Vakencorner

Re: KANSKE DAGS ATT BÖRJA SYNA KINA
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Ja, inte är det Kina som är hotet mot världsfreden. Kina beter sig helt annorlunda än USA på världsarenan. Kina har väl helt enkelt inte den traditionen att breda ut sig med våld. Ändå verkar det som att Kina var de första utanför Amerika som besökte den amerikanska kontinenten. Men till skillnad mot Columbus så ledde det inte till massmord och förslavanden.
Posted on: 2016/9/26 12:08
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Kina är så stort att dom är helt fixerade på sina egna problem. Just nu håller jag på att försöka förstå vad som hände under kulturrevolutionen men svaret på gåtan Kina måste finnas där.
Återkommer när jag nosat lite vidare, hittills har jag insett en massa sammanhang jag visserligen har hört om men faktiskt glömt bort i sammanhang med Kina men inser nu att om man inte inser vad som hände då har man nog ingen större möjlighet att förstå Kina idag heller.
Posted on: 2016/10/1 8:58
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag har nu gått igenom en massa fakta omkring Kina och har insett vidden av problemet.
Jag måste också erkänna att jag trots att jag skulle kunna komma med en del klyftiga kommentarer gör bäst i att hålla dom för mig själv. Det helt enkelt för att själva tyngden i utvecklingen gör att minsta pillande av rent okynne skulle kunna få så oöverskådliga konsekvenser att det är klokt att behålla händerna i fickorna...
Posted on: 2016/10/12 7:59
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v ... dc873dd198fd9&oe=5895DF03
Just när man tror sig begripa sig på kineserna blir man kanske rånad av mongoler...
Posted on: 2016/10/17 15:01
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
OK jag skall sluta att vara kryptisk. Problemet med Kina är kort och gott att det finns två helt olika Kina. Ett strängt hierarkiskt där den utåt synliga makten, nämligen Partiet, härskar. Det Kina är starkt hierarkiskt.
Det andra Kina är helt på gatuplanet och saknar uppåtriktad infrastruktur. Detta eftersom hierarkien är förbehållen Partiet. Dom som spelar rollen av ordningens väktare är Militären. Det var dom som till sist tröttnade på Den Stora Kulturrevolutionen som egentligen var ett inbördeskrig och medförde oerhörda lidanden och orättvisor. Parterna kunde helt enkelt inte enas och det var då dom grep in och räddade från totalt kaos. Därför måste en klok diplomat se till att inte stöta sig med dom... Intressant idag när plötsligt Filippinernas nye president Duterte står upp och ber att få bli inlemmade i den kinesisk-ryska maktsfären. Vi får anta att de kinesiska ledarna rapar belåtet och nu har satt sig att smälta maten. Fler länder kan följa tropp...
Posted on: 2016/10/26 7:57
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Xi Jinping måste helt enkelt vara stark.
Detta beror på att ett kollektivt ledarskap inte passar ihop med kommunism. Spåren efter Sovjetunionens kollaps förskräcker säkerligen både Xi (och för den delen Putin, som emellertid knappast kan beskyllas för att vara kommunist). Ser man praktiskt på det hela kan man ju säga att det i vissa lägen är bra med en gubbe som kan visa var skåpet skall stå. Men samtidigt lurar enorma faror i envälde av Maos typ. Han startade ju kulturrevolutionen som vållat så mycket olycka... mest för sitt eget höga nöjes skull kan man befara. Kanske framtidens nycklar hålles av militären, precis som i vissa andra länder som ligger betydligt närmare.
Posted on: 2016/10/30 9:43
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Det händer mycket omkring Kina just nu. Till att börja med firar dom nyår och är alltså upptagna med att åka på semester eller hälla i sig nån sorts hembränt som säljs i femlitersdunkar och är förklaringen på varför det fortfarande finns rätt många trehjuliga lastcyklar (dom välter inte så lätt).
Sen håller dom i brist på moderna krigsfartyg på att istället förvandla en massa grund ute i havet långt från Kina till flytande slagskepp. En bra idé om nu någon skulle segla omkring och leta efter nån att slåss med, annars är väl logiken rätt svårfångad? Men värst av allt, Soros har just uttalat att Kina står inför en gigantisk finanskrasch och kommer att tvingas att låna oerhörde belopp. Och eftersom långivare kan ställa hårda krav är det nog inget mindre än en kamp om Kinas ställning som utmanare i en ekonomiska världsligan som i så fall måste omvärderas. Och så allt bråk omkring Trump allt detta på en och samma dag. Det gäller nog att hålla i hatten ett tag framöver. Förargligt om världen skulle gå under just nu, precis när jag haft ett par bra dagar ekonomiskt, håhåjaja
Posted on: 2017/1/19 20:59
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Kina är tydligen tvåa i världen när det gäller bruttonationalprodukten, fast anses ha undervärderat sin valuta.
Sånt här kan man vräka ur sig utan att nån protesterar. Det är bara det att ingen av dessa två saker egentligen presenteras på ett begripligt sätt! Ta det här med bruttonationalprodukten. Man antar förstås att det skulle röra sig om värdet av de saker som producerats i landet. Men när det gäller stora delar av USA:s industriproduktion är den ju utförd i Kina av kineser och när den sen redovisas är det av de amerikanska bolag som lagt ut produktionen men plockar ut vinsten i USA. Därför pyntar beloppen på den amerikanska BNP. Fast det egentligen är kineser som fått löningarna att stoppa i fickan och alltså bara kapitalisterna i USA som blivit gladare. Därför är allt snack om valutan ju totalt ogrundat. Om det är detta Trump vill ändra på måste ovanstående förklaras på ett begripligt sätt. Annars kommer Kina att helt enkelt bli satt på pottkanten och genomlida en ekonomisk krasch utan like. Vilket är ungefär vad Soros sade på Davos. Omvänt kommer förstås kineserna att leta efter nya marknader... på närmare håll förstås, eller i Afrika. Men där finns det inga pengar! Inte att handla kinesprodukter för i alla fall. Men man kan tro att någon eller några kommer att vilja bli vän med Kina i denna situation. Vi går några spännande år till mötes och Kina kommer att bli intressantare än någonsin.
Posted on: 2017/1/21 11:24
|
|||
|
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login