Vakencorner
|
Re: Rytmiskt ljus
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vad skulle syftet vara? Att uppleva häftigt...?
Trans är som jag ser det något som vi är i om dagarna... vi ska försöka vara medvetna - nu har annat alltmer tagit över. Att vara i transtillståns är att annat medvetande kommer fram istället, kanske från en själv, men annat kommer också in - så varning - vi ska ta kommandot - inte gå på dessa alien- etc-grejer som vill vi ska försvinna, ge upp oss själva, vårt huvudmedvetande. Det finns inget att få därute från tekniker och mischmasch. Vakna... Ärligt talat - det låter helsjukt... man kommer att skada sig -kanske oreparabelt. Tiden finns nog inte kvar att ge bort mer av sig själv - utan det borde vara high alert för att samla ihop sig själv, kultivera - bli sitt sanna medvetande istället - det är det som livet går ut på - att återfå = upplysas till...det som vi förlorat i Devolution/fallet. Gå inte på kroken, utan vakna för sjutton till vad det är i för koncept.
Posted on: 2007/4/13 15:12
|
|||
|
Det finns bara EN sanning
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Tja varför mediterar man? För att uppleva häftigt?
Det är känt sen urminnes tider att det mänskliga psyket reagerar på rytmer. Shamantrumman är ett exempel. Är denna teknik värdelös menar du? (shamantrumman) Efter lite skummande på nätet har jag läst att ljusrytmen inducerar en resonans i hjärnan som harmoniserar de båda hjärnhalvorna. Kan väl inte vara så illa. ![]()
Posted on: 2007/4/13 15:35
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
"Mediterar man..." osv - det har väl inget med att uppleva att göra och sådant som vi tycker är häftigt. Snälla någon. Det är inte bara "värdelöst" - det är värre än så. Vad är effekten och syftet? Allt det där är bara dåliga saker som dyker upp i kulturer, och knyter dåliga saker inom illusionen/samsara til oss - - det är bara sådant som ödelägger oss. Det finns inget att få från sådant där- det är larv - inget är bra bara för att andra har hållt påmed det...eller för länge sedan. Det äratt bli medveten som det borde vara - inte att tränga bort sig själv - sitt huvudmetvetande - varför skulle vi då vara här? Det är klart att "vi reagerar på rytmer..." - det är inte på den nivå jag pratar om nu - vi ska inte döva bort oss, avsett om du kallar det för rytmer, toner, pulser, piller, frekvenser, partiklar etc. Det är lågsaker - vi är från början från något mycket högre - och låter oss luras för att ge upp våra kroppar till annat. Bara för att saker går på två ben, eller ser ut som människor - såär det inte alls människor, så mycket. Det kan inte vara svårt att se igenom allt från Shamangrejer till voodo. Förpackningarna kan lura en del ovakna - vissa tror även att om orden är "snygga" som ges via väsen då är det bra - de fattar inte att bakom den finaste ytan dökjer sig det värsta innehållet. Eller hur Benny... ![]()
Posted on: 2007/4/13 15:47
|
|||
|
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Nej man mediterar inte för att uppleva häftiga saker, jag är medveten om det. Man mediterar väl för att utforska sitt inres mekanismer som håller en kvar i transen, och när man väl är medveten om dom kan man göra sig fri från dom.
Så att meditera är dåligt egentligen? Quote: Det äratt bli medveten som det borde vara - inte att tränga bort sig själv - sitt huvudmetvetande - varför skulle vi då vara här? Jag ser inte varför det är självklart att rytmisk stimuli är lika med att tränga bort sitt huvudmedvetande. Jag är inte min programmering, min vardagstrans eller mina irrationella tankemönster. Om man använder en teknik, vilken det än är, för att för att få dessa mönster att tappa taget om dig för en stund kan det väl ändå vara ett tillfälle att uppleva sitt huvudmedvetande istället för programmeringen?
Posted on: 2007/4/13 16:23
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Hinner inte svara så mycket nu... "Om man använder en teknik, vilken det än är, för att för att få dessa mönster att tappa taget om dig för en stund kan det väl ändå vara ett tillfälle att uppleva sitt huvudmedvetande istället för programmeringen?[/..." Men det ska vara ens huvudmedvetande som ger upp tekniker osv... det är att släppa taget... det "du" som läser nu är (det som inte är sådant som kommit in...) är ens huvudmedvetande. En sekundära medvetande - eller vad man ska benämna det - ärdet ssom man genom historien oftast kultiverat - inom olika taoistiska vägar så drack man till och med alkohol för att döva bort ens huvudmedvetande. Så var det med det mesta- de har inte kultiverat sig själva, utan i kulturer med allt från naturdyrkan till voodo - där har man använt allt möjligt - då har annat kommit in och använder kroppen. Om det var i någon mer seriös andlig skolning/väg, så kanske man kultiverade sitt sekundära medvetande. Meditation är inte alls till för som det sägs och saluförs på marknaden nu. Det hör till kultivering, och ärnågot väldigt seriöst - inget som man läser i enbok eller går på en kurs - det finns så mycket inom New Age, osv... och det är bara till för att vi ska ge upp våra kroppar, och inte höja osss SJÄLVA - inte räddas genom den tid vi går in i - och meditation hör en Mästare som tar hand om en - som ger en kultiveringsväg, skyddar en och omvandlar ens... läs Zhuan Falun. Det finns många som forfarande är här och kultiverar i hemlighet i tex Indien och Kina, i grottor, bergen och skogarna... - de kan vara över tusen år gamla, och mer. De har inte kommit vidare, för de kultiverar inte sitt huvudmedvetande. Man får inget som hör till en själv genom molekyler eller annat som inverkar på ens biokemi... man få bara ytterligare ett liv av wasted time - och mer fast i materian och än mer bortkollrad.
Posted on: 2007/4/13 16:51
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
fruitcake: Låter synnerligen korkat! Din hjärna tar emot signalerna och skall alltså registrera dessa som en växelverkan mellan ljus och mörker och låta kroppen förstå att det är antingen dag eller natt. En författare formulerade uttrycket "jetlag" på ett mycket bra sätt för ett tag sedan. Han hävdade att den verkliga anledningen till att man blir så trött efter långa resor mellan tidszoner är att: Kroppen färdas fortare än själen! Men kropp och själ hänger liksom ihop och vill gärna hinna förstå saker på rätt sätt. Att dag är dag och natt är natt. Så när du vill speeda upp tempoväxlingar mellan dag och natt riskerar din själ att hamna i rejäl obalans. Det är ingen bra förutsättning för att leva i harmoni med sig själv.
Posted on: 2007/4/13 21:07
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Ett exempel på hur man kan motverka detta är om man har ett uns taktsinne.
Jag var inbjuden till en Motorheadkonsert av en av bandmedlemmarna för några år sedan och under trummisens 5 minuter långa solo så körde de konstant ett snabblinkande stroboskop! Jag ville inte lämna lokalen eftersom solot var kanonbra men ville inte heller ta in detta blinkande vansinne eftersom det kändes i högsta grad onaturligt och irriterande. Min lösning: Jag blinkade i baktakt i samma tempo som stroboskopet och plötsligt badade hela lokalen istället i vitt ljus så att man såg alla de svartklädda headbangande kidsen. Det var en lustig grej eftersom man mycket tydligt såg deras plågade ansiktsuttryck när de på alla sätt försökte få hjärnan att plåna ut sin smärta. De försökte alltså se tuffa och iskalla ut men deras ansikten visade att de led! För mig stod det plötsligt klart att det de sysslade med var helt fel och i disharmoni med tillfredsställelse så vad går sånt självplågande beteende ut på egentligen om inte att skada sig själv? Visst jag hade lite träningsvärk i ögonlocken efter att ha blinkat i baktakt under trumsolot men träningvärk i ögonmusklerna är ju mer positivt än hjärnkramper och disharmoni!
Posted on: 2007/4/13 21:17
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Intressant, "träningsvärk i ögonlocken...". Stackars barnen, de bli än mer tiltade av sådant där, det är väl därför det finns. Musik som inte "höjer och harmoniserar" kanske inte är musik, egentligen - utan ljud. Ungefär som man kallar det nest färfärliga, äckliga och bisarra sakerna för konst - om det är lite att ta i, såkallar den det för konstinstallation.
Posted on: 2007/4/13 21:26
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Novax: Du menar som det här? UMEÅ Performance-artisten Itziar Okariz ska kissa på Norrlandsoperans scen. 10 000 kronor i ersättning får hon för detta konstverk! – Jag är stolt över det, säger Magnus Aspegren, vd för Norrlandsoperan. – Många har hört av sig till mig och folk är skitförbannade för att man lägger ner skattepengar på detta. Och jag kan bara hålla med, säger Anders Ågren. Han anser att det är pinsamt för Umeås del att skattepengar läggs på någon som urinerar på en scen. – Man kan gå ut vilken fredags- eller lördagskväll som helst och se folk som i fyllan och villan kissar offentligt. Tycker man att det är så nydanande kan man ju bara gå ut på stan, säger Anders Ågren. http://www.folkbladet.nu/2007/04/05/kiss-pa-operans-scen-uppror/ Några kommentarer: Quote: Hon ska ju pissa i Vitakuben…Lär inte rymmas mycket publik där, typ 5-8 pers max. Låt henne pissa i en busskur på Vasaplan ist, det görs ju varje dag ändå så de gör ju inget. Quote: Om jag också får 10000:- plus resan betald så kommer jag och pissar i kors med henne. För 10000:- så pissar jag på vem som helst, men inte på Magnus Aspegren om han brinner. Quote: En liten fråga i marginalen: vem torkar upp efter “konstnären”? Gör hon det själv eller faller det på någon lågavlönad städerskas ansvar? Berra 5 april, 2007 kl 9:13 Quote: Få se nu, Norrlandsoperan ska alltså betala tio tusen kronor plus flyg för att Umeås “kulturelit” ska få se en kvinna pinka? Jösses.. Quote: Men herregud varför så starka reaktioner? Tror det är ett utslag av manlig härskarteknik. Kvinnor ska inte få visa sina naturliga kroppsfunktioner offentligt medan män kan stå och pissa var helefyr som helst! Quote: Men herre min gud! Om herr full på vasagatan kissar offentligt, så blir han inspärrad för förargelseväckande beteende.
Posted on: 2007/4/14 6:31
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Det kan väl tänkas vara liknande mekanism bakom som en koan. Hur låter EN hand som klappar? Ditt rationella logiska tänkande kan inte hänga med på detta, och det är väl det som är syftet, att tänka utanför sitt rationella logiska tänkande. Jag ser inte varför detta då skulle få min själ att hamna i obalans. (vilket du inte har sagt, det var min liknelse) Sen kan jag iofs. inte svära på ZEN buddhismens praktiska värde. Tack för era kommentarer iaf. Jag tycker mig kunna urskilja viss skeptism. ![]()
Posted on: 2007/4/14 8:44
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Köp en ljud/ljusmaskin hos exvis MCO-tools på nätet, finns flera prisklasser. Det bästa träningsredskapet för din hjärna som finns att få. Du stimulerar även tallkottkörteln via synnerven vilket ger ökade psykiska förmågor och mer energi. Beroende på vilken frekvens du ställer in maskinen på kan du framkalla djup avslappning, ökad kreativitet, koncentration etc.
Posted on: 2007/4/17 16:45
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
fruktkaka, lägg av. Du verkar inte inse vilken skada det är att labba med tex körtlarna i huvudet. Det är mycket mer än bara fysiska körtlar.
Posted on: 2007/4/17 17:02
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
![]()
Posted on: 2007/4/17 17:48
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Tack för tipset svenne, fanns mycket grejer där.
Är väldigt kluven vad gäller det här. Åena sidan förstår jag att det kan vara destruktivt att tvinga fram reaktioner i hjärnan/kroppen man kanske är oförmögen att hantera. Åandra sidan kan jag tycka att jag inte borde vara rädd för för dom dolda aspekterna av mig själv min programmering lagt locket på. Programmeringen är ju till stor del inlärd rädsla för naturliga aspekter av det mänskliga psyket. Hmmm.... Tack för din omtanke iaf. Novax. Ingen annan som har synpunkter på detta?
Posted on: 2007/4/20 16:46
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Men man får inte tillgång till dolda aspekter av "sig själv" via tekniker, molekyler och annat - det är garanterat absolut inte så det är. Man får inget med brytverktyg eller våld - det är bara att släppa fasthållanden = att kultivera (sig) som gör att man återfår det man har förlorat. Man ska inte tror att saker som "upplevs", ses, hörs mm - är Sanning, eller något som är ens eget - det är annat som kommer in och "ger" det, eller som uppenbaras. Läs länken som primo gav här, den finns längst ned: http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=flat&order=ASC&start=10 Det spelar ingen roll om det är som med Icke molekyler=biokemi - ljus/frekvenser=biokemi - kundalinitjosan/yogagrejs=biokemi, etc. - det är bara att öppna upp hål i sitt energisystem och annat kommer in - det är alltid 100%... det som inte är "en själv" - en sanna/högre jag/själv - det är något annat - idag är det nästan bara "annat" som går på två ben därute - final days... slutet på: http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=40611#forumpost40611
Posted on: 2007/4/20 17:14
|
|||
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Crap, trams, om ni vill bli befriade; Inse geometriska former och hur man neutraliserar dessa, artemechorati (Fuck new age flum)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Fruitcake: Att lämna det rationella tänkandet måste väl inte på något sätt betyda att man sätter sig framför ett stroboskop och stirrar! I så fall är universum mycket plattare än jag trodde!
Posted on: 2007/4/20 21:50
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Crap, kan ni måla i 4D som Salvadore Dali så skulle jag bli imponerad.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Tomten: Intressant! Kan du utveckla detta lite mera? P.S. Var det inte Dali som brände upp pungstenarna i sängen?
Posted on: 2007/4/22 18:13
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Posted on: 2007/4/22 18:31
|
|||
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login