vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Dawit Isaak

See User information
Nu har Dawit Isaac suttit fänslad för sina åsikter i Eritrea sedan 2001.

Det svenska sändebudet åkte ner till Eritrea för att tala med den eritreanske presidenten Isaias Afeworki om varför de håller en svensk medborgare sedan (1992) fängslad i Eritrea.

Fallet är helt solklart fel på alla sätt och vis. Att spärra in en människa för hennes eller hans åsikter visar ju bara på hur sinnessjukt ett sådant samhälle är.

Men det jag undrar lite över är hur den maktfullkomlige president Isaias Afeworki svarar!

- Vadå svensk? Dawit Isaac är av födsel, till namnet och sitt etniska ursprung eritrean och därför räknas han är forfarande som eritrean!

Gör detta president Isaias Afeworki till rasist?

Frågan är seriöst ställd till alla de naiva flummare som tror att det räcker att få ett svenskt medborgarskap för att klassas som svensk.

Det är givetvis mer komplicerat än så och även om Dawit skulle vara en av de som integrerat sig i det Svenska samhället så är det presidenten säger avgörande för att visa på hur andra kulturer ser på sina etniska och nationella band. Detta är inte unikt för Eritrea utan snarare ett faktum för i princip alla länder och kulturer utom den svenska snart upplösta nationskänslan.

Jag är helt övertygad om att fler Svenskar hade agerat kraftfullt för Dawit om det hade varit just Dawit det handlat om. Men med den massinvandring och mångkultur som skett här i Sverige under mycket kort tid så är det svårt för den gemene svensken att identifiera sig med medborgare från andra kulturer. Svårt att få grepp om liksom.

Jag tycker inte att det är rätt att presidenten och hans gelikar satt Isaak i fängelse och skriver på en lista för att försöka hjälpa till att trycka på den maktelit i Eritrea som inte vill att killar som Dawit skall få finnas. Det kanske inte är mycket men jag funderar på om inte jag uppskattat även den lilla hjälpen om jag satt inspärrad för mina åsikter.

http://www.freedawit.com/

Posted on: 2007/5/5 7:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Dawit Isaak

See User information
Jag skrev om Dawit Isaak för något halvår sedan och tipsade om
upropslistan man kan skriva under på http://www.freedawit.com/
Bra med en påminnelse dock.

Posted on: 2007/5/6 10:08
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Dawit Isaak

See User information
Det jag undrar lite över är hur den maktfullkomlige president Isaias Afeworki svarar!

- Vadå svensk? Dawit Isaac är av födsel, till namnet och sitt etniska ursprung eritrean och därför räknas han är forfarande som eritrean!

Gör detta president Isaias Afeworki till rasist mot Dawit Isaacs svenska anor?

Posted on: 2007/5/6 17:59

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper