vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 4 »

Hur diskuterar man invandringen?

See User information
Skrev en artikel om invandringen som jag fick publicerad i nättidningen Sourze:

http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10583395

Posted on: 2007/3/22 11:59
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Hur diskuterar man invandringen?

See User information
Bra skrivet ännu en gång Light!

Posted on: 2007/3/22 15:20
The answer to 1984 is 1776

newworldsheep.com
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Som vanligt väldigt bra skrivet.

See User information
Alla vänster typer säger de är demokrater, varför inte ha en folkomröstning rörande invandring.

Alternativ 1: Direkt avvisning. (Finsk modell)
Alternativ 2: Som i dag.

Alternativ 1 fick 80% alternativ 2 fick 15% och resten skrev något på någon variant av kolonial Spanska,

Posted on: 2007/3/24 4:27

See User information
"De som är för invandring har en tendens att skönmåla och bortse från obehagliga fakta. De som är emot tenderar att svartmåla och fokusera enbart på de negativa aspekterna.
Sanningen ligger, som så ofta är fallet tror jag, förmodligen någonstans mittemellan."

Är det så man diskuterar invandringen?
Har du nån lösning på frågan eller nån åsikt?
Fattar inte ett skit hur ska man diskutera den menar du?

Posted on: 2007/4/1 19:53

See User information
Quote:

Morfar-gul wrote:
"De som är för invandring har en tendens att skönmåla och bortse från obehagliga fakta. De som är emot tenderar att svartmåla och fokusera enbart på de negativa aspekterna.
Sanningen ligger, som så ofta är fallet tror jag, förmodligen någonstans mittemellan."

Är det så man diskuterar invandringen?
Har du nån lösning på frågan eller nån åsikt?
Fattar inte ett skit hur ska man diskutera den menar du?

En lösning på frågan vore väl rätt förmätet att påstå. Jag har inga patentlösningar. Däremot kan man ju försöka se på ämnet ur flera synvinklar, snarare än vad jag ofta upplever är fallet; att man antingen är extrem åt det ena eller andra hållet.

Min syn har jag redovisat åtskilliga gånger här på vaken. Jag är inte för massinvandring och jag tror det är ett stort misstag att mörka avigsidorna vilket jag upplever att politiker och media ofta gör. Däremot anser jag inte att det nödvändigtvis måste vara ett problem för olika kulturer att leva tillsamman. Det blir det däremot om endera gruppen fastnat i dogmatisk religiöst tänkande eller känslor av överlägsenhet och fördomar och inte kan respektera olikheter o.s.v. Detta i kombination med arbetslöshet och den stress som finns i samhället tar inte sällan fram de sämsta av sidor hos vissa människor. Jag tycker att man måste vara väldigt tydlig när det gäller inte bara invandrares rättigheter utan också skyldigheter när de kommer hit och att integrationspolitiken lämnar en hel del i övrigt att önska.

De folkomflyttningar vi ser i världen är till mycket stor del ett resultat av elitens infiltration, utsugning och skapande av konflikter i andra länder. Det tragiska är då att istället för att fokusera på och försöka synliggöra det så väljer vi ofta istället det klassiska tillvägagångssättet; att symptombehandla, vilket innebär den enkla lösningen att generellt göra invandrarna till syndabockar. Därmed kan vi samtidigt projicera ut den frustration vi känner över att vara löneslavar i ett system som inte gör oss lyckliga. Visst kan vi stänga av brandvarnaren när det brinner eller behandla smärtan med is men resten av den sjuka kroppen hinner förr eller senare ifatt oss och vad gör vi då?

Eller som Alan Watt, den extremt påläste avslöjaren av elitens planer brukar säga:

”Om vi inte bryr oss om dem som lider i andra delar av världen, vilka ska då gråta för oss när det är våran tur?”

Posted on: 2007/4/1 21:10

See User information
Du anser alltså vi tagit emot för många invandrare?
hur många skulle vi tagit emot?
varför är det problem med invandrare i sverige?
vad är igentlige invandrarproblem, brytning?
vad ska de ha för skyldigheter? (språkkrav)

Sympatiserar du kanske med NSF,ND eller SD ?

Posted on: 2007/4/1 22:08

See User information
http://www.youtube.com/watch?v=z8uxs7ZOUR0

Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling. - Albert Einstein

Posted on: 2007/4/1 22:21

See User information
Låt inte hatet tysta dig!

"När nazisterna hämtade kommunisterna,
teg jag;
jag var ju ingen kommunist.

När de spärrade in socialdemokraterna,
teg jag;
jag var ju ingen socialdemokrat.

När de hämtade fackets medlemmar,
teg jag;
jag var ju inte med i facket.

När de hämtade katolikerna
lät jag bli att protestera;
jag var ju ingen katolik.

När de hämtade mig, fanns ingen kvar
som kunde protestera."
Martin Niemöller

Posted on: 2007/4/1 22:22

See User information
Vissa invandrare kan vi väl vara utan tex. dom som vill ha apanage............komma hit och leva på hederligt folks arbete, vilken skam.
Ja jag tänkte närmast på Napoleons avlagda general Bernadotte vars släkt forfarande vill ha en massa gratis, å så har vi Brasilianskan som han gifte sig med....där kan vi prata om dyra invandrare.....säger jag som vars släkt invandrade efter istiden någon gång, och i det perspektivet blir vi alla invandrare, men det kanske inte räknas.....

Posted on: 2007/4/1 22:31
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Quote:

Morfar-gul wrote:
Du anser alltså vi tagit emot för många invandrare?
hur många skulle vi tagit emot?
varför är det problem med invandrare i sverige?
vad är igentlige invandrarproblem, brytning?
vad ska de ha för skyldigheter? (språkkrav)

Sympatiserar du kanske med NSF,ND eller SD ?

Jag säger ingenstans att vi tagit emot för många invandrare. Vad jag däremot menar är att jag anser det vore ett misstag att ta in enorma mängder invandrare om vi inte ens kan integrera eller ge arbete åt många av de som redan finns här. Det här är ju ett komplicerat ämne men jag har aldrig tillhört dem som vill klumpa ihop folk och säga att de alla är likadana, lika lite som att jag vill utmåla någon folkgrupp som änglar. Det finns rötägg och bra människor i alla kulturer.

Du frågar vad som är problemet med invandrare i Sverige. I själva frågeställningen ligger en generalisering som gör att om jag skulle svara bokstavligt på frågan så skulle jag själv göra mig skyldig till generaliseringar och fördomar. Det finns delar av invandrarna som defintivt ställer till problem och det finns många invandrare som inte gör det, förnekar man endera påståendet så är man ju ute och cyklar enligt min mening. Vad beträffar brytning så kan jag själv tycka att det är charmigt men jag tror att det är många som inte håller med.

Vad gäller skyldigheter så tycker jag att FP:s förslag på språkkrav känns förlegat och feltänkt. Däremot skulle man kanske kunna ha något slags belöningssystem för dem som är villiga att gå en gedigen språkutbildning. Under alla omständigheter så är det väl i alla fall rimligt att om man som invandrare har tänkt sig att stanna permanent eller under lång tid ska kunna så pass mycket svenska att man kan förstå vilka lagar och seder som finns i Sverige?

Alla som varit med ett tag på vaken vet att jag inte sympatiserar med vare sig NSF,ND eller SD. Det hindrar inte att det finns poänger som är vettiga i delar av deras program, precis som det gör det i alla andra partiers, däremot anar jag en rätt obehaglig mentalitet i botten på de partier du nämnde och skulle aldrig liera mig med dem. Problemet är väl att att många av de frågor som de lyfter fram borde diskuteras även av de etablerade partierna men att de inte vågar göra det. När sen den officiella bilden, vilken ofta är friserad eller mörkad inte stämmer överens med verkligheten i alla avseenden då kommer detta också att återspegla sig i valresultaten framöver. Enligt den senaste sifomätningen så låg ju SD runt 4% vad jag förstår.

Om du söker någon att gå i polemik med eller störa dig på vad beträffar synen på invandrare så gissar jag att jag är fel person.

Du kan ju söka på ämnet mångkultur och Lightsaber så får du se.

Posted on: 2007/4/2 7:36

See User information
Quote:
mofar-gul:
Du anser alltså vi tagit emot för många invandrare? hur många skulle vi tagit emot? varför är det problem med invandrare i sverige? vad är igentlige invandrarproblem, brytning? vad ska de ha för skyldigheter? (språkkrav) Sympatiserar du kanske med NSF,ND eller SD ?

Det är nästan som att trampa i en dé ja vue av naiv kvicksand när man läser vissa inlägg på vaken. Vore det inte en bra ide att skapa en data "bot" som svarar på automatik över såna här lågnivågrejer!

Var skulle "lightsaber" ens påstått att han sympatiserade med högerextremer, han är väl för katten så långt bort man kan komma från det om nån.

Detta inlägg från morfar-gul är ett klockrent exempel på hur en del vanliga trevliga människor i god tro utan att märka det själva spottar ur sig politiskt korrekta idiotier utan att ens reflektera över att det de säger blir högoktanigt bränsle på den rasistiska lågan.

Släck den lågan med sanningar istället för lögner!

Posted on: 2007/4/2 14:27

See User information
Quote:

Lightsaber wrote:

Jag säger ingenstans att vi tagit emot för många invandrare. Vad jag däremot menar är att jag anser det vore ett misstag att ta in enorma mängder invandrare om vi inte ens kan integrera eller ge arbete åt många av de som redan finns här. Det här är ju ett komplicerat ämne men jag har aldrig tillhört dem som vill klumpa ihop folk och säga att de alla är likadana, lika lite som att jag vill utmåla någon folkgrupp som änglar. Det finns rötägg och bra människor i alla kulturer.

Vad är enorma mängder ? idag har vi en miljon är det enormt?
ska vi ta hit fler ska vi stänga gränserna?
har vi integrerat alla idag?
vad är integration?
vadå klumpa ihop folk? är inte alla människor av samma ras?

Quote:

Du frågar vad som är problemet med invandrare i Sverige. I själva frågeställningen ligger en generalisering som gör att om jag skulle svara bokstavligt på frågan så skulle jag själv göra mig skyldig till generaliseringar och fördomar. Det finns delar av invandrarna som defintivt ställer till problem och det finns många invandrare som inte gör det, förnekar man endera påståendet så är man ju ute och cyklar enligt min mening. Vad beträffar brytning så kan jag själv tycka att det är cha
migt men jag tror att det är många som inte håller med.

Generaliserar man inte om man säger "invandrare" varför skulle invandrare vara synonymt med problem?
bra du accepterat att folk inte kan språket efter ett år iaf!

Quote:

Vad gäller skyldigheter så tycker jag att FP:s förslag på språkkrav känns förlegat och feltänkt. Däremot skulle man kanske kunna ha något slags belöningssystem för dem som är villiga att gå en gedigen språkutbildning. Under alla omständigheter så är det väl i alla fall rimligt att om man som invandrare har tänkt sig att stanna permanent eller under lång tid ska kunna så pass mycket svenska att man kan förstå vilka lagar och seder som finns i Sverige?
.

Jaha så du menar alltså att man inte ska tvinga folk lära sig språket i ett land?
vad är det för skyldigheter invandrare ska ha då?
ge mig KONKRETA EXEMPEL!"
du har trots allt skrivit en artikel om invandringen så du måste ju ha några förslag eller synpunkter?
kanske de ska lära sig nationalsången?
ska du tvinga muslimer äta gris och fjanta sig runt midsommarstången?

Quote:

Alla som varit med ett tag på vaken vet att jag inte sympatiserar med vare sig NSF,ND eller SD. Det hindrar inte att det finns poänger som är vettiga i delar av deras program, precis som det gör det i alla andra partiers, däremot anar jag en rätt obehaglig mentalitet i botten på de partier du nämnde och skulle aldrig liera mig med dem. Problemet är väl att att många av de frågor som de lyfter fram borde diskuteras även av de etablerade partierna men att de inte vågar göra det. När sen den officiella bilden, vilken ofta är friserad eller mörkad inte stämmer överens med verkligheten i alla avseenden då kommer detta också att återspegla sig i valresultaten framöver. Enligt den senaste sifomätningen så låg ju SD runt 4% vad jag förstår.

Om du söker någon att gå i polemik med eller störa dig på vad beträffar synen på invandrare så gissar jag att jag är fel person.

Du kan ju söka på ämnet mångkultur och Lightsaber så får du se.

Skulle du gilla eller ogilla om SD kom int?
jag har sökt på mångkultur på vaken och hitta många ND och NSFare vid namn Maggot,bjornir eller bennybear som dessutom pratar om "raser"
tror du oxå på raser?
tycker du maggot och bjornir respektera andra människor skulle du inte kalla dessa främlingsfientliga de vill citat
"avskaffa mångkulturern"
"skicka hem alla invandrare"
OSV!
tacka vet jag David Icke som pratar om människor och inte raser!
Svara på allt tack

Posted on: 2007/4/2 15:35

See User information
Quote:

Morfar-gul wrote:

Vad är enorma mängder ? idag har vi en miljon är det enormt?
ska vi ta hit fler ska vi stänga gränserna?
har vi integrerat alla idag?
vad är integration?
vadå klumpa ihop folk? är inte alla människor av samma ras?

Generaliserar man inte om man säger "invandrare" varför skulle invandrare vara synonymt med problem?
bra du accepterat att folk inte kan språket efter ett år iaf!

Jaha så du menar alltså att man inte ska tvinga folk lära sig språket i ett land?
vad är det för skyldigheter invandrare ska ha då?
ge mig KONKRETA EXEMPEL!"
du har trots allt skrivit en artikel om invandringen så du måste ju ha några förslag eller synpunkter?
kanske de ska lära sig nationalsången?
ska du tvinga muslimer äta gris och fjanta sig runt midsommarstången?

Skulle du gilla eller ogilla om SD kom int?
jag har sökt på mångkultur på vaken och hitta många ND och NSFare vid namn Maggot,bjornir eller bennybear som dessutom pratar om "raser"
tror du oxå på raser?
tycker du maggot och bjornir respektera andra människor skulle du inte kalla dessa främlingsfientliga de vill citat
"avskaffa mångkulturern"
"skicka hem alla invandrare"
OSV!
tacka vet jag David Icke som pratar om människor och inte raser!
Svara på allt tack

Hmm.. man undrar om du verkligen läser igenom allt jag skriver. Åtminstone tycks du inte ha gjort det i tråden mångkultur för i så fall hade du antagligen insett att flera av de frågor du ställer till mig här är rätt överflödiga.

Vad beträffar enorma mängder så kan man väl säga att jag syftar på att det kanske inte är någon lysande idé att ta in flera miljoner människor på en gång i ett land där integrationspolitiken till stora delar kan anses vara rätt misslyckad redan. Bättre då att satsa mera resurser på de som redan är här för att de ska inlemmas i samhället så att vi kan försöka arbeta bort fördomar mot människor p.g.a bakgrund, hudfärg eller namn t.ex.

Invandrare ska ha samma skyldigheter som svenskar. Mig veterligen finns det väl ingen lag på att vi ska kunna nationalsången. Huruvida vi ska tvinga folk att äta gris känns som en fråga som är löjlig i överkant. Dessutom skulle jag själv tillhöra den kategorin i så fall eftersom jag inte äter kött. Midsommarstången har jag inte dansat kring sedan jag var barn men precis som jag tycker det är roligt att bli inbjuden till andra kulturer kan jag tänka mig att vissa invandrare skulle tycka att det vore roligt också.

Jag trodde du hade förstått vi det här laget att jag INTE skulle bli glad om SD kom in i riksdagen. Läs igenom mitt förra inlägg igen så kanske det klarnar. Sen kan du ju titta på MINA inlägg om du går in på tråden mångkultur igen så kan du få en rätt bra bild över min människsosyn. Jag tillhör inte dem som vill avskaffa mångkulturen eller skicka hem alla invandrare, men jag tycker att andra ska ha rätt att ha den åsikten om de vill.

Och bara för att man skriver en artikel om invandringen så måste inte det betyda att man har alla svar på hur invandringspolitiken ska skötas. Det tror jag inte det finns någon som har, men man måste ju börja någonstans och ett sätt är ju att försöka titta på det så objektivt och ärligt som man kan för att därefter succesivt försöka komma fram med förslag eller ideér tillsammans med andra.

Posted on: 2007/4/2 16:22

See User information
Quote:

Lightsaber wrote:

Hmm.. man undrar om du verkligen läser igenom allt jag skriver. Åtminstone tycks du inte ha gjort det i tråden mångkultur för i så fall hade du antagligen insett att flera av de frågor du ställer till mig här är rätt överflödiga.

Vad beträffar enorma mängder så kan man väl säga att jag syftar på att det kanske inte är någon lysande idé att ta in flera miljoner människor på en gång i ett land där integrationspolitiken till stora delar kan anses vara rätt misslyckad redan. Bättre då att satsa mera resurser på de som redan är här för att de ska inlemmas i samhället så att vi kan försöka arbeta bort fördomar mot människor p.g.a bakgrund, hudfärg eller namn t.ex.

Du har inte svarat på hälften av mina frågor.
Jag har läst igenom tråden och men ser inte vad du har för olika förslag eller ser för problem med invandrare och invandring.
har du nåt konkret förslag på det du kallar "invandringsproblem"
vill du stänga gränserna? vad ska satsar på invandrare?
jag ser bara nashtinalishterna maggot,bennybaer och bjornir spy galla över invandring hela tiden.
tycker du dessa POJKAR har mänskliga åsijter?

Quote:

Invandrare ska ha samma skyldigheter som svenskar. Mig veterligen finns det väl ingen lag på att vi ska kunna nationalsången. Huruvida vi ska tvinga folk att äta gris känns som en fråga som är löjlig i överkant. Dessutom skulle jag själv tillhöra den kategorin i så fall eftersom jag inte äter kött. Midsommarstången har jag inte dansat kring sedan jag var barn men precis som jag tycker det är roligt att bli inbjuden till andra kulturer kan jag tänka mig att vissa invandrare skulle tycka att det vore roligt också.

Du vill alltså inte göra något nu?
är inte "svenskar" skyldiga att kunna svenska? bra du inte äter djur iaf

Quote:

Jag trodde du hade förstått vi det här laget att jag INTE skulle bli glad om SD kom in i riksdagen. Läs igenom mitt förra inlägg igen så kanske det klarnar. Sen kan du ju titta på MINA inlägg om du går in på tråden mångkultur igen så kan du få en rätt bra bild över min människsosyn. Jag tillhör inte dem som vill avskaffa mångkulturen eller skicka hem alla invandrare, men jag tycker att andra ska ha rätt att ha den åsikten om de vill.

Varför skulle du inte gilla om de kom in?
Du säger ju samma sak "invandringpolitik" stora folkmassor skyldigheter.
Om du skriver invandrare ska ha skyldigheter så vad är skillnade mot idag vad är det för skyldigheter dessa "ockupanter" slipper idag som "svenskar" slipper?

Quote:

Och bara för att man skriver en artikel om invandringen så måste inte det betyda att man har alla svar på hur invandringspolitiken ska skötas. Det tror jag inte det finns någon som har, men man måste ju börja någonstans och ett sätt är ju att försöka titta på det så objektivt och ärligt som man kan för att därefter succesivt försöka komma fram med förslag eller ideér tillsammans med andra.

Varför skrev du artikeln?
Objektivt? vad för problem är synonymt med invandrare är inte arbetslösheten en fråga om jobb och inte om invandrere?
om alla fick jobb idag skulle då du vilja ta hit fler invandrare eller ska vi ha våra företag för oss sjävla och suga ut resten av världen?

Kapitalism=frimureri
nationalism = slaveri
inga gränser och se indiver och inte "raser" = frihet

Posted on: 2007/4/2 16:52

See User information
Lightsaber..
Hur kan du förespråka en mångkultur och en integration samtidigt, det är ju två stycken helt främmande begrepp egentligen?
Hur långt skulle denna integrationen AKA kulturdödaren gå tycker du?

Sen undrar även jag vad du vill få fram i din artikel i och med att den inte direkt handlar om något, ifall du har lust så kan du få förklara lite djupare.

Posted on: 2007/4/2 17:04

See User information
Quote:

Trygve_Bauge wrote:
Lightsaber..
Hur kan du förespråka en mångkultur och en integration samtidigt, det är ju två stycken helt främmande begrepp egentligen?

Sen undrar även jag vad du vill få fram i din artikel i och med att den inte direkt handlar om något, ifall du har lust så kan du få förklara lite djupare.

Mångkultur och integration?
Hallå?
sverige är mångkulturellt varför skulle vi inte kunna ha en kinaresturang och en norsk i samma land?

AKA?

Posted on: 2007/4/2 17:16

See User information
Quote:

Morfar-gul wrote:
Quote:

Trygve_Bauge wrote:
Lightsaber..

Mångkultur och integration?
Hallå?
sverige är mångkulturellt varför skulle vi inte kunna ha en kinaresturang och en norsk i samma land?

AKA?

Ja hur ska du kunna upprätthålla en mångkultur om du samtidigt ska integrera människor in i det svenska samhället med andra ord = Kulturmord.

AKA = Also Known As...

Posted on: 2007/4/2 17:17

See User information
varför skulle det inte funka?
det bästa från alla kulturer hamnar i ett land vi har fått turen!
varför skulle inte en norsk resturang och en japans kunna vara på samma gata?

klart alla kulturer finns kvar se bara på alla resturanger danser och föreningar som kommit till sverige

Posted on: 2007/4/2 17:20

See User information
Quote:

Trygve_Bauge wrote:
Lightsaber..

Well, om jag flyttade till Indonesien t.ex och skulle bosätta mig där permanent så skulle jag följa deras lagar och respektera deras seder men det hindrar ju inte att jag även fortsättningsvis skulle kunna ha samma kläder som här, lyssna på samma musik som här inreda mitt hem på samma sätt och äta liknande maträtter som här o.s.v

Problemen uppstår som sagt när man försöker pracka på folk religiösa dogmer eller när man inte respekterar rådande lagar och seder. Ger man fan i sådant och ges en chans att få arbeta och visa vem man är så behöver det inte vara någon omöjlighet.

Vad artikeln beträffar så råder det delade meningar om det. Själva huvudpoängen var att få igång en diskussion som förhoppningsvis är någorlunda balanserad kring ett ämne som är viktigt och komplicerat. Något som jag bara delvis lyckats med, men hey, man kan inte få allt.

Posted on: 2007/4/2 17:20

See User information
Quote:

Lightsaber wrote:
Quote:

Trygve_Bauge wrote:
Lightsaber..

Well, om jag flyttade till Indonesien t.ex och skulle bosätta mig där permanent så skulle jag följa deras lagar och respektera deras seder men det hindrar ju inte att jag även fortsättningsvis skulle kunna ha samma kläder som här, lyssna på samma musik som här inreda mitt hem på samma sätt och äta liknande maträtter som här o.s.v

Problemen uppstår som sagt när man försöker pracka på folk religiösa dogmer eller när man inte respekterar rådande lagar och seder. Ger man fan i sådant och ges en chans att få arbeta och visa vem man är så behöver det inte vara någon omöjlighet.

Vad artikeln beträffar så råder det delade meningar om det. Själva huvudpoängen var att få igång en diskussion som förhoppningsvis är någorlunda balanserad kring ett ämne som är viktigt och komplicerat. Något som jag bara delvis lyckats med, men hey, man kan inte få allt.

Jovisst, men att respektera andras lagar och seder betyder inte att man anammar deras kultur och kommer in i landets, i fråga, vardag, dvs Sveriges.
Språk är en del i kulturen, vissa arbeten är en del i kulturen, vissa lagar är en del av kulturen, vissa seder, skolgång, arbetstider, helgdagar osv osv är en del av kulturen. Det är omöjligt att säga att man är för en mångkultur men även en "hårdare" integrationspolitik i och med att du aldrig kan spara alla olika kulturena inom landet ifall du ska integrera folket in i den svenska vardagen och kulturen, förstår du hur jag tänker?

Ganska lustigt att du nämner matkulturen som en del i en mångkultur, det är ju nämligen det som många patrioter brukar bli sågade för, i och med att det är ett del av deras argument mot, nu gör du samma sak själv :D

Men bara för att jag är lite nyfiken, tror du att det är möjligt att införskaffa mångkultur i ett muslimskt land t ex?

Och ja, diskussionen fick du igång, ironiskt nog så är ju detta en tabufråga på detta forumet har jag märkt så vi får väl se hur länge den här diskussionen får hålla igång.

Posted on: 2007/4/2 17:27

See User information
Nix, det är inte omöjligt att tro på ett samhälle med människor från olika kulturer samtidigt som man kritiserar den nuvarande integrationspolitiken. Men allting har sin tid och erfarenheter som visar på att det fungerar mindre bra i vissa avseenden gör ju att man bör lägga kraft och resurser på att förbättra den integration som pågår innan man ökar den. Det måste väl inte betyda att de ska tänka exakt som svenskar eller prata felfri svenska, det viktigaste är väl ändå att man fungerar i samhället utan att skada eller utnyttja andra människor.

Kruxet är som sagt om man fastnar i dogmatiskt tänkande från endera hållet och om man som invandrare bara vill köra sitt eget "race." Det finns ju flera invandrare som är jävligt sociala och duktiga på att jobba men inte ges chansen p.g.a "fel" namn, hudfärg eller en viss brytning och det är ju tragiskt om de sedan stämplas som lata parasiter bara för att det finns vissa som missköter sig.

Matkulturen var bara ett exempel, jag älskar asiatisk mat.

Att införliva mångkultur i ett muslimskt land är ju jävligt svårt i nuläget eftersom typ 98% av dem är diktaturer med lite utrymme för mångfald överhuvudtaget

Posted on: 2007/4/2 18:54

See User information
varför ska det finnas mångkultur i ett muslimskt land
och varför svarar du inte på mina frågor?

är du oxå en sån där "patriot" gillar du Ultima Thule och HEL?

Posted on: 2007/4/2 18:57

See User information
Quote:

Lightsaber wrote:
Nix, det är inte omöjligt att tro på ett samhälle med människor från olika kulturer samtidigt som man kritiserar den nuvarande integrationspolitiken. Men allting har sin tid och erfarenheter som visar på att det fungerar mindre bra i vissa avseenden gör ju att man bör lägga kraft och resurser på att förbättra den integration som pågår innan man ökar den. Det måste väl inte betyda att de ska tänka exakt som svenskar eller prata felfri svenska, det viktigaste är väl ändå att man fungerar i samhället utan att skada eller utnyttja andra människor.

Kruxet är som sagt om man fastnar i dogmatiskt tänkande från endera hållet och om man som invandrare bara vill köra sitt eget "race." Det finns ju flera invandrare som är jävligt sociala
och duktiga på att jobba men inte ges chansen p.g.a "fel" namn, hudfärg eller en viss brytning och det är ju tragiskt om de sedan stämplas som lata parasiter bara för att det finns vissa som missköter sig.

Matkulturen var bara ett exempel, jag älskar asiatisk mat.

Att införliva mångkultur i ett muslimskt land är ju jävligt svårt i nuläget eftersom typ 98% av dem är diktaturer med lite utrymme för mångfald överhuvudtaget

Du svara ju inte på det jag skriver, en integration kan aldrig bli möjlig i en mångkultur eftersom den då förstör delar/hela kulturer av antingen ursprungsbefolkningen eller från personerna som kommer hit från andra kulturer.

I en äkta mångkultur så sker ingen integration, integrationen förstör ju själva tanken med att blanda ollika kulturer inom ett och samma land, just därför är en integrationspolitik i ett mångkulturellt totalt motsägelsefullt.
Det man kan diskutera är snarare ifall vi ska ha mångkultur eller om vi ska ha en invandring med integration eller om vi inte ska ha något av det.

Det var ju intressant att du nämnde det där med yrken, det stämmer nämligen inte alls med verkligheten, visst.. kanske finns några enstaka fall, var säkerligen fler fall av "diskriminering" på arbetsplatserna runt 80 och 90 talet, men frågan är väl isåfall vilka typer av yrken och vilka företag du menar.
Det är snarare tvärtom skulle jag vilja säga, att det är etniska nordbor, i detta fallet svenskar som diskrimineras på arbetsplatserna idag, iaf när det gäller statliga verk. Men jag betvivlar starkt på att du håller med mig där.

Skulle det vara enklare att inför"liva" en mångkultur i ett demokratiskt muslimskt land då? Och det var ett intressant svar, för nu erskänner du i princip att man inte kan integrera muslimer i ett icke-muslimskt land. Vilket absolut inte är speciellt konstigt då muslimer, över lag, har väldigt väldigt starka band till sina rötter, kultur och hyser oftast en stor nationalism till sitt hemland.

Posted on: 2007/4/2 19:04

(1) 2 3 4 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper