vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 4 ... 17 »

Anonym
Bara svenska i skånsk skola
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14464746.asp
Det e väll inte för mycket begärt att man talar svenska i en svensk skola om där e flyktingbarn eller invandrar barn som är nyanlända så kan det vara en bra ide att försöka lära dessa elever svenska innan dem släps ut i ett vanligt klassrum både för deras eget bästa men även för de lärare som skall undervisa dem . I vilket land förutom Sverige ifrågasätts en sådan sjävklar lag?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Bara svenska i skånsk skola
Förviso har detta ämne diskuterats på forumet nyss men jag kan bara håla med dig.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Ursäkta en gammal man som frågar men...

Skånska måste väl för fan förbjudas på samma gång.

Det är fanimej inte Svenska, det är en blandning mellan danska och Swahili!

See User information
Quote:

jaxtone wrote:
Ursäkta en gammal man som frågar men...

Skånska måste väl för fan förbjudas på samma gång.

Det är fanimej inte Svenska, det är en blandning mellan danska och Swahili!

Nu hoppas jag att du skämtar! Jag är skåning och ser mig själv som 100% svensk och vad gäller dialekten så är den lika svensk som någon annan dialekt.

Varför säger man aldrig någonting om de dialekter uppe vid Finlandssvenska gränsen som låter som finska eller de dialekter vid svensk-norska gränsen som låter som norska?

Jag citerar Sture Allén från Svenska Akademin (gruppen):
"Ständigt samma gamla vals, att skåningar har gröt i sin hals
lika bra att du håller truten, vi kommer aldrig att spotta ut den
dialekten är lika gjuten som loggan på absoluten"

Posted on: 2007/1/20 21:02
"Hur Svenska Stålet Biter
Kom Låt Oss Pröva På
Ur Vägen Illuminater
Friskt Mod i Gossar Blå"

See User information
Detta ämne har som sagt diskuterats förut men ni ser ju hur det blir i den offentliga debatten just nu. När skolan vill ha ordning och reda så rycker diskrimineringsombudsmannen ut och hytter med långfingret!

Det visst jag väl att det skulle bli en sån här debatt, där Fp ville ha ordning och reda men det gillas inte av myndigheterna i Sverige som menar att detta gränsar till rasism! Ska bli intressant att se var detta slutar..

Posted on: 2007/1/21 3:12
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
Jävla rasse ideer dessa påfund.

Dom svenskarna som håller med borde prova flytta utomlands och testa gå i skolan med sina vänner.

Har sällan hört mer idiotiska förslag.

Man förbjuder sanna tankar ,slöja ,Stödjer rasist partier, stark familjekärna,dissar muslimer osv osv.

Svenska folkets hetsas med rassistiska ideer för att hjälpa zionist klanen bedriva deras krig mot den massan som känner till deras vidriga planer nämligen islam.
Och under tiden förslavar man den massan som inte känner till dem dom kristna (Tills att dom inte behövs längre)

Anna Lindh Knew It All She Said It Many Times.

Dom som kommer ihåg hennes tal på demonstrationerna vet nog.

Expose Challange Act

Anonym
Quote:
Niclas:
Jag citerar Sture Allén från Svenska Akademin (gruppen):
"Ständigt samma gamla vals, att skåningar har gröt i sin hals
lika bra att du håller truten, vi kommer aldrig att spotta ut den
dialekten är lika gjuten som loggan på absoluten"

Hahaha... japp det var ett skämt. Men jag har ändå ganska svårt för utpräglad skånska och måste erkänna att en gammal kompis från Arlöv "Kalle P. Dal" emellanåt var lika svår att förstå som en del kompisar från Scotland när de blir på fyllan.

Ja det är bra att du tar upp finlandssvenska i samband med en stundtals så påträngande dialekt som skånska för jag tycker i ärlighetens namn emellanåt att det känns frustrerande att inte förstå vad det är folk försöker säga. Jag bor ju i Sverige och om jag vill höra andra språk finns det många möjligheter genom att resa eller bara knäppa på TV:n.

Det finns i Göteborg en del urgöteborgare inte ofta kopplade till fotbollskulturens största fans som faktiskt emellanåt pratar med varandra utan speciellt många vokaler.

- ÖÖÖÖÖ?

Anonym
Quote:
Wingchun:

Jävla rasse ideer dessa påfund. Dom svenskarna som håller med borde prova flytta utomlands och testa gå i skolan med sina vänner.

Har sällan hört mer idiotiska förslag. Man förbjuder sanna tankar ,slöja ,Stödjer rasist partier, stark familjekärna,dissar muslimer osv osv.

Svenska folkets hetsas med rassistiska ideer för att hjälpa zionist klanen bedriva deras krig mot den massan som känner till deras vidriga planer nämligen islam. Och under tiden förslavar man den massan som inte känner till dem dom kristna (Tills att dom inte behövs längre)

Anna Lindh Knew It All She Said It Many Times. Dom som kommer ihåg hennes tal på demonstrationerna vet nog.

Wingchun! Vad menar du? Att utländska skolor i allmänhet men i muslimvärlden i synnerhet skulle vara mer släpphänta och låta gäststudenter och annat icke inhemskt folk tala sina egna språk på lektionerna. Att de tillåter västerländska studenter att sitta med kepsen på inomhus, tala på lektionerna eller att ha mobiltelefon med i klassrummet.

Att elever speciellt i den muslimska skolvärlden ens skulle komma på tanken att ifrågasätta en lärares beslut eller att säga saker som att "rör du mig så polisanmäler jag dig" är det såna saker du menar att svenska elever skulle få prova på i utlandet.

Fatta en sak! De flesta av de elever med utländsk härkomst som ställer till problem i svenska klassrum skulle aldrig ens komma på tanken i sina hemländer eftersom de vet att det skulle leda till stenhårda straff och reprimander.

E du väck eller?

Anonym
Jävla rasse ideer dessa påfund.Wingchun På vilket sätt är det rasistiskt att kräva att man pratar svenska i en Svensk skola ?Det är inte så att man förbjuder eleverna att tala sitt hemspråk när dem kommer ut från skolans gräns dessutom förbjuds inte hemspråks undervisning vilket Sverige e ganska ensam om att ha tillgängligt till alla som vill lära sig sitt hemspråk .

Dom svenskarna som håller med borde prova flytta utomlands och testa gå i skolan med sina vänner. Om jag flyttat till tex Syrien ,Jordanien eller varför inte ett land i Europa Italien så hade jag personligen lagt ner hela min själ att lära mig dess språk innan jag började i en vanlig skola när jag sedan behärskade språket och jag gick i en skola och jag hade blivit tillsagd att i skolan pratar vi arabiska eller italienska så hade jag inte känt mig kränkt eller tyckt att det var ett gäng rassar som behandlade mig illa .Man tar seden ditt man kommer .

ANNA LINDH denna madam var ju inte riktigt klok gick i herr Palmes fotspår .

See User information
Quote:

ANNA LINDH denna madam var ju inte riktigt klok gick i herr Palmes fotspår .

ey dom uträttade rätt goda ting också.

Posted on: 2007/1/21 11:55
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

Anonym
Quote:

TeBe wrote:
Detta ämne har som sagt diskuterats förut men ni ser ju hur det blir i den offentliga debatten just nu. När skolan vill ha ordning och reda så rycker diskrimineringsombudsmannen ut och hytter med långfingret!

Det visst jag väl att det skulle bli en sån här debatt, där Fp ville ha ordning och reda men det gillas inte av myndigheterna i Sverige som menar att detta gränsar till rasism! Ska bli intressant att se var detta slutar..

Jo naturligtvis blev detta förslag lite kontroversielt i valet (föra gången) och via det fick FP ett succeval.

ideen är för övrigt snott av sverigedemokraterna men det vill FP inte tala om då jag frågade en riksdagskvinna inom FP öga mot öga

Anonym
Eftersom jag nu läser på ett "mångkulturellt vuxengymnasium) komvux och i en klass där svenskar är kanske 50% så kan jag veta hur störande det är när man är i ett grupparbete och det börjar talas arabsika eller när man har klassråd och det börjar talas turkiska.
(ungefär som att tala bakom någons rygg)

om man inte ska prata svenska så borde man ju tala ett annat språk och vad blir bättre av det?
varför ska man inte prata svenska i en svensk skola.

INTEGRERA ER ELLER UT UR LANDET!

Anonym
Hallå Maggot jag har själv också erfarenhet från en multikulturell skola.
Jag gick en 3 månaders logistik och truck kurs på en skola i malmö .Jag och 2 andra var infödda svenskar resterade 30 st var araber asiater latinos och fd jugoslaver dem var i 30-50 årsåldern det var inget fel på personerna jag pratade med dem flesta av dem på lite rasterna. Men värt att nämnas är att när man pratade en och en så ansträngde dem flesta sig att prata svenska med mig men så fort några landsmän kom i närheten så började dem prata sitt modersmål med varandra över huvudet på mig trots att man var mitt i en mening så på sätt kan man kännas sig ganska överkörd. Det var också mycket missförstånd både när det gällde det teoretiska och det praktiska bitarna många kunde knappt göra sig förstådda på svenska så läraren fick ta om dem flesta grejorna om och om igen. Dem som kunde lite bättre svenska översatte på sitt hemspråk till dem som hade problem med
att hänga med bra kan tyckas men det blev ett väldig koas och störigt för mig som knappt kunde koncentrera mig. Nu säger jag inte att det är lätt att lära sig ett språk men
ni förstår ju själv sådana problem missförstånd det skapar på skolor arbetsplatser när man inte talar förstålig svenska alla människor har ett eget ansvar att lära sig stor respekt till dem som verkligen vill och försöker.Staten har så klart ett litet ansvar också man kan ju sluta och fjäska och ställa lite krav samt sluta översätta massa UR program och samhälls info myndighets papper på en massa språk det uppmuntrat till att inte lära sig svenska.

See User information
"Intigrera eller åk ut."

Jag bara kände lite på denna mening.

Gör som jag vill eller få ett straff.

Jag står över dig, Du gör fel och jag har rätt att straffa dig.

Slutar ni inte bråka så släpper jag av er här så får ni gå hem.

Rök inte hash, annars åker du in på kåken.

Tar du inte chippet i pannan så får du ingen mat.

Tydlig härskarmentalitet? Finns det andra sätt att uttrycka samma sak? Finns det bättre sätt att uttrycka samma sak. Är hot ett bra sätt att få som man vill?

Ta det på en personlig nivå?

Jag blir ledsen/irriterad när ni pratar ett spåk jag inte förstår. Jag har ett behov av gemenskap och att kunna sammarbeta. Jag skulle önska att ni pratade svenska när ni är här så att alla förstår.

Eller låt lagen bestämma?

- Alla som inte pratar svenska får kvarsittning och indraget socialbidrag.

Vilket samhälle vill vi leva i?

Posted on: 2007/1/21 16:26
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Micro
Att inte ställa krav på invandrare skapar rasism.
Om man inte vill lära sig svenska så ska man ut ur sverige helt enkelt.
Varför ska man få stanna om man inte vill lära sig språket?
om man inte vill lära sig svenska är det ju en indikation på att man inte vill lära känna några svenskar,man vill inte jobba i landet och man vill stå utanför och bilda sitt eget land i landet.

Anonym
Resized Image

Anonym
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=569811

Här hittade jag en länk med gamla guldklipp från propaganda apparaten, gamla klasiska reportage om Romer och invandrare. En mycket lustig intervju LOL

Notera i detta klipp hur de zoomar in revolvern som Zigenaren har i fickan inför bröllopet.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=721062
Vill man måla upp en bild av Romer med revolvern?

Invandrarfrågan och bostadsfrågan (om du frågar mig) är inget nytt. Inställningen på 60 år känns fortfarande oförändrad och inkompetent.

Journalisten som läser tidningsartikeln för Zigenaren vid husvagnen är ett ganska lustigt klipp. Notera beskrivningen av Zigenare som tidningen ger av dom, grova ord för att vara 1963.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=569811
Dessutom så är det ett anonymt inlägg i tidningen (inte tillåtet idag va?) Den här mentaliteten av anonymitet och rädsla att uttrycka sig officiellt finns än idag bland befolkningen, rädsla för att bli kallad rasist mm är överhängande, speciellt bland politiker. Och detta resulterar ofta i inkompetens att lösa sakfrågan som istället växer och blir värre.
Personligen har jag aldrig bevittnat en fråga som har nått sin lösning, genom att hålla tillbaka åsikterna, om ex: invandrare.

Jag tror inte att frågan kommer att nå en bra lösning på de kommande 60 år heller. Vi är människor som delar ett hem där infrastrukturen är så välutvecklad att förflyttningar blir en naturlig effekt, vare sig det är under fred eller krig. What did you expekt?

Anonym
"Jag blir ledsen/irriterad när ni pratar ett spåk jag inte förstår. Jag har ett behov av gemenskap och att kunna sammarbeta. Jag skulle önska att ni pratade svenska när ni är här så att alla förstår."

Det funkar inte så jag bor i ett ghetto folk glider mer en gärna på socialen utan intresse för vare sig sverige eller svenskar

Anonym
Quote:

maggot wrote:
Micro
Att inte ställa krav på invandrare skapar rasism.
Om man inte vill lära sig svenska så ska man ut ur sverige helt enkelt.
Varför ska man få stanna om man inte vill lära sig språket?
om man inte vill lära sig svenska är det ju en indikation på att man inte vill lära känna några svenskar,man vill inte jobba i landet och man vill stå utanför och bilda sitt eget land i landet.

Om jag flyttar utomlands så ställs inte dessa krav på mig. Tycker dock att det är en självklarhet att lära sig pråket i det land man väljer att bosätta sig i. Majoriteten av Svenskar som flyttar till ex, Asien lär sig sällan språket. Bör dessa svenskar skickas tillbaka till Sverige?

Micro. Ett bra inlägg tidigare.
"integrera eller åk ut"

Anonym
Quote:

Om jag flyttar utomlands så ställs inte dessa krav på mig. Tycker dock att det är en självklarhet att lära sig pråket i det land man väljer att bosätta sig i. Majoriteten av Svenskar som flyttar till ex, Asien lär sig sällan språket. Bör dessa svenskar skickas tillbaka till Sverige?

Micro. Ett bra inlägg tidigare.
"integrera eller åk ut"

Vilket land i hela världen har lika många nationaliter på så liten befolkning som sverige?
Varför de flyttar till asien vet jag inte men det kanske är pga av tillfärliga jobb eller något.

Hur ska man lyckas integrera människor som inte vill integreras.
ska dessa människor som vägrar lära sig svenska få socbidrag år ut och år in.
vill du vara med och betala deras välfärd ?
(jag betalar gärna deras flygresa hem om de inte vill lära sig svenska.)
jag vet folk som gör så och har hållt på så sedan 90talet

och exakt vad bra med micros inlägg?

Anonym
Quote:

maggot wrote:
"Jag blir ledsen/irriterad när ni pratar ett spåk jag inte förstår. Jag har ett behov av gemenskap och att kunna sammarbeta. Jag skulle önska att ni pratade svenska när ni är här så att alla förstår."

Det funkar inte så jag bor i ett ghetto folk glider mer en gärna på socialen utan intresse för vare sig sverige eller svenskar

Om du blir irriterad/ledsen så kanske problemet ligger hos dig själv? Om du nu bli irriterad för ett så naturligt beteende som kommunikation mellan 2 människor.

Rikta din uppmärksamhet på din lärare istället för någon som talar arabiska. Eller be din lärare att införa årdning under lektion.

Anonym
Quote:

Om du blir irriterad/ledsen så kanske problemet ligger hos dig själv? Om du nu bli irriterad för ett så naturligt beteende som kommunikation mellan 2 människor.

Rikta din uppmärksamhet på din lärare istället för någon som talar arabiska. Eller be din lärare att införa årdning under lektion.

Jag vet inte om du är bosatt i pajala eller hur stor erfarenhet du har om "invandrarelateradeproblem" men en sak är säker.
Om jag har grupparbete i skolan och det börjar pratas arabiska mitt öppe i ett arbete så är det inte kommunikation mellan alla parter.
Naturligt beteende är att prata så alla förstår annars kan de håla käften?

säga till läraren?? de är inga barn de är mellan 20-50 år gamla de i min klass och jag har sagt till dom..
hela klassen vet min syn på mångkultur och övriga hjärnspöken.

Anonym
Quote:

maggot wrote:
Vilket land i hela världen har lika många nationaliter på så liten befolkning som sverige?
Varför de flyttar till asien vet jag inte men det kanske är pga av tillfärliga jobb eller något.

Hur ska man lyckas integrera människor som inte vill integreras.
ska dessa människor som vägrar lära sig svenska få socbidrag år ut och år in.
vill du vara med och betala deras välfärd ?
(jag betalar gärna deras flygresa hem om de inte vill lära sig svenska.)
jag vet folk som gör så och har hållt på så sedan 90talet

och exakt vad bra med micros inlägg?

Maggot,
Min uppfattning av dig är att du innehar mycket frustration.
Du ingår i en brottningsmatch av frågor som din förmåga inte klarar av att hantera, du kräver dessa svar av andra här på forumet istället för att komma med lösningar. Det är mer gnäll om hur invandrare beter sig än fokus på inkompetenta politiker som har skapat dessa problem.

Om du inte förstod Micros inlägg så slutar min diskussion här. Det är en annan sak om du har en annan åsikt men, att du inte förstår ger mig en helt ny insikt av tråden.
Tack

Anonym
Quote:

Maggot,
Min uppfattning av dig är att du innehar mycket frustration.
Du ingår i en brottningsmatch av frågor som din förmåga inte klarar av att hantera, du kräver dessa svar av andra här på forumet istället för att komma med lösningar. Det är mer gnäll om hur invandrare beter sig än fokus på inkompetenta politiker som har skapat dessa problem.

Om du inte förstod Micros inlägg så slutar min diskussion här. Det är en annan sak om du har en annan åsikt men, att du inte förstår ger mig en helt ny insikt av tråden.
Tack

Är detta inte ett forum som heter vaken.se? måste man ha lösningar på allt jag har en del ideer med invandring och jag är bla förr språkrav för invandrare så de kan få jobb och sluta snylta.
vill de inte ut med dom för dom förstör för alla som bor i sverige.
jag ogillar inte invandrare jag ogillar massinvandring och politiken som bedriver detta.
Jag ska ta och svara på micros inlägg nu genast

(1) 2 3 4 ... 17 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper