vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Hatmejlande polis börjar jobba igen

See User information
Den polis i Malmö som 2005 mejlade främlingsfientliga formuleringar till kommunalrådet Ilmar Reepalu börjar jobba igen på måndag.

Sedan Arbetsdomstolen upphävt polismyndighetens avskedande har arbetsgivaren och polismannen kommit överens om att han ska arbeta med polisiära uppgifter men inte yttre tjänst.

I tingsrätten frikändes han från åtalet hets mot folkgrupp därför att han inte insett att även e-post till ett kommunalråd är offentliga handlingar, vars innehåll kan spridas.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d ... 275216&lpos=rubrik_803996

Det räcker att "inte inse" så går man fri, när en polis erfaren desutom inte fattar . Varför skall vi andra fatta detta då ? Så mitt tips är , Säg bara att ni" inte insett att " fast man gjort sig skyldig till brott.

Posted on: 2007/4/12 1:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Hatmejlande polis börjar jobba igen

See User information
Quote:
Sale:
Det räcker att "inte inse" så går man fri, när en polis erfaren desutom inte fattar . Varför skall vi andra fatta detta då ? Så mitt tips är , Säg bara att ni" inte insett att " fast man gjort sig skyldig till brott.

Han kanske har lärt sig den retoriken av gruppvåldtäktsmän, hedersmördare, hustrumisshandlade och andra kriminella?

Det är ju en exakt kopia av vad de brukar säga när de står åtalade för långt mycket vidrigare brott än det han anklagades för!

Posted on: 2007/4/12 7:15
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det finns en viktig rättsregel i Sverige.

Svensk polis kan inte göra fel, sen spelar det ingen roll om det finns 27 vittnen och 3 filmer. I vissa fall så kan svenska poliser stå 30 centimeter ifrån en brott utan att se något och inte åtalas för mened.

Posted on: 2007/4/12 15:21

See User information
Quote:

Sleeplijn wrote:
Det finns en viktig rättsregel i Sverige.

Svensk polis kan inte göra fel, sen spelar det ingen roll om det finns 27 vittnen och 3 filmer. I vissa fall så kan svenska poliser stå 30 centimeter ifrån en brott utan att se något och inte åtalas för mened.

space
Lund

Insändare ledde till polisutredning
Av Eva Martelius
Senast uppdaterad 13 april 2007 23:30

Poliserna anklagade Ann-Christine Sjögren för att ha åkt bil utan bilbälte. Hon kände sig kränkt och skrev en arg insändare till Sydsvenskan. Nu ska händelsen utredas av polisens intern-utredningsgrupp.

LUND. Det var på långfredagen som Ann-Christine Sjögren och hennes man stoppades vid en trafikkontroll på Kaprifolievägen. De hade just kört ut från macken vid Kung Oskars väg. 100 meter bort vid cykelbron stod poliserna.

Efter att ha kontrollerat makens körkort och nykterhet gick de över till passagerarplatsen och anklagade Ann-Christine Sjögren för att inte ha haft bältet på sig när bilen lämnade macken.
– Du tog på det under färden, menade poliserna.
– Jag trodde inte mina öron. Jag har i över 30 år alltid använt bilbälte, både när jag kört och varit passagerare, säger Ann-Christine Sjögren.
– Hur kunde polismännen se något när jag hade svart jacka mot det svarta bältet? Hur skulle jag hunnit sätta på mig bältet på den korta sträckan?

Det blev en lång diskussion som slutade med att hon slapp böter.
– Polisen sa att han bjöd på böterna, men jag tyckte det var jag som bjöd på något då jag bestämde mig för att inte anmäla poliserna för falsk angivelse, säger hon.

Istället skrev hon ett debattinlägg till Sydsvenskan där hon ställde frågan hur hon och övriga medborgare kan hävda sin rätt mot polisen. ”Denna situation kan inte vara unik för mig. Jag vill gärna veta om jag råkar ut för något liknande igen”, skrev hon.

Sydsvenskan bad polismyndigheten om en kommentar och därmed förvandlades insändaren till en anmälan. Och den har polisen nu beslutat att överlämna för utredning till sin internutredningsgrupp.
– Det måste vi göra när en polisman är misstänkt för brott, säger Karin Anvedal Malm på Mellersta Skånes polisdistrikt.

Och det tycker Ann-Christine Sjögren är bra.
– Man känner sig så utsatt i ett sånt läge, när man vet att man har rätten på sin sida. Vi gör gärna en rekonstruktion för att visa hur det gick till, säger hon.
http://sydsvenskan.se/lund/article231494.ece

Posted on: 2007/4/14 15:26

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper