Vakencorner
|
Anonym
|
Re: En port till andra världen
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Fortsättning ...del 2
De flesta meskalinförbrukare upplever bara schizofreniens himmel. Endast för dem, som nyligen haft ett anfall av gulsot eller som lider av depressionsperioder eller kroniska ångesttillstånd, betyder drogen helvetet eller skärselden. Om meskalin i likhet med andra droger av tillnärmelsevis samma styrka vore allmänt giftig, skulle bruket i sig självt vara tillräckligt för att skapa ångest. Men en någorlunda frisk människa kan på förhand vara övertygad om att meskalin för hennes vidkommande är fullständigt oskadligt. Dess verkningar går över efter åtta till tio timmar och efterlämnar inte några kopparslagare, kräver följaktligen inte heller ett förnyande av dosen. Styrkt av denna vetskap ger meskalinvännen sig hän åt experiment utan fruktan, dvs. utan att vara förhandsinställd på att förvandla en makalös och utanför all mänsklig erfarenhet liggande upplevelse till något motbjudande och i verkligheten diaboliskt. Konfronterad med den stol som såg ut som den yttersta domen - eller rättare sagt med en yttersta dom som jag efter en lång stund och inte utan svårighet igenkände som en stol, höll jag på att gripas av panik. Det här, kände jag plötsligt, var att gå för långt. Även om det man gick till var en allt intensivare skönhet, en allt djupare meningsfullhet. Vad jag var rädd för - det står klart sedan jag nu efteråt analyserar min rädsla - var att bli överväldigad, att råka i upplösning under trycket av en verklighet som var för stor för mina sinnen, vana vid att leva i en värld av bekväma symboler. Litteraturen om de religiösa upplevelserna överflödar av exempel på människor som överväldigats av ångest därför att de plötsligt ställts ansikte mot ansikte med någon uppenbarelse av "Mysterium tremendum". På teologiskt språk förklaras denna ångest bero på oförenligheten av människans själviskhet och den gudomliga renheten samt på skilsmässan mellan människa och Guds oändlighet, en skilsmässa som förvärrats av henne själv. Enligt Böhme och William Law skulle vi kunna säga, att den opånyttfödda själen kan uppfatta det gudomliga ljuset i sin fulla styrka endast som en purgatorisk låga. En nästan identisk doktrin finner vi i den tibetanska Dödsboken, där det skildras hur den avskilda själen i skräck drar sig undan Tomrummets klara ljus och även de mindre och mattare ljusen för att handlöst kasta sig ner i själviskhetens komfortabla mörker såsom återfödd människa eller till och med såsom djur, en osalig ande, en helvetets naturaliserade medborgare. Allting hellre än den sanna verklighetens brinnande klarhet - allting! Den shizofrene är en själ, som inte bara är opånyttfödd utan till på köpet hopplöst sjuk. Han sjukdom består i att han, till skillnad från den friske, är oförmögen att söka skydd mot den inre och yttre verkligheten i ett hemmagjort universum av sunt förnuft, en strikt mänsklig värld av nyttiga föreställningar, allmänt omfattade symboler och socialt acceptabla konventioner. Den shizofrene liknar en man som står under konstant inflytande av meskalin och därför är oförmögen att utestänga upplevelsen av en värld som han inte är en ren nog att leva i. Han kan inte bortförklara den därför att den är det mest påtagliga som finns. Den skrämmer honom därför att den hindrar honom att betrakta världen med blott mänskliga ögon. Så tvingas han till sitt eget försvar att tolka dess egendomlighet, dess brinnande intensitet och betydelse såsom manifestationer av mänsklig eller till och med kosmisk illvilja. Han känner sig tvingad att vidtaga de mest desperata motåtgärder, från mördande våld till katatona kramper eller psykiskt självmord. Har han en gång hamnat i helvetesvägens utförsbacke kommer han aldrig att kunna hejda sig. Allt detta, det förstod jag nu, var bara alltför uppenbart. "Om ni slår in på fel väg", hörde jag mig själv säga till experimentledaren, "så kommer allt som händer att bli bevis på konspirationen mot er. Det måste självklart komma att te sig så. Ni kommer inte att kunna dra ett andetag utan att känna att det ingår i komplotten." "Ni tror alltså att ni nu förstår sinnessjukdomens natur?" Mitt svar blev ett övertygat: "Ja." "Och den kan inte bringas under kontroll?" "Nej. Om man utgår från fruktan och hat som första premiss så måste man fortsätta till slutsatsen." Min hustru frågade: "Skulle du kunna hålla kvar din uppmärksamhet vid vad den tibetanska Dödsboken kallar det Klara Ljuset?" Jag svarade att jag tvivlade på att det skulle vara möjligt om jag var sinnessjuk. "Men om du kunde det, skulle det hålla det onda borta?" "Kanske", svarade jag till sist. "Kanske, men bara om någon berättade för mig om det Klara Ljuset. Man kan inte göra det själv. Det är innebörden i den tibetanska ritualen. Någon sitter där och berättar hela tiden om vad som är vad." Efter att ha avlyssnat upptagningen av denna del av samtalet, tog jag fram mitt exemplar av Evans-Wentz' upplaga av den tibetanska Dödsboken och slog upp den på måfå. "O, ädelborne, låt icke ditt sinne bli förstrött!" Det var i själva verket problemet, att inte bli förströdd. Inte av minnet av det förflutnas synder, inte av inbillade nöjen, inte av den bittra eftersmaken av gamla oförrätter och förödmjukelser, inte av all den fruktan och allt det hat och alla de krav som vanligen fördunklar Ljuset. Vad dessa buddhistmunkar gjorde för den döende och den döde skulle kanske den moderne psykiatern kunna göra för de sinnessjuka? Låt alltid i deras närhet en röst göra sig hörd som försäkrar dem, vare sig de sover eller är vakna, att trots all terror, all förvirring och all oreda så förblir den yttersta verkligheten själv orubblig och av samma substans som det inre ljuset hos även en grymt torterad själ. Moderna upptagningsapparater, "pillow speakers" och alla tekniska hjälpmedel som numera står till vårt förfogande, skulle göra det lätt för även de sjukhus som lider av personalbrist att sörja för sådana ständiga påminnelser till de betungade. Kanske skulle några få vilsegångna själar på det sättet kunna få hjälp att i någon mån bemästra en verklighet, som på en gång ter sig alltför skön och alltför plågsam för dem - i varje fall alltid utanförmänsklig och obegriplig. Det var inte för tidigt att jag fördes bort från min trädgårdsstols oroande härlighet. Murgrönhäckens paraboliska bladmönster lyste med ett kyligt, jadeliknande sken och ett ögonblick senare exploderade en rosenrabatt i synfältet. Den var så lidelsefullt levande att den föreföll existera på randen av det orimliga; blommorna liksom spände sig upp mot den blå oändligheten. På samma sätt som stolen under träribborna påkallade de uppmärksamheten på ett nästan plågsamt sätt. Jag lutade mig över stjälkbladen och upptäckte en grottliknande labyrint modellerad av grönskimrande ljus och skugga och fylld av olösliga mysterier. Rosor: Blommorna är lätta att måla Bladen svåra. Shikis "haiku", som jag citerar efter F.H. Blyths översättning, ger ett indirekt uttryck för just det jag kände: blommornas ytterliga, alltför uppenbara härlighet i motsats till bladmönstrets mera subtila under. Vi gick ut på gatan. En stor bil i mattblå färg stod parkerad vid trottoarkanten. Vid åsynen av vagnen greps jag plötsligt av en överväldigande munterhet. Vilken självbelåtenhet, vilken absurd egenkärlek utstrålade inte från de strömlinjeformade och blanklackerade ytorna! Människan hade verkligen skapat den här tingesten till sin avbild - eller rättare sagt till sin romanhjältes avbild. Jag skrattade så tårarna rann utefter kinderna. Vi återvände till huset. En måltid hade serverats och någon som inte var alldeles identisk med mig själv högg in på maten med glupande aptit. Och jag tittade på, på säkert håll och utan alltför stort intresse. Efter maten tog vi ut bilen och körde en tur. Meskalinverkningarna började släppa. Men fortfarande stod blommorna i trädgården och skälvde på randen till det övernaturliga. Pepparträden och johannesbrödträden längs gatorna hörde alltjämt hemma i någon helig lund. Det var Eden omväxlande med Dodona, Yggdrasil omväxlande med mystikens Ros. Och vi befann oss plötsligt vid en korsning på Sunset Boulevard, fastkilade i trafiken. Framför oss och vinkelrätt mot vår riktning kom en evinnerlig ström av vagnar, tusentals, alla lysande granna som en annonsörs dröm, den ena löjligare än den andra. På nytt greps jag av ett nästan krampaktigt skrattanfall. Trafikens Röda hav delade sig omsider och vi körde vidare in i en oas av träd och gräsmattor och rosor. På några minuter hade vi nått fram till en utsiktspunkt uppe på en höjd, varifrån vi såg staden utbredd under våra fötter. Jag tittade en smula besviken på den: den var mycket lik den stad jag var van att se. Åtminstone i mitt fall var det tydligen så, att förvandlingen av verkligheten stod i proportion till avståndet. Det näraliggande tedde sig mer gudomligt än det fjärran. Det vidsträckta, töckniga panoramat under mig var inte mycket olikt sig självt. Vi körde vidare och så länge vi höll oss på höjderna, där utsikt följde på utsikt, tedde sig perspektiven helt vardagliga och långt under "förklarings"-nivån. Men magien började verka på nytt när vi körde in i en annan förstad och gled fram mellan husraderna. Trots att arkitekturen var alldeles avskyvärd, återkom uppenbarelserna från morgonens himmelrike. Tegelskorstenarna och taken glänste i solen som om de hörde hemma i det nya Jerusalem. Och med ens varseblev jag vad Guari hade sett och så ofta - och med vilken ojämförlig skicklighet - återgett i sina målningar: en putsad mur med en sned skugga tvärsöver, en vanlig slät mur men oförglömligt skön, naken men laddad med existensens hela mening och mystik. Uppenbarelsen kom och försvann på bråkdelen av en sekund. Bilen hade rullat vidare och tiden hade avslöjat en ny manifestation av Sådantvarandet. "Inom identiteten finns olikheten. Men att denna olikhet skulle vara skild från identiteten har aldrig någon av buddhagestalterna menat. De har menat att det finns helhet och särskildhet." Denna bädd av röda och vita geranier till exempel. Den var fullständigt artskild från den putsade väggen hundra meter bakom oss på gatan. Men dess "istigkeit" var densamma och deras förgänglighet var densamma. En timme senare var vi åter hemma. Med några mils vägbana bakom mig och besöket i Världens Största Drug Store på betryggande avstånd började jag återvända till det lugna men djupt otillfredsställande tillstånd som brukar kallas att "vara vid sunda vätskor". Det förefaller mycket osannolikt att människor i gemen någonsin kommer att vilja avstå från sina artificiella paradis. De flesta män och kvinnor lever ett liv, som när det är som bäst är långtråkigt, fattigt och begränsat, och när det är som värst är idel plåga. Kravet på eskapism, kravet på att få glömma sig själv för åtminstone några ögonblick, är och har alltid varit oemotståndligt. Konst och religion, karnevaler och saturnalier, dans och oratoriekonserter - allt detta har fått tjäna som "Portar i muren", för att begagna H.G. Wells uttryck. För privat vardagsbruk har man alltid haft tillgång till kemiska gifter. Alla lugnande medel, alla narkotika som växterna förser oss med, alla euforiska och hallucinationsframkallande stimulantia som finns i träd och bärbuskar och som kan extraheras ur rötter, allt detta utan undantag har varit känt och blivit systematiskt utnyttjat av människor från urminnes tid. Till dessa naturliga gifter som förändrar medvetandet har den moderna vetenskapen lämnat sitt bidrag av syntetiska bedövningsmedel, till exempel kloral, benzedrin, bromiderna och alla barbitursyrepreparaten. Flertalet av dessa medel kan inte brukas annat än på indikation av läkare eller eljest illegalt med betydande risker. För obegränsat bruk tillåter Västerlandet endast alkohol och tobak. Alla andra kemiska "portar i muren" benämnes narkotika och deras hemliga njutare kallas för narkomaner. Vi offrar åtskilligt mera tid på att dricka och röka än på exempelvis uppfostran. Det är på inget sätt överraskande. Behovet att fly från sig själv och omgivningen finns nästan ständigt hos nästan var och en. Behovet att göra något för barnens uppfostran känns tvingande bara hos föräldrar, och hos dem endast under de få år då barnen går i skola. Lika litet överraskande är den vanliga inställningen till drickandet och rökningen. Trots den växande armén av hopplösa alkoholister, trots att hundratusentals människor varje år blir dödade eller lemlästade av rattfyllerister, fortsätter våra komiker och karikatyrister sina skämt om sprit och spritmissbrukare. Och trots att det numera finns bevis för ett samband mellan lungkräfta och cigarettkonsumtion så betraktas rökningen av de flesta människor som ungefär lika normal och naturlig som ätandet. Från den förnuftiga nyttomänniskans synpunkt kan detta förefalla underligt. För den som betraktar företeelserna historiskt är det precis vad man skulle kunna vänta. Den fasta övertygelsen om helvetets materiella verklighet hindrade inte medeltidens kristna från att göra allt vad deras ambition, begär och lystnad intalade dem att göra. Lungcancer, trafikolyckor och allt det elände som miljoner alkoholister skapar för sig själva och för andra är ännu påtagligare fakta än helvetet var på Dantes tid. Men alla sådana fakta ter sig avlägsna och tomma i jämförelse med det näraliggande, ständigt och intensivt upplevda kravet på avspänning och följaktligen på sprit och tobak. Vi lever i bilens och den växande befolkningens tid. Alkohol är oförenligt med säkerhet på vägarna, och för dess framställning, liksom för tobaksodlingen, avskiljs miljoner tunnland av den bördigaste jorden, som därigenom döms till faktiskt sterilitet. Det säger sig självt att de problem, som spriten och tobaken för med sig, inte kan lösas med förbud. Det universella och eviga kravet på självförglömmelse kan inte undanröjas genom att man helt sonika täpper till "portarna i muren". Den enda förnuftiga politiken vore att man gjorde bättre portar i hopp om att kunna ersätta folks gamla dåliga utbrytningsvanor med nya och mindre riskabla. En del av dess portar finge bli av social och teknisk natur, andra av religiös och psykologisk och andra återigen röra diet, uppfostran, sport. Men även efter öppnandet av sådana nya portar kommer otvivelaktigt behovet av kemiska retningsmedel att finnas kvar som vägar till flykt undan det outhärdliga jaget och den motbjudande omgivningen. Vad man därför skulle behöva är ett nytt slags drog, som kunde ge vila och tröst i våra lidanden utan att på lång sikt göra mer skada än vad den på kort sikt gör nytta. En sådan drog måste ha starka verkningar i även obetydliga mängder. Den måste kunna framställas på syntetisk väg. Har den inte dessa egenskaper, kommer den liksom spriten och tobaken att inkränkta på den jord, som behövs för att bära de oundgängliga livsmedelsskördarna. Den måste vidare vara mindre giftig än opium och kokain, mindre benägen att dra med sig ogynnsamma sociala konsekvenser än alkohol och barbiturater, mindre skadlig för hjärta och lungor än tjärämnena och nikotinet i cigarretter. Och på den positiva sidan: den måste vara i stånd att skapa mer fängslande och mer värdefulla förändringar i medvetandet. Den måste kunna ge något mer än bedövning och tomma drömmar, något annat än illusoriska fantasier om allmakt och frihet från hämningar. För de flesta människor är meskalin nästan fullständigt oskadligt. I olikhet med alkohol tvingar det inte förbrukaren in i en hämningslös handlingsvärld med gräl och våldshandlingar och trafikolyckor som följd. En man som står under inflytande av meskalin fortsätter att lugnt och stilla syssla med sitt eget. Och dessutom: vad han bryr sig om att syssla med är väsentliga ting, och han behöver inte betala för dem med kompenserande kopparslagare. Om följderna på lång sikt av regelbundet meskalinbruk vet vi ytterst lite. Det förefaller inte som om de peyotekonsumerande indianerna skulle ha tagit fysisk eller psykisk skada av bruket. Men, som sagt, i det hänseendet är det tillgängliga materialet knappt och ofullständigt. Oaktat meskalin således är uppenbart överlägset kokain, opium, alkohol och tobak, är det likväl inte den idealiska drogen. Den påverkar människor på olika sätt; vid sidan av den majoritet, som blir angenämt berörd, finns det en minoritet som i meskalinet finner bara helvetet eller skärskelden. Dessutom har det den olägenheten att i likhet med spriten vara alltför långvarigt verkande, vilket är olämpligt för en drog avsedd för allmänt bruk. Men i våra dagar är kemisterna och fysiologerna i stånd att göra det omöjliga. Om psykologer och sociologer kunde enas om definieringen av den idealiska drogen, skulle man tryggt kunna lita på att neurologerna och farmakologerna skaffade fram dem, eller åtminstone (ty ett sådant ideal kan kanske till följd av tingens natur aldrig förverkligas) skaffade fram något som kom idealet närmare än allt vad som finns i vår vinpimplande, whiskydrickande, marijuanarökande och barbituratsväljande tid. Kravet att nå utöver det självhävdande jaget är, som jag sagt, en av själens främsta aspirationer. När män och kvinnor av vilket skäl det vara må misslyckas i sin strävan att nå självförglömmelse via religion, goda gärningar och andliga övningar, blir de böjda för att söka sin tillflykt till de kemiska surrogaten, sprit och "nervpiller" i det moderna Västerlandet, sprit och opium i Fjärran östern, haschisch i den muhammedanska världen, sprit och marihuana i Centralamerika, sprit och koka i Anderna och sprit och barbitursyrepreparat i de mer "civiliserade" delarna i Sydamerika. I "Poisons Sacrés, Ivresses Divines", har Philippe de Félice utförligt och med en överväldigande rikedom på källmaterial berättat om den eviga förbindelsen mellan religion och narkotism. Här följer, i sammandrag eller i direkta citat, hans slutsats. Bruket av giftiga ämnen för religiösa syften är "utomordentligt omfattande ... De olika sedvänjor, som beskrives i detta arbete, återfinns överallt på jorden, bland primitiva folk lika väl som högt civiliserade. Vad vi här sysslar med är alltså inte exceptionella vanor, som man gott skulle kunna bortse ifrån, utan allmänna och i ordets egentliga betydelse mänskliga fenomen. Detta slags fenomen kan inte ignoreras av dem som försöker skaffa sig kunskap om vad religion är och vilka djupa behov den måste tillfredsställa." Idealet skulle vara, att var och en var i stånd att vinna självförglömmelse på religiös väg. I praktiken förefaller det mycket osannolikt att ett sådant ideal någonsin skall kunna förverkligas. Det finns, och kommer otvivelaktigt alltid att finnas, massor av präktigt kyrksamt folk, både män och kvinnor, för vilka tråkigt nog fromhet inte är nog. Framlidne K.G. Chesterton, som skrev åtminstone lika lyriskt om dryckenskap som om fromhet, var ett vältaligt språkrör för denna grupp. De moderna kyrkorna med undantag för vissa protestantiska sekter tolererar alkoholbruket; men inte ens den mest toleranta bland dessa kyrkor har gjort något försök att så att säga omvända spriten till kristendomen eller helga dess bruk. Den fromme drinkaren är tvungen att ta sin dos religion i ett bås och sin dos religionssurrogat i ett annat. Det är kanske oundvikligt. Dryckenskap kan inte göras till ett sakrament annat än i religioner, som inte bryr sig särskilt mycket om dekorum; dyrkandet av Dionysos och den keltiske ölguden var en bullersam och bråkig historia. Kristendomen är oförenlig med rituell dryckenskap. Det vållar inte brännvinsbrännarna någon skada, men det är mycket illa för kristendomen. Oräkneliga människor längtar efter självförglömmelse och skulle vara glada att kunna finna den i kyrkan. Men ack, fåren hungra men varda icke mättade. De deltar i sakramenten, de lyssnar till predikningarna, de läser sina böcker. Men deras törst förblir osläckt. Besvikna vänder de sig till flaskan. Det hjälper, åtminstone för en tid och på ett visst sätt. Kyrkorna må fortfarande vara besökta, men bara på samma sätt som den musikaliska banken i Butlers Erewhon. Man bekänner sig fortfarande till Gud, men det är en Gud bara på det språkliga planet, bara i en strikt pickwicksk mening. Det verksamma föremålet för dyrkan är flaskan och den enda religiösa erfarenheten är detta tillstånd av hämningslös och stridslysten eufori, som följer med inmundigandet av den tredje cocktailen. Vi ser alltså att kristendom och alkohol inte passar tillsamman. Kristendom och meskalin förefaller att gå bättre ihop. Detta har visats av många indianstammar från Texas och så långt upp i norr som till Wisconsin. Bland dem finner man stammar, som tillhör "De inföddas amerikanska kyrka", en sekt vars främsta rit är ett slags kärleksmåltid av samma slag som de första kristnas. Här ersättes det heliga brödet och vinet av stycken av peyoteroten. Denna De inföddas kyrka betraktar kaktusen som Guds speciella gåva till indianerna och den jämställes till sina verkningar med verkningarna av den helige Ande. Professor J.S. Slotkin - en av de mycket få vita män som någonsin deltagit i en peyotekongregations riter - uppger att hans meskalinvänner varken är "förslöade eller druckna ... De förlorar aldrig balansen och behöver aldrig söka efter ord som en drucken man måste göra ... De är stillsamma, artiga och hänsynsfulla mot varandra. Jag har aldrig i någon vit församlings kyrka råkat på varken så mycket religiös känsla eller så mycket yttre stil." Man undrar då vad dessa fromma och väluppfostrade peyotister upplever. Ja, säkert inte den milda känsla av dygdighet som ger styrka åt den genomsnittlige söndagsgudstjänstbesökaren att uthärda nittio långtråkiga minuter vid en högmässa. Och inte heller dessa upplyftande känslor som den fromme erfar då han tänker på Skaparen, Förlossaren, Domaren och Tröstaren. För dessa infödingar är den religiösa erfarenheten något mer direkt, mer brinnande och mer spontant än den hemmagjorda produkten av det civiliserade, självmedvetna sinnet. Ibland ser dessa indianer, enligt de rapporter som sammanfattas av professor Slotkin, visioner av vad som syns vara Kristus själv. Ibland har de en känsla ev Guds egen närvaro och samtidigt av personliga tillkortakommanden, som måste övervinnas om de skall göra Hans vilja. De praktiska följderna av dessa "portar i muren" ut mot den andra världen förefaller att vara i allt välsignelsebringande. Enligt professor Slotkin är den vanemässige förbrukaren av meskalin på det hela taget mer arbetsam, mer måttlig - många meskalinkonsumenter avhåller sig fullständigt från sprit - och mer fredlig än den som inte använder peyote. Ett träd med så god frukt bör man inte förbanna. Genom att göra peyotebruket till ett sakrament har De inföddas amerikanska kyrka uträttat en sak, som är på en gång psykologiskt sund och historiskt respektabelt. Under kristendomens första århundraden blev många hedniska riter och festbruk så att säga döpta och tagna i kyrkans tjänst. Dessa fester var inte alltid särskilt uppbyggliga, men de stillade en art av psykologisk hunger. I stället för att undertrycka dem, hade de tidiga missionärerna förstånd nog att acceptera dem för vad de var, uttryck för fundamentala behov, och de hade också förstånd nog att införliva dem i det nya religionsbygget. De inföddas amerikanska kyrka har gjort väsentligen samma sak. De har upptagit en hednisk sedvänja - för övrigt långt mer upplyftande än de råa dryckeslag och gyckelspel som kom från den europeiska hedendomen - och gett den en kristen innebörd. Ehuru helt nyligen introducerad i de norra delarna av Förenta staterna, har peyotismen och den religion som grundar sig på detta bruk, blivit viktiga symboler för den röde mannens rätt till andligt oberoende. En del indianer har reagerat på det vita herraväldet genom att låta amerikanisera sig, andra genom att dra sig tillbaka till en traditionell indianism. Men andra återigen har försökt att göra det bästa möjliga av båda världarna, ja av alla världarna: det bästa av indianismen, det bästa av kristendomen och det bästa av den transcendentala verklighet som hör till "den andra världen", den där själarna är villkorslösa och lika det gudomliga. Ur denna sammansmältning föddes De inföddas amerikanska kyrka. I den förenas två själsliga aspirationer, kravet på oberoende och självbestämmanderätt samt kravet på självförglömmelse. Dessa båda krav blandas med och tolkas i ljuset av ett tredje: behovet att tillbedja, att rättfärdiga Guds vägar till människan och att förklara universum i begripliga termer. Lo, den stackars indianen vars olärda själ klär på honom framtill men lämnar honom naken bak. I själva verket är det vi rika och väluppfostrade vita som går omkring nakna baktill. Vår nakna fasad klär vi med skilda filosofiska system, kristendom, marxism, freudianism, men ryggen lämnar vi bar för alla tillfällighetens vindar. Den stackars indianen å andra sidan har haft vett nog att skydda aktern med en klut av transcendental erfarenhet som får komplettera det teologiska fikonlövet framtill. Jag är inte så dum att jag jämställer vad som händer under inflytande av meskalin - eller vilken som helst annan drog som kan komma att framställas i framtiden - med förverkligandet av det mänskliga livets yttersta mål: förklaring, lycksalighet, vision. Allt jag vill söka göra gällande är, att meskalinupplevelsen är detsamma som vad katolska teologer kallar den oförtjänta nåden, inte nödvändigtvis en nåd till definitiv frälsning men potentiellt tjänlig och något som vi tacksamt bör ta emot. Att bli lyft upp ur den vardagliga förnimmelsens hjulspår, att för en tidlös stund få blicka in i den andra inre och yttre världen, inte sådan den framträder för djuret inom oss, förhäxat av kampen för tillvaron, eller för människan inom oss, förhäxad av ord och begrepp, utan så som den uppfattas, direkt och villkorslöst, av det Universella Sinnet - detta är en ovärderlig erfarenhet för alla och envar men särskilt för den intellektuelle. Ty den intellektuelle är definitionsmässigt och enligt Goethes ord den man, för vilken ordet är det väsentligt fruktbara. Han är människan som känner att "vad vi bara ser med ögonen förblir främmande för oss och behöver inte göra något djupare intryck på oss". Men Goethe var inte alltid överens med sig själv om denna uppskattning av ordet, oaktat han var en intellektuell och en språkets mästare. "Vi pratar alldeles för mycket", skrev han då nått mogen ålder, "vi borde tala mindre och teckna mer. För min personliga del skulle jag gärna helt och hållet avstå från att tala och liksom den organiska naturen meddela allt vad jag hade att säga i utkast. Detta fikonträd, denna lilla snok, kokongen där på min fönsterpost som lugnt väntar på sin framtid, allt detta är betydelsefulla tecken. En människa i stånd att riktigt tolka deras mening skulle snart bli i stånd att ge avkall på allt vad det skrivna och talade ordet heter. Ju mer jag tänker på det, desto mer slår det mig att det är något futilt, något medelmåttigt, ja jag frestas till och med att säga något narraktigt i språket. Och däremot, hur griper inte naturens tystnad och allvar när man oförströdd ställs ansikte mot ansikte med den, till exempel i en ofruktbar bergskedja eller i de uråldriga kullarnas ödslighet." Vi kan aldrig ge avkall på språket och de andra symbolsystemen, ty det är genom dem och endast genom dem som vi har lyft oss själva upp från djurens ståndpunkt till mänsklig nivå. Men det är lätt för oss att bli dessa systems offer lika väl som dess profitörer. Därför måste vi lära oss att handskas med orden på rätt sätt men på samma gång bevara och om möjligt intensifiera vår förmåga att se världen direkt och inte genom begreppens grumliga synglas. Ty begreppen förvanskar fakta, klistrar vilseledande etiketter på dem och stuvar in dem i abstraktionernas fack. All vår uppfostran, vare sig den är litterär eller vetenskaplig, allmän eller specialiserad, är företrädesvis verbal och därför dömd att misslyckas. I stället för att göra barnen till mogna, vuxna människor gör den dem till naturvetenskapare som står fullständigt ovetande inför naturen, till humanister som inte vet någonting om humanitet och mänsklighet. Gestaltpsykologer sådana som Samuel Renshaw har hittat på metoder för att vidga den mänskliga förnimmelsens fält och öka dess skärpa. Men får de stöd av våra uppfostrare. Svaret är nej. Lärare i alla sorters psyko-fysiska färdigheter, från spådomskonst till tennis, från dans på lina till bön, har genom försök och misstag upptäckt villkoren för den maximala prestationen på respektive områden. Men finns det någon miljonfond för ett projekt att samordna dessa empiriska rön och på den grunden bygga upp ett system som bättre kan utveckla vår skapande förmåga? Åter måste svaret såvitt jag vet bli nej. Alla sorters sekterister och konstiga kroppar lär ut alla sorters system för att vinna hälsa, lycka och själsfrid. För många av deras klienter är dessa system påtagligt effektiva. Men har man någonsin sett en aktningsvärd psykolog, filosof eller präst dyka ner till djupet av dessa underliga och, det skall erkännas, ibland illaluktande källor för att åtminstone undersöka om inte på botten av dem döljer sig en liten anspråkslös sanning. Ännu en gång måste svaret bli nej. Se bara på meskalinundersökningarnas historia. För sjuttio år sedan beskrev framstående vetenskapsmän de transcendentala upplevelser som människor med god hälsa under riktiga villkor och i rätt anda blir delaktiga av då de brukar drogen. Hur många filosofer, hur många teologer, hur många professionella uppfostrare har haft djärvheten och nyfikenheten nog att vidga dessa "portar i muren"? Finns det överhuvud taget några som gjort det? Svaret är alltjämt nej. I en värld, där den verbala uppfostran är dominerande, finner högt bildade människor det omöjligt att ägna allvarlig uppmärksamhet åt annat än ord och begrepp. Det finns alltid pengar till lärostolar i den prilliga sortens vetenskap som söker svar på den allt överskuggande frågan: Vem påverkade vem att säga vad när? Även i vår tekniska tidsålder står den verbala humanismen högt i kurs. Den icke verbala humanismen, den konst och vetenskap som består i att vaket iaktta elementära fakta i vår tillvaro är nästan fullständigt ignorerad. En katalog, en bibliografi, en definitiv upplaga av en tredjerangens versmakares "ipsissima verba", ett jättelikt index för att göra slut på alla index - sådana planer liksom varje annat verkligt alexandrinskt projekt är på förhand garanterade allmänt gillande och finansiellt stöd. Men om det gäller att försöka ta reda på hur ni och jag, våra barn och barnbarn skall bli mer mottagliga, mer intensivt vakna för den inre och den yttre verkligheten, mer andligt öppna, mindre benägna att på grund av psykologiska misstag göra oss själva fysiskt illa och bättre i stånd att kontrollera vårt autonoma nervsystem - när det gäller sådana former av icke verbal uppfostran, långt mer fundamental och långt mer ägnad att bli till praktisk nytta än någonsin svensk gymnastik, då hittar man inte en anda aktningsvärd person vid en enda aktningsvärd högskola eller kyrka som vill lägga två strån i kors för saken. Verbalisten är misstrogen mot den icke verbale; rationalisten fruktar det icke rationella fenomenet; intellektualisten känner att "vad vi bara ser är främmande för oss och behöver inte göra intryck på oss." Dessutom måste man lägga märke till att en sådan undervisning i icke-verbal humanism inte skulle passa in i något av våra uppfostringsfack. Den skulle inte vara religion, inte neurologi, inte gymnastik, inte filosofi, inte statskunskap, inte ens experimentell psykologi. Under sådana förhållanden blir ur akademiska och ecklesiastika synpunkter frågan obefintlig och kan tryggt ignoreras eller med ett beskyddande leende överlämnas till dem som den verbala ortodoxiens fariséer kallar kvacksalvare, charlataner och dilettanter. "Jag har alltid funnit - skrev Blake bittert - att änglar har fåfängan att tala om sig själva som de enda visa. De gör det med den trygga förmätenheten som följer med systematiskt tänkande." Systematiskt tänkande är något som vi inte kan vara utan, varken som art eller individer. Men vi kan heller inte, om vi vill förbli sunda, vara utan den direkta varseblivningen - ju mer osystematiskt desto bättre - av de inre och yttre världar som vi fötts till. Den givna verkligheten är en oändlighet som övergår allt förstånd och som likväl låter sig direkt och på något sätt totalt uppfattas. Den är en transcendens som tillhör en annan ordning än den mänskliga och likväl kan vi känna den närvarande som en immanens, en upplevd delaktighet. Att vara "uppfostrad" eller "upplyst" är att alltid vara medveten om verklighetens helhet i dess delar - att vara medveten om detta och ändå bli kvar i djurets villkor med skyldighet att överleva, men därtill samtidigt känna som en mänsklig varelse som närhelst det är nödvändigt kan falla tillbaka på det systematiska tänkandet. Vårt mål är att upptäcka att vi alltid har varit där vi bör vara. Olyckligtvis gör vi uppgiften ytterligt svår för oss själva. Men då och då kan vi genom en oförtjänt nåd partiellt och flyktigt förverkliga oss själva. Under ett mer realistiskt och mindre exklusivt verbalt uppfostringssystem skulle alla änglar - i Blakes mening, dvs. vännerna av systematiskt tänkande - bli mottagna och accepterade som söndagsgäster. De skulle övertalas eller om nödvändigt tvingas att då och då företa en utflykt till den transcendentala erfarenhetens värld via någon kemisk "port i muren". Om detta förskräckte dem, skulle det vara en olycka men förmodligen en hälsosam olycka. Om det gav dem en kort men tidlös insikt, så mycket bättre. I varje fall skulle änglarna kanske förlora en smula av den trygga förmätenhet som följer med systematiskt tänkande och med vissheten att ha läst alla böcker. Mot slutet av sitt liv upplevde Tomas av Aquino den ingjutna kontemplationen. Efter det vägrade han återgå till arbetet på sin oavslutade bok. Jämfört med "detta" var allt som han hade läst och tänkt och skrivit om - Aristoteles, Questiones, De veritate, Oposcula och de majestätiska Summae - ingenting annat än hö. För de flesta intellektuella skulle en sådan sittstrejk inte vara tillrådligt, den skulle till och med vara moralisk fördömlig. Men vår "doctor angelicus" hade utfört mer systematiskt tänkande än någon av de tolv änglarna och han var redo att dö. Han hade under dessa sista månader av sitt jordiska liv förvärvat rätten att vända sig bort från det blott och bart symboliska höet och smaka det verkliga och substantiella livets bröd. Änglar av lägre ordning och med större utsikter till ett långt liv kommer förr eller senare att återvända till höet. Men den människa, som en gång gått ut genom "porten i muren" kommer aldrig att vara riktigt densamme när han vänder tillbaka. Hon kommer att vara klokare men mindre tvärsäker, lyckligare men mindre självtillfredsställd, ödmjukare i vetskap om sin okunnighet men likväl bättre rustad att förstå förhållandet mellan orden och tingen. Och även bättre rustad för att förstå det outgrundliga Mysterium, som det systematiska tänkandet alltid men evigt förgäves är på jakt efter. av Aldous Huxley (Översatt av Nils Kjellström. Stockholm, 1954) |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Du vet väl om att bröderna Huxley tillhörde den yppersta Brittisk-Israelistiska eliten som hade och har ett intresse att få folket fast i evigt pseudosökande och flykter in i astal och emotionalvärlden.
Människor som fastnar i dessa astralvärldar öppnar sin aura och blir lätta byten för demoniska och andra emotionalväsen. De blir allmer ostabila som till slut kan resultera i allehanda psykoser och psykiska otillstånd.
Posted on: 2007/6/4 16:46
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jo... vem la ut den där länken till en sajt som sa vad som hände David Icke i Sydamerika - alltså vad jag sagt för länge sedan. Sådana molekyler öppnar upp för det som bennybear är inne på. Hela Newageismen är sådant. Jag skulle vilja se det igen - och lägga på vissa näsor sp det kanske kan läsas. Hade det gått att banka in det i komatanterna så hade vi gjort det på Avdelningen. Vaaaakna.
Posted on: 2007/6/4 16:51
|
|||
|
Det finns bara EN sanning
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login