vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 4 5 »

Re: Folkrörelsen för medborgarlön

See User information
Quote:

maggot wrote:
Quote:

Lightsaber wrote

Begära att få pengar?

Poängen jag för fram är att jorden tillhör ALLA människor.

Med andra ord: om du är född till denna jord så ska du har rätt att ta del av den föda och dryck som jorden tillhandahåller. Dessutom är det rimligt att du har rätt till så pass mycket virke att du får tak över huvudet.
.

Du har rätt till det om du arbetar för det om han inte anstränger sig ska han inte få virke hem till sig då ska han frysa ihjäl

Quote:

Ska andra betala detta? Nej, de ska inte behöva göra det. Om man tar bort de andra bidragen och istället inför medborgarlön så ska staten ha så pass mycket medel över att det utan problem ska gå att ge varje medborgare mat, vatten och tak över huvudet.

"Om man skulle behöva tänka så varför skulle någon behöva arbeta"? Säger du.

Med andra ord, du tycker alltså att man SKA tvinga folk att arbeta.

Nej jag vill inte tvinga dom arbeta de kan flytta ut i skogen om de vill och skala kottar.
men om de vill delta i samhället får de även bidra med något..
Jag har sagt det förut det är min granne som skotar snön det är min FD klasskamrat som kör spårvagnen det är min farsas polare som sitter i kassa på ICA och alla hjälper mig jag får väl göra nåt till andra
"den gyllende regeln"

Quote:

Dessutom är det väl så att en normalt funtad människa VILL arbeta. På ditt resonemang låter det ju som att folk inte skulle göra ett skit om de fick medborgarlön.

Fel!
Det finns massa människor som gladligen lever på soc och A-kassa som inte vill jobba.
Det finns folk som inte lär sig svenska så de slipper delta osv.
jag har själv varit på återgärder där folk arbetar i ett halvår för att sedan få en ny stämlpingsperoid (A-kass) och de strävar hela tiden
efter sjukskrivingar osv

Quote:

Däremot är det väl så att en jäkla massa människor är oerhört stressade och mår dåligt just för att de känner att de har så lite tid för varandra och sina barn.

Det är en annan femma

Quote:

Tror du att de flesta skulle ligga på soffan hela livet om de levde på ett existensminimum? Knappast troligt såvida man inte är psykiskt sjuk eller missbrukare.

Jag har tre farbröder som gladligen "sysselsätter sig så"
jag vet många som gladligen går på soc för att slippa jobba

Quote:

Det system vi lever under nu bygger på att ett litet antal individer har tagit kontroll över planeten, intecknat specifika gränser och kräver att folk ska arbeta för att överhuvudtaget kunna existera drägligt.

Jag hävdar att alla föds fria att ta del av de resurser planeten kan ge för överlevnad, allting över det ska man behöva motprestera för men INTE existensminimum.

jaha det finns röttägg överallt eliten och bland bottenskrapet

Så alla du mött som strävar efter att slippa jobba de vill ligga hemma på soffan och zappa mellan kanalerna hela livet. Tja, är de inte redan störda så kommer de att bli det då i alla fall.

Du tror inte att deras inställning har något att göra med att de någonstans vet med sig att de lever i ett slavsystem då?

Jag hävdar ändå att en normalt funtad människa vill göra något av sitt liv. Det kanske är en missuppfattning men jag tror ingen vill sitta hemma hela livet och slappa om de inte blivit bestulen på någonting väsentligt i sitt liv, och då menar jag inte materiellt.

Men visst, tror ni att tvång, är det rätta sättet att få människor bli ansvarskännade och deltagande på ett ärligt sätt så för all del, kör ert race.

Posted on: 2007/2/15 20:03
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Nej monarkifrågan var till zpz2.

Posted on: 2007/2/15 20:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

Så alla du mött som strävar efter att slippa jobba de vill ligga hemma på soffan och zappa mellan kanalerna hela livet. Tja, är de inte redan störda så kommer de att bli det då i alla fall.

Du tror inte att deras inställning har något att göra med att de någonstans vet med sig att de lever i ett slavsystem då?

Jag hävdar ändå att en normalt funtad människa vill göra något av sitt liv. Det kanske är en missuppfattning men jag tror ingen vill sitta hemma hela livet och slappa om de inte blivit bestulen på någonting väsentligt i sitt liv, och då menar jag inte materiellt.
.

Vem säger de bara sitter hemma bara för de går på soc?
vet inte hur stor värld du lever i där uppe i norrland.
se detta

http://www.youtube.com/watch?v=xXRDNaITevI

folk uttnytjar gärna soc för att kunna sova länge på dagen och sen "leva livet" som de säger..
jag har själv gjort det.

Quote:

Men visst, tror ni att tvång, är det rätta sättet att få människor bli ansvarskännade och deltagande på ett ärligt sätt så för all del, kör ert race.

Tvång och tvång.
De får flytta ut i skogen om de vill inte vill delta där kan de måla sina tavlor och svälta ihjäl, som sagt de får göra vad de vill men ska då inte begära att andra ska ställa upp.
så länge de försöker är jag nöjd
med "excistensminimun" och ge dom mat städa deras trappauppgång.

See User information
Quote:

maggot wrote:
Quote:

.

Vem säger de bara sitter hemma bara för de går på soc?
vet inte hur stor värld du lever i där uppe i norrland.
se detta

http://www.youtube.com/watch?v=xXRDNaITevI

folk uttnytjar gärna soc för att kunna sova länge på dagen och sen "leva livet" som de säger..
jag har själv gjort det.

Quote:

Tvång och tvång.
De får flytta ut i skogen om de vill inte vill delta där kan de måla sina tavlor och svälta ihjäl, som sagt de får göra vad de vill men ska då inte begära att andra ska ställa upp.
så länge de försöker är jag nöjd
med "excistensminimun" och ge dom mat städa deras trappauppgång.

Och en sådan inställning har inget att göra med att systemet är sjukt menar du?

Så, zpz2 och Maggot, vad bör man alltså göra med folk som inte vill lönearbeta?

Posted on: 2007/2/15 20:21

See User information
Quote:

Måste man göra något med dom?

Posted on: 2007/2/15 20:24
Att se är inte att förstå

Anonym
Hela frågan är enkel; är det rätt att tvinga andra att betala rakt i fickan på andra. Om du svarar ja på det så kan du knappast kritisera eliten för att de sysslar med korruption.

Anonym
Quote:

Lightsaber wrote:

Jo visst men individen har ett ansvar det ska alltid skyllas på samhället i allting.

jag vill inte göra något med dom de får klara sig själva så får vi se vad dom gör
1 flyttar ut i skogen (vilket är okej)
eller
2 blir krimminella (och då ska de in i fängelse)

vad tycker du själv man ska göra med folks om inte vill delta i samhället utan bara måla tavlor?
ge dom "exsistensminimum"

See User information
Lightsaber: Håller med dig på samtliga punkter. Det handlar om att vi är välsignade med egenskaper som medmänsklighet och förståelse. En annan nivå av det vakna tillståndet vi samtliga strävar efter er. Med andra ord inte för att vi skulle vara orealistiska antipatrioter som strävar för att göra sverige till en plats för allmänt förslappade fotbollsfantaster. Vilket jag förövrigt anser gå hand i hand..patriotism och fotboll..hur som helst

Saknar man dessa egenskaper är det lätt att låta hatet och egoismen styra åsikter och känslor. Vilket en viss aktiv debattant är ett levande exempel på, dom som vet dom vet. Jag har då fått min beskärda del av personliga påhopp av en person som har gett sken av att fredligt vilja disskutera ämnet men som redan efter några rader inte kan kontrollera sin förprogrammerade åsikter bygda på div. lärda män och inte på egna erfarenheter. Min uppfattning är att dessa personer är mycket förvirrade och söker efter samhörighet likt en fotbollssupporter gör men väljer vad dom tror är motpolen och faller direkt ner i gropen man trodde täckt över likt ett barn som utforskar sandstranden.

Är det bara jag som undrar vad maggots länk till en musikvideo har med saken att göra?
Maggots svar på tal

Posted on: 2007/2/15 22:14

See User information
Quote:

maggot wrote:
Quote:

Lightsaber wrote:

Jo visst men individen har ett ansvar det ska alltid skyllas på samhället i allting.

jag vill inte göra något med dom de får klara sig själva så får vi se vad dom gör
1 flyttar ut i skogen (vilket är okej)
eller
2 blir krimminella (och då ska de in i fängelse)

vad tycker du själv man ska göra med folks om inte vill delta i samhället utan bara måla tavlor?
ge dom "exsistensminimum"

Med andra ord om du målar tavlor så deltar du inte i samhället?

Svaret på frågan om man ska ge dem existensminimum är JA.

Posted on: 2007/2/15 22:17

See User information
maggots länk är skitbra...men här är en till från gettot med svensk gura ....www.soundclick.com sök mikpat sök now now.........det kommer bara att bli ett hål i marken........

Posted on: 2007/2/15 22:22
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Quote:

Zaaki wrote:
Lightsaber: Håller med dig på samtliga punkter. Det handlar om att vi är välsignade med egenskaper som medmänsklighet och förståelse. En annan nivå av det vakna tillståndet vi samtliga strävar efter er. Med andra ord inte för att vi skulle vara orealistiska antipatrioter som strävar för att göra sverige till en plats för allmänt förslappade fotbollsfantaster. Vilket jag förövrigt anser gå hand i hand..patriotism och fotboll..hur som helst
Saknar man dessa egenskaper är det lätt att låta hatet och egoismen styra åsikter och känslor. Vilket en viss aktiv debattant är ett levande exempel på, dom som vet dom vet. Jag har då fått min beskärda del av personliga påhopp av en person som har gett sken av att fredligt vilja disskutera ämnet men som redan efter några rader inte kan kontrollera sin förprogrammerade åsikter bygda på div. lärda män och inte på egna erfarenheter. Min uppfattning är att dessa personer är mycket förvirrade och söker efter samhörighet likt en fotbollssupporter gör men väljer vad dom tror är motpolen och faller direkt ner i gropen man trodde täckt över likt ett barn som utforskar sandstranden.

Är det bara jag som undrar vad maggots länk till en musikvideo har med saken att göra?
Maggots svar på tal

Länken jag skickade var fel men skitsam den funkar även den för citat "soc hjälper ju inte till med stålar"
egoism och hat näms säg mig zaaki

Om vi har en by där det bor 5 personer
1 är ute och jagar
1tar hand om bytet (skär upp det osv)
1tar hand om matlagningen och en diskar efteråt
så har vi EN som bara äter och går hem och målar tavlor vem är det som är egoisten?
vem är det som bara snyltar på andra...
och varför ska han bara få hålla på så...
jag undrar om ni är lika "fina och "fördomsfria" annars.
om ni går i skola tillåter ni andra glida på ert grupparbete utan att ställa krav.
är ni på ett jobb tillåter ni andra att vila när ni själva sliter?

sen vad har patrotism med saken att göra, det är ju tråkigt att du fått påhopp oav men vem har inte det.
vad har det med detta att göra?

Anonym
Quote:

Lightsaber wrote:
Med andra ord om du målar tavlor så deltar du inte i samhället?

Svaret på frågan om man ska ge dem existensminimum är JA.

Om du sitter hemma och målar tavlor åt dig själv så deltar du väl inte i samhället?
På vilket sätt gör man det?
och varför ska han sitta hemma och måla tavlor och andra ska skotta snön framför hans dörr eller köra han till sina vänner via bussar och spårvagnar..

Anonym
Den som inte arbetar, försöker arbeta eller anstränger sig för att arbeta ska heller inget ha

See User information
Att diskutera om folk skulle parasitera på medborgarlön eller inte tycker jag är en helt meningslös fråga att diskutera i detta läge. Jag tycker att det räcker med att ta en ståndpunkt i frågan.

Maggots argument tycker jag är rent barnsliga. De som inte vill arbeta ska avvisas och leva i skogen! Om det skulle vara ett alternativ på riktigt så tycker jag det låter riktigt fördelaktigt. Stod jag i valet att städa en trappuppgång eller få leva fritt i skogen så är valet för mig enkelt...

Ett system med medborgarlön är självreglerande. Om för stor del väljer att slappa, leva livet på krogen eller vad det nu är så skulle det kollapsa av sig självt. Ett samarbetsvillkor är på så sätt inbyggt från början.

Jag ser det som ett mer organiskt och flexibelt system än det som råder. Idag ska allt ska rationaliseras, jobben blir färre men ändå ska alla vara sysselsatta med något. Det produceras varor i överflöd. Varor byggs t.o.m. med avsikten att de ska gå sönder inom en viss tid så att ständigt nya varor måste produceras och konsumeras. Vem vill att det ska vara så här?

Jag ser medborgarlön som det naturliga steget vidare. Helst utan krav på motprestation men om det visar sig att det inte funkar får man ändra det efterhand.

Posted on: 2007/2/15 22:44

See User information
"Om vi har en by där det bor 5 personer
1 är ute och jagar
så har vi EN som bara äter och går hem och målar tavlor vem är det som är egoisten?
om ni går i skola tillåter ni andra glida på ert grupparbete utan att ställa krav.
är ni på ett jobb tillåter ni andra att vila när ni själva sliter?"

Om vi har en by med fem personer så förändras förutsättningarna då resurserna förmodligen är färre blir det svårt att försörja fler. Men nu är det ju inte så..Nu har vi resurserna, Kungen är ju ett lysande exempel. Undrar hur många personers existensminimum han lever för?

Tänkte bara tillägga att en kriminalhandling i sverige (som du så gärna representerar) inte betyder att man straffas. Ännu en gång, se på din kära kung.. Vill du slippa betala betala för saker du anser vara skit så borde du väll rikta din ilska mot mannen som representerar allt som är fel och skit istället

Posted on: 2007/2/15 22:48

Anonym
Quote:

Zaaki wrote:
"Om vi har en by där det bor 5 personer
1 är ute och jagar
är ni på ett jobb tillåter ni andra att vila när ni själva sliter?"

Om vi har en by med fem personer så förändras förutsättningarna då resurserna förmodligen är färre blir det svårt att försörja fler. Men nu är det ju inte så..Nu har vi resurserna, Kungen är ju ett lysande exempel. Undrar hur många personers existensminimum han lever för?

Kan du inte svara på min fråga istället?
jag är inte royalist heller så varför ska du blanda in han?
vem är egoisten och varför ska han få mat och hur länge ska han få hålla på så 1år 4år 30år hela sin livstid?
är det inte "fashism" att leva på andra?

Anonym
Quote:

blaubeere wrote:
Att diskutera om folk skulle parasitera på medborgarlön eller inte tycker jag är en helt meningslös fråga att diskutera i detta läge. Jag tycker att det räcker med att ta en ståndpunkt i frågan.

Maggots argument tycker jag är rent barnsliga. De som inte vill arbeta ska avvisas och leva i skogen! Om det skulle vara ett alternativ på riktigt så tycker jag det låter riktigt fördelaktigt. Stod jag i valet att städa en trappuppgång eller få leva fritt i skogen så är valet för mig enkelt...
.

Vad är löjligt med mina argument, det är ju precis så det är?
andra får dra hem köttet och vissa rullar tummarna!
vad stämmer inte i det jag sagt?
ingen hindrar dig att flytta ut i skogen jag vi har en kille på vaken som bott i skogen i några år nu jag har själv bott där en vecka här kan du se det..
Det är bara flytta ut i skogen ingen hindrar dig duger inte sverige flytta till regnskogen.

http://www.youtube.com/watch?v=CJVECC-eyag

Anonym
Ifall vi skulle införa ett sånt system så skulle väl halva världens förslappade främlingar (ännu fler än vi redan har med andra ord) ta sig hit och snylt.. förlåt leva som målare, möbelsnickare och levt helt gratis på vårt samhälle.. tar vi bort alla medborgeliga plikter och vårt gemenskapliga ansvar så kollapsar samhället och det skulle bli anarki tilllsut, fast det rör väl inte er bärplockare ryggen?

Varför skulle en skoltrött ungdom gå i skolan när han kan vara hemma? Varför skulle busschauffören gå upp 5 på morgonen för att tjaffsa med några som inte vill betala fulla biljettpriset för när han kan vara hemma och sova? Varför skulle en städtant gå upp tidigt som fan för att torka upp alla fyllespyor i trappen en lördagmorgon? Varför skulle nån överhuvudtaget bry sig ifall man bara kunde få allt dukat på ett bord framför sig?
Ni lever totalt utan verklighetsuppfattning, folk arbetar inte för att de tycker det är så förbannat roligt (jo vissa väldigt lyckligt lottade människor kanske men det är ingen majoritet), de arbetar för att de måste arbeta, för att de ska ha mat, husrum och försöka leva ett normalt liv i ett civiliserat samhälle.
Oavsett om många saker inom jobben, bidragen osv är åt helvete så är väl inte detta lösningen. Ta ert förnuft till fånga!

Som sagt, jag hade gärna suttit framför msn i 40 år och fått pengar för det men livet är inte riktigt så enkelt.

Anonym
Quote:

Bjornir wrote:
Ifall vi skulle införa ett sånt system så skulle väl halva världens förslappade främlingar (ännu fler än vi redan har med andra ord) ta sig hit och snylt.. förlåt leva som målare, möbelsnickare och levt helt gratis på vårt samhälle.. tar vi bort alla medborgeliga plikter och vårt gemenskapliga ansvar så kollapsar samhället och det skulle bli anarki tilllsut, fast det rör väl inte er bärplockare ryggen?

Varför skulle en skoltrött ungdom gå i skolan när han kan vara hemma? Varför skulle busschauffören gå upp 5 på morgonen för att tjaffsa med några som inte vill betala fulla biljettpriset för när han kan vara hemma och sova? Varför skulle en städtant gå upp tidigt som fan för att torka upp alla fyllespyor i trappen en lördagmorgon? Varför skulle nån överhuvudtaget bry sig ifall man bara kunde få allt dukat på ett bord framför sig?

Som sagt, jag hade gärna suttit framför msn i 40 år och fått pengar för det men livet är inte riktigt så enkelt.

Precis!

Anonym
Eftersom att döma inläggen ni publicerat i denna tråd är utav en sådan karaktär att är så utbota idiotiska bemödar jag mig inte att replikera och bidraga till en eskalering av era lata pervesioner.

Däremot så menar jag att medborgarlön kan vara något gott. Medborgarlön i den meningen att det utfaller till varje arbetande(eller den som har arbetat) individ, genom meritokratisk metod bestäms sedan ersättningen. Den som då inte arbetar blir logiskt sätt utan någon ersättning, av ren princip skulle jag aldrig acceptera att jag bar laset åt någon annan lat jävel.

Anonym
Det spökar i denna tråd inlägg har försvunnit vet inte vad som hänt

/Admin

See User information
Quote:

Tokigee_Tor wrote:
Eftersom att döma inläggen ni publicerat i denna tråd är utav en sådan karaktär att är så utbota idiotiska bemödar jag mig inte att replikera och bidraga till en eskalering av era lata pervesioner.

Däremot så menar jag att medborgarlön kan vara något gott. Medborgarlön i den meningen att det utfaller till varje arbetande(eller den som har arbetat) individ, genom meritokratisk metod bestäms sedan ersättningen. Den som då inte arbetar blir logiskt sätt utan någon ersättning, av ren princip skulle jag aldrig acceptera att jag bar laset åt någon annan lat jävel.
Vad fan gör du nu då? va? du finansierar en massa höns som aldrig gjort ett ärligt handtag.............känner du någon politiker som har haft ett "jobb"..........eller vad menar du?

Posted on: 2007/2/16 0:50
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Maggot, jag säger inte att dina argument inte stämmer. Du får ha vilken åsikt du vill. Jag tycker bara ditt ordval och sätt att resonera på sina håll är barnsligt. Jag besparar mig mödan att citera dig.

Det skulle vara fördelaktigt anser jag om man fick en bit mark som man skulle kunna leva av. Visst jag kan flytta ut i skogen men vad händer om jag skulle börja jaga? Vad händer om jag skulle börja fälla träd och bygga någonting av eller byta mot nåt annat jag behöver? Hela jorden ägs av någon. Det finns ingenstans att ta vägen. Skogsdiskussionen var mest menad som ett skämt och för att visa att det inte är så enkelt som att "jobba för din lön eller flytta ut i skogen din late jävel".

Jag vet att jag inte skulle klara mig helt själv i skogen men i en grupp som är fria att ta till vara på de resurser som finns skulle vi kunna det. Min vision är inte att gå tillbaka till stenåldern om det är nån som har fått för sig det.

Vad gäller vakens man i skogen så har jag träffat honom personligen. Jag hedrar honom för att han kör sitt race men, utan att bli för personlig här, det är ingen jag idoliserar eller ser upp till.

Det enda jag är intresserad av att höra från dig Maggot i denna fråga är: Stödjer du idén om medborgarlön och vad skulle DU göra om du inte var tvingad arbeta?

Som jag skrev i min förra post så är jag inte främmande för att ha någon form av motprestation om det visar sig att det behövs. Jag står dock fast vid att det skulle vara mest intressant att se vad människor skulle göra om de var fria. Skulle de samarbeta eller skulle de som Bjornir sätta sig framför MSN i 40 år...?

Posted on: 2007/2/16 9:46

See User information
Quote:
Jag ser medborgarlön som det naturliga steget vidare. Helst utan krav på motprestation men om det visar sig att det inte funkar får man ändra det efterhand.

Naturligt?
Man blir nästan mörkrädd.

Posted on: 2007/2/16 9:54
Att se är inte att förstå

« 1 (2) 3 4 5 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper