vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 3 4 (5)

Anonym
Re: Folkrörelsen för medborgarlön
Quote:

blaubeere wrote:
Ja, här börjar (i min mening det meningslösa) filosoferandet igen... Man får väl prova och se vad som händer!

Som jag sa i en tidigare post så är medborgarlönen självreglerande. Om för många väljer att bara leva på medborgarlönen så kommer den att sjunka och till slut nå en nivå där det inte går att leva på den.

Det hela bygger på att frihet ger en känsla av att vilja ge något tillbaka. Ett första steg mot en medborgarlön kunde vara att ha olika försöksområden. Man kan prova om det funkar med/utan motprestation olika lönenivåer osv.

Jag tycker det ska vara så att man ska kunna bli av med sin medboraglön helt enkelt.
Om man inte har sökt ett jobb på fem år eller studerat ska man bli av med den på samma sätt som man kan bli av med sitt socbidrag om man inte är inskiven på ams.
Jag känner mest att det är något som kan underlätta

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ok vi väl kan prova det också!

Kan tillägga att jag tror inte att bara vi inför medborgarlön så blir allt frid och fröjd. Det finns många andra nödvändiga förändringar i ekonomin, t.ex. räntan och banksystemet med papperspengar och bråkdelsreserver.

Posted on: 2007/2/17 18:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

maggot wrote:
Okej jag säger såhär tror du att folk skulle gå ut och städa kl 9 på morgonen i december månad eller räsna avlopp om de fick möjlighet att stanna hemma

I ett friskt samhälle skulle detta ske. Om avloppet behöver rensas i ditt eventuella hus, rensar du helt enkelt avloppet då oavsätt väder eller väntar du på att någon annan gör det? Har du rätt att kräva betalt för att rensa ditt eget avlopp?

Samhället består av oss och är vårt ansvar. Läget vi har idag kommer ifrån att vi har gett bort makten över samhället i utbyte mot att vi slipper bry oss och ha ansvar för vår situation. Alltså, behöver ett avlopp rensas rensar någon avloppet så länge någon bryr sig om vårt gemensamma samhälle.

Posted on: 2007/2/17 20:20

See User information
Jag har föresten sett bevis på att det faktiskt fungerar. Min farsa har en sommarstuga på en ö i stockholms skärgård och där sköts allt arbete av invånarna själva som att dra el, vatten, bygga hus, städa osv. utan krav på att få betalt. Det är egentligen ganska självklart. Det som behöver göras görs helt enkelt, eftersom man där bryr sig om sin omgivning och sina grannar.

En gång om året samlas alla och städar hela ön. Visst finns det då dom som struntar i det och ligger hemma istället, och visst får dom också skörda frukterna av de andras arbete. Men vad spelar det egentligen för roll? Allt förfaller inte pga. detta, och om nu vissa inte vill ta sitt ansvar i detta minisamhälle är det faktiskt i längden dom själva som får lida mest av det.

Det finns heller inte några hot om repressalier om man inte hjälper till. Dessa saker sköter sig själv. Självrespekten räcker mycket väl som morot.

Men sen åker alla dessa människor hem till det "vanliga" livet och där är alla dessa saker alltid någon annans ansvar.

Posted on: 2007/2/17 21:47

Anonym
Quote:

fruitcake wrote:
I ett friskt samhälle skulle detta ske. Om avloppet behöver rensas i ditt eventuella hus, rensar du helt enkelt avloppet då oavsätt väder eller väntar du på att någon annan gör det? Har du rätt att kräva betalt för att rensa ditt eget avlopp?

Samhället består av oss och är vårt ansvar. Läget vi har idag kommer ifrån att vi har gett bort makten över samhället i utbyte mot att vi slipper bry oss och ha ansvar för vår situation. Alltså, behöver ett avlopp rensas rensar någon avloppet så länge någon bryr sig om vårt gemensamma samhälle.

Jo visst men jag behövde nyligen hjälp med detta med avloppet faktiskt och de var ju inte glada när de kom om man säger så hehe.
de gjorde det väl för pengar skulle ja tro.
det finns ju folk som svälter på våra ålderomshem pensionärer som sitter inne på rummen och aldrig får gå ut så människan är nog inte så fin ändå iaf inte än

Anonym
Quote:

fruitcake wrote:
En gång om året samlas alla och städar hela ön. Visst finns det då dom som struntar i det och ligger hemma istället, och visst får dom också skörda frukterna av de andras arbete. Men vad spelar det egentligen för roll? Allt förfaller inte pga. detta, och om nu vissa inte vill ta sitt ansvar i detta minisamhälle är det faktiskt i längden dom själva som får lida mest av det.

Det finns heller inte några hot om repressalier om man inte hjälper till. Dessa saker sköter sig själv. Självrespekten räcker mycket väl som morot.

Men sen åker alla dessa människor hem till det "vanliga" livet och där är alla dessa saker alltid någon annans ansvar.

Jo precis!
men dom som skiter i det får därmed inga vänner jag har ju bott o dalsand och där kör dom in hö osv.
och om någon begär hjälp och får det med inte hjälper andra får ju ingen hjälp nästa år.
alltså ett straff!
men i vissas "medborgarlönssamhälle" ska han få det ändå.

jag säger ja till medborgarlön men man ska kunna bli av med den om man inte sköter sig

See User information
Eftersom ett fåtal skribenter i den här tråden fortfarande inte tycks ha förstått vad jag menar trots mitt förra inlägg så låt mig illustrera vad jag menar med följande exempel:

Tänk dig att du bor på en mycket stor ö tillsammans med flera andra människor. Ön hyser tillräckligt med föda och vatten för alla dess innevånare och mycket mer därtill. Eftersom det ligger i människans natur att inte vilja vara ensam så bildas ett antal byar på ön med mindre samhällen där man lever i samklang med naturen och varandra.

Eftersom de lever i ett fritt samhälle och på samma villkor faller det sig också naturligt att de hjälps åt med de sysslor som behöver göras. Sjuka individer är en sällsynthet eftersom ingen lider av vare sig mental eller fysisk stress skapad på artificiell väg och födan är naturlig, aldrig raffinerad och helt fri från konserveringsmedel. Men om någon insjuknar så är det lätt för de övriga i gruppen att hjälpa den sjuke eftersom byinnevånarna har gott om både empati och energi.

Anta nu att en eller några av byns innevånare av någon anledning ville lämna bysamhället och ge sig av. Låt oss säga att det var för att utforska andra sidor av ön. Med andra ord; dessa skulle inte längre delta i den gemensamma gruppen. Det innebar också att de inte skulle delta i byns göromål och sysslor. Eftersom ön var en fri värld och det fanns föda och dryck så att det räckte åt alla så skulle ingen ens komma på tanken att att söka upp dessa utforskare, tvinga dem tillbaka till byn för att delta i arbetet eller hindra dem från att äta av öns frukter, bär, fisk och djur e.t.c.

Ok, låt oss nu lämna det här sista senariot helt därhän och återgå till det första. Du lever i ett fredligt bysamhälle på en mycket stor och vacker ö. Plötsligt en dag anländer en ett antal båtar från en annan ö mycket långt borta. Innevånarna på den ön har en högt utvecklad teknik som gör att de kan bygga avancerade båtar och överlägsna vapen. Emellertid saknar de den empati och kärlek till naturen som innevånarna i din by har.

Därför har de bestämt sig för att erövra alla byar på ön. DE är nu de nya ägarna till all mark på ön och de kräver att DU ska arbeta för dem för att du ska få hyra en bit av den ö som var fri när du föddes och tillhörde ALLA. Vad mera är, de kräver dessutom att du ska betala för den mat och det vatten som finns på ön och som var till för ALLA när du föddes till denna värld.

Tiden gick och efter många århundraden hade människorna på ön glömt bort den ursprungliga orsaken till att de inte var fria. Så småningom började emellertid några av dem att vagt minnas hur det EGENTLIGEN hade varit. Ju mer de tänkte på saken så insåg de det absurda att leva hela sitt liv bland, gifter, strålning, betong och stress inträngda i städer som i sig inte var självförsörjande utan en artificiell skapelse av herrarna som behövde detta system för att upprätthålla det maskineri de skapat.

Ett monster så destruktivt att innevånarna till slut, utan att knappt inse det, började begå långsamt självmord, genom att äta fel, dricka fel, inta dödliga droger, ständigt jäkta och knappt hann umgås med sina nära och kära på grund av alla måsten och på grund av alla de avledande manövrar de måste ta till för att paradoxalt nog slippa känna hur jävla dåligt de egentligen mådde.

När så dessa få, hos vilka den kollektiva amnesian hade börjat lossna, försökte påtala det absurda i det tvingande systemet och att de inte ens hade rätt till öns föda eller dryck utan sina herrar ”nåd,” då uppstod ett ramaskri bland den kollektiva ”fårskocken”, ty detta är vad de nu hade blivit i sina härskares ögon. Man gjorde allt för att tysta ner de oförskämda idioter som hade mage att påstå att någon skulle ha rätt till mat och dryck eller tak över huvudet om de inte arbetade i det artficiella systemet.

Men för vem var det egentligen som de arbetade och till vilket pris? Helt omärkbart hade innevånarna på ön blivit varandras fångar och fångvaktare på en och samma gång. Deras herrar var så diaboliskt genialiska att de hade utarbetat ett system där slavarna inte bara var slavar, de hade desutom blivit LYDIGA slavar som helt ovetandes gick sina egna förtryckares ärenden.

Posted on: 2007/2/17 23:26
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
Quote:
Eftersom ett fåtal skribenter i den här tråden fortfarande inte tycks ha förstått vad jag menar trots mitt förra inlägg så låt mig illustrera vad jag menar med följande exempel

Det skulle vara lättare och förstå om du tex hade haft någon sorts medborgarlön med i exemplet.
Det låter som om du pratar om ett skattefritt pengalöst bytarsamhälle, enligt min uppfattning har inte det så mycket att göra med medborgarlön.

Posted on: 2007/2/18 11:13
Att se är inte att förstå

Anonym
Quote:
Fruitcake:
Jag har föresten sett bevis på att det faktiskt fungerar. Min farsa har en sommarstuga på en ö i stockholms skärgård och där sköts allt arbete av invånarna själva som att dra el, vatten, bygga hus, städa osv. utan krav på att få betalt. Det är egentligen ganska självklart. Det som behöver göras görs helt enkelt, eftersom man där bryr sig om sin omgivning och sina grannar.

Får lite dåligt samvete när jag hör det där! Inte för att jag latade mig när de andra arbetade i det radhusområde jag bodde i för snart 20 år sedan. Men för att det var så jävla svårt att kratta och sopa klockan 8:00 på söndagsmorgnar när man kom hem med gitarren på ryggen efter nattarbeten på rockkrogar, mc-klubbar eller raggarkåkar. Jag brukade lägga upp en tusenlapp som kompensation till föreningen och för att få slagga men fick lika ilskna blickar på mig från fårskocken varenda jävla gång. Glorian hamnade liksom på sned.

Samma lydiga fårflocksmedlemmar ändrade dock karaktär varenda gång det var midsommarfest eller kräftskiva. Då hinkade de i sig litervis med nubbar och bärs och blev under kvällen ganska gråtmilda och brukade alltid använda mig som nån jävla biktfader. Där satt man med gitarren "som plötsligt återupprättade glorian" och deras tårar rinnande ner för greppbrädan på acke-guran.

Samma gamla story där de berättade hur jävla miserabla liv de levde och hur de ville ändra dem till att bli det de hade hoppats på. D.v.s. de önskade sig mer självständiga och individuella vakna timmar om dygnet. Nästan alla sa att de brukade vara lite avundsjuka på mig som kom hem de där söndagsmorgnarna när de gruppstädade. "Gosse de vet inte hur många timmar man fick slita för tusen spänn".

Jag försökte väl så gott det gick att trösta och uppmuntra dem till att ta första steget och förändra det som gick att förändra utan att de skadade sina familjer. Men i princip varje gång såg man samma gubbs och tanter nån timme senare följa med fel fru in i förrådet eller kärringar som bankade skiten ur sina medelklassmän när de hade nån meningslös dispyt om vem som legat med vem.

Summering: "Jag har krökat och drogat med de som anses vara samhällets avskum. Men ärligt talat träffar jag tusen gånger hellre samhällets olycksbarn på fyllan än medelsvensson när han krökar. Det finns alldeles för mycket oupplevda erfarenheter som bubblar upp inom "svensson" då han skall lätta på trycket. Så mycket negativa energier han eller hon försöker lämpa över på alla som befinner sig i närheten. Direkt förenat med livsfara att festa med dem anser jag."

Anonym
jaxtone!
Jag måste säga det känns väldigt intressant och kul att läsa såna här saker älskar när folk berättar lite om sig och sina erfarenheter så det inte bara blir
"David icke säger" eller "alan watt menar att ...."

KUL!

Anonym
Jag skall avslöja en liten grej till då. Jag var tidigare en "heavy drinker"! Inte på grund av att jag var slav under lasten utan för att jag dels tålde jävligt mycket men också för att det var så jävla gott att dricka alkohol i mängder.

Detta var under mitt yrkesliv som musiker och jag drog nog i mig minst en liter om dygnet i sex års tid. Jag var ung och kåt och det var alltid nån som bjöd på fest med massor av trevliga kvinnor och gratis sprit. Vem fan tackar nej till sånt?

När jag efter att slutat turnera av nån outgrundlig anledning försökte omforma mig till att vara en av slavarna i myrstacken så arbetade jag under ett antal år med att konstruera och designa motorer åt bl.a. lastbilar. Arbetade periodvis som konsult på större företag men blev efter ett tag fast anställd på ett av dem.

Varje år så anordnades där en firmafest och eftersom jag redan visste att jag pallade en hel del så lyckades jag under kvällen trots ett ansenligt spritintag ändå hålla en nivå att minnena var glasklara dagen efter. Bilder som sa mer än ord eftersom de innefattade chefssektreteraren som var hyfsat nygift men nu inbegripen i en avsugning i pappersförrådet. Chefen som åkte på ett rejält kok stryk på parkeringen p.g.a. av nån gammal oförätt mellan tidigare platschefen och honom. Bla... bla.. bla... Patetiskt!

Denna minnesbild på näthinnan gör att jag i princip alltid så fort någon nämner ord som firmafest, kräftskiva eller midsommarfirande alltid fyller upp antingen "renat flaskan" med "vanligt vatten" eller "whiskeyflaskan" med "Äpple Mer".

Jag anser mig inte vara en feg människa och brukar alltid kunna möta konflikter och problem på ett hyfsat moget sätt. Men när dessa vanligtvis så torra, tråkiga och välluppfostrade slavar häller i sig alkohol vill jag vara på den säkra sidan och kunna slänga mig i bilen och köra därifrån så snabbt som möjligt.

Då har jag inte ens nämnt min allergi mot den allsång som alltid återkommer på dessa fester och som uteslutande består av att någon underbegåvad idiot har skrivit om texter i låtar som "Små grodorna" eller "Nu är det jul igen" och på alla de sätt försöker rimma på sprit och fylla. Patetiskt!

Anonym
fram för MEDBORGARLÖN NU !!

det är ju sjukt att det inte finns redan .... l

lägg ner alla instutitioner A-Kassa Sjuk-kassa Socialkontoren mm mm ge dom övertaliga medborgarlön vet ja ! ...

Moderater nu har ni chans att lägga ner statliga myndigheter :)

Oups! glömde ni kanske inte kommer att ha nån som torkar skiten efter er

det som ses som fiktion idag är vardagsmat inom en snar framtid !!!

Medborgarna kommer att bli övertaliga så inom en snar framtid kommer en medborgarlön att vara oundviklig....

Anonym
Quote:

silverboy wrote:

lägg ner alla instutitioner A-Kassa Sjuk-kassa Socialkontoren mm mm ge dom övertaliga medborgarlön vet ja ! ...

Medborgarna kommer att bli övertaliga så inom en snar framtid kommer en medborgarlön att vara oundviklig....

Medborgarlön kräver att alla medborgarna tar ansvar vi som kallar oss "vakna" lyckas ju inte ens vara på ett forum utan att hota varandra med "stryk" kalla varandra "nazist" osv.

flummborgarlön nej tack

Anonym
Quote:

maggot wrote:
Quote:

silverboy wrote:

Medborgarlön kräver att alla medborgarna tar ansvar vi som kallar oss "vakna" lyckas ju inte ens vara på ett forum utan att hota varandra med "stryk" kalla varandra "nazist" osv.

flummborgarlön nej tack

nej maggot DU HAR FEL FATTA DU INGET "PUCKO"

Anonym
he he skoja bara ..

Neeeee faktiskt så tror jag att det blir tvärtom att DÅ BÖRJAR FOLK TA ANSVAR ....

folk som är sjuka idag börjar att jobba ...folk som går hemma och tycker allt e skit börjar att intressera sig ...

Nya ider kommer att frodas ..

Det är enkel psykologi när ingen piska finns så börjar människor att ta eget ansvar..

Min personliga uppfattning är att det land som kommer att införa medborgar lön kommer att ha en enorm ekonomisk och intellektuell utveckling, som kommer att gör det landet till ledande inom alla områden....

Tjejen har gjort intervjuver hos antroposoferna i deras skola för länge sen där finns det inget tvång till läxor el liknande ...

Barna är så ivirga att gör läxor så dom hittar på egna

jämförelsen mellan den vanliga skolan och deras gick inte att beskriva .....

då först kan människan utvecklas mot rätt riktning nya jobb kommer att skapas fram för roliga saker

« 1 2 3 4 (5)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper