vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Officiell och Alternativ konspirationsteori, NU spikar vi en sak tycker jag!!!

See User information
För ett tag sen kom det på tal i den här tråden...
http://www.vaken.se/modules/newbb/vie ... t_id=24587#forumpost24587

Där sades bland annat:

zink wrote:
Quote:

Det främsta skälet är att alla bevis som presenteras kan tolka på annat sätt. Kan ett bevis tolkas på flera sätt är det inget bevis utan en teori utan bevis.

Blackie: Vad bra att vi kommer överens på den punkten då!
Alltså är den officiella teorin om 911 inget Bevis!

----------
Quote:

verkligen wrote:
Är det någon som har påstått att allt i den officiella teorin är bevisat eller ens bevisbart ?
Ordet bevis är betydligt mer frekvent bland konspirationsteoretiker.
Ex. Judy Woods "bevis" , Thermate "bevisat" är bara ett axplock från Vaken.se

----------
Så alltså är den officiella teorin om en sammansvärjning att attackera World Trade Center med mera en Konspiration då kan man säga!, eller?

" Konspiration, sammansvärjning, en grupp med en hemlig agenda som står i konflikt med den etablerade makten. "
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspiration

kan man gå så långt att vi i fortsättningen kan säga att det finns en officiell konspirationsteori och en alternativ konspirationsteori?

" En konspirationsteori är en teori om en komplott, sammansvärjning eller konspiration. "
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

Det vore bra om vi kunde spika detta för att vissa anser att en konspirationsteoretiker inte klarar av att tänka rationellt eller ens är kapabel till att se på en teori med kritiska ögon innan man bestämmer sig för att hålla med. Samtidigt som det finns många av dom som är akademiskt/vetenskapligt utbildade som tror på den "officiella teorin", och samtidigt klankar ner på sk. konspirationsteoretiker utan att fatta att dom är konspirationsteoretiker själva!!.

Detta är viktigt i mina ögon, för att fastna i en sådan diskution är samma som att dela upp en grupp i 2 läger för att sedan inte göra så mycket annat än att vi deltar i ännu ett exempel på dualistiskt tänkande. Där det är vi mot dom/högern mot vänstern/svart mot vitt/rödrockar mot blårockar/hårdrock mot zynth/bögar mot hetro/kvinnor mot män/fascismen mot kapitalismen.... o.s.v

Detta är absolut inte konstruktivt på något sätt. Om vi verkligen vill komma fram till något som är lite närmare sanningen om 911(som det handlar om i just detta ämne). Bör vi titta på "bevisen" tillsammans!, visst kan vi vara oense om detaljer men det betyder inte att vi måste dela upp oss i olika läger!, eller?

Är vi inte just nu med alla våra "bevis" egentligen "konspirationsteoretiker" allihopa som ängnar tid åt detta ämne!?.

hade så bra som möjligt gött fölk och hoppas vi kan enas i denna fråga iaf

Posted on: 2006/9/10 15:18
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Officiell och Alternativ konspirationsteori, NU spikar vi en sak tycker jag!!!

See User information
Blackie, du har en mycket viktig poäng! Den officiella förklaringen till 9/11 ÄR en konspirationsteori.

Varför är det så viktigt att fastslå? Jo, man måste inse Ordets makt. VAD man benämner saker påverkar människors inställnig till saker, mer än vad folk inser.

För något år sedan såg jag en dokumentär, vari avskaffandet av arvsskatten i USA diskuterades. Några hade försökt få arvskatten avskaffad, men misslyckats. Sedan kom något snille på att de skulle börja kalla skatten för "dödsskatten" istället. Då lyckades de få gehör för sina resonemang, och skatten avskaffades! Genom att döpa om skatten kunde de även få folk att ändra inställning till skatten.

Ordet konspirationsteori har en negativ klang. För de flesta så betyder ordet rent emotionellt: "Jaa, det är ju något som vid första anblicken är logiskt, men som efter en nogrannare analys ändå aldrig håller"

Kort sagt, "konspirationsteorier" är inget folk vill lägga ner tid och energi på.

Jag försökte få en bekant att titta på Loose Change:

-Jag skulle vilja höra din åsikt om den.
-Vad handlar den om?
-Nine-eleven. (Kort paus) Den visar att den officiella förklaringen till vad som hände den elfte september inte håller.
-Jag tror inte på konspirationsteorier.
-Du tror att 19 kapare beväpnade med knivar lyckas krasha plan in i WTC1, WTC2 och Pentagon, dirigerade av en skäggig gubbe i en grotta i Afganistan! Och du påstår att du inte tror på konspirationsteorier?!

Kapare, Bin Laden, Al Qaeda - det behövs inte mer för en konspirationteori.

Men det finns en anledning till att den officiella förklaringen inte KALLAS för konspirationteori. Samtidigt som alternativa förklaringar KALLAS för det.

Den nuvarande officiella förklaringen till vad som hände 9/11 är en konspirationteori !!

Posted on: 2006/9/10 17:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Officiell och Alternativ konspirationsteori, NU spikar vi en sak tycker jag!!!
Quote:

Blackie wrote:
För ett tag sen kom det på tal i den här tråden...
http://www.vaken.se/modules/newbb/vie ... t_id=24587#forumpost24587

Där sades bland annat:

zink wrote:
Quote:

Det främsta skälet är att alla bevis som presenteras kan tolka på annat sätt. Kan ett bevis tolkas på flera sätt är det inget bevis utan en teori utan bevis.

Blackie: Vad bra att vi kommer överens på den punkten då!
Alltså är den officiella teorin om 911 inget Bevis!

De alternativa teoriernas bevis kan tolkas på flera sätt så då är era bevis inte heller några bevis.

Är vi överens där också?

See User information
Du svarade med en fråga, det va jag inte berädd på men skit samma

Ja i mina ögon så handlar det väll om teorier som passar in i en stoor verklighetsuppfattning som var och en kommer fram till efter ett intensivt studerande av ett ämne, och det är just kapaciteten att insupa en verklighetsuppfattning som är obekväm som verkar skillja oss åt!.

Så visst vi är överens till den grad som JAG är medveten om "bevis" som finns(ej micromacroinsatt i alla detaljer). Jag förstår inte bara hur man kan uppfatta ämnet 911 på så olika sätt!. Man kan inte komma fram till så mycket annat än vad som presenteras i den alternativa konspirationsteorin om man verkligen kollar på den i ett stort/brett och långt perspektive tycker jag, men så är ju inte fallet. vi får hjälpas åt att komma fram till nått tycker jag!.

Så, nu svarade jag fast det var din tur egentligen.Back to topic! .. är vi överens om en Officiell konspirationsteori eller bara officiell och alternativ teori? hmm nej det stämmer ju inte för det var ju trots allt en konspiration...jaja vad säger du zink?

Och vad tycker ni andra?

Posted on: 2006/9/10 20:23
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate

See User information
Det finns helt klart flera olika officiella teorier om en konspiration samt flera olika inoficiella teorier om en konspiration.

Alla dessa teorier har olika bevismaterial (Engelskans evidense, icke att förväxla med proof)

Största skilnaden på de olika lägrens bevis är att den officiella teorin använder av officiella bevis, dvs bevis godkända av etablisemanget medans den inofficiella teorin använder bevis som etablisemanget inte godkänner.

Iom att det är etablisemanget som är i åklagarbänken så är inte dess åsikt om vad som är godkända bevis speciellt trovärdig, vilket de som stödjer den officiella teorin inte håller med om.

Posted on: 2006/9/10 22:03
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Quote:

zink wrote:

De alternativa teoriernas bevis kan tolkas på flera sätt så då är era bevis inte heller några bevis.

Är vi överens där också?

I dom fall det stämmer tycker jag att vi är överens.

Det är dock inte en teori att Bush Administrationen hade Motiv Medel och Möjlighet att genomföra en attack mot sig själv.

Det är bevisat och därmed en grundläggande orsak till att alla dom frågor som faller inom begreppet teorier är berättigade.

Om dom verkligen genomförde det dom hade Motiv, Medel och Möjlighet att genomföra är det inte bara ett mord på 3.000 västerlänningar utan 100.000 tals civila. Ett veritabelt folkmord.

Jag blir därför skitförbannad varje gång någon försöker avfärda dom som söker sanningen såsom konspirationsteoretiker. Det enda syfte jag kan tänka mig att man använder sig av den retoriken är att man 1. inte satt sig in i teorin och vill försöka appelera till åhörares negativa reptilhjärnor eller att man vill tysta en person.

Båda dessa är förkastliga och att försöka tysta en kritiker är i mina ögon det samma som att vara medlöpare, en Quisling, en appologist och indirekt ansvarig för mord och tortyr.

Det är min bestämda åsikt!
Gillar ni den inte har jag en annan...
Groucho Marx

Posted on: 2006/9/11 7:55

See User information
Ja, alltså det finns ju en hel del fakta som man tar del av på vägen till ens slutsats(uppfattning) i ämnet!.

Posted on: 2006/9/11 8:33

Youngevity Associate

Anonym
Quote:

cicero wrote:
Quote:

zink wrote:

Är vi överens där också?

I dom fall det stämmer tycker jag att vi är överens.

Det är dock inte en teori att Bush Administrationen hade Motiv Medel och Möjlighet att genomföra en attack mot sig själv.

Det är bevisat och därmed en grundläggande orsak till att alla dom frågor som faller inom begreppet teorier är berättigade.

Om dom verkligen genomförde det dom hade Motiv, Medel och Möjlighet att genomföra är det inte bara ett mord på 3.000 västerlänningar utan 100.000 tals civila. Ett veritabelt folkmord.

Jag blir därför skitförbannad varje gång någon försöker avfärda dom som söker sanningen såsom konspirationsteoretiker. Det enda syfte jag kan tänka mig att man använder sig av den retoriken är att man 1. inte satt sig in i teorin och vill försöka appelera till åhörares negativa reptilhjärnor eller att man vill tysta en person.

Båda dessa är förkastliga och att försöka tysta en kritiker är i mina ögon det samma som att vara medlöpare, en Quisling, en appologist och indirekt ansvarig för mord och tortyr.

Det är min bestämda åsikt!
Gillar ni den inte har jag en annan...
Groucho Marx

Att söka sanningen gör många och det tycker jag man ska respektera. Hoppas inte det uttalanden blir gåtfullt.

Att en teori kallas konspirationsteori beror inte på dess sanningshalt utan hur teorin ser ut. Den heter så för den innehåller konspirationer som förklaringen varför världen ser ut som den gör eller som orsak till ett skede.

Att man tillskriver Bush som orsak när det flesta hävdar att terrordåden gjordes av terrorister som agerade på egen hand gör att Bushspåret är en konspiration.

Sedan anser jag att konspirationsidéer ofta saknar en konsekvensanalys. Jag gör en här så ser ni vad den går ut på.

Om terroristerna handlade helt på egen hand och lyckades genomföra dåden 9/11 så innebär det att det i arabvärlden finns det så hård USA kritik att några är beredda att offra livet och är tillräckligt intelligenta att genomföra dåden utan upptäckt.

Ju mer man lastar Bush administrationen för 9/11 dåden desto längre från det första scenariot kommer man.

Anser man att Bush administrationen fick veta om terrordåden men la armarna i kors säger man att de fanns de tillräckligt kraftig USA kritik i arabvärlden så några var beredda att offra livet men är inte tillräckligt intelligenta att genomföra dåden om USA hade hindrat dem.

Anser man att Bush administrationen aktivt stod bakom dåden blir konsekvensens att de inte fanns en tillräcklig stark USA kritik i arabländerna för att någon skulle vilja utföra dåden.

Som ni ser i konsekvensanalysen kan åsikten att terroristerna handlade på egen hand vara den största Bush kritiken.

See User information
Quote:

zink skrev
Att en teori kallas konspirationsteori beror inte på dess sanningshalt utan hur teorin ser ut. Den heter så för den innehåller konspirationer som förklaringen varför världen ser ut som den gör eller som orsak till ett skede.

Vad bra!,det tolkar jag som att du håller med om att den officiella teorin är en "konspirationsteori" också. uppfattade jag det fel så ge gärna ett rakare svar på frågan zink. Tack så länge.

Skulle gärna se att flera "skeptiker" svarade på frågan!.

hade å ses gött fölk.

Posted on: 2006/9/12 11:43

Youngevity Associate

See User information
Quote:

zink wrote:
Att söka sanningen gör många och det tycker jag man ska respektera. Hoppas inte det uttalanden blir gåtfullt.

Min åsikt är att en konspiratorisk världsyn är det samma som en realistisk världsyn. Och att den slumpbetonade historieskrivning som vi lärs i skolan är en bekväm lögn.

Här är en bra beskrivning av de olika sätten att se världhistorien och vad som styr den:

Two Views of History
There are two fundamental ways to view history: We call one the catastrophic or accidental view of history, the other we call the conspiratorial view of history.

Accidental History
In the catastrophic or accidental view of history we are led to believe that historical events, such as wars and revolutions were the direct result of some sudden or surprising event. While the catastrophic view is accurate for weather, volcanoes and earthquakes, it does not always provide a realistic view of humanity and events influenced by man.

Young, malleable American and other Western minds are sadly taught the Accidental view of history in the government school systems. This view is reinforced throughout their lives by the controlled mass media. As a result, when most discover the Conspiratorial View of History, the immediate reaction is shock, disbelief and a refusal to accept something other than they've been taught to believe.

Conspiratorial History
Conspiratorial history studies that part of history that is a product of man's planning. In conspiratorial history we are led to believe that events, such as wars and revolutions, are the result of planned events. While the conspiratorial view is not accurate for weather, volcanoes and earthquakes, it is a realistic and accurate view of the interrelationship of man and nations. Since the planning for most of these events was done in secret, we use the term conspiratorial history. That is; this history is the result of plans constructed in secret, which by definition is a conspiracy.

Interestingly enough, the Conspiratorial View of History is also the Biblical View of History. Try Psalms 2 for starters.*

We believe that current world events are not simply circumstantial, but the result of an organized campaign by an elite group of unseen and widely unknown world leaders. Their goal is to exercise absolute dictatorial control over the world, to establish a New World Order.

Quote:

Att man tillskriver Bush som orsak när det flesta hävdar att terrordåden gjordes av terrorister som agerade på egen hand gör att Bushspåret är en konspiration.

Jag tror att dom flesta som skyller G W Bush för konspirationen förenklar eller är naiv. DOm riktiga skurkarna är mer eller mindre obskyra typer som Wolfowitz, Perle m.fl.

Quote:

Sedan anser jag att konspirationsidéer ofta saknar en konsekvensanalys. Jag gör en här så ser ni vad den går ut på.

Om terroristerna handlade helt på egen hand och lyckades genomföra dåden 9/11 så innebär det att det i arabvärlden finns det så hård USA kritik att några är beredda att offra livet och är tillräckligt intelligenta att genomföra dåden utan upptäckt.

Ju mer man lastar Bush administrationen för 9/11 dåden desto längre från det första scenariot kommer man.

Anser man att Bush administrationen fick veta om terrordåden men la armarna i kors säger man att de fanns de tillräckligt kraftig USA kritik i arabvärlden så några var beredda att offra livet men är inte tillräckligt intelligenta att genomföra dåden om USA hade hindrat dem.

Anser man att Bush administrationen aktivt stod bakom dåden blir konsekvensens att de inte fanns en tillräcklig stark USA kritik i arabländerna för att någon skulle vilja utföra dåden.

Som ni ser i konsekvensanalysen kan åsikten att terroristerna handlade på egen hand vara den största Bush kritiken.

Måhända den mest korkade svart vita konsekvensbeskrivningen jag sett. Och åter igen på gränsen till islamafobisk och rasistisk.

Det finns självklart en stark USA kritik i Arab världen för att någon skulle villja göra en dylik attack. Det finns det säkert i Afrika, Asien, Europa, Rysslan, Alaska, Latin Amerika också.

Motiv finns men däremot finns det inte medel och möjlighet.

Bush Administrationen med Wolfowitz, Rumsfeld, Cheney, Perle m.fl hade Motiv, Möjlighet och Medel.

Dom hade dessutom publicerat dessa i Internationell Press, Böcker och på Internet. Så hela den intellektuella eliten i världen kan och kunde läsa om dessa planer.

Jag tvivlar på att en USA fiende skänker dem motiv att invadera och förstöra ens hemland. Men i din värld verkar Araber och Muslimer fortfarande vara en grupp hottentotter som antingen är terrorister eller så finns dom inte.

Posted on: 2006/9/12 13:10

Anonym
Quote:

Blackie wrote:
Quote:

zink skrev

Vad bra!,det tolkar jag som att du håller med om att den officiella teorin är en "konspirationsteori" också. uppfattade jag det fel så ge gärna ett rakare svar på frågan zink. Tack så länge.

Skulle gärna se att flera "skeptiker" svarade på frågan!.

hade å ses gött fölk.

Du får gärna visa på en konspiration som står i NIST rapporten då jag inte har lyckats hitta en sådan.

Konspiration för att förtydliga är ett hemligt samarbete med illasinnande eller dunkla syften.

See User information
Var det inte just detta som Osama och hans terrorister hade kokat ihop..!!

saxat från wikipedia:
"sammansvärjning, en grupp med en hemlig agenda som står i konflikt med den etablerade makten."

Just denna teori har USA's regering, alltså blir det en konspirationsteori..

Förresten nu har dom lagt ner Osama-avdelningen på FBI igen..

Dom vill ju inte göra honom till martyr, som om dom inte redan gjort detta?!!?

Posted on: 2006/9/12 16:34
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Om vi ska ta och börja med ordet konspiration så står det så här på Wikipedia:

Konspiration, sammansvärjning, en grupp med en hemlig agenda som står i konflikt med den etablerade makten.

...och när det gäller konspirationsteori så står det så här på Wikipedia:

En konspirationsteori är en teori om en komplott, sammansvärjning eller konspiration.

Detta hittas här --> http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

Alltså det som har nämnts tidigare i denna tråd av TeBe och man man tolkar det TeBe så är i princip hela världens historia en konspiration, alltså att man står i konflikt med den etablerade makten, för ofta är det så att att i ett krig så finns det en större makt och en mindre makt.

Om jag ska tolka konspiration så ska det ske inom det egna ledet, att en grupp inom USA tex CIA eller FBI skulle gå emot regeringen i USA genom att utföra en attack av den typ som skedde 9/11, alltså ett insiderjobb.

Jag anser att det som hände 9/11 inte var ett såkallat insiderjobb utan det var en händelse som skedde av terrorister som inte var av amerikanskt ursprung utan av arabiskt ursprung, personer som inte stod i konflikt med någon makt inom det egna ledet. Detta är min teori och jag har skickat ett mail till den Svenska Akademien, så vi får se om jag får något svar av dom, vad gäller konspiration och konspirationsteori.

Återkommer igen när jag har fått ett svar. :)

Posted on: 2007/1/30 20:02

See User information
Quote:

elsueco77 wrote:

Konspiration, sammansvärjning, en grupp med en hemlig agenda som står i konflikt med den etablerade makten.

En konspirationsteori är en teori om en komplott, sammansvärjning eller konspiration.

Alltså det som har nämnts tidigare i denna tråd av TeBe och man man tolkar det TeBe så är i princip hela världens historia en konspiration, alltså att man står i konflikt med den etablerade makten, för ofta är det så att att i ett krig så finns det en större makt och en mindre makt.

Om jag ska tolka konspiration så ska det ske inom det egna ledet, att en grupp inom USA tex CIA eller FBI skulle gå emot regeringen i USA genom att utföra en attack av den typ som skedde 9/11, alltså ett insiderjobb.

Jag anser att det som hände 9/11 inte var ett såkallat insiderjobb utan det var en händelse som skedde av terrorister som inte var av amerikanskt ursprung utan av arabiskt ursprung, personer som inte stod i konflikt med någon makt inom det egna ledet. Detta är min teori och jag har skickat ett mail till den Svenska Akademien, så vi får se om jag får något svar av dom, vad gäller konspiration och konspirationsteori.

Tror du verkligen att arabiska terrorister gjorde det - spelar det dig någon personlig roll hur sanningen ser ut?

Är det viktigaste att få fram sanningen eller att jobba för att en viss sak måste vara sann?

Ett antal av dessa "arabiska terrorister" (Pakistan var väl också nämnd) har ju visat sig leva. Jag vet inte om det är 9-10 stycken... CIA har då sagt att det var andra arabiska terrorister som hade deras pass - deras = personer bland de 19 personerna (tror jag) som de först gick ut med på bilder. Atta lever väl, tex?

Posted on: 2007/1/30 20:21
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Quote:

novax wrote:
Quote:

elsueco77 wrote:

Tror du verkligen att arabiska terrorister gjorde det - spelar det dig någon personlig roll hur sanningen ser ut?

Är det viktigaste att få fram sanningen eller att jobba för att en viss sak måste vara sann?

Ett antal av dessa "arabiska terrorister" (Pakistan var väl också nämnd) har ju visat sig leva. Jag vet inte om det är 9-10 stycken... CIA har då sagt att det var andra arabiska terrorister som hade deras pass - deras = personer bland de 19 personerna (tror jag) som de först gick ut med på bilder. Atta lever väl, tex?

Det stämmer inte och det kan du läsa om här --> http://www.911myths.com/html/still_alive.html

Posted on: 2007/1/30 21:00

See User information
elsueco77 wrote:
Quote:

Det stämmer inte och det kan du läsa om här --> http://www.911myths.com/html/still_alive.html

Så vitt jag har sett enligt andra sajter så är en hel del av dem i livet.

Posted on: 2007/1/30 21:06
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Tracking the 19 Hijackers
What are they up to now?
At least 9 of them survived 9/11

http://www.welfarestate.com/911/

Här är en av dom sidorna. Och elsueco77 Jag skulle gärna vilja se hur du formulerade frågan till Svenska Akademin när du fått svar också!!. Tack på förhand

Posted on: 2007/1/30 21:21

Youngevity Associate

See User information
Här kommer den frågan som jag ställde till Svenska Akademien:

Hej!

Jag har några frågor vad gäller två ord och det gäller orden konspiration och konspirationsteori. Så här står det på Wikipedia om ordet konspirationsteori:

"En konspirationsteori är en teori om en komplott, sammansvärjning eller konspiration."

...och så här står de på Wikipedia om ordet konspiration:

Hur tolkar ni dessa två beskrivningar av dessa två ord? Jag håller med om tolkningen av konspirationsteori på Wikipedia men det är väldigt svårt att tolka definitionen av konspiration. Kan det vara en konspiration bara inom det egna ledet eller även utanför det egna ledet? Om vi tex kollar på händelsen som skedde 9:e september 2001 i USA, om nu CIA eller FBI skulle ligga bakom denna händelse så kallar jag det självklart för en konspiration eftersom det isåfall är en händelse som är planerad inom det egna landet/ledet.

Om vi nu säger att det var terrorister som låg bakom 9/11, som den officiella rapporten om 9/11 skriver, kan det då vara en konspiration, då terroristerna inte är av ett amerikanskt ursprung? Jag tolkar att detta inte kan vara en konspiration, hur tolkar ni det på Svenska Akademien?

Kommer med svaret så fort jag får det av dom

Posted on: 2007/1/30 21:59

See User information
Quote:

novax wrote:
elsueco77 wrote:
Quote:

Så vitt jag har sett enligt andra sajter så är en hel del av dem i livet.

Svaret finns helt enkelt på den sajten jag länkade till.

Posted on: 2007/1/30 22:00

See User information
Quote:

elsueco77 wrote:

Hej!

Jag har några frågor vad gäller två ord och det gäller orden konspiration och konspirationsteori. Så här står det på Wikipedia om ordet konspirationsteori:

"En konspirationsteori är en teori om en komplott, sammansvärjning eller konspiration."

Hur tolkar ni dessa två beskrivningar av dessa två ord? Jag håller med om tolkningen av konspirationsteori på Wikipedia men det är väldigt svårt att tolka definitionen av konspiration. Kan det vara en konspiration bara inom det egna ledet eller även utanför det egna ledet? Om vi tex kollar på händelsen som skedde 9:e september 2001 i USA, om nu CIA eller FBI skulle ligga bakom denna händelse så kallar jag det självklart för en konspiration eftersom det isåfall är en händelse som är planerad inom det egna landet/ledet.

Om vi nu säger att det var terrorister som låg bakom 9/11, som den officiella rapporten om 9/11 skriver, kan det då vara en konspiration, då terroristerna inte är av ett amerikanskt ursprung? Jag tolkar att detta inte kan vara en konspiration, hur tolkar ni det på Svenska Akademien?

Ok, ja du har ju redan gått med på att du är en konspirationsteoretiker så, välkommen till klubben

Sen är jag lite förbryllad över ditt problem med ordet konspiration!?. Enligt det officiella konspirationsteorin så sägs det att en grupp med en hemlig agenda = Al-Qaida, kokade ihop en sammansvärjning, konspiration som står i konflikt med den etablerade makten. = USA och England.

Så vart har du fått det där att det måste vara inom det "egna ledet/landet" ifrån?. Men men det är ju rätt ändå med tanke på att USA ändå finanserade och tränade Al-Qaida och gav dom deras grupp namn.

" Grunderna till al-Qaida lades 1988 av Usama bin Ladin i kampen mot den sovjetiska ockupationen av Afghanistan. Fenomenet utvecklades ur en organisation som kallades Makhtab al-Khidamat och som till en början enbart finansierade, värvade och tränade gerillasoldater (så kallade mujahedin). Usama bin Ladin finansierade till viss del verksamheten själv, men mujahedin fick även bidrag från islamistiska länder och USA. "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Al-Qaida

" Namnet al-Qaida används inte av dem själva utan kommer från en text den gett ut där den refererar till sig själv som qaida-al-jihad, vilket betyder grunden för jihad. Detta namn myntades först inom amerikanskt rättsväsende för att kunna koppla Usama bin Ladin (och fälla denne) för ett tidigare dåd. Av samma anledning valde man här att kalla Usama och andra företrädare för en organisation - vilket de, per definition, inte kunde kallas, då de saknade hierarki. Andra namn som används för att referera till al-Qaida är Grunden, Islamiska armén, Islamisk front för jihad, Kampen mot judar och korsriddare, Islamiska armén för befrielsen av de heliga platserna, Usama bin Ladins nätverk, Usama bin Ladins organisation, Islamiska frälsningsgrunden och Gruppen för bevarandet av de heliga platserna. "

Väntar ändå med viss nyfikenhet på svaret ifrån Akademin

Posted on: 2007/1/30 22:56

Youngevity Associate

Anonym
Men Blackie, det hjälper inte att driva gäck med tomma personer. De kommer helt enkelt hävda att ordet beige egentligen betyder gräddfärgat.

See User information
Quote:

Blackie wrote:
Quote:

elsueco77 wrote:

Hej!

Ok, ja du har ju redan gått med på att du är en konspirationsteoretiker så, välkommen till klubben

Sen är jag lite förbryllad över ditt problem med ordet konspiration!?. Enligt det officiella konspirationsteorin så sägs det att en grupp med en hemlig agenda = Al-Qaida, kokade ihop en sammansvärjning, konspiration som står i konflikt med den etablerade makten. = USA och England.

Så vart har du fått det där att det måste vara inom det "egna ledet/landet" ifrån?. Men men det är ju rätt ändå med tanke på att USA ändå finanserade och tränade Al-Qaida och gav dom deras grupp namn.

" Grunderna till al-Qaida lades 1988 av Usama bin Ladin i kampen mot den sovjetiska ockupationen av Afghanistan. Fenomenet utvecklades ur en organisation som kallades Makhtab al-Khidamat och som till en början enbart finansierade, värvade och tränade gerillasoldater (så kallade mujahedin). Usama bin Ladin finansierade till viss del verksamheten själv, men mujahedin fick även bidrag från islamistiska länder och USA. "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Al-Qaida

" Namnet al-Qaida används inte av dem själva utan kommer från en text den gett ut där den refererar till sig själv som qaida-al-jihad, vilket betyder grunden för jihad. Detta namn myntades först inom amerikanskt rättsväsende för att kunna koppla Usama bin Ladin (och fälla denne) för ett tidigare dåd. Av samma anledning valde man här att kalla Usama och andra företrädare för en organisation - vilket de, per definition, inte kunde kallas, då de saknade hierarki. Andra namn som används för att referera till al-Qaida är Grunden, Islamiska armén, Islamisk front för jihad, Kampen mot judar och korsriddare, Islamiska armén för befrielsen av de heliga platserna, Usama bin Ladins nätverk, Usama bin Ladins organisation, Islamiska frälsningsgrunden och Gruppen för bevarandet av de heliga platserna. "

Väntar ändå med viss nyfikenhet på svaret ifrån Akademin

Jag gjorde min egen tolkning av att en konspiration (konspirationsteori bygger på det ordet) måste ske inom det egna ledet, annars borde tex nästan alla krig i världen vara en konspiration. NEJ enligt min teori så är jag ingen konspirationsteoretiker, då jag inte tror att 9/11 var en konspiration, som sagt vi får se vad jag får för svar.

Posted on: 2007/1/30 23:51

Anonym
Även om man tror att det var bin Laden så behöver man bara söka på Tim Osman så får du se de egna leden redan där.

See User information
Quote:

elsueco77 wrote:

Jag gjorde min egen tolkning av att en konspiration (konspirationsteori bygger på det ordet) måste ske inom det egna ledet, annars borde tex nästan alla krig i världen vara en konspiration. NEJ enligt min teori så är jag ingen konspirationsteoretiker, då jag inte tror att 9/11 var en konspiration, som sagt vi får se vad jag får för svar.

Så om du är anhängare av en teori som innebär att ett gäng ondskefulla araber planerar och mördar ett gäng amerikanska medborgare i New York så är det ingen konspiration för att du tycker det?

Är det din intelligenta slutsats av begreppet Konspiration?

Posted on: 2007/2/2 16:35

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper