vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Elbolagens konspiration?

See User information
Bra artikel om elbolagen i Sverige, konspiration nån?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,869504,00.html

Posted on: 2006/8/10 16:06
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Elbolagens konspiration?
Dags att byta elbolag kanske.

Nåra bra tips?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Gissa vem som är majoritetsägare i de tre största el-bolagen i sverige? Jo staten! De företag som faktiskt går bäst i Sverige. Dom ligger i samma liga som Svenska Spel och Systembolaget.
(Svenska Spels vinst: 4.6 MILJARDER), systembolagets vinst tänker jag inte ens kommentera!

Vattenfall köpte upp alla småbolag som för några år sedan startades då marknaden blev fri, så nu "äger" staten dom igen fast nu på ett "snyggare" sätt.

Näe, jag är inte bitter! - Jag är förbannad. Likaså är det för några årsedan då dom gav ROT-avdrag på, ifall man skaffade Pellets anläggning, nu är det nästa lika dyrt som direkt-el.

Se bara på bensinen, alternativet var att köra blandat 95 + E85 Etanol, nu är den bensinen lika dyr som bara köra på vanlig bensin.

Läste idag senast att dom hade gjort en jämförelse mellan 51 städer kontra inkomst så var Stockholm dyrast i världen, konstigt..... :)

Jag personligen + min granne funderar skarpt på att slänga upp ett vindkraftverk, men det gick inte då vi förstörde "miljön" Fast vi hade skog omkring oss....

Posted on: 2006/8/10 18:26

Anonym
Finns det nåt elbolag som inte ägs av staten man kan byta till?

See User information
Quote:

neurook wrote:
Finns det nåt elbolag som inte ägs av staten man kan byta till?

GodEl kanske? De verkar ju ägas av en fristående stiftelse där avsikten är att skänka allt överskott till välgörenhet.

Mer info finns på www.godel.se, inklusive bokslut för stiftelsen och företaget ...

Posted on: 2006/8/10 20:32

Anonym
Konspirationen är solklar.

Här är pudelns kärna. Det är delvis via olika pålagor på folks boende (villo, lägenheter, bostadsrätter) som folk ska knäckas och till slut lockas ut på gatorna i sitt vredesmod där då tanksen ("Galten" införskaffad efter EU-toppmötet 2001, tack AFA) och kravallsnutarna väntar. Ordning ut ur kaos, för när detta till slut globala fenomen är över kommer den nya världsordningen...

Elen är också en mycket stor del i detta. Att göra folk beroende av el till allt högre grad och sedan centralisera och prishöja till skyarna är ett genialt drag av makten.

Lösningen är inte att välja rätt elbolag. Även om GodEl säkert är ganska ok. Det är nätavgifterna som är vidrigast.

Dessutom bör det ske insatser för att sänka hela eldistributionssystemet, med kraftverk och kraftledningar och det sker ju färre som nyttjar mindre... och det finns massor av människor som inte tål det alltmer elektrifierade samhället. Jag talar om de som är elöverkänsliga. De har också praktisk erfarenhet av vissa av de lösningar jag beskriver här.

Detta är lösningarna:

1. Helst: Gör egen el! Om du har hus, bygger hus etc. finns det idag färdiga lösningar för solenergi och vindenergi. Baserade på 12 eller 24 eller 230 v. Det finns, kräver lite jobb, kräver en kontaktinsats. Enklast om man bor på landet t ex med vindkraftverk. Se www.sunwind.se eller www.exergon.se

2. Distribuera el. Detta är förbjudet i lag, men informationen är fri.
Sätt in t ex ett eget elsystem på 12 v och tanka batterierna hos grannen, det går. Är man några stycken och pröjsar grannen en slant så...

3. Sno el! Tanka laptopen på jobbet, skolan, cafeét, biblioteket, replokalen. Allt som går på batteri är bra (ok, mobilen... hmmm... kanske inte men...)Fult? Ja, men olagligt? Nej.

4. Gör elfria lösningar. Vedspis, gasspis. Jordkällare, kallskafferi. Solvärmeugn. Om somligt är dyrt? Jodå, men vem gynnar du?
Bonden du köper ved av eller kraftbolaget.

5. Snåla. Stäng av huvudströmbrytaren i elskåpet när du går och lägger dig och lägg in ett par kylklampar i kylen, eller ett paket glass eller vad som helst som är djupfryst. Ok, att programmera om videon är jobbigt, men det är ju vad man prioriterar...

En rolig detalj: Nyligen köpte vi en villavagn och drog ut i skogen. Min fru är elöverkänslig och tål inte vårt nuvarande boende.
Åkaren, (Göteborgare) som vi hade anlitat berättade om sitt nästkommande uppdrag. Han skulle till Västervik med en specialbyggd segelbåt. Med denna skulle ett gäng forskare åka över till Finland och göra research av botten på Östersjön inför en dragning av en kabel för distribution av elström. Finnarna bygger ut kärnkraften nämligen... och vi avvecklar vår.

Det är min teori att elkraftstillverkningen kommer att centraliseras till ett lite fåtal delstater i EU, bl a Finland, i den nya världsordningen i vår världsdel.

Jag är inpiskad kärnkraftsmotståndare men jag vill inte se att avvecklingen sker under dessa former med dessa intentioner.

Nej, som sagt - gör egen el om det går. Småskalighet är lösningen som får storskalighetens korthus att falla.

mvh

See User information
Jag jobbar själv som säljare inom el. Som elmarknaden (inte) fungerar nu är det underligt att många är upprörda. Men faktum är att det är inte bolagens fel utan staten och elbörsen som har satt upp spelreglerna. Att priserna är höga beror på att el-marknaden är marginal prissatt. Med andra ord säljer alla elen till samma pris som den som har högst pris. Det spelar ingen roll om det kostar 20 öre/ Kwh för företaget att producera elen, dom kan sälja den till det priset som är på marknaden (just nu 56 öre/kwh) och gör då det. Många mindre elbolag som inte har någon egen produktion kommer då inte kunna göra något annat än att höja sina priser. Men även dom stora som har enorm produktion höjer sina priser och maximerar på så sätt sin egen vinst. Ska man göra något åt elmarknaden måste man sätta press på elbolagen som producerar OCH säljer el. Att elen handlas på börs och marginal prissätts är ganska illa för oss i norden eftersom vi är så beroende av el till uppvärmning. Det absolut bästa är att dra mer sin förbrukning av el. Eller producera egen.

Posted on: 2006/8/12 11:50

See User information
Måste bara kommentera god-el. Dom har inte gett något till välgörenhet än och kommer inte att göra det 2006 heller, Det är tom. väldigt osäkert om dom kommer göra det under 2007. Dom gör helt enkelt någon vinst och har inga pengar att ge bort.

Så jag rekommenderar att man drar mer på sin egen förbrukning och fixar ett bra avtal. På så sätt får man pengar över som man själv kan ge till välgörenhet…

Posted on: 2006/8/12 11:54

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper