vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Vems sanning är den rätta?

See User information
Jag vill be hela världens medborgare att för ett ögonblick släppa taget om allt ni lärt er via den traditionella modermjölken oavsett om mamma var judinna, sunnimuslim, kristen, satanist eller en amöba på fyra ben.

Det jag vill säga kommer förmodligen inte att gå in i skallen på den som lyssnar om man inte nått den själsiga nivån där man kan stänga av respektive indoktrinering för ett ögonblick. Risken är stor att mitt inlägg leder till försvarsposition nummer ett där läsaren känsloreagerar och ser mina ord som ett hot.

Och jag lovar att det är ett hot eftersom den som börjar tänka egna självständiga tankar som inte klingar i samma tonart som resten av respektive flocks agenda direkt blir utesluten ur sin stam, klan, religiösa eller poltiska samfund. Det är detta som är det jag och en del andra kallar tankefängelse.

Men snälla försök i alla fall.

Så här är systemet uppbyggt som jag förstått det. Kanske något förenklat men varför krångla till det, sånt leder ju bara till missförstånd. Att någon skall missförstå vad jag menar är absolut inte min avsikt men jag räknar iskallt med det eftersom det är en del av det mentala / känslomässiga fångvårdssystemet.

Protektionism betyder ju inte bara att det finns en fysisk landgräns, det finns ett mycket smartare sätt att styra massorna in i konflikter som aldrig tar slut.

Bakom dessa tragiska konflikter sitter individer helt befriade från empati och njuter av massornas dunhet. Det finns bevisligen syndikat och enskilda individer som livnär sig på och suger energi och perngar ur mänskliga konflikter. Det har det alltid funnits och kommer att finnas förmodligen tills den dag varje enskild individ på den här planeten förstått och kan vända ryggen åt de många absoluta "sanningar" som är till salu från den dag man föds.

Färgen och smaken på dessa "sanningar" är helt beroende av var man råkar födas i för klan, stam, etniskt, religiöst eller politiskt åsiktsområde. Styrkan som krävs för att lämna den gängse och accepterade sanningen inom varje klan, stam, etniskt, religiöst eller politiskt åsiktsområde är mer än de flesta mäktar med eftersom det leder till isolering från sin flock.

1. Skapa två eller flera olika religioner så kommer människorna i fårskocken att motarbeta motståndarsidan tills tidens ände.

2. Skapa två eller flera olika politiska system så kommer människorna i fårskocken att motarbeta motståndarsidan tills tidens ände.

3. Stöd alltid båda sidor i en konflikt. Låna ut kapital i uppbyggnadsskedet av en stats eller ett lands revolution, statskupp, militärkupp eller religiös fundamentalism.

När stridens hetta så behövs ekonomisk uthållighet på båda sidor av gränserna.

Efter krigen avgjorts behövs otroligt mycket pengar under lång tid för att bygga upp motståndarsidornas länder oavsett vem som vinner eller förlorar. Alla dessa pengar måste dessutom betalas tillbaka "med ränta".

Vinnaren i alla krig är enligt mitt sätt att se det den som har ekonomiska resurser att stödja bägge sidor i konflikter med vapen, rådgivning och kapital.

Planetens slavar, kanonföda och arbetskraft är alltid förlorarna oavsett vilka "sanningar" de politiska, andliga eller militära ledarna än säljer ut!

4. Häll bensin på lågorna genom att skapa rubriker i media eller ryktesvägen. Nyheter som alltid handlar till större delen om negtiva konflikter än positiva lösningar. Detta är en garanti för att oron och osäkerheten detta synsätt skapar gör att glöden för nya konflikter aldrig slocknar. Ett kollektivt psykologiskt strypgrepp kopplas upp på planetens population.

5. Skapa "buzzwords, värdeladdade ord" som direkt stämplar den som ifrågasätter "sanningar" som en galning, konspiratör eller kriminell.

6. Definiera om begreppen så att det sjuka i samhället uppfattas som friskt och att det friska betecknas som sjukt. Vänd på begreppen för att människor skall bli förvirrade och mer villiga att lyssna på mediatränade starka ledare med "lösningar" för att ställa allt till rätta.

7. Tysta allt motstånd genom att skapa samhällsapparater som till det yttre värnar om den individuella integriteten men i verkligheten betyder "personregistrering", kameraövervakning, chippning", åsiktsregistrering, avslyssning.

8. Utrota allt som är naturligt gott och har förmågan att leva i ett med naturen. Skapa istället centraliserade storstadskärnor där massorna inte kan skapa sin egen försörjning. Stadsbefolkningen är redan helt i händerna på Nestle, Euroshopper samt de koncerner och syndikat som idag i obunden media klassas som biopirater och tagit patent på 80% av jordens grödor.

9. Börja tidigt med indoktrinering och tryck ner den fria viljan med modersmjölkens traditioner, religiösa stämplar och politiska färgskalor i halsen på varje ny varelse som föds på denna planet.

10. Den som är övertygad om sin "sanning" kommer aldrig att lyssna på djupet av någon annan individs "sanning" eftersom vi alla är skadade av rädslan av att någon annan skulle kunna ha rätt.

Vad skulle en jude, arab, kristen, kommunist, nazist, buddhist eller annan troende ta vägen då?

Han skulle bli tvungen att hitta sig själv, och detta mina vänner är nog det mest skrämmande för majoriteten av planetens invånare!

Posted on: 2007/6/14 11:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vems sanning är den rätta?

See User information
Den är aldrig ensam som är i goda tankars sällskap.
Sir Philip Sidney

Det finns ett helvete - att vara ensam.
Det finns ett himmelrike - att kunna vara det.
Poul Bjerre

Ensamhet är Guds audiensrum.
Walter Savage Landor

Ensamhet är bra när man har frid med sig
själv och en bestämd uppgift att lösa.
Johann Wolfgang von Goethe

http://home.swipnet.se/~w-13953/citatbok/ensam.htm

Posted on: 2007/6/14 22:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
"Den som är övertygad om sin "sanning" kommer aldrig att lyssna på djupet av någon annan individs "sanning" eftersom vi alla är skadade av rädslan av att någon annan skulle kunna ha rätt."

Så sant!

Om någon påstod att jorden är platt ska man inte svara -idiot, utan istället, -vad har du för argument som stödjer det?

Genom att aldrig avfärda ett tankesätt eller åsikt innan man har gått igenom och dissekerat argumenten för den åsikten, lär man sig alltid något, samtidigt som man lär sig att föra sina egna argument på ett bra sätt. Man är inte säker i sin egna ståndpunkt helt och fullt, förrens man även kan argumentera mot sig själv om så önskas.

Posted on: 2007/6/24 8:02
"Just because you're paranoid, don't mean they're not after you."

See User information
Quote:

vidrigsson wrote:
"Den som är övertygad om sin "sanning" kommer aldrig att lyssna på djupet av någon annan individs "sanning" eftersom vi alla är skadade av rädslan av att någon annan skulle kunna ha rätt."

Så sant!

Om någon påstod att jorden är platt ska man inte svara -idiot, utan istället, -vad har du för argument som stödjer det?

Genom att aldrig avfärda ett tankesätt eller åsikt innan man har gått igenom och dissekerat argumenten för den åsikten, lär man sig alltid något, samtidigt som man lär sig att föra sina egna argument på ett bra sätt. Man är inte säker i sin egna ståndpunkt helt och fullt, förrens man även kan argumentera mot sig själv om så önskas.

Kunskap och sanning...

Confucius said, “Siye, do you think that my knowledge comes from experience and learning?”
Siye answered, “Does it not?”
Confucius said, “No! It’s from One Law (that penetrates all levels).”

Here we learn that Confucius’ Tao is not [obtained] from learning. Therefore, Confucius is not talking about learning or knowledge; the real Tao has no relationship with study. In actuality, it would be difficult to know the Tao of Confucius without reading his explanations in the Book of Changes. In the first chapter of “Xi Ci Shang Zhuan,” it states explicitly: ...
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=37203#forumpost37203

Posted on: 2007/6/24 8:21
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Novax mitt råd till dig som ofta verkar föredra gudomliga teorier framför det levande livet. (Jag hävdar att de båda endast har ett syfte om de lever i harmoni med varandra)

Återföds snarast och sitt endast i lotusställning från den dag du föds tills den dag du lämnar detta jordeliv.

Men ät inte, drick inte, prata inte, älska inte, skriv inte på forum, dansa inte, lyssna inte på musik, bygg inte med lego, pussla inte, använd inte droger, argumentera inte, lär dig inte all läsa eller att skriva, måla inte, föröka dig inte.

Bara sitt stilla i din perfekta lotusställning och återupprepa nedanstående rader som faktiskt enligt min åsikt bara blir ett dött karma utan alla de andra sakerna du inte tar med i beräkningen för den slutliga summan:

(Confucius said, “Siye, do you think that my knowledge comes from experience and learning?”

Confucius said, “No! It’s from One Law (that penetrates all levels).”)

Men inbilla inte mig att det hade varit givande diskussioner eller lärdomar man hade kunnat få av en staty i lotusställning. Det hade ju snarare varit att tillbedja en gud, och det tror du väl ändå inte på fullt allvar att du är Novax?

Posted on: 2007/6/24 8:37

See User information
Quote:

bumblebee wrote:
Novax mitt råd till dig som ofta verkar föredra gudomliga teorier framför det levande livet. (Jag hävdar att de båda endast har ett syfte om de lever i harmoni med varandra)

Återföds snarast och sitt endast i lotusställning från den dag du föds tills den dag du lämnar detta jordeliv.

Men ät inte, drick inte, prata inte, älska inte, skriv inte på forum, dansa inte, lyssna inte på musik, bygg inte med lego, pussla inte, använd inte droger, argumentera inte, lär dig inte all läsa eller att skriva, måla inte, föröka dig inte.

Bara sitt stilla i din perfekta lotusställning och återupprepa nedanstående rader som faktiskt enligt min åsikt bara blir ett dött karma utan alla de andra sakerna du inte tar med i beräkningen för den slutliga summan:

(Confucius said, “Siye, do you think that my knowledge comes from experience and learning?”

Confucius said, “No! It’s from One Law (that penetrates all levels).”)

Men inbilla inte mig att det hade varit givande diskussioner eller lärdomar man hade kunnat få av en staty i lotusställning. Det hade ju snarare varit att tillbedja en gud, och det tror du väl ändå inte på fullt allvar att du är Novax?

Citatet är ju av stort värde, eller?

Säger att sanningen finns inom oss. Du behöver inte blanda in mig och lotusställningar.

Posted on: 2007/6/24 8:52

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Novax!

Jag är inte så bevandrad i meditativa ställningar. Ursäkta att jag feltolkade sättet du satt på... trodde inte att du var en snuskhummer nämligen. Men om det inte är en Lotusställning du var sysselsatt med, vad var det då?

Resized Image

Posted on: 2007/6/24 11:35

See User information
Quote:

bumblebee wrote:
Novax!

Jag är inte så bevandrad i meditativa ställningar. Ursäkta att jag feltolkade sättet du satt på... trodde inte att du var en snuskhummer nämligen. Men om det inte är en Lotusställning du var sysselsatt med, vad var det då?

Jo jag är sysselsatt med det. Här tex:
http://clearharmony.net/articles/200605/33298.html

Posted on: 2007/6/24 11:43

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Jag håller fullt med att vi inte kan veta sanningen med säkerhet och bör därför vara ödmjuka att vi kan ha fel och våran meningsmotståndare kan ha rätt i olika argument.

Empati, försöka förstå den man pratar med.

Dock så kan en ideoligi, religion ect vara av stort värde så länga men är medveten om att den inte behöver vara san till 100%.

-----

Novax verkar tro att han har hittat sanningen med stort S. och citerar gammla gubbar som han alldrig har mött. Jag tror ochså att det dom säger är bra men jag vet inte om det är sant.

Kanske finns det EN sanning, men jag vet inte vilket. Kanske (mot alla odds) vet novax den enda sanningen, men jag vet inte om han gör det och måste utgå från att han är en gubbe bland många andra som jag inte har mött.

-----

Kunskapen om att vi inte vet är en av de högsta.

Kunskapen om hur vi förstår andra och gör sig själv förståd trots att vi inte vet sanningen är en av de största utmaningarna och de största belöningarna.

Posted on: 2007/6/24 13:32
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Quote:

micro wrote:
Jag håller fullt med att vi inte kan veta sanningen med säkerhet och bör därför vara ödmjuka att vi kan ha fel och våran meningsmotståndare kan ha rätt i olika argument.

Empati, försöka förstå den man pratar med.

Dock så kan en ideoligi, religion ect vara av stort värde så länga men är medveten om att den inte behöver vara san till 100%.

-----

Novax verkar tro att han har hittat sanningen med stort S. och citerar gammla gubbar som han alldrig har mött. Jag tror ochså att det dom säger är bra men jag vet inte om det är sant.

Kanske finns det EN sanning, men jag vet inte vilket. Kanske (mot alla odds) vet novax den enda sanningen, men jag vet inte om han gör det och måste utgå från att han är en gubbe bland många andra som jag inte har mött.

-----

Kunskapen om att vi inte vet är en av de högsta.

Kunskapen om hur vi förstår andra och gör sig själv förståd trots att vi inte vet sanningen är en av de största utmaningarna och de största belöningarna.

En stor bluff är just att man ska hålla på att söka... att det kanske inte ens finns en sanning - hur skulle något då kunna finnas? På många av de där skyltarna som satt upp av andra i labyrinten så står det sådana saker, sör sök och sök - för att folk ska lägga sin tid på ovesäntligheter och yttre grejer, söka i det yttre. Samtidigt som karman får oss att inte se de ledtrådar som alla folk alltid har framför ögonen. De som har en slags ödesförbindelse de kommer att hitta Vägen. Varför är det så himla svårt att se enkla bitar i ruta ett? Det om samsara, vad det är till för, och varför det skapades och dess mening med den speciella tid som vi nu går in i?

Det är antagligen samma fenomen som det därmed sjukdomsvinst.Mpnga villinte vara friska, utan har sin identitet i problem och symtom, det är deras liv... trygghet. Det är just det sjuka, dåliga, onda, det so inte är vi själva, får sanna natur - alltså karma - som bromsar oss, och inte vill att vi ska släppa på skiten. Den gör oss blinda. Så många som "söker" vill egentligen inte finna något - det är mer att de vill ha ytterligare respit och utrymme för att kunna må lite bra i det allt trängre utrymmet vi/detta tidsrum/samsara har. Vakna...

"För närvarande finns det inte någon annan person som genuint sprider någon kultiveringsmetod mot höga nivåer så som jag gör. Senare kommer du att förstå vad jag har gjort för dig, så du har förhoppningsvis inte för låg upplysningsförmåga. Många vill kultivera mot höga nivåer, sådana saker är nu presenterade för dig, men du har antagligen ännu inte förstått det. Du har varit överallt för att dyrka mästare och spenderat mycket pengar och du har inte kunnat finna någonting. I dag erbjuds det dig vid din dörr men du har kanske inte fattat det! Det är en fråga om du kan inse det eller ej, och det är också en fråga om du kan räddas eller ej." [...]

"I have said that I have done something unprecedented and opened the widest door.

Li Hongzhi, boken Zhuan Falun

Finns online: www.falundafa.org

Mer http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=48651#forumpost48651

Än mer:
"Emperor: Please advise: who will spread the Tao during the last Fa-declining period?...

Det är denna tid, tiden innan Den sista ödeläggelsen - det där som väntar vårt tidsrum, som pågår därute - jag har skrivit det måååånga gånger - de ovakna tappade hakorna ger noll respons - det är kuligare att vara kvar i att jaga syndabockar i yttre saker, vara en teoretiker inom konspirationer - fortsätta att smita och tro att det är andra som bär skuld till sakernas till stånd... vakna någon gång... tiden, tiden...

Maya-Hopi-Prophecy http://esnips.com/doc/c2437d77-4392-4 ... 49fc/Maya-Hopi-prophecy-5

Posted on: 2007/6/24 16:44

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Resized Image

Jo jag anar att du står gömd bakom trädet strax innan Naturhistoriska Museet i Slottskogen men måste ändå fråga vad den blonda servitören i den gula pyamasen som rymt från Restaurang Ming mitt i lunchrusningen gör utan 54 och 92... tror bestämt att det var "Kyckling i soyasås och Biff med bambuskott" som stod på menyn sist jag var där?

Posted on: 2007/6/24 17:26

See User information
Quote:

bumblebee wrote:

Jo jag anar att du står gömd bakom trädet strax innan Naturhistoriska Museet i Slottskogen men måste ändå fråga vad den blonda servitören i den gula pyamasen som rymt från Restaurang Ming mitt i lunchrusningen gör utan 54 och 92... tror bestämt att det var "Kyckling i soyasås och Biff med bambuskott" som stod på menyn sist jag var där?

Det är dräkter från Tangdynastin, om jag minns rätt.

Posted on: 2007/6/24 17:37

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Väldigt bra sammanfattning. Den stämmer till hundra procent fast att använda en sanning i ett helt annat syfte som kontroll gör inte sanningen till lögn.

Politiska ideér är något helt annat en religion. Den som söker han finner och man kan bara söka själv.
Den som följer ett politiskt ideal gör det utifrån övertygelse. Den som värdesätter sig själv och sin omgivning så som något heligt handlar i tro som gett honom en ovärderlig kunskap. Att söka i cyberrymden efter kunskap bygger teorier. Att söka i sitt medvetande och sin kärlek ger svar från den högste.

En människa som litar på sin herre kan handla i tro och paradiset har redan infunnit sig på jorden för henne.
Även om hon lider av världsliga plågor

Men isak om hur tankemönster kan missbrukas är väldigt sann. Orwell har helt rätt.

Kafkas processen och orwells 1984 och Pynchons budet Budet på nummer 49 är allt du behöver för din världsbild och förståelsen för människans utsatthet.

Bibeln och den heliga kontakten med gud är allt du behöver för att med inre frid och total handlingskraft i kärlek bryta dig ut ur, tomhetens och maktlöshetens grepp.

Därför alltid världsliga revolutioner och system hamnar i ett meningslöst ekorrhjul de förlitar sig på det förgängliga.

Posted on: 2007/6/24 17:38

See User information
Quote:
Joshua:
En människa som litar på sin herre kan handla i tro och paradiset har redan infunnit sig på jorden för henne. Även om hon lider av världsliga plågor

Jag skulle snarare vilja uttrycka det som att:

En människa som är sin egen herre inte behöver frukta några lögnare!

Posted on: 2007/6/24 17:42

See User information
Quote:
Novax:

Jag förmodar att denna blonda servitör på rymmen från Restaurang Ming har sina etniska rötter i Tang-dynastin!

Eller är det bara maskerad på gång?

Posted on: 2007/6/24 17:43

See User information
Quote:

bumblebee wrote:
Quote:
Novax:

Jag förmodar att denna blonda servitör på rymmen från Restaurang Ming har sina etniska rötter i Tang-dynastin!

Eller är det bara maskerad på gång?

Det framgår av artikeln, till och med rubriken.

Posted on: 2007/6/24 17:46

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Jag läste igenom flera artiklar på den sida du länkade till... mycket intressant läsning faktiskt. Men jag hittade inte ett smack om denna blonda svenska grabb i Tang-dynastins pyamas!

Om man skiter i den delen av tråden så känner man igen en hel del i hur kommunisterna i Kina behandlar sina medborgare. Typ samma extrema fascism som i Sovjet.

Dissidenter och oliktänkande slog man helt enkelt ihjäl eller försökte omprogrammera på psykiska institut med kemisk, fysisk eller psykisk tortyr.

Nu skall jag sluta att äta Kinaris, smälla Kinapuffar, äta på Kinesrestauranger och definitivt aldrig kolla på Bruce Lee filmer om de inte är dubbade till i alla fall norska!

Posted on: 2007/6/24 17:51

See User information
Jo när lögnaren blir än själv. Att inte förstå att det ligger något bakom ens lycka som alltid är kärleken gentemot sin nästa.

Förstår man inte att den som ger är den som får och blir rik.
Så kommer man va instängt av sin egoistiska och djuriska lögnare

Det är att lura sig själv och tro att medvetandet inte är något annat än materia.

Posted on: 2007/6/24 17:51

See User information
Quote:

bumblebee wrote:
Jag läste igenom flera artiklar på den sida du länkade till... mycket intressant läsning faktiskt. Men jag hittade inte ett smack om denna blonda svenska grabb i Tang-dynastins pyamas!

Om man skiter i den delen av tråden så känner man igen en hel del i hur kommunisterna i Kina behandlar sina medborgare. Typ samma extrema fascism som i Sovjet.

Dissidenter och oliktänkande slog man helt enkelt ihjäl eller försökte omprogrammera på psykiska institut med kemisk, fysisk eller psykisk tortyr.

Nu skall jag sluta att äta Kinaris, smälla Kinapuffar, äta på Kinesrestauranger och definitivt aldrig kolla på Bruce Lee filmer om de inte är dubbade till i alla fall norska!

Jag fösrtår inte vad du menar med de där siffrorna, 54 och 92 eller vad det var. Vad är det med grabben menar du. Han läser på universitet i Gbg. Det är en kompis till mig.

Posted on: 2007/6/24 17:57

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Quote:
Joshua:
Jo när lögnaren blir än själv. Att inte förstå att det ligger något bakom ens lycka som alltid är kärleken gentemot sin nästa.

Förstår man inte att den som ger är den som får och blir rik.
Så kommer man va instängt av sin egoistiska och djuriska lögnare

Det är att lura sig själv och tro att medvetandet inte är något annat än materia.

Du är så fastlimmad vid din bibel att det knappast går att föra en vettig konversation med dig.

Sedan när tror du att jag avsade mig strävan efter andlig utveckling bara för att din favoritbok"bibeln" inte står längst fram i min bokhylla längre?

Jag vet mycket väl "att den som ger får" men tycker du är otroligt patetisk när du direkt kopplar ihop en belöning "som att bli rik" i dessa sammanhang. Vad fan har pengar och satans guld med andlighet, själslig utveckling och empati med sina medmänniskor att göra?

Jag kopplar snarare ihop din och många bibeltrognas hunger efter rikedom och profit som ett tecken på ett nära samröre med den där killen som eldar med svavel.

Mycket platt och helt utan andligt djup Joshua!

Posted on: 2007/6/24 17:57

See User information
Quote:
Novax:
Jag fösrtår inte vad du menar med de där siffrorna, 54 och 92 eller vad det var. Vad är det med grabben menar du. Han läser på universitet i Gbg. Det är en kompis till mig.

Jag vet att du är gammal, kanske till och med lika gammal som jag. Men vad är det som gör att du fattar så långsamt emellanåt? Ålder? Demens? Flashbacks?

I vilket fall som helst kryddade jag mitt inlägg med lite skämt om en kinesrestaurang eftersom i princip alla servitörer på Göteborgs tidiga Kinesrestauranger var utklädda i Tang kostymer för några decennier sedan.

54 och 92 var fiktionrätter på menyn!

Posted on: 2007/6/24 18:01

See User information
jag pratar inte om att blir rik på guld min vän.

Posted on: 2007/6/24 18:01

Anonym
Sanning eller inte, det finns bara en, men på vägen dit finns det mindre sanningar också. Följande tycker jag är fruktat viktigt, om man vill komma i mål vill säga.

Jag blev tvungen att skissa en liten bild för att se poängen.

bild

Tänk att det översta lagret, av gräs är de sovande folket. Dom har inte förmåga att se igenom saker. Dom har ett förstående för det mesta, på en viss nivå, och inom en viss nivå. Ex, man hör inte så många expediter småsmussla så mycket om strängteorin precis! Eller? :)

På en djupare nivå, där rötterna går ut i första lagret av jord, så finns ett annat förstående, där finns dom där som läst lite, och som varit med lite. Man har börjat se igenom ett o annat och förstår att politiker inte är mycket behövligare än en festing!

När man gått runt i den världen ett tag, några år eller mer, eller mindre så börjar man se mönstret, typ den sick sack dragna linjen. Det är gränsen till nästa förstående. Steg numer ett av sanning, Edvin och Britta bråkar på grund av att dom är packade, det säger man på gräsnivå, level 1. Det stämmer, dom är packade och bråkar om småsaker. Med andra ord sant. En djupare titt, level 2: Dom bråkar på grund av att dom sitter tajt till ekonomiskt sett. Det är inget som pratas om vanligtvis, vem har inte problem liksom. Men när fyllan tar plats så kommer sanningen ut. Då räcker det med småsaker. Det är också sant.

På djupare och djupare plan så ser man andra sanningar, andra anledningar till varför bråket egentligen uppstod. Samma sak gäller sannignen om den här världen, och konspirationsteorin. Beroende på vilken nivå man ser igenom, eller förstår infomation så har man olika förklaring, eller olika sanning, om samma sak.
Man skall också tänka på, att den som ser problemet på en djupare nivå, kan också se och förstå den ytligare/grundare, men inte tvärtom. Den som håller sig på ytan fattar bara det.

Viktigt o tänka på.

När man kommer ner tillräckligt djupt så tänds lampan, o då ser det så enkelt ut, och allt är inte så komplicerat längre.

Fan, hare gött..

Edited by osm on 2007/6/24 20:30:01

See User information
Quote:

osm wrote:
Sanning eller inte, det finns bara en, men på vägen dit finns det mindre sanningar också. Följande tycker jag är fruktat viktigt, om man vill komma i mål vill säga.

Jag blev tvungen att skissa en liten bild för att se poängen.

bild

Tänk att det översta lagret, av gräs är de sovande folket. Dom har inte förmåga att se igenom saker. Dom har ett förstående för det mesta, på en viss nivå, och inom en viss nivå. Ex, man hör inte så många expediter småsmussla så mycket om strängteorin precis! Eller? :)

På en djupare nivå, där rötterna går ut i första lagret av jord, så finns ett annat förstående, där finns dom där som läst lite, och som varit med lite. Man har börjat se igenom ett o annat och förstår att politiker inte är mycket behövligare än en festing!

När man gått runt i den världen ett tag, några år eller mer, eller mindre så börjar man se mönstret, typ den sick sack dragna linjen. Det är gränsen till nästa förstående. Steg numer ett av sanning, Edvin och Britta bråkar på grund av att dom är packade, det säger man på gräsnivå, level 1. Det stämmer, dom är packade och bråkar om småsaker. Med andra ord sant. En djupare titt, level 2: Dom bråkar på grund av att dom sitter tajt till ekonomiskt sett. Det är inget som pratas om vanligtvis, vem har inte problem liksom. Men när fyllan tar plats så kommer sanningen ut. Då räcker det med småsaker. Det är också sant.

På djupare och djupare plan så ser man andra sanningar, andra anledningar till varför bråket egentligen uppstod. Samma sak gäller sannignen om den här världen, och konspirationsteorin. Beroende på vilken nivå man ser igenom, eller förstår infomation så har man olika förklaring, eller olika sanning, om samma sak.
Man skall också tänka på, att den som ser problemet på en djupare nivå, kan också se och förstå den ytligare/grundare, men inte tvärtom. Den som håller sig på ytan fattar bara det.

Viktigt o tänka på.

När man kommer ner tillräckligt djupt så tänds lampan, o då ser det så enkelt ut, och allt är inte så komplicerat längre.

Fan, hare gött..

Antingen så är det Sanning eller inte. Men jag förstår va du menar OSM, jag känner till smet och New Age osv...

Men det är som för att försöka "förklara"... en person har ont i nacken. Då är det enligt din modell sant att orsaken är just den som läkaren sa att det är för att muskulaturen där extremt spänd.

Visst hade den inte varit det så hade det kanske inte varit stelt och ömt där. Men det är inte den PRIMÄRA orsaken till symptomet, eller smärtan där. En alternativläkare eller sjukgymnast kanske säger att visst det är spänt där, men det är det för att kotorna har något förskjutning och nerver kan vara i kläm osv. Då kanske det är mer rätt än vad läkaren sa - men det är inte grundorsaken till problemen. Så ingen har sagt Sanningen. Enligt din modell så är vad dom sa småsanningar på vägen. Men det är så som den bakvända vanliga oandliga världen resonerar.

Går personen sedan till en naprapat så kanske den säger att problemen i nacken "styrs" av orsaker från nedre delen av ryggen, eller höften. Ofta får man problem i denna långa pelare/ryggen där rörligheten är störst, så störningar i tex sacroicallederna (om de nu heter så) kan ligga bakom nackproblem, eller vice versa. Så han/hon kanske behandlar nedre delen av ryggen, kollar höftlutning/vridning, benlängderna mm - för att behandla symptomen som uppkommit i nacken.

Sen så har personen snurrat runt i massa så kallad vård - som folk gör... men blir som inte "bra"... personen mår dåligt.

Annan terapeut säger att personen är så nedsatt, göra massa skumma dyra tester, energigrejer... kollar vad personen inte tål osv... och patienten är så försurad, det är boven. 50 kg preparat och många pengar senare så kommer och går ändå olika tillstånd... vem har sagt Sanningen?

Det måste vara något psykiskt... trauma från barndomen... inte utlevda känslor... hypnos "bekräftade" det... övergrepp... jepp.

Om det skulle hjälpa, eller inte... var är Sanningen? Vad bottnar det i? Om det var någon mental/känslomässig belastning - är det ändå grundorsaken...nej, det är bara ytterligare en länk i kedjan. Ingen har sagt Sanningen. De har kanske kommit lite "djupare" bland länkarna bakåt/inåt, lite sekundära orsaker, som i sin tur gett upphov till (varit sekundära verkningar) problem, men det har inget med Sanningen till personens problem att göra.

Den finns ändå djupare, inte på denna nivån - för allt det här med varför vi får möta tex övergrepp, lever här och blir försurade, fick det där jobbet som belastade nacken... det är så djupa orsaker får sin manifestation på en fysisk nivå, utifrån att det är karma. Alltså orsakens rot finns inte här på kroppens/vår fysiska nivå, eller känslomässigt och det där...det är samma "nivå". Därför kan aldrig hälsovården eller new age-terapeuter, healers och annat skrymt alls "bota" en människa. För karmans rot finns på den nivån som människan då avvek från kosmos kriterier, dess natur, eller sin egen sanna natur. Det är det som ger karma. Virus och annat är karma, likväl som livsomständigheter, att vi har denna miljön här osv. Det är en återspegling av vår avvikelse, vår Devolution - detta har jag nog sagt 100 gånger snart - men då detta är koma.se så får jag upprepa de högst elementära grejerna...

Bli "frisk" kan man bara bli, när det kommer till kritan, genom att höja sin nivå, att kultivera sig uppåt igen. Det här är självklarheter.

Så Sanningen till personen nackproblem är i att vi lever mot vår sanna natur. Idag kan folk ha vilka symptom som helst, och det kommer nya sjukdomar. Allt fler blir "överkänsliga" mot snart vad som helst... de reagerar alltså... för de lever reaktivt mot hur man ska leva, mot sig själva, sin sanna natur - och det kastas tillbaka på dom - och det blir så att de reagerar på allt möjligt i det yttre.

Posted on: 2007/6/24 21:32

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper