vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Rädslan för ensamhet styr våra liv
#1


See User information
Rädslan för ensamhet styr våra liv..allting vi gör tänker eller säger utgår ifrån hur vi bäst kan manipulera dem människor som finns runtomkring oss så att dem fortsätter att ge oss deras medtyckande...men varför vara så rädd för ensamhet när det kryllar av miljarder människor på den här planeten som du dagligen passerar förbi!!

Vi är inte ensamma och sannolikheten för att vi blir ensamma på riktigt är få. vi skulle kunna dagligen bemöta nya helt okända människor men vi VÄLJER eller är programmerade till att inte göra det!
Varför går vi omkring som robotar och lyssnar på EXPERTER som talar om för oss hur vi bör leva våra liv...dem talar om för oss vad vi ska ha på oss, vad vi borde äta och vad som anses vara rätt och fel osv...vi går på "autopilot" alla val vi gör är inom denna bubbla som vi har blivit placerade i...val som...vilken storlek ska du ha…vad jobbar du med…ska du äta det här eller ta med dig…..senap eller ketchup!!?

Vad hände med allt det som är mänskligt...vi driver omkring och är rädda för allt...därför sätter vi oss ovanpå allt det som är mänskligt och beter oss som djur...allt för att överleva. Inte konstigt att vi är så rädda för ensamhet…vi lever alla i samma koma…utan att vara medvetna så ger vi oss själva inte bättre förutsättningar än så.

Vad sägs om att göra någonting som kräver mänsklighet som att ta kontakt med folk som du stöter på dagligen….ha en konversation… se vart det ledet dig någonstans…börja ta kontroll över dina egna val…
Vi är alla trots allt en del av en och samma helhet…jag är du och du är jag …vi alla är allt som existerar…sluta kategorisera er själva…sluta döm varandra. Jag vet att många här inne på vaken kanske inte känner igen sig i detta…men nästa gång när du säger denna fras ”men det är inte min stil” så hoppas jag att du kan stanna till och tänka efter…du har nyss kategoriserat dig själv!

Kategorisering och ensamhet går hand i hand enligt min mening!

Posted on: 2005/11/8 16:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#2


See User information
Mycket kloka ord du säger!

Posted on: 2005/11/8 16:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#3


Och så all j-a reklam och mode.

Jag tror du har ett fel donya, åtminstone tror jag det...

"Jag vet att många här inne på vaken kanske inte känner igen sig i detta…"

Jag tror det är tvärtom

Jag kommer på mig själv med att ha forutfattade meningar om folk och att hjärntvätten måste man jobba imot varje dag.


Igentligen skulle man sluta att titta på Tv och läsa "skit" - tidningarna.

Det pågor ett krig om våra fria tankar.


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#4
En annan grej som är så jävla aktuell idag är ju alla KRAV

Att man måste bli något!
och man måste ha en lyxig lägenhet...

det ja menar är ju det verkar ju inte gå för en ung/kvinna som är född på 80talet att kunna jobba med barn ,jobba på fabrik eller köra lastbil...
man måste ju utbilda sig till något "finare"
som EX: Advokat
lixom om man kanske jobbar på fabrik och någon frågar vad vill du bli skall du inte utbilda dig?

Att kunna vara nöjd med sit liv i sin etta i förorten och jobba på fabrik verkar ju inte folk kunna förstå...

OSV...

jaså du bor i en förort ska du inte fixa en bostadsrätt i ett finare område....

jaså du har ingen bil ja köpte den här nya volvon igår...

dessa krav utifrån oss själva blir väl våran grav

...

"det är inte de onda männsikornas ondska som är farlig utan de goda männsikornas tystnad"

Hälsar den lyckliga förskolevikarien maggot i sin förortslägenhet



 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#5


See User information
precis!! =)

Posted on: 2005/11/9 2:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#6


See User information
Tjabba, alla sanningsökare och då särskillt Donya, som började den här viktiga "tråden" om människans mest mystiska problem, jag har här klistrat in en grej jag snott från RMS- GulFronts hemsida - kanske något att bita i?

Här kan du läsa ett par rader som skulle kunna jämföras med tidens E.U.-hysteriproblematik - skrivna av tre stora män genom tiderna. Först ut på plan den kände amerikanske
psykologen och pedagogen John Dewey som gör en del intressanta och träffande reflektioner om, "The lost individual" -Den förlorade individualiteten, som han tillskriver de primära gemenskapernas upplösning, (vi skall vara medvetna om att detta skrivits någongång, under mellankrigstiden...Tror jag...)
han menar; "Den oro, den otålighet, den irritation och det jäkt som är så utmärkande för nutidsmänniskan, är ofelbara verkningar av en situation, där individerna ej finner stöd och tillfredställelse i det förhållande att de bär upp och själva bärs upp av en organisk gemenskap".

"En ödesdiger och krampaktig kompensation för denna situation är den hysteriska nationalism, vars katastrofala följder vi i vår tid bevittnat.- En nationalism, som är lika vidt skild från äkta fosterlandskärlek som ,"Att vara sig själv nog" är skildt från att "vara sig själv"... "
- Dewey, fortsätter: "Den otillfredställda längtan efter äkta gemenskap och ömsesidigt ansvar får utlopp i de nationalistiska känslorna... Människorna har en djupt rotad drift till gemenskap,
om vårt vardagsliv icke ger denna impuls någon näring, målar den romantiska fantasin upp för sig bilden av en sublim nation, (E.U.? Min anmärk.) där alla utgör en enhet.
Om gemenskapsbehovet ej tillfredställs i fredens enkla värld,
kommer sådana känslor att mobiliseras i krigets tjänst..."

En annan känd analytiker är Lewis Mumford... Hans tankar är hämtade ur boken "Människans villkor"; "Allra först måste vi fråga: Vad är syftet med varje ny politisk och ekonomisk åtgärd? Söker den expansionens gamla mål eller jämviktens nya?
Arbetar den för erövring eller samarbete? Och av vilken natur är detta industriella eller sociala företag - producerar det bara materiella tillgångar eller också mänskliga tillgångar och bra människor?

Duger våra individuella livsplaner i ett universiellt samhälle i vilket konst och vetenskap, sanning och skönhet, religion och helighet berikar mänskligheten?

Duger våra offentliga livsplaner till att fullkomna och förnya människan så att de kommer att bära frukt i ett rikt liv, ständigt mer betydelsefullt, mer värdefullt, djupare upplevt, generösare delat?"

Dessa frågor som Mumford ställer sig är det även oss berättigat att ställa. - Till. exempel angående det Gemenskapernas Europa - denna Europeiska Union - som vissa intressen, (som vi vidare kommer att skärskåda) velat förverkliga...

Svaren blir då, som läget är i dag - ett nej! Ty, vi anser oss vara kapabla att kunna värdera dessa förespråkare och deras verkliga motiv...
Ty, mänskliga villkor kan rimligtvis, ej uppnås genom dessa kanaler...
Ensam kan nog vara stark - men många är nog starkare... Hö,hö...

* * *
Kanhända lite väl mycket anti-EU-snack - men vad f-n!! Är man många så kan det ju faktiskt, gå!!!

samt: plus: (Grymmling)

Posted on: 2005/11/9 2:56
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#7


See User information
bra skrivit :)

Samhälls styrarna, skolan, tv bestämmer/propagerar och proffesorna, expertern säger vad som är normerna och bestämmer vad som gäller

vår betende och vardagar styrs hela tiden av vad som är normerna. Går någon i mott dom eller inte vill göra dom så straffas man eller blir utfryst

revolt har de flesta gjort rent fysiskt men den viktigaste revolten är nog att ta bort alla normer tänkande som samhälle/skolan/tv har tuttat i en...

det är normerna (som vi inte själv har bestämt) som gör oss ensamma

Posted on: 2005/11/9 10:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#8


See User information
Sinnet,...egot är det grundläggande problemet och slaveriet!

Psilo

Posted on: 2005/11/9 16:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#9


See User information
Psilo.....right on !!

En annan aspekt på varför folk enligt min mening inte vill/kan vara ensamma är för att de är då de möter sig själva, egentligen endast då. De flesta pallar inte detta.

Inte så konstigt när folk hela tiden förväntas göra massa saker, shoppa, fika, träna, ja vad fan som helst bara det aldrig "står still"

Missförstå mig inte, jag gillar allt det ovanämnda plus massa annat, men jag gillar även och har ett behov av att vara ensam, rikta tankarna inåt eller att göra absolut ingenting....stillhet, meditation...

Dessutom är vi ju aldrig ensamma, vi har ju skyddsänglar, guider etc med oss hela tiden.
Men detta är ju inget vi lär oss i den Illuminatikontrollerade världen direkt....

Indianer tex stack ensamma upp på ett berg i 4 dagar utan mat och VATTEN....då kommer man i kontakt med sin intuition, sig själv, när allt annat "onödigt" skalas bort. Detta är ju tung överkurs, men bara för att visa en annan sida.....

ja...lite tankar bara såhär "in the midnight hour".......


mvh eureka



Posted on: 2005/11/10 0:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#10
Flockdjur!

Flockdjur manipuleras av sina ledare.

Flockdjur hatar fritänkare eller rebeller.

Flockdjur följer hellre strömmen än tänker kritiskt.

Flockdjuret människan är nog den största faran för alla andra organismer.

En av de saker som kan hjälpa en flockvarelse att vakna ur sin självcensurerande masshypnos är när flocken dumpar honom eller henne p.g.a. sjukdom, arbetslöshet eller andra av livets ytliga trauman.

Just i dessa korta ögonblick av sorg, vrede eller uppgivenhet kan flockmedlemmen vakna upp och se att livet är större än man tilläts att förstå.

J

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#11


See User information
Många informativa inlägg!
Deepak Choprah verkar mena att när man relaterar till sig själv som sin kropp och sitt ego, så blir besluten fattade av rädsla (om jag minns rätt, från Spiritual laws of success). Men om man identifierar sig som/upplever sig själv som anden så blir besluten fattade ur kärlek. Lite flummigt kanske, men ändå. Jag antar att det finns somliga i vars intresse det ligger att vi fortsätter att identifiera oss som våra egon. En trygg mänsklighet skulle väl inte vara särskilt lätt att få att dra ut i krig till exempel?

Har tänkt på hur mycket skit det finns som försöker hålla vår uppmärksamhet borta från det som egentligen betyder något för oss. Som någon nämnde ska man satsa stenhårt på sig själv och sitt eget självförverkligande för att "lyckas" i livet. Vi matas ju regelbundet med "fakta" om vad som är "bra"/"dåligt", etc och många kommer inte på tanken att ifrågasätta. Det blir lätt att man inte tar sig tid att tex umgås med familj etc, då man har så mycket "viktiga" saker man behöver företa sig...

"Rix FM! Vi Uppehåller Sverige" - Medans vi fortsätter exploatera I-länder etc.

Posted on: 2005/11/10 18:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#12


See User information
Eureka...jag håller med dig...att vara ensam är ingenting negativt alls..själv uppskattar jag också ensamhet speciellt för att ta mig tid och meditera och träna yoga"och komma i kontakt med "mitt tredje öga".. och jag vill tala om för dig att det som du kallar för överkurs är inte så främmande alls för mig jag förstår precis vad du pratar om och respekterar det....det finns dock viss skillnad mellan positivt ensamhet och negativt ensamhet som jag skulle vilja definera...

för att kunna finna inre lugn och komma i kontakt med ens själ måste man kunna vara ensam...detta gör en individ stark och orubblig i ens "sinne" man blir medveten om att man är medveten..oavset vad som sker i ens yttre värld...det är endast när man klarar av att bemöta sig själv och inse att du är en del av en helhet...att du hör ihop med allt som går förbi dig...det är endast då du kan integrera dig med andra individer utan att komma vilse och tappa bort dig själv igen...det är jätte viktigt grund för att kunna klara av allt skit som pågår runtomkring en och som man får höra varje dag...detta är positiv ensamhet...du väljer att vara ensam för att du vill detta själv...men att vara RÄDD för ensamhet det skapar kaos i ens inre-rädsla har den mystiska effekten på oss-...man gör allt för att inte hamna där...man börjar kategorisera sig själv och låter andra gör det åt en t.o.m -detta för att man hela tiden vill vara nånting annat en vad man igentligen är-...och om man till slut hamnar i sådan ensamhet att man är totalt vilsen vet varken in eller ut längre och alla som har hjälpt dig att hamna där lämnar dig...då kan det gå riktigt snett för en...då blir man blind...hela ens medvetenhet koncentrerar sig på att tycka synd om en själv och det skapar en ond cirkel som är svår att ta sig ur...det är negativ ensamhet!


Posted on: 2005/11/17 19:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#13
Ja snackade tidigare om krav i samhället

idag var ja inne i stan och snokade och tro fan att julhandeln är det som är på tapeten, man ser hur de handlar och pakar in i presenterna i julpapper....

i nordstan har de till och med sätt upp en julgran tror förviso att den ståt där i två veckor....

en annan lustig grej är att barnen som säljer jultidningar gör det mitt i sommaren nu....

löjligt enligt mig iaf

MVH Maggot

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#14


See User information
/agree på maggot! blir så himmla less på att alla affärer använder den kristna högtiden som ett konversiellt jippo för att tjäna pengar! IMO så borde man endast ha julgran, dela julklappar osv om man är kristet religiös, skulle kunna sätta 100 spänn på att 95% av alla undomar under 14 inte ens vet varför man delar ut just julklappar om julen... eller varifrån julgranen kommer! skämmas på alla som använder religion för att tjäna pengar! religion ska handla om ideal och vägledning...

Posted on: 2005/11/22 21:51
nothing is impossible...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#15
för mig kvittar det om det är religon eller inte,
men när överflödet väller ut i november månad så är det någon inom mig som drar en djup suck...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#16


See User information
Hej devarim...jag undrar när du skriver på detta vis om du själv vet varifrån julgranen kommer ifrån eller rättare sagt varifrån självaste jultraditionen kommer ifrån...

För det första hoppades jag verkligen på att alla som var med här på vaken skulle vara vakna nog för att förstå att religion har bara varit en väl genomtänkt metod för att kunna KONTROLLERA mänskligheten genom alla tider... observera dock att tro på gud/gudar eller dig själv - utan regler begränsningar och en särkillt titel på din tro eller det behöver inte ens vara en tro utan snarare medvetande-...detta behöver inte defineras som religion enligt mig utan jag pratar om de religioner som våra förfäder blev tvingade att ta till sig av de gamla illuminatisarna...och sedan föra med sig generation efter generation efter generation.
Att tro på någon reglion är lika med att acceptera de begränsningar som de som "sitter högst upp" har ramat oss in i... JAG avstår gärna...

och apropå julen... Om man går tillbaks i tiden och tar en titt på vart den kära jultraditionen kommer ifrån så ser man att detta firande var en gång i tiden ett pagonistiskt ritual och vi alla vet att paganer är ofta associerade till satans dyrkande och djävulska ritualer... detta är dokumenterat så det är bara att kolla upp det.
...vissa av de här stjärnorna som finns upphängda i varje kristen familjs hem precis i fönstret..tom vissa muslimska familjer..haha...hursomhelst...ser inte vissa av de ut som upp och ned vända stjärnor...pentagram heter det...kanske lite långt sökt men ändå!!

devarim du behöver inte tro på ett ord av det jag skriver till dig men gör din egen forskning så kommer du nog med största sannorlikhet att stöta på samma info som jag...



svara gärna..vill höra din åsikt =)
kram/D

Posted on: 2005/11/28 14:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#17


See User information
Någon som skall käka Luci(a)ferbullar den 13/12 ?

Ja, vi firar nog en hel del grejor utan att ha en aning om dess ursprung och syfte...


mvh eureka

Posted on: 2005/11/28 16:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Rädslan för ensamhet styr våra liv
#18
bjuder du?

så tar ja gäran en eller en påse

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
30 user(s) are online (30 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 30

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS