vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Storlek på saker.
Hej!

Här är en grej som jag tänkte på idag när jag åkte hem från jobbet (jag har tänkt på det tidigare också) Varför upplevs saker att bli mindre ju längre bort dom befinner sig? T.ex en bil som åker iväg, den blir mindre och mindre och till slut en liten prick och sen försvinner den. Är det ljuset som tar längre tid på sig att nå observatören? Eller är det kanske så att vi förväntar oss att "bilen" ska bli mindre och vår "hjärna" skapar den upplevelsen..

/ fr3D

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Storlek på saker.
Kyla kan iaf göra vissa saker så små att man får locka fram dom med sockerbit och pinnsett

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hehe tanken har funnits men inte just när det gäller bilar, iom att jag pysslar lite med perspektivteckning så är jag lite insatt i storleksförhållanden och dess funktioner för att nå verklighetstrogna teckningar.......då har tanken att det kanske beror på nå annat dykt upp, nämligen det att om jag krymper då ökar ju det upplevda avståndet på samma sätt som om avståndet ökar som du menar......

Posted on: 2007/1/26 9:29
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Om allt skulle ha samma storlek oavsätt hur långt borde det var så skulle det bli ganska grötigt i synfältet.

Det är en nödvändighet och någonting självklart för den materiella kroppen.

Posted on: 2007/1/26 10:35
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Quote:
Om allt skulle ha samma storlek oavsätt hur långt borde det var så skulle det bli ganska grötigt i synfältet.

Grötigt säkert!, Men varför upplevs saker som mindre när dom är längre bort? Vi lever ju i en vetenskaplig värld, säkert kan någon förklara det för mig Det måste finns nån formel för det också..Att säga att någonting blir mindre för att det är längre bort (utan att tänka själv) är dogma. "Det bara är så, för att jag läste det i en bok.Det jag undrar är VARFÖR?

/ fr3D

See User information
Om det inte blev mindre när det försvinner på håll, så skulle inte allt annat som kommer in i synfältet när man avlägsnar sig få plats... men varför det vet jag inte riktigt...

Posted on: 2007/1/26 11:25
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Zink....hjälp !.........vi behöver hjälp här har du nån vetenskaplig förklaring............nån formel eller så där ?

Posted on: 2007/1/26 11:34

See User information
Vinkeln mellan ljusstrålen från bilens tak och ljustrålen från punkten där hjulen möter vägen blir mindre ju längre bort den åker. Det gör att området som "speglar" bilen på näthinnan blir mindre.

Formeln för att räkna ut vinkeln:
Resized Image

http://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_%28visual%29

Duger det som svar?

Posted on: 2007/1/26 15:18

Anonym
Tänkte lite på hur olika perspektiv man kan ha på tillvaron.

De 3D program som användes för konstruktion på mitten av 80-talet var väldigt begränsade när det gällde att synliggöra just perspektiv.

Jag läste CAD/CAM och laserrobotik ett år på högskola under 80-talet och där fanns en lärare jag hamnade på kollisionskurs med ganska omgående just p.g.a. detta.

Han var så jäkla stolt över vad datorerna prestera. Jag garvade åt de märkliga perspektiv som kunde åstadkommas i den 3D värld som var aktuell då! Det var svårt om inte möjligt att se vad som var fram eller bak på trådmodeller när man roterade dem i datorns 3D system.

Läraren dissade mig till hundra och sa att perspektiv egentligen inte existerar utan det är bara nåt vårt öga skapar när den skall omvandla informationen från öga till hjärna.

Han sa att sånt jag var ute efter var onödig kitsch och inte intressant för den tekniska konstruktionssektorn. Det är mycket möjligt enligt hans sätt att se det på att han hade rätt men några år senare hamnade jag i ganska tunga konstruktionsprojekt åt industrin och det vär fan inte många som tyckte att det var enkelt att sitta med trådmodeller med några miljoner delar och inte kunna se skillnad på fram och bak.

Hade perspektivet var lika kasst i dagens 3D världar så hade förmodligen designers, konstruktörer och användare världen över skrattat ihjäl sig.

Så jag har funderat lite över hur den gamle läraren såg på verkligheten i andra sammanhang... han kanske var en av de som inte hade hela bilden av verkligheten i sin hand och var nöjd med fyrkantiga lösningar!

Anonym

De 3D program som användes för konstruktion på mitten av 80-talet var väldigt begränsade när det gällde att synliggöra just perspektiv.

Jag läste CAD/CAM och laserrobotik ett år på högskola under 80-talet och där fanns en lärare jag hamnade på kollisionskurs med ganska omgående just p.g.a. detta.

Han var så jäkla stolt över vad datorerna prestera. Jag garvade åt de märkliga perspektiv som kunde åstadkommas i den 3D värld som var aktuell då! Det var svårt om inte möjligt att se vad som var fram eller bak på trådmodeller när man roterade dem i datorns 3D system.

Läraren dissade mig till hundra och sa att perspektiv egentligen inte existerar utan det är bara nåt vårt öga skapar när den skall omvandla informationen från öga till hjärna.

Han sa att sånt jag var ute efter var onödig kitsch och inte intressant för den tekniska konstruktionssektorn. Det är mycket möjligt enligt hans sätt att se det på att han hade rätt men några år senare hamnade jag i ganska tunga konstruktionsprojekt åt industrin och det vär fan inte många som tyckte att det var enkelt att sitta med trådmodeller med några miljoner delar och inte kunna se skillnad på fram och bak.

Hade perspektivet var lika kasst i dagens 3D världar så hade förmodligen designers, konstruktörer och användare världen över skrattat ihjäl sig.

Så jag har funderat lite över hur den gamle läraren såg på verkligheten i andra sammanhang... han kanske var en av de som inte hade hela bilden av verkligheten i sin hand och var nöjd med fyrkantiga lösningar!

Nu skall jag erkänna att jag givetvis är en defekt människa som hela livet blandat konst, teknik och musik i mina försök att tolka och beskriva verkligheten på mitt sätt. Med ett perspektiv mot yttre och inre dimensioner som inte alltid gått att definiera.

Här är en länk jag tyckte anspelade på ämnet.

http://paranormal.se/topic/dimensioner_enligt_tonys_teorier.html

Anonym
Tack för länken Jax.

Gillade tankeexprimentet på slutet.

Jag tror att vi inte kan uppleva 4D pga våran orienteringsförmåga som inte klara av att tänka utanför ramarna, Vi orienterar oss med hjälp av jordens kärna och poler. men vad händer om vi lämnar jorden? Vad blir orienteringspunketen och hur ska vi förhålla oss till upp eller ner? Solen, vintergatan eller ingenting?

Nu kanske jag snöar ut på helt okända banor men man måste ju fråga hur andra upplever det.
Jag tänker på graviditeten och fostret. (nu är jag inte helt säker och saknar helt kunskap innom området) Fostret har ännu inte utvecklat en orienteringsförmåga och kan ligga upp och ner eller "rätt" enligt våran förmåga att uppfatta gravitationen.
Fostret befinner sig i ett "flytande" tillstånd i 9 månader utan att förhålla sig till våran verklighet av upp eller ner? Dykare kan råka ut för samma orienterings besvär, när de dyker för djupt och kan då ta fel på upp och ner, det har även resulterat i katastrof för en del.

När fostret föds så börjar utvecklingen och anpassningen till natur lagarna. Kan man se det som ett inträde genom atmosfären att bli född? Hur upplever ett foster gravitation under graviditeten? upplever den gravitation, eller viktlöshet?
Anpassning?
Hur skulle vi anpassa oss till rymden om det vore möjligt att lämna atmosfären? Skulle vi kvitta naturlagarna som vi är anpassade till efter ett tag och hitta en orienteringspunkt? 4D?

Va det djupt, obegribligt och omöjligt att avara på? lol.

See User information
Quote:

jaxtone wrote:

Nu skall jag erkänna att jag givetvis är en defekt människa som hela livet blandat konst, teknik och musik i mina försök att tolka och beskriva verkligheten på mitt sätt. Med ett perspektiv mot yttre och inre dimensioner som inte alltid gått att definiera.

Här är en länk jag tyckte anspelade på ämnet.

http://paranormal.se/topic/dimensioner_enligt_tonys_teorier.html
kallar du de defekt............? fan du e ju galen........här sitter jag och försöke använda oktavsystemet i oljemåleriet med gyllene snittet och hela programmet å så påstår du att man är defekt....fan de e bara å lägga ner då.............. eller kan du berätta var C maj 7 är för färg.....att det är ett dim ackord de vet jag men vicken färg är det..

Posted on: 2007/1/27 1:28

Anonym
Cmaj7 är absolut inget dimackord om man går efter musikteori men färgen går mot kallt grönt!

I vissa stämningslägen kan det snudda vid ljusblått men aldrig några varmare färger eftersom den sänkta grundtonen med ett halvt tonsteg från grundtonen skapar en dissonans som iofs är spännande men för det mesta mycket utsatt.

J

Anonym
Quote:

gaston wrote:
/quote] kallar du de defekt............? fan du e ju galen........här sitter jag och försöke använda oktavsystemet i oljemåleriet med gyllene snittet och hela programmet å så påstår du att man är defekt....fan de e bara å lägga ner då.............. eller kan du berätta var C maj 7 är för färg.....att det är ett dim ackord de vet jag men vicken färg är det..

Det är en röd-brun notfärg, som är nerstämd i moll och luktar människo skit, där av den bruna färgen. bör ej användas i brandfarliga lokaler som i höladaor mm..överhängande risk för explosioner vid anala utsläpp, inget att rekomendera.

See User information
mitåt du har rätt.........kan man utifrån musikteorierna finna vilken grundresonans jorden har...........att räkna om jordrotationen till hertz...........vilken grundton skulle vi hamna på........att det blir en subton kan jag tänka mej..........kan det tänka sig att den tonen är blå.........som i blues..........

Posted on: 2007/1/27 2:04

Anonym
Rotationen har inget med frekvensen att göra såvida du inte specifikt avser rotationen. Hjärnan jobbar dock exakt samma frekvens som mobil telefoner, så illuminierade eh?

Anonym
Rätt lustigt men gravitation och microvågor har den förmågan att dom rubbar den kompass som finns inbyggd i cellerna och reglerar dess delning hastighet osv.

Därav ger täta vågor cancer tumörer osv.

Försök görs med att markera ett dna hos en bandmask med en färg markör som reagerar med gravitation och microstrålning ifall att den påverkar dna uppsättning .

vid försök visades att det räkte med 0,0001 delar av den svagaste mobiltelefonen för att uppnå resultat,

Om vi är så känsliga är det inte helt fel att vi reagerar på andra himmlakroppars vibrationer.

See User information
Quote:

TheAssasin wrote:
Rätt lustigt men gravitation och microvågor har den förmågan att dom rubbar den kompass som finns inbyggd i cellerna och reglerar dess delning hastighet osv.

Försök görs med att markera ett dna hos en bandmask med en färg markör som reagerar med gravitation och microstrålning ifall att den påverkar dna uppsättning .

vid försök visades att det räkte med 0,0001 delar av den svagaste mobiltelefonen för att uppnå resultat,

Om vi är så känsliga är det inte helt fel att vi reagerar på andra himmlakroppars vibrationer.
Intressant....beträffande flyttfåglar så har också de uppvisat rubbningar i kompassen....naturligtvis så frågar vän av ordning, hur kan strålning åstadkomma det, det räcker liksom inte med att.

Innan dna-strängen blir en dna-sträng så finns det ett prestage ett försteg (det finns inget som bara helt plötsligt börjar uppträda på materiell nivå) som befinner sig på ickemateriell nivå, det är har programeringen sker, så strålningen påverkar försteget i negativ riktning ( det finns naturligtvis strålning som har motsatt verkan på individen), det är härför det är lite svårt att greppa händelseförloppet för en lekman......Men det var inte därför jag klev in nu utan det gäller du stora frågorna som man bär med sig i livet och det handlar just om storlekar på saker osv.......jag har länge burit på frågan om förhållandet mellan en flock och en skock..........hur många måste det vara ex.FÅR i en flock för att få kallas skock????...........bara för saklighetens skull.........kan du zink hjälpa mej med det? dej är det ju ordning på i alla fall......

Posted on: 2007/1/28 0:22

See User information
Quote:

gaston wrote:
Quote:

TheAssasin wrote:

Intressant....beträffande flyttfåglar så har också de uppvisat rubbningar i kompassen....naturligtvis så frågar vän av ordning, hur kan strålning åstadkomma det, det räcker liksom inte med att.

Innan dna-strängen blir en dna-sträng så finns det ett prestage ett försteg (det finns inget som bara helt plötsligt börjar uppträda på materiell nivå) som befinner sig på ickemateriell nivå, det är har programeringen sker, så strålningen påverkar försteget i negativ riktning ( det finns naturligtvis strålning som har motsatt verkan på individen), det är härför det är lite svårt att greppa händelseförloppet för en lekman......Men det var inte därför jag klev in nu utan det gäller du stora frågorna som man bär med sig i livet och det handlar just om storlekar på saker osv.......jag har länge burit på frågan om förhållandet mellan en flock och en skock..........hur många måste det vara ex.FÅR i en flock för att få kallas skock????...........bara för saklighetens skull.........kan du zink hjälpa mej med det? dej är det ju ordning på i alla fall......

"hur många måste det vara ex.FÅR i en flock för att få kallas skock????"

Det räcker med ett styck får, i dessa tider av extrem besättelse av människor... de har så mycket/många i sig som inte är "dom själva" - mer än schizofrent. Inte för att jag orkar gå på stan men, jag såg förr att det var inte så kul det som gick omkring där, ganska uschligt.

"Människor" i svarta kultdräkter med spik i facet, pratar med sig själva när de går... eller de hade visst en telefonsladd som gick till örat. De var uppkopplade på etern.

Posted on: 2007/1/28 0:56
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
aha, det tänkte jag inte på.............att multipla personligheter också kunna räknas in i detta, så om man har en tillräcklig persomlighetsklyvning så kan man alltså betraktes som flock alt. skock..intressant på min ära.......

Posted on: 2007/1/28 8:56

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper