vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Fri energi?
Någon här som tror på detta?
http://www.steorn.net/en/technology.aspx?p=5

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Fri energi?

See User information
Nikola Tesla trodde på fri energi, men vad visste väl han?

http://peswiki.com/energy/PowerPedia:Nikola_Tesla

Posted on: 2006/8/21 21:10
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Att diskutera fri energi är att förkasta E=mc2. Den tror ni på i alla fall?

See User information
.Quote:

skeptisk1 wrote:
Att diskutera fri energi är att förkasta E=mc2. Den tror ni på i alla fall?

Tror du på fri energi?

Posted on: 2006/8/21 21:17

Anonym
Jag är vetenskapligt skolad (medicin) och jag har svårt att ta till mig önsketänkande. Om världen skulle se ut på de sättet som ni beskriver så skulle jag försöka att förverkliga det gamla uttrycket -stanna jorden jag vill hoppa av.

Den naturliga följdfrågan är -varför är du här på vaken då?
Frågorna intresserar mig och bland allt dravel så hittar man dock små guldkorn.

Det kanske är en naturlig prosses att man får spåna fritt och där ifrån dra upp några slags riktlinjer, men jag tror att det mesta som presenteras här får gå direkt till papperskorgen.

Men jag kan ha fel, det är trots människor vi pratar om och vi handlar sällan rationellt.

Så kämpa på och slåss för era åsikter men var lite lyhörda på sakframställan.
Även NI kan ha fel min käre brutus.

PS.
Försök att granska era källor, pressentera det som inte stämmer, var lyhörd, se inte upp till "profeter" (Allan och grabbarna) som tror sig veta allt om allt. Även solen har sina fläckar. det gäller för er att hitta dem.
DS.

Anonym
Det var kul att du hittar lite Guldkorn !

SkolMedecinen har vi gått ifrån och hittat andra vägar att gå, SOM FUNGERAR BÄTTRE.

Det är jag glad för !

Må¨nga saker här på Vaken har man varit Skeptisk över tidigare i Livet , men ack vad fel man haft i många fall.

Både när det gäller det ena och andra.

Är också Skolad på andra områden och har upptäckt hur Hjärntvättad man blev.

See User information
skeptisk1 -> Eftersom du är skolad inom medicin så kanske man kan ställa frågor i "ditt" ämne. Tror du på healing och telepati?

Posted on: 2006/8/21 21:53
- -

Anonym
Quote:

buran wrote:
skeptisk1 -> Eftersom du är skolad inom medicin så kanske man kan ställa frågor i "ditt" ämne. Tror du på healing och telepati?

Jag kommer nog att göra dig besviken med att svara med en motfråga.

Ditt fiktiva barn springer över vägen. En bil kommer och kör över barnet. På akuten står det en kirurg med händerna bakom ryggen och tittar på när ungen kämpar för sitt liv allt medans en healer blundar och klappar han på huvudet.

Skulle du acceptera det? Eller skulle du ge kirurgen en vinge och kräva att han gör något?
Frågan gäller även A73

See User information
Jag skulle nog blunda och klappa mitt barn själv och ge kirurgen en vinge med vänsterhanden.. :)
Healern skulle få hämta kaffe..

Annars hade jag väl åkt till healern i första hand istället för till tex Karolinska..

Posted on: 2006/8/21 22:16

Anonym
Lägg av! Ge mig ett ärligt svar.

See User information
När jag tänker på healing så tänker jag definitivt inte på kirurgiska ingrepp. Healing i den form som förändrar dina energier i kroppen t ex vid huvudvärk och ledverk mm. Så åter till frågorna:

- Tror du på healing?
- Tror du på telepati? (Denna svarade du inte på)

Posted on: 2006/8/21 22:27
- -

See User information
Jag gav dig ett ärligt svar.. Det är så JAG skulle göra.
Svara på Burans fråga istället!

Fri Energi finns nog inte men det finns säkert sätt att göra energin lättare att utvinna.

Posted on: 2006/8/21 22:27

See User information
själv tror ja inte att en healer skulle kunna laga brutna ben och krosade organ, så i de fallet litar ja på kirurgen

Men fri energi är jag övertygad om att den finns och har funnits ett tag nu! Men om den kom ut skulle det bli en så enorm ekonomisk kolaps i värden och sååå många skulle förlora pengar på det så dom som bestämer vill inte släppa tekniken.

tänk dej att efterfrågan på olja minskade med över 70% på bara nåra dar! Det skulle betyda att det blir några tusen triljoner dollar för mycke på marknaden...

Posted on: 2006/8/21 22:31

Anonym
I min värd heter det placebo. Så svaret blir nja, jag tror inte på healing men tror på effekten. Om du förstår vad jag menar?

See User information
Quote:

skeptisk1 wrote:
Jag är vetenskapligt skolad (medicin) och jag har svårt att ta till mig önsketänkande. Om världen skulle se ut på de sättet som ni beskriver så skulle jag försöka att förverkliga det gamla uttrycket -stanna jorden jag vill hoppa av.

Den naturliga följdfrågan är -varför är du här på vaken då?
Frågorna intresserar mig och bland allt dravel så hittar man dock små guldkorn.

Det kanske är en naturlig prosses att man får spåna fritt och där ifrån dra upp några slags riktlinjer, men jag tror att det mesta som presenteras här får gå direkt till papperskorgen.

Men jag kan ha fel, det är trots människor vi pratar om och vi handlar sällan rationellt.

Så kämpa på och slåss för era åsikter men var lite lyhörda på sakframställan.
Även NI kan ha fel min käre brutus.

PS.
Försök att granska era källor, pressentera det som inte stämmer, var lyhörd, se inte upp till "profeter" (Allan och grabbarna) som tror sig veta allt om allt. Även solen har sina fläckar. det gäller för er att hitta dem.
DS.

Well, jag gissar att en inte oansenlig del av de upptäckter som gjorts inom medicinen genom historien började som vad många skulle definiera som önsketänkande.

Vad var det Einstein sa?

"Fantasi är viktigare än kunskap."

Vad han menade, tror jag, är att man aldrig ska sluta fantisera därför att ur det kan ibland komma sådant som sedan realiseras och definieras som vetenskapligt.

Anledningen till att jag är på vaken är väl först och främst för att jag ser det som ett av de sätt man kan kommunicera med människor om sådant jag är intresserad av. Tycker att jag lärt mig något av de allra flesta här inklusive de som jag inte delar värderingar eller synen på världen med. Förhoppningsvis har jag själv kunnat bidra med en smula lärdom till en del av dem också.

Om jag fann att det mesta jag läste på ett forum var så ointresssant eller tokigt att det skulle gå direkt ner i papperskorgen skulle jag inte slösa min tid särskilt länge på det forumet. Det hindrar dock inte att jag tolkar vad jag läser kritiskt men jag försöker att ha ett så öppet sinne att jag inte varje gång ser något som inte omedelbart kan verifieras vetenskapligt eller konstateras vara absoluta fakta enligt den gängse synen, sparkar bakut och inte ens ger det den minsta chans.

Om jag, eller vi är Brutus, betyder det att du är Caesar?

Den verklige vännen av vishet vet att man bör granska saker ur flera synvinklar och söker finna flera källor för att verifiera eller vederlägga huruvida ens teser eller teorier stämmer överens med verkligheten. Dock måste man alltid vara på sin vakt gentemot sina mer eller mindre medvetna syften för det man gör. Inte sällan är det ju ett sätt att försöka kompensera en mindrevärdeskänsla som gör att folk ger sig in i diskussioner i syfte att "vinna" dem. Då uppstår vanligen vad som inom psykologin brukar kallas projektion, man för över inneboende omedvetna svagheter på personer som inte har med dem att göra egentligen.

Vad profeter beträffar så är det väl just det som är ett av mänskligheten stora dilemman. Eftersom vi ofta har så dålig självkännedom och självkänsla och tidigt blir tränade att se upp till auktoriteter så tror vi vanligtvis att ”frälsaren”med svaren alltid finns utanför oss själva.

Vad Alan Watt beträffar, om det är honom du syftar på med ”Allan,”så håller jag inte med honom om allt, hans teorier om Beatles är ett exempel, men det finns fler. Däremot vet jag att mycket av det han säger kan verifieras rätt lätt och framförallt det han säger om makthavarna och deras planer eftersom han refererar till deras egna skrifter och böcker.

Vetenskapen har gjort mycket bra men den räcker inte som förklaringsmodell för allt och det hänger ihop med att människan som jag ser det är mer än ett djur eller en maskin. Inom alla finns en odödlig själ och innerst inne tror jag att alla egentligen vet detta liksom att vi i djupet av vårt hjärta alla delar samma längtan; kärlek, vilket dock inte med nödvändighet betyder att vi kommer att våga släppa in den i vårat liv.

Så medan vi strävar vidare för att återövra minnet av vem vi verkligen är och vilken kraft vi verkligen besitter så fortsätter vi att uppleva friktionen mellan ande och materia med allt vad det innebär av frustration, sorg, ilska, diplomhunger, girighet och konflikter m.m.

Så länge de vetenskapligt skolade vänder ryggen till och inte ens försöker studera och möta en del av de s.k alternativa behandlingsmetoderna på halva vägen så har de inte heller min fulla respekt. Kineserna t.ex visste saker för flera tusen år sedan som de västerländska medicinen först de senaste årtiondena börjat titta försiktigt på. Många gamla indianfolk hade ju stora kunskaper om läkerörter i naturen liskom säkerligen flera av dem som kallades häxor förr tiden och brändes på bål.

Slutligen, har du tänkt på att i och med det faktum att du är inne i den här tråden och diskuterar så skulle du kunna definieras som en person som inte tror på E=mc2?

Näväl min käre Caesar, denne Brutus önskar icke ditt fall, han önskar dig istället välkommen till vaken.

Posted on: 2006/8/21 22:35

Edited by Lightsaber on 2006/8/21 23:02:53

Anonym
Quote:

Mini wrote:
själv tror ja inte att en healer skulle kunna laga brutna ben och krosade organ, så i de fallet litar ja på kirurgen

Men fri energi är jag övertygad om att den finns och har funnits ett tag nu! Men om den kom ut skulle det bli en så enorm ekonomisk kolaps i värden och sååå många skulle förlora pengar på det så dom som bestämer vill inte släppa tekniken.

tänk dej att efterfrågan på olja minskade med över 70% på bara nåra dar! Det skulle betyda att det blir några tusen triljoner dollar för mycke på marknaden...

Men om de som bestämer skulle ta patent på tekniken, skulle inte det kompensera förlusten??

See User information
Quote:

Michaels wrote:
Jag skulle nog blunda och klappa mitt barn själv och ge kirurgen en vinge med vänsterhanden.. :)
Healern skulle få hämta kaffe..

Annars hade jag väl åkt till healern i första hand istället för till tex Karolinska..

Michaels, ett lysande svar.

PS: Skeptisk1, i England använder man healing på sjukhusen. Det finns t.o.m speciellla sjukhus där och i Tyskland som använder healing. I Norge och Finland är det också tillåtet.

Posted on: 2006/8/21 22:49

See User information
Okay skeptisk1, så du tror på effekten av healing men inte själva metoden. Då menar du alltså att det är inbillning som gör att det fungerar, korrekt?

Telepatifrågan undviker du ganska klart, hur kommer det sig?

Lightsaber, jag tycker du har mycket kloka tankar. Jag tror att det just är vårat medvetandetillstånd som tillåter eller förskjuter nya idéer och upplevelser. Om du inte har sett Ian Lungold förklaring av Mayakalendern så rekommenderar jag den:

Ian Lungold - Secrets of the Mayan Calendar Unveiled:

http://conspiracycentral.net:6969/tor ... 4d8c8df521e50a7e9.torrent

http://conspiracycentral.net:6969/tor ... fe5b9802c57179a2d.torrent

Posted on: 2006/8/21 22:53
- -

Anonym
Quote:

Mini wrote:

Tvärtom, ekonomin skulle blomstra som aldrig förr och vi skulle få se helt enorma produktivitetsökningar.
De allra flesta ekonomiska aktörerna gynnas av billigare energi. Ett litet fåtal, de som ägnar sig åt energiproduktion och råvaror som olja, gynnas av att den är dyr.
Idag har olje- och energipris stigit så högt att det nästan håller på att ta knäcken på vissa delar av världens ekonomi. En billig energikälla skulle VERKLIGEN vara välbehövlig för världsekonomin.

På längre sikt kommer den begränsade tillgången på oljan bli ett problem om vi inte hittar bra metoder att ersätta den. Ni har väl hört domedagsprofetiorna kring "peak oil"? (Nu är det dock inte så illa som vissa vill få det till, ekonomin lär anpassa sig, även om det kommer att innebära påfrestningar.)

Så det finns verkligen starka incitament att ta tillvara "fri energi" om det hade fungerat.

Anonym
Quote:

Lightsaber wrote:

Näväl min käre Caesar, denne Brutus önskar icke ditt fall, han önskar dig istället välkommen till vaken.

Tack och bock.

Vi två kommer nog aldrig att bli överrens men varför skulle vi det?
Har du funderat över hur vaken skulle vara om inte vi skeptiker var här?
Ni skulle sitta och aplådera dumhet efter dumhet och stämma in i ett gemensamt Mmmm.

Jag tror på det som går att bevisa eller det som inte kan motbevisas. Det är ett sunt sätt att förhålla sig till.

Om det inte vore så, så skulle du fortfarande dras genom ett hål i ett träd vid tandvärk samt knapra undermedlet kviksilver för diverse åkommor. Eller varför inte arsenik som var så bra.
Datorn som du sitter vid skulle vara på sin höjd en griffeltavla.
M.m.

Du kan inte bortse vetenskapen, jag tror inte du är bered att avstå ditt nuvarande liv och sätta dig i en koja i skogen.

Visst micro har gjort det men han använder fortfarande dator, sjukvård, tandläkare, bussar, tunelbana osv. Och var det inte en pressening som han hade som tak? Det hade aldrig gått utan vetenskap.

Nej det går inte att ställa vetenskapen åt sidan.

See User information
Quote:

skeptisk1 wrote:

Vi två kommer nog aldrig att bli överrens men varför skulle vi det?
Har du funderat över hur vaken skulle vara om inte vi skeptiker var här?

Ni skulle sitta och aplådera dumhet efter dumhet och stämma in i ett gemensamt Mmmm.

Med dessa rader så summerar du enligt min mening på ett tydligt sätt att du själv är minst lika enögd och inskränkt som du verkar tycka att flera av oss andra här på vaken är.

Om du läser igenom vad jag skrev en gång till så ser du att jag skrev att jag tycker mig ha lärt något av de flesta som skriver här, INKLUSIVE de som inte delar mina värderingar eller min syn på världen.

Den andra meningen tolkar jag som att du tycker att de flesta av oss är tämligen imbecilla till skillnad mot dig som är en "rationell" tänkare och därför ger sig själv rätten att raljera över andra genom att spydigt ironisera över dem.

Oscar Wilde uttryckte det såhär:

"En cyniker är en person som vet priset på allt men värdet av ingenting."

Jag skriver ingenstans att jag är MOT vetenskapen men Gud bevare oss från vetenskapsmän eller ”skolade” som sitter så fast i den materiella världens tänkande att de inte vågar lyfta huvudet ur sanden och skåda in i oändlighetens mysterium.

Posted on: 2006/8/21 23:27

See User information
Det var väll ingen som ville "ställa vetenskapen åt sidan" ??

Lightsaber skrev: Vetenskapen har gjort mycket bra men den räcker inte som förklaringsmodell för allt

Så länge de vetenskapligt skolade vänder ryggen till och inte ens försöker studera och möta en del av de s.k alternativa behandlingsmetoderna på halva vägen så har de inte heller min fulla respekt.

och liknande .. är för trött för klipp å klistra nu

Och jag tycker också att det bästa vore ett öppensinnigt sammarbete för allas gemensamma bästa/framtid!

Posted on: 2006/8/21 23:46
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...

See User information
Quote:

zpz wrote:
Quote:

Mini wrote:

Tvärtom, ekonomin skulle blomstra som aldrig förr och vi skulle få se helt enorma produktivitetsökningar.
De allra flesta ekonomiska aktörerna gynnas av billigare energi. Ett litet fåtal, de som ägnar sig åt energiproduktion och råvaror som olja, gynnas av att den är dyr.
Idag har olje- och energipris stigit så högt att det nästan håller på att ta knäcken på vissa delar av världens ekonomi. En billig energikälla skulle VERKLIGEN vara välbehövlig för världsekonomin.

På längre sikt kommer den begränsade tillgången på oljan bli ett problem om vi inte hittar bra metoder att ersätta den. Ni har väl hört domedagsprofetiorna kring "peak oil"? (Nu är det dock inte så illa som vissa vill få det till, ekonomin lär anpassa sig, även om det kommer att innebära påfrestningar.)

Så det finns verkligen starka incitament att ta tillvara "fri energi" om det hade fungerat.

på lång sikt håller jag med dig, men om det kom något som gav oss fri energi idag skulle det ta några år tills värdsekonmin har ställt om sig till en marknad med gratis energi.

Men visst skulle många tjäna mycke på gratis energi, men många skulle förlora väldigt mycke och eftersom det snurrar så mycke pengar runt olja och energi nu och allt det hellt plötsligt skulle stanna! kan inte komma på hur det skulle va bra för ekonomin kortsiktigt, typ 20-30år fram till värden har ställt om sig?

det är ju trots allt bara en engåns kostnad att skaffa sig en evighetsmaskin reperation å sånt är ju en så liten del av priset om man räknar på tex en bil idag.

Posted on: 2006/8/22 0:13

Anonym
Quote:

Lightsaber wrote:

Med dessa rader så summerar du enligt min mening på ett tydligt sätt att du själv är minst lika enögd och inskränkt som du verkar tycka att flera av oss andra här på vaken är.

Om du läser igenom vad jag skrev en gång till så ser du att jag skrev att jag tycker mig ha lärt något av de flesta som skriver här, INKLUSIVE de som inte delar mina värderingar eller min syn på världen.

Den andra meningen tolkar jag som att du tycker att de flesta av oss är tämligen imbecilla till skillnad mot dig som är en "rationell" tänkare och därför ger sig själv rätten att raljera över andra genom att spydigt ironisera över dem.

Oscar Wilde uttryckte det såhär:

"En cyniker är en person som vet priset på allt men värdet av ingenting."

Jag skriver ingenstans att jag är MOT vetenskapen men Gud bevare oss från vetenskapsmän eller ”skolade” som sitter så fast i den materiella världens tänkande att de inte vågar lyfta huvudet ur sanden och skåda in i oändlighetens mysterium.

Sorry om du tolkade det så, vad jag menar är att det finns inte så vitt jag kan se någon som helst intern kritik. Alla bara håller med utan att bedömma vad som skrevs. Ett liktydig mmmm, ja helt rätt, det har jag läst på nätet.... klia du min rygg så kliar jag din.
Ju med galna ideér som framförs ju mer legetim och sann är de.

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper