vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Brandsäkerheten i WTC 1 och 2
Jag har talat med min bror som jobbat i USA några år och dessutom varit upp i WTC 1 och 2 flera gånger.

Jag frågade om han hade några foton inne från WTC för de finns väldigt få sådana på webben.

Han sa att det var svårt att ta bra foton inne för de var ofta för mörkt men han hade några han hittade i sin dator.

Finns det några där man ser stålpelarna i mitten tydligt?

Dom syns inte bra någonstans sa han för när de byggde WTC 1 och WTC 2 var de ängsliga för vad som skulle hända med stålpelarna vid en brand så de inneslöt dem i brandsäkert material för att öka brandsäkerheten.

Enligt uppgifter på nätet testades WTC 1 och 2 konstruktionen med en riktig brand. Dessa görs långt i förväg genom att man i ett brandlabb bygger upp en miljö som motsvara byggnaden. Testen ska visa om man vilka material som ska rekommenderas och om eventuella ändringar ska göras.

Man hade alltså redan innan konstruktionsstarten hade fått indikationer på att pelarna inte klarade en brand så bra så att man fick lov att öka på brandsäkerheten med att innesluta dem i brandsäkert material, troligen asbest.

Vad säger ni om dessa uppgifter?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Brandsäkerheten i WTC 1 och 2

See User information
Först tänker jag, i lite omgjord form, presentera något som en kollega till Steven Jones lade fram:

Om du eldar med trä, kontorsmöbler eller annat organiskt material i en gammal järnkamin, och brassar på riktigt ordentligt, förväntar du dig då att kaminen ska kollapsa?? Eller ens märkbart försvagas?

För det andra; 47 stålpelare är inte något litet tomtebloss! Stål brinner inte av sig självt. För att överhuvudtaget försvaga stål med eld krävs extremt HÖG VÄRME som konstant måste TILLFÖRAS under en viss TID.

Om det nu var extremt varmt hur kommer det sig att man kan se levande människor i det ingångshål som planet gjorde? Hur kommer det sig att en brandman kan pressentera hur BRANDEN KAN SLÄCKAS strax innan han avlider i den kollapsande byggnaden? En människa tål inte lika mycket värme som stål.

47 stålpelare är inte ett tomtebloss!

Posted on: 2006/9/7 13:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
I brandtesten man gjorde var den inte extremt varmt som du påstår utan det var en vanlig brand man genomförde allt enligt den information som finns på webben.

Det behövdes alltså bara en vanlig brand för att man skulle rekommendera att öka brandsäkerheten runt pelarna.

See User information
allt enligt vilken information på internet? (har inte orkar/haft tid att kolla just nu) Jag har inte hört mycket förutom små nämningar om dessa tester... danke :)

Posted on: 2006/9/7 14:33
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

See User information
Jag skulle vilja se uppgifter om det brandtestet.

Om man i det "vanliga brandtestet" hade kastat in Satam Al Suqamis pass, vad hade hänt då?

En av kaparna kunde identifieras som Satam Al Suqami tack vare ett upphittat pass nära Ground Zero.

Vad är det för en eld som kan mjuka upp stål så att en skyskrapa pulveriseras, men lämnar ett pass orört? (två officiella påståenden ställda mot varandra)

Antingen måste man förkasta åtminstone ett av de sk bevisen - Hettan eller Passet.

ELLER så måste man hitta en trovärdig teori om hur passet hamnade där.

Om någon påstår att Satam Al Suqami hängde knäveck ut genom cockpitten medan planet krashade, så kommer iaf inte jag tro på det!

Förkasta eller bevisa. Gör ditt val!

Posted on: 2006/9/7 17:04

Anonym
Quote:

TTime wrote:
Vad är det för en eld som kan mjuka upp stål så att en skyskrapa pulveriseras, men lämnar ett pass orört? (två officiella påståenden ställda mot varandra)

Har någon sagt att passet utsattes för branden under en längre tid? Vem har sagt att passet var "orört"?

Jadu, varför brann inte all denna bråte upp?
http://911myths.com/Flight_11_Seat_Cushion_Large.jpg

Mer här:
http://zibili.com/sept11/91103.htm

Tänk också på att kaparna satt längst fram i planet. Således är deras tillhörigheter bland de mest sannolika att hitta på gatan efter kraschen.

See User information
Quote:

zpz wrote:

Jadu, varför brann inte all denna bråte upp?
http://911myths.com/Flight_11_Seat_Cushion_Large.jpg

Jag kan tyvärr inte se den jpg-bild du länkat till, men jag kan ändå bemöta din fråga.

Branden i tornen var begränsad till ett fåtal våningar. Varför skulle det INTE finnas obränd bråte?

Quote:

zpz wrote:

Vem har sagt att passet var "orört"?

Passet var tillräckligt "orört" för att kunna användas som bevis. Eller hur? Var passet lite bränt överhuvudtaget?

Jag kanske uttryckta mig klumpigt med mitt ordval. Jag var inspirerad av följande artikel: Another 911 "passport miracle" !

Artikelförfattaren beskriver passet som "unscathed", vilket betyder oskadd.

Har detta ordmärkeri från din sida någon egentlig relevans? Du får gärna förklara.

Eftersom du varken förkastar Hettan eller Passet, så åligger det dig att komma med en trovärdig teori om HUR Passet hamnade på Vesey Street, där det hittades.

Hur lyder din "hänga knävecks" teori?

Posted on: 2006/9/7 19:36

Anonym
Quote:

TTime wrote:

Branden i tornen var begränsad till ett fåtal våningar. Varför skulle det INTE finnas obränd bråte?

Ja, men det låg ju mycket av bråte från planen på marken, delar av säten, motorer, kroppsdelar m.m.

Quote:

Passet var tillräckligt "orört" för att kunna användas som bevis. Eller hur? Var passet lite bränt överhuvudtaget?

Jag kanske uttryckta mig klumpigt med mitt ordval. Jag var inspirerad av följande artikel: Another 911 "passport miracle" !

Artikelförfattaren beskriver passet som "unscathed", vilket betyder oskadd.

Har detta ordmärkeri från din sida någon egentlig relevans? Du får gärna förklara.

Eftersom du varken förkastar Hettan eller Passet, så åligger det dig att komma med en trovärdig teori om HUR Passet hamnade på Vesey Street, där det hittades.

rense.com en officiell källa eller??

Spekulation: Passet kan t.ex. ha legat skyddat i en väska som slungades ut ur byggnaden tillsammans med annan bråte, då kan väskan ha skyddat passet från att bli bränt.

Ska vi återgå till trådens topic?

See User information
mins inte precis vilket år det var men det var en brand i ett av tornen några år efter dom byggdes när dom inte ens hadde instalerat sprintlers. Har för mig att två eller tre våningar bran under några timmar men tornet rasade inte och brandkåren lyckades släcka elden.

Så om der inte hände något med tornen när det bran i några timmar och utan sprintlers, hur kan det då rastat efter bara knapt en timme när det var mycket kallare än vid den tidigare branden?

Passet kan ju ha legat i en väska som flög ut och hittades, men det kan också ha blivit planterat, vilket som stämmer är lite lite svårt att bevisa

Posted on: 2006/9/7 20:24

Anonym
Nu har jag hittat vad brandtesten heter "ASTM E119 Standard Fire Test"

Denna test måste alla byggnader som ska användas offentligt genomgå och den innefattar brandtest av själva konstruktionen av byggnaden och de möbler som är tänkt att användas i den.

Testen har funnits sedan 1918 och görs i ett testrum på 4.3-meter x 5.2-meter.

Testen är också statisk alltså en helt vanlig eld som får brinna betonar de med tanke på flygplanen så testen kan inte förutse vad som händer om t.ex. ett flygplan flyger in i byggnaden.

Det är alltså denna test som gjorde att brandskyddet runt pelarna fick förstärkas i WTC 1 och 2.

See User information
Ok. Det stämmer säkert att det gått igenom det testet.

Men om det inte rasade första gången det brann, och den gången bran det mer än 11 sep, så kan det ju inte ha rasat pga värmen.

Tornen var ju också byggda för att klara av att stå om några flygplan flögin i dom.
Empier state bilding träffades av ett plan för några år sen och det höl, trots att det är äldre än WTC 1 och 2, och då sämre byggt.

Posted on: 2006/9/7 21:29

See User information
Quote:

zpz wrote:

Ja, men det låg ju mycket av bråte från planen på marken, delar av säten, motorer, kroppsdelar m.m.

Pratar du fortfarande om bilden till din länk som inte fungerar? Skulle du kunna ordna så vi får se bilden? Om den bilden är tagen efter att tornen rasat, så återstår det en del förklaringar/teorier. Passet hittades innan tornen rasade.

Passet har använts som bevis i rättegången mot Zacarias Moussaoui: PASSET

Det går att få en riktigt bra bild av både fram och baksidan på Passet. Det är helt orört av eld.

Vill du kritisera något mer av mina ordval eller källor?

Posted on: 2006/9/7 21:29

See User information
Quote:

zink wrote:

Jag vill minnas att jag på något klipp hört att stålet var ASTM E119-certifierat.

En kort sökning på webben om WTC gav: "We know that the steel components were certified to ASTM E119".

Jag måste lägga ner för ikväll, men jag ifrågasätter om det stål som användes i byggandet av WTC verkligen inte hade klarat ASTM E119 Standard Fire Test.

Någon som kan reda ut det?

Posted on: 2006/9/7 21:55

Anonym
Quote:

Mini wrote:
Ok. Det stämmer säkert att det gått igenom det testet.

Men om det inte rasade första gången det brann, och den gången bran det mer än 11 sep, så kan det ju inte ha rasat pga värmen.

Tornen var ju också byggda för att klara av att stå om några flygplan flögin i dom.
Empier state bilding träffades av ett plan för några år sen och det höl, trots att det är äldre än WTC 1 och 2, och då sämre byggt.

Att tornen skulle klara en Boeing 707 var inte testat utan av förståeliga skäl gjort på beräkningar. Hur lång brand de sedan beräknade med ser jag att de råder delade meningar om så de kanske inte längre finns uppgifter om det.

De flygplan som flög in i Empire State Building var ett litet flygplan. Den enda som skadades vid det tillfället var en dam i en hiss som störtade flera våningar för planet hade slagit av linorna till hissen. Man tror att en luftkudde bildades för hon fick lindrigare skador än förväntat.

Anonym
Quote:

TTime wrote:
Quote:

zink wrote:

Jag vill minnas att jag på något klipp hört att stålet var ASTM E119-certifierat.

En kort sökning på webben om WTC gav: "We know that the steel components were certified to ASTM E119".

Jag måste lägga ner för ikväll, men jag ifrågasätter om det stål som användes i byggandet av WTC verkligen inte hade klarat ASTM E119 Standard Fire Test.

Någon som kan reda ut det?

Jag anser att ”We know that the steel components were certified to ASTM E119" är en självklarhet då byggandskonstruktionen testades med ASTM E119.

V i är dock tillbaka varför de brandskyddade stålkonstruktionerna. De stora mängder asbest som kom från WTC 1 och 2 var med största sannolikhet från brandskyddet då asbests användes till det innan det blev förbjudet. Att WTC 1 och 2 inte asbests sanerades innebär att de antingen var för dyrt p.g.a. mängderna och/eller att man behövde riva mycket för att komma åt asbesten.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper