vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Anonym
Re: Abort
Quote:

micro wrote:
Har modern rätt att göra vad hon vill med sin egen krop?

När övergår hennes kropp till någon två liv?

Två filosofiska frågor som hör till ämnet, vilka inte går att svara på. Det är helt enkelt en teologisk fråga.

Själv är jag mot abort, men jag är även mot att förbjuda abort. Det bör dvs vara lagligt men inte uppmuntras. Jag tror inte att det är bra att ta livet av varelser oavsätt om dom är myggor eller bebisar.

Dock så skulle jag varken vilja leva i ett samhälle där det var förbjudet att döda myggor som i ett där det vore förbjudet att göra abort.

Men med information om abort och hur man kan förhindra den situationen så kan man nog bli av med dessa problem nästan helt. Det finns tex enkla metoder för att inte få barn genom att följa kvinnans perioder och äglossningar.

Jag skulle säga att barnet inte är en del av modern, utan ett resultat av fadern och moderns handling. Därav kan det aldrig bli moderns egen rätt att bestämma över barnets liv.

Jag är av den åsikten att liv är evigt, så exakt vid själva befruktningen besjälas barnet och är då vid liv.

Förövrigt håller med micro i detta.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Du får tycka vad du vill maggot men jag undviker att döda myggor. Inte så att jag gråter när en mygga blir mos, men jag undviker det.

Det är i alla fall ännu en teologisk frågeställning, Bör vi värna om allt liv eller bara om människoliv?

Det går inte att svara på dessa frågor utan att bara bestämma det med någon dogma. Men ett sådant sätt är faschistiskt i mina ögon.

Jag ser gärna alla som vegitarianer, men jag skulle inte vilja tvinga någon eller ens få köttätare att känna sig dåliga.

Posted on: 2007/2/16 20:41
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

micro wrote:
Du får tycka vad du vill maggot men jag undviker att döda myggor. Inte så att jag gråter när en mygga blir mos, men jag undviker det.

Det är i alla fall ännu en teologisk frågeställning, Bör vi värna om allt liv eller bara om människoliv?

Det går inte att svara på dessa frågor utan att bara bestämma det med någon dogma. Men ett sådant sätt är faschistiskt i mina ögon.

Jag ser gärna alla som vegitarianer, men jag skulle inte vilja tvinga någon eller ens få köttätare att känna sig dåliga.

Undviker du att ta bort en canser om du får det med?
du blir ju attackerad av ett annat djur varför inte försvara sig?
kosor ruskar bort flugor när de får för många runt sig.
varför ska människan vara tvärtom naturen?

låter du råttor äta upp din mat oxå?
om du blev jagad av en björn och han ville smaka lite på din skinka skulle det vara okej?

Anonym
Varför strävar då inte vi alla efter att utgjöra vår del i ekosystemet? Klart vi människor ska käka kött eftersom vår uppgift som toppkonsumenter för med sig det. Likväl klart att vi inte skall ta död på levande organismer i onödan, är väl ganska meningslöst?

See User information
Quote:

FuckOff wrote:

Vår globala elit sitter väl redan och gnuggar händerna.

1) Fria aborter.
.....

Varför vill den högerkristna elitadministrationen i USA inskränka aborträtten då???

Posted on: 2007/2/16 21:03

See User information
Quote:

Bjornir wrote:

Jag vill förbjuda p-piller.

Härliga tider. Ja varför ska kvinnor få bestämma över sin egen kropp? Det är ju helt onödigt.

Posted on: 2007/2/16 21:04

Anonym
Quote:

zpz2 wrote:
Quote:

FuckOff wrote:

Vår globala elit sitter väl redan och gnuggar händerna.

1) Fria aborter.
.....

Varför vill den högerkristna elitadministrationen i USA inskränka aborträtten då???

för att fånga upp ett så brett spektrum som möjligt kanske?

Anonym
Jag tror att hela frågeställningen hade varit annorlunda om män kunde bli gravida och föda barn! Inget jag vill förespråka men om man som man försöker sätta sig in i en kvinnas perspektiv så blir det genast mycket svårare att göra detta enkelt.

Jag vet ingen mentalt frisk kvinna som gjort abort och som senare i livet inte kunnat tränga undan minnena helt av detta trauma. Men i detta nya samhälle trubbas ju känslolivet av ganska tidigt och det leder i sin tur att bl.a. aborter inte blir så känslomässigt laddade.

Det måhända att klimatförändringarna gör planeten varmare men i mänsklighetens hjärtan sprider sig en reptil-liknande kyla.

Det är nånting jag tycker att all empatisk upplysning, information och andlig, (inte religiös), vägledning skall sträva efter att förändra.

Anonym
Quote:

Och varför fick de igenom noll av sitt program när republikanerna hade representanthuset, senaten, president ämbetet och högsta domstolen?

Svar: De är inte högerkristna och de är inte konservativa utan de är pajaser som ägs av exakt samma privatägda centralbank som äger det andra slöddret i amerikansk politik som kallar sig för liberaler och progressiva.

See User information
Quote:

maggot wrote:
Quote:

micro wrote:

Undviker du att ta bort en canser om du får det med?
du blir ju attackerad av ett annat djur varför inte försvara sig?
kosor ruskar bort flugor när de får för många runt sig.
varför ska människan vara tvärtom naturen?

låter du råttor äta upp din mat oxå?
om du blev jagad av en björn och han ville smaka lite på din skinka skulle det vara okej?

När jag läser vad du skriver så blir jag besviken. Jag önskar att du ansträngde dig lite när du skrev på forumet.

Om du verkligen ansträngde sig så blir jag istället orolig. Det jag menar är ju att minimera dödande.

Posted on: 2007/2/17 13:15

See User information
Quote:

Tokigee_Tor wrote:
Varför strävar då inte vi alla efter att utgjöra vår del i ekosystemet? Klart vi människor ska käka kött eftersom vår uppgift som toppkonsumenter för med sig det. Likväl klart att vi inte skall ta död på levande organismer i onödan, är väl ganska meningslöst?

Min del av ekosystemet är helt enkelt inte att vara en toppkonsument.

Jag tror för övringt inte att det är människans plats överhuvudtaget. Det är snarare en galen muttation som akrikanska mördarbin. Men det vet vi ju ingenting om.

Posted on: 2007/2/17 13:19

Anonym
Det fanns en rubrik i ett nummer av Illustrerad Vetenskap som tog upp den vetenskapliga utvecklingen på jorden med istider, jura och krita perioder etc, för ett par år sedan som löd på följande sätt:

Människan, en kortlivad succe...

Med tanke på att jag såg ett program i National Geographics för ett tag sedan som tog upp olika arters metabolism och födoämnen så lutade det dessutom åt att människan var en av de få varelser som åt i princip allt som erbjöds dem.

Men ge en människa Estrella chips eller Big Mac och konstgjort godis i överflöd under en längre tid och hon kommer att fråga om mer hela tiden. I jämförelsen som gjordes så framgick det att få djur skulle klara en sån degradering av mineraler och vitamintillskott utan att dö.

Det kanske är p.g.a. att vi till skillnad från Tors åsikter kommer att få sota för vår övertro på oss själva den dagen naturen slår tillbaka. För oavsett frågan om abort eller ej så är vi nog ett av de enda organiska varelserna som inte klarar oss själva innan vi typ är 27 år och flyttar hemifrån. Den jämförelsen kan ju göras med en nyfödd antilop på savannen som måste kunna dra iväg själv inom 27 sekunder.

Top of the food chain? Ja möjligtvis som flock så länge likdelarna ligger förpackade i plast i köttdisken men klappast den dan flockdjuren skall ut och jaga själva igen. Vi har blivit så jävla lurade på instinkter och äkta känslor att vi knappast är en ärligt naturlig beståndsdel på den här planeten längre, om vi nu nånsin ens varit det.

Varför dödar i så fall människan som art allt som kommer i dess väg. Skövlar skogar. Utrotar djur. Förpestar miljön.

Kan det finnas två sorters människor? En typ som skiter i allt utom vinster och profiter och en annan som bryr sig om allt utan pengar? Är den skillnaden organisk eller mental?

Anonym
Quote:

micro wrote:
När jag läser vad du skriver så blir jag besviken. Jag önskar att du ansträngde dig lite när du skrev på forumet.

Om du verkligen ansträngde sig så blir jag istället orolig. Det jag menar är ju att minimera dödande.

Jag är ju den som skrivit mest inlägg av alla på vaken så här har det ansträngs
jag har även sätt upp klistermärken i gbg sen sidan grundades för jag var väl en av de första som är här fortfarande

Det är inte min mening att göra dig ledsen eller besviken jag har min personlighet och den är lite småprovocativ och den är jag inte ensam om...
men det är ett fåtal på detta forum som vågar säga emot dig chefen..
och alla här snackar ju hela tiden om att "man ska våga granska granskarna"
vem ska övervaka övervakarna osv?

men den enda admin som får skit på detta forum är jag jag blir kallad nazist regelbundet och främlingsfientlig av dig?

Micro när du var hemma hos mig (när jag bodde i hammarkullen) märkte du av att jag var hatisk mot minna grannar eller hälsa jag på dom erbjöd jag dom att komma in på en kopp te?

när Void och A73 var hemma hos mig stannade vi ute på min gård och pratade med somalier..

men som tur är är jag "härdad" och pallar med att folk som inte känner mig kallar mig för rasist osv.

Anonym
Det gör mig ledsen och besviken att höra att Micro inte pallar "open air"!

Jag tycker att Maggot gör ett bra jobb genom att ta upp ämnen som är skitjobbiga och få vågar snacka om.

Skall bara vissa ämnen diskuteras och andra inte så vill jag att du klargör det här och nu!

Anonym
Quote:

jaxtone wrote:
Det gör mig ledsen och besviken att höra att Micro inte pallar "open air"!

Jag tycker att Maggot gör ett bra jobb genom att ta upp ämnen som är skitjobbiga och få vågar snacka om.

Skall bara vissa ämnen diskuteras och andra inte så vill jag att du klargör det här och nu!

hehe tack jaxtone du gör ett görbra jobb du med

Anonym
Quote:

zpz2 wrote:
Quote:

Bjornir wrote:

Jag vill förbjuda p-piller.

Härliga tider. Ja varför ska kvinnor få bestämma över sin egen kropp? Det är ju helt onödigt.

Det har negativ inverkan på djur och natur, bland annat får fiskarna i östersjön i sig det där och parar sig inte med varandra.
Vi ska inte låta naturen drabbas negativt bara för att några egoistiska fruntimmer måste ut och knulla "säkert"

Anonym
Bjornir!

I detta fall måste jag helt hålla med dig! Det finns ju ett antal unga tjejer världen över som redan på 70-talet började äta vad som kallades minipiller. Skolsköterskor, sexualrådgivare och läkare skrev ut dem på löpande band.

Redan på 80-talet fick ett antal av kvinnorna varav många inte ens hunnit fylla 30 hjärnblödningar och andra symptom på att allt inte stod rätt till i underlivet. En del större skadestånd har efter många år betalats ut men media har märkligt nog tystat ner detta.

Anonym
Jopp även jag håller med dig Bjornir där

Anonym
Re: Abort och ansvar
Om en sexuell akt råkar ske för att två vuxna människor av motsatt kön tänder på och dras till varandra utan att speciellt många ord växlas så kan man ju tycka att det är korkat. Men detta händer ju hela tiden över hela planeten oavsett vad en moralmajor skulle tycka. Låt oss säga att akten utfördes utan skydd och kvinnan blir befruktad, vem har då föräldraansvaret. Tänk noga innan du eller ni svarar med tanke på att mannen alltid kunnat dra utan att blinka om han tyckt att ansvarskänslan kvävt honom, medans kvinnan ensam haft den verkliga bördan och glädjen att släpa på, genomlida och sedan bli straffad för.

Anonym
Ja, jag har hört någonting om att det var nån slags hysteri med det där på 70-talet. Tyvärr går ju väldigt många på allt man säger utan att själva titta närmare på saken med lite mer granskande ögon.

Media och hela etablissemanget vill att vi ska stoppa i oss onaturliga medel som gör så att vi inte blir med barn, de vill att vi ska ha sex jättetidigt, de vill att flickor ska ta på sig stringtrosor i 8 års ålder och att vi ska springa i gaypride tåg med blåa peruker och visa hur normala vi är.

De vill krossa allt som tidigare ansetts som normalt och sedan krossa allt som det här samhället behöver kärnfamilj, gemenskap och trygghet samt krossa allt som någonsin kan påminna oss om vilka vi är, har varit och våran ärorika historia.

När de t o m förespråkar att vi ska ha ihjäl våra egna barn och käka tabletter så har det gått för långt anser jag. Hur många har inte träffat såna trevliga RFSL flator som springer runt och delar ut kondomer och informerar 13-åring om analsex t ex?, det har jag gjort varje år jag besökt det vidriga göteborgskalaset.
Det börjar tidigt..

Anonym
Quote:

Bjornir wrote:
Ja, jag har hört någonting om att det var nån slags hysteri med det där på 70-talet. Tyvärr går ju väldigt många på allt man säger utan att själva titta närmare på saken med lite mer granskande ögon.

Media och hela etablissemanget vill att vi ska stoppa i oss onaturliga medel som gör så att vi inte blir med barn, de vill att vi ska ha sex jättetidigt, de vill att flickor ska ta på sig stringtrosor i 8 års ålder och att vi ska springa i gaypride tåg med blåa peruker och visa hur normala vi är.

De vill krossa allt som tidigare ansetts som normalt och sedan krossa allt som det här samhället behöver kärnfamilj, gemenskap och trygghet samt krossa allt som någonsin kan påminna oss om vilka vi är, har varit och våran ärorika historia.

När de t o m förespråkar att vi ska ha ihjäl våra egna barn och käka tabletter så har det gått för långt anser jag. Hur många har inte träffat såna trevliga RFSL flator som springer runt och delar ut kondomer och informerar 13-åring om analsex t ex?, det har jag gjort varje år jag besökt det vidriga göteborgskalaset.
Det börjar tidigt..

Kan inte annat en hålla med dig.

See User information
Quote:

Bjornir wrote:

Får jag påminna om detta offentligt finansierade projektet? (Som jag förvisso var ganska kritisk till.)
http://www.flicka.gov.se/

Men det visar att staten arbetar i helt motsatt riktning mot vad du tror.

Posted on: 2007/2/17 17:20

Anonym
Quote:

zpz2 wrote:
Quote:

Bjornir wrote:

Får jag påminna om detta offentligt finansierade projektet? (Som jag förvisso var ganska kritisk till.)
http://www.flicka.gov.se/

Men det visar att staten arbetar i helt motsatt riktning mot vad du tror.

Jag kan inte se den hemsidan, har inte det där flash.
Men jag kanske borde påminna dig om att t ex våran socialminister (som för övrigt är kristdemokrat) välkommnar förslaget om att utländska kvinnor ska kunna komma till sverige och döda sitt ofödda barn?

Eller aftonbladet som gav sina läsare ett sketet vitt band som dom kunde ha på sig ifall de lovade att aldrig våldta?

Eller utbildning om HBT frågor i statens skolor?

Eller halva socialdemokraterna som springer runt och skriker "alla som inte klappar är homofober" i gaypride varje år?

Eller våran kommande statsminister som blev "mest gay av alla" ?

vi lever i ett sexualiserat samhälle som vill ta knäcken på varenda jävel som är fullt normal, förnekar du det?

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper