som gjorde det där uuttalandet om att svenskar inte ska kolla på skräckfilmer enligt dom..

Skulle inte det kunna vara ett uttalande man gör när man mår så fruktansvärt dåligt psykiskt?

Det är långt ifrån logiskt att en bank saboterar sina egna affärsmöjligheter på ett sånnt sätt..

Klart det kommer från toppen i banken när dom gör uttalanden som är sådär och reglerna som dom går efter är också satta av ledningen..

Antingen är lendingen så vilsna så dom inte förstår att folk kommer att reagera när dom hör att banker hindrar svenskar från att göra vilka affärer dom väljer att göra..
Eller så är det ett konstigt rop på hjälp..
Ungefär som Swedbanks ledning säger -hjälp vi mår så fruktansvärt dåligt för vi kontrolerar er totalt snälla ta makten från oss för vi pallar det inte längre, ungefär..

Dom tog bort möjligheten att ta ut 100 kronor minus på kontot också helt utan förvarning när folk över hela Sverige litat på minushundringen i 10 år..

När man medvetet gör sakr som irriterar kunder, är det inte ett rop på hjälp tror ni?

MVH

Posted on: 2012/11/14 3:19

Edited by anvendernamn on 2012/11/14 3:36:48
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#10


See User information
Wow, javisst kanske det i själva verket var en uppenbarelse där..

För tänk om nyckeln till allt skit i samhället, alla krig, allt , bara för att vi inte har tänkt på vinstmissbruk och fixat behandlingar för att få människor som lider av det till ettt lyckligare liv..

Det kanske är det vi måste göra, förstå att dom är sjuka och vad vi måste göra för att dom ska må bättre för att vi sen ska kunna må bättre..

Skapa bank som inte är vinstdrivande nånsin och folkligt ägd för att rädda bankägare ur ett hemskt missbruk där man varker frstår sitt eget eller andras bästa.. Tydligt bevisat

Posted on: 2012/11/14 3:44
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#11


See User information
Quote:

FreedomX skrev:

Låter krångligt med alla kvistar och avtal.
Menar du att alla som man gör affärer med ska man ligga i skuld till?
Eller pratar du om någon krånglig typ av byteshandel?


Det var bara något som jag slängde ut, funderat dock på en annan lösning...

Problematiken är att vi tillskriver "pengar" mer än det är, det skall enbart vara ett växlingsverktyg, där verkliga saker mäts mot varandra. Ex 10 Kg potatis vs 5 Kg

Vi kanske borde tillräkna oss själva som den värdehandling istället för pengar? Att det enbart är du och det du tillför, vilket räknas, utom att dra in detta med växlingsverktyg?

Det skulle räknas om hur mycket samhällsnytta du bidrar med och skulle stimulera till en annan sorts tillskrift, där du har möjlighet att göra det du vill på ett annat sätt?
Det du bidragit till, får du oxå, det skulle ej kunna skapa denna typ av klassystem i samhällen heller med eliter och multibiljonärer, att ha ett sådant klassystem skulle sakna betydelse. Vidare kan en stat sedan mätas på den svaga länken, där medlemmars behov blir focus.
Dock med en bas för rätt till liv, som ej skall kunna understigas. Brottsligheten skulle så gott som försvinna, då så gott som allt blir nåbart för alla. Utbildningar skulle vara gratis, då det du tillför dina egna kompetens för samhällsnyttan blir bara fördelar för den stora massan.
Vi skulle inte ha behov av patent, utan den blir direkt nytta för alla. Vi skulle inte heller ha behov av att kriga, eller ha en sittande regering. Skulle en behovsfråga uppstå, finns det gott om kunniga att lösa frågan för att sen upplösa "gruppen".
Vi skulle kunna ta vara på åldringarna, istället för att låta dessa ruttna bort i en allt värre ålderdomshem.

Samhället skulle tjäna på att hålla dig frisk och inte trycka ut en allt växande skara av konstlad medicin eller kemisk halvfabrikat till mat. Om människan sattes i focus igen, skulle det finnas få hinder till en explosiv sund utveckling av allas liv. Svält, skulle enkelt utrotas från världen. Slit och släng mentaliteten skulle försvinna. Hela omsättningstänket vi har i nuvarande systemet, skulle sakna värde. Återvinning, naturbevarande skulle bli prioriteter.
Vi skulle tjäna på att ha rent vatten och frisk luft runt oss.

Systemet är en enkel bas att börja med, skulle vara lätt jämförbart mellan andra människogrupper (Vi hade inte ens haft behov att ha länder då). Borde väl på sämsta sätt, slå det vi idag håller så kärt...

Innan detta kan ha en möjlighet att bli verkligt, behöver vi "mogna" till lite, speciellt i anseende av våra egoistiska indoktrineringar. Tror vi aldrig blivit av med vår naturliga vilja att hjälpa och tillföra, den ligger bara under ytan och dammat till sig i detta system vi skapat. Detta är enbart ett system vi människor skapat.


Posted on: 2012/11/14 8:52

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Folkligt ägd bank?
#12


See User information
@avatar
sett o sett.. :P

Har väll fått de flesta frågor jag velat ha svar på besvarade :)

Skulle jag lägga fram hela min livs syn på ett papper till en sovande person så skulle han nog tycka jag var en riktig foliehatt och helt ute och svänger.

Dock tror jag att "konspirations" teorierna är ett viktigt steg i att förstå vad som pågår här egentligen. Det är dock viktigt att inte fastna där som man så lätt gör :)

att ifrågasätta har jag kommit mycket långt på, men har fortfarande mycket kvar att lära..



Nu blev det här inlägget väldigt OT men var tvungen att svara :P

Ska nog stanna här på vaken ett tag, kul att diskutera saker med liksinnade personer.

Hadet gott allihopa!

Posted on: 2012/11/14 23:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
39 user(s) are online (39 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 39

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS