vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Är du rädd för att Sverige ska drabbas av terrorism?

See User information
En fråga på expressen, just nu när jag kollade så hade runt 1000 pers röstat och 50% av dom svarade ja... verkar som massmedia lyckas lite med sin terrorism.

Röstningen finns som andra artikeln på första sidan just nu:
http://www.expressen.se

Men jag får inte känslan av att folk är specielt oroliga när jag talar med dom. (Brukar små predika lite för dom när tid finns). Vilka är det som är rädda igentligen? Vilken kategori med människor?

Det är nog denna kategori av människor som ska upplysas framförallt, men för att kunna göra det krävs att vi vet vilka dom är?

Posted on: 2007/7/2 15:03
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Är du rädd för att Sverige ska drabbas av terrorism?
Ja visst,...folket är som en fårskock fårskallar som springer hit och dit av rädsla för medias skrämskott. Kastar man en liten smällare till vänster så springer fårskocken till höger. Kastar man sedan en till höger,...springer de till vänster. På detta sätt bedrivs klappjakten och hjärntvätten av fårskallarna.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det stämmer för bra ibland, men exakt vilka är det som blir så rädda? När jag talar med folk på jobbet eller på fester och dylikt och ämnet politik kommer upp (som det brukar med mig :p) så är det inte en enda som är direkt oroad för terrorism. Folk är mer oroad för USA (inte någon verkar veta ett skit om EU dock)... är jag helt fel generation för att träffa dessa rädda människor? Jag vill veta vilka det är...

Specificerat, då kan man rikta lite "vakna" kampanjer mot den målgruppen och kanske få en lite mer märkbar effekt på dessa undersökningar tex.

Posted on: 2007/7/2 15:29
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

See User information
Quote:
Muglert:
Vilka är det som är rädda igentligen? Vilken kategori med människor?

Det är nog denna kategori av människor som ska upplysas framförallt, men för att kunna göra det krävs att vi vet vilka dom är?

Ursäkta men jag måste faktiskt vara lite politiskt inkorrekt nu. I det här samhället finns det plats för alla sorters dårskap både ovanför och under ditt medvetande.

Människor som tar livet av sig själva samtidigt som de vill mörda så många civila som möjligt är en av de grupper som givetvis infogas under riskkategorin "oönskat och oväntat".

Om man sitter och gaggar på ett forum kanske inte risken är så där försvinnande stor att bli av med i bästa fall några kroppsdelar och i värsta fall livsgnistan. Men om man ger sig ut och reser i världen så slås man snabbt av hur oskyddad man är på vissa platser.

Så i mitt synsätt är galenskapen missriktad ifall den drabbar mig eller dig bara för att vi råkat befinna oss på fel plats vid fel tillfälle.

Har ibland funderat på vad jag skulle säga till en hjärntvättad terrorbenägen självmördare innan han trycker på knappen.

Förmodligen samma sak som till en hjärntvättad "Hot Line" master.

- Nu får la du gå och kamma dig din jävla sketstövel. Kom hit så jag får vrida nacken av dig ditt jävla as.

Posted on: 2007/7/2 16:21

See User information
Quote:

muglert wrote:
Det stämmer för bra ibland, men exakt vilka är det som blir så rädda? När jag talar med folk på jobbet eller på fester och dylikt och ämnet politik kommer upp (som det brukar med mig :p) så är det inte en enda som är direkt oroad för terrorism. Folk är mer oroad för USA (inte någon verkar veta ett skit om EU dock)... är jag helt fel generation för att träffa dessa rädda människor? Jag vill veta vilka det är...

Specificerat, då kan man rikta lite "vakna" kampanjer mot den målgruppen och kanske få en lite mer märkbar effekt på dessa undersökningar tex.

muglert, jag har förr observerat att det är just dusom oftast har använt ordet rädd/rädsla både i trådar du startat och i inlägg... och jag hade faktiskt tidigare tänkt ta upp det... nu kom det igen från din sida...

Posted on: 2007/7/2 16:24
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Naturligtvis finns det en chans för att man faktiskt råkar ut för terrorism och dylikt om man är ute och reser (jag är inte inbakad vid datorn och bara bloggar och skriver rader på forum även om det verkar som det ibland :p) men chansen att just terrorism ska ta dig är försvinnande liten i jämförelse med mycket annat.

Men problemet är ju att terrorism används som anledning till att öka övervakningen och att starta krig som dödar många många fler än terrorism ( nu kommer den dära definitions frågan upp, vad är terrorism men men) någonsin kommer att göra. Det är framför allt av denna anledning som jag tycker man ska få folk att se det hela lite mer nyanserat.

Krigen gör inget annat än bidrar med mer terrorism.

Posted on: 2007/7/2 16:28

See User information
En människa som lever helt utan rädsla är förmodligen mentalt störd!

Att vara rädd emellanåt är en del av totalupplevelsen att just födas till människa.

Men som vanligt blir jag tvungen att citera äldre och mycket visare människor än mig själv. De som brukar säga att:

Lagom är bäst!

Posted on: 2007/7/2 16:28

See User information
Quote:

novax wrote:
muglert, jag har förr observerat att det är just dusom oftast har använt ordet rädd/rädsla både i trådar du startat och i inlägg... och jag hade faktiskt tidigare tänkt ta upp det... nu kom det igen från din sida...

Jag är kanske lite väl fascinerad av rädsla, har en syster som är helt hysteriskt rädd för spindlar tex. Det är ju helt obefogat egentligen men hon kan inte hjälpa det. Det är ett accepterat faktum och kallas fobi. Har alltid varit lite elak mot henne genom uppväxten ska jag väl erkänna.

Jag kan inte sluta vara fascinerad av hur snabbt människan slår över i masshysteri för saker som inte ens går att påvisa kommer drabba en. Det sägs att dom kommer ta oss, men inte har jag sett några bevis på att dom är ute efter oss pga våran frihet? Dumheter.

Visst kan man vara försiktig men det slår oftast över...

Posted on: 2007/7/2 16:33

See User information
Quote:

bumblebee wrote:
Lagom är bäst!

Det är ett fint uttryck, lagom är bäst...

Nu måste jag till jobbet, lagom kul

Posted on: 2007/7/2 16:34

Anonym
Man ska inte vara rädd men skadar väl inte vara försiktig finns mer en makteliten som är onda terrorister finns överallt

See User information
Quote:

maggot wrote:
Man ska inte vara rädd men skadar väl inte vara försiktig finns mer en makteliten som är onda terrorister finns överallt

kanske ska förtydliga mig lite, visst ska man vara försiktig... men det gäller veta vad man ska vara försiktig mot... annars slår det bakut...

Nu måste jag verkligen gå...

Posted on: 2007/7/2 16:36

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper