vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »

Anonym
Jag samlar örter och växter.
Har plockat en jävla massa brännässlor. Tar dem när de är små, torkar dem på tidning, inte i solen. Sen kör jag matmixer eller stavmixer och gör det till pulver/mjöl/grovmjöl. Även gjort detta med nyponskal som jag kärnat ur. Blir också kanon.

Har ni här på vaken.se med lite gröna fingrar och gröna tankar fler tips på vad jag ska eller borde plocka i den svenska naturen för sedan torkning och konsumtion?

- Brännässlor.
- Nypon.
... fyll på mer det ni gör, eller tips.

TACK!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Jag samlar örter och växter.

See User information
Jag har så ogrönda fingrar som går att ha...

Posted on: 2007/9/24 16:51
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Muglert: Jag fattar inte. Vill du att jag ska mala ned dina fingrar i min mixer, eller vad?

Anonym
Toppslätskivlingar. Växer på ängsmark, gärna välgödd sådan. Ko-, häst- och fårhagar brukar fungera fint.
Vi är mitt i säsongen nu.
Inte så mycket näring men du får en direklinje till det Gudomliga.

See User information
Quote:

void skrev:
Har plockat en jävla massa brännässlor. Tar dem när de är små, torkar dem på tidning, inte i solen. Sen kör jag matmixer eller stavmixer och gör det till pulver/mjöl/grovmjöl. Även gjort detta med nyponskal som jag kärnat ur. Blir också kanon.

Har ni här på vaken.se med lite gröna fingrar och gröna tankar fler tips på vad jag ska eller borde plocka i den svenska naturen för sedan torkning och konsumtion?

- Brännässlor.
- Nypon.
... fyll på mer det ni gör, eller tips.

TACK!
Att frysa nässlorna går oxo utmärkt.+ Maskros rötter är ett tips innehåller bitterämnen som i sin tur levern behöver (renar levern , blanda i en kopp te + nypon, dunder.

Posted on: 2007/9/24 17:27

Anonym
Raybeam: Toppisar? Är inte de förbjudna enligt svensk lag att inneha? Inga uppmaningar till narkotikabrott, men konstigt att en liten växt kan bli förbjuden.

Sale: Okej. Maskros-rot säger du. Om jag vill göra samma mjölnings-procedur tror du det funkar? Eller känner du till om denna rot måste ätas färsk för att få ut näringsämnena? Vissa växter är ju avsevärt mycket mer näringsrika när de är färska och fungerar i princip väldigt dåligt i torrt tillstånd. Tänkte om jag gräver upp rötterna, skär till dem, tvättar och sen mixar dem till grovmjöl. Eller ser du några nackdelar med det?

Anonym
Flugsvamp

Anonym

Anonym
Grönkål smakar tom. ganska bra och sägs vara nyttigt.

See User information
Quote:

void skrev:
Muglert: Jag fattar inte. Vill du att jag ska mala ned dina fingrar i min mixer, eller vad?

Ha ha, nja det är nog inte riktigt vad jag vill
Menar att jag inte vet något om växter kan inte ta hand om dom eller någe. Jag är verkligen sämst på det

Men intressanta tips iaf

Posted on: 2007/9/24 21:04
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

Anonym
Jo, de är tvärförbjudna sedan några år tillbaka. Uppmanar INGEN att plocka såna vid närmare eftertanke. :)

Jävla galenskap att förbjuda naturen.

Men man kan ju alltid gå ut på ängarna och studera dem i sin naturliga miljö, kanske meditera brevid dem..

Flugsvamp får du plocka, gå ut i motionsspåret efter nästa regnväder bara så lär du hitta ett antal.

Har en kanondokumentär som heter "Secrets of Soma" seedad för det mesta. Handlar om en flugsvampsshaman som käkat flugsvamp varje dag i 30 år. Innehåller beredningsinformation osv.:
http://torrentspy.com/download.asp?id=1144693

Kolla in den här videon angående svampar i religiös symbolism och astroteologi (tror de försöker dölja något från oss!):
http://video.google.com/videoplay?docid=-4555365073003895154

Anonym
Raybeam: Jo jo, flugsvamp är säkert intressant för den som vågar. Men i det här fallet med örter och växter så är jag inte ute efter de spirituella egenskaperna hos en viss växt. Så psykoaktiva växter handlar denna tråd inte om.

Jag vill ha mineraler, viaminer, spårämnen, etc, etc.
Brännässlor, Nyponskal, Maskrosrot, kom igen och fyll på mer med vilka växter ni själva brukar käka eller bruka på annat sätt.

See User information
Jag köper ett par kilo brännässelpulver, helnyponmjöl och oljor varje år ett par tre gånger från ett ekologiskt företag.

Körde ett tag med deras kalcium-magnesiumkarbonat men blev riktigt hård i kistan så det la jag på hyllan så att säga...

Sen brukar jag ta ett par matskedar kallpressad linfröolja och pumpakärnolja som de också säljer.

Gör susen det...inga syntetiska, inkapslade hårda, kemiska vitaminpiller...

mvh/Adebisi

Posted on: 2007/9/24 22:52

Anonym
Nu börjar vi komma någonvart.

Adebisi: Helnyponmjöl, är det även med kärnorna nedmalda?
För allt jag finner om nyponsskalsmjöl är att kärnorna är borttagna och ursprungslandet är på alla förpackningar jag hittat, Chile.

Pumpakärnor kör jag på müslin, men det är ju inget man hittar i naturen. Lite av charmen är ju att samla in grejorna själv i naturen och just hitta det bästa som finns där ute i skogen.

See User information

Posted on: 2007/9/25 1:54

See User information
Hej!

Ja, helnyponmjöl är hela nyponet torkat och nermalt. Inget svinn och inga tillsatser.

Ursprunget är svenskt.

Risenta säljer ju nyponskal, men det är med bara skalet och inte fullt så näringsrikt som HELAnyponet med fruktkött och kärnor.

Det är ju hela nyponet man vill ha, inte en massa skal och näringsfattig cellulosa...

Posted on: 2007/9/25 15:12

Anonym
sale: Ja, men jag hinner inte odla något, för nu är det höst. Jag vill ha svenska växter som går att plocka just nu.

Congoman: Mhm. Men nypon är ju bara det tunna röda skalet och resten är ju endast fullproppat med kärnorna. Vissa kärnor/frön ska ju undvikas för att kärnorna i sig har mindre nivåer av gifter som är där för skydd. Tycker det mesta kommersiella nyponmjölet består av urkärnade grejer. Men du menar alltså att det bästa är att mala ned hela skiten och inte hålla på att kärna ur?

See User information
Hej.

Ja, hellre hela nyponet än lite skalmjöl.

Det torkade fruktköttet finns ju kvar och innehåller väsentliga halter av vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra hälsosamma ämnen.

Att nyponkärnorna och/eller fröna skulle innehålla mindre hälsosamma ämnen är mer än vad jag känner till.

Jag kan bara tro att alla välgörande ämnen i helnyponet väger upp de eventuellt skadliga ämnen som kanske finns i fröna/kärnorna...

Risenta säljer ju en halvkilopåse eller vad det nu är, med torra, helt näringsfattiga-eller nästintill det-nyponskal för en femtiolapp som odlats i Polen eller Chile...., kan inte tänka mig att de är så näringsrika och ekologiskt odlade som svenska nypon...

mvh Adebisi

Posted on: 2007/9/25 22:32

See User information
Ja, faktiskt, bara mal ner hela nyponen!

Mal ner dem efter torkning och ta en eller två matskedar om dagen på muslin eller som en hälsodrink...

För min del hellre en massa nedmalda helnypon med svenskt ursprung än torftigt skalmjöl från Polen eller andra sidan klotet...

mvh/Adebisi

Posted on: 2007/9/25 22:35

See User information

Posted on: 2007/9/28 0:14
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Innan det fanns insulin till diabetikerna, kunde man köpa koncentrat i pulverform - lös vikt, på alla apotek i min barndom, 1950 -talet. Min rörelsehindrade morfar var diabetiker, och då hans egna jordärtskockor i trädgården var slut, fick jag cykla och hämta några hekto.
Han åt havregröt dagligen, och strödde en matsked koncentrerat pulver i detta. Han förklarade att utan detta, skulle hans " socker " galoppera och väga 50 kilo mera.
Jag har funderat mycket på detta, och kollat upp vad och hur detta innehåller - fungerar i kroppen. Och det var mycket intressant.
Eftersom det är väldigt mycket att skriva om detta, så kan man läsa på en bloggsida där bortglömda metoder som följer kroppens eget system fför självläkning. Ni kan lämna tips och kommentarer där också:

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.137002
Scrolla nedåt det finns flera intressanta och nog så viktiga ämnen att lära sig. ( och kommentera) Och viktiga länkar.

I korthet: inulin är kostfibrer. Skockorna har 19,6 % vilket är rekord i sig. Oligosackarider - de frigör en gel som lägger sig som en skyddande film i magen - tunntamen och ner i grovtarmen. Väl där, så blir detta näring till de goda bakterierna. Högre tillväxt än via detta har aldrig hittas på annat ämne!
Fibrerna, rensar ur tarmsystemet totalt. Motverkar därför cancer i grovtarmen. Om man tar en kur om 25 dagar som rekommenderas av läkare i flera länder även mot svåra tarmstörningar, blir man som regel bra igen. Kuren kan upprepas, och om man har övervikt, reduceras denna med några kilo vid varje ny kur. När jag sökte på nätet hittade jag där topinulin, det kallas så i koncentrerad form tydligen.
HUR man torkar denna hemma, det vet jag inte. den är svår att förvara dessutom, efter att man skördat den. Morfar tog upp efterhand.
Något annat extremt viktigt att torka är ju blåbär. Inget annat frukt eller bär, har lika högt värde när det gäller bredsspektrums antioxidanter. Blåbärsextrakt + lutein och betakroten ges till alla diabetiker gratis i olika länder för att undvika dels skador på näthinnan i ögonen, dels undvika bensår och amputationer av underben, tår och fötter eftersom blodkärlen blir så sköra där.

Tyvärr är det omöjligt på kort sikt att odla dessa. Riktiga svenska blåbär, har ett rotsystem som sträcker sig omkring 30 meter åt alla håll från plantan. det tar ca 35 år, innan plantan ger " riktiga bär " med detta menas att först då rotsystemet är så utbrett, kan plantan suga till sig alla viktiga mineraler och annat som är så viktigt.
AV DETTA lär ni er då, att odlade blåbär inte kan jämföras innehållsmässigt med våra normala skogsbär. Inte heller de amerikanska. det är stora bär, med vitt fruktkött smakar jättegott! Men de innehåller antioxidanter enbart i ytterskalet, en liten tunn hinna alltså. Så de lämpar sig för att äta som god dessert, men inte för annat ändamål.
Har sett blåbärsextrakt på marknaden som skryter om, att de använder amerikanska blåbär, som om det var extra bra, det är alltså precis tvärtom istället! Men det kan dom väl inte skriva...

Hoppas jag kunnat tillföra lite kunskap i alla fall...det är intressant att följa med övrigas råd och erfarenheter hur som helst här.
Men kolla bloggen, det är det värt.Jordärtskockor -mot tarmstörningar![size=medium][color=009933]

Posted on: 2007/10/1 18:02
Har jobbat med naturmedel o forskning kring detta i 50 år, organiserat mässor på temat i flera länder.Driver idag som hobbyverksamhet www.aktivsyn.se och hälsobloggen: "Farmakologens blogg " där det presenteras nyheter i Sverige med unika naturmedel,...

Anonym
Känner du till Tetonic2 som vissa mer välsorterade hälsokoster säger? Grön-Te extrakt + inulin. Fast är det naturligt inulin eller syntetiskt?

Plockar och torkar du blåbär själv? Maler du dem till pulver och hur går du tillväga när du gör detta?

Jag har också funnit en massa info om blåbärsextrakt, men misstänkt liknande saker som du beskriver här om dem.

Har skaffat denna:
http://www.firma-vital.se/sidor/tarmflora-o-matsm.html
Odlar du jk själv eller kör du på liknande som denna?

Dock har jag inte vågat ge mig på tarmrening just nu, för förra gången jag käkade JK utan att läsa på om det, så blev jag fan sjuk. Jag kände mig förgiftad och mådde dåligt. Är det fler som upplevt detta vid tarmreningskur eller när ni äter JK? Är det bara jag som gjort en felaktig analys eller kan man uppleva förgiftningssymptom vid tarmrening?

See User information
När det gäller tarmrening så rekommenderar jag boken som Robert Gray har skrivit som heter "handbok för tarmhälsa" som kan köpas på:

http://klokast.com/shop/product_info.php?cPath=36&products_id=37

Boken förklarar allt man behöver veta om reningsreaktioner och tarmrening. Bland det bästa jag har läst!

Jag har använt hans tarmreningsprogram som just är skapat för att undvika reningsreaktioner.

Det programmet har bevisat för mig på ett väldigt konkret sätt att det som Robert skriver om är alldeles sant.

Posted on: 2007/10/1 22:26

See User information
Hej Ni alla, tarmrening, ja det finns mycket " klokskap " att hämta. Själv har jag läst Sanna Ehdins bok om ämnet. Och det finns länkar till hennes " tarmens A och O " på bloggsidan jag nämner längre ned.
Den absolut enklaste metoden som funnits hundra år, är faktiskt jordärtskockekoncentrat. Numera finns det bara i tabletter, tidigare i lös vikt på apoteken. Det var före insulinets tid och det var diabetikerna som behövde det. Dels för vikten,för tarmhälsan och för att behålla en jämn nivå på " sockret " Det enda stället jag hittat detta på är
www.aktivsyn.se produkten heter Topinulin aktiv. Den har " kommit tillbaka " på marknaden eftersom det är en kroppsegen metod utan några som helst syntetiska eller kroppsfrämmande ämnen. På S. Ehdin sida i bloggen kan man läsa hur det fungerar i tarmsystemet. Det blir en skyddande gel av oligosackarider som gör att tarmen hinner självläka under en kur.

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.137002

Beträffande blåbär, så torkade vi dessa i ugnen på smörpapper, med ugnsluckan halvöppen. Man måste röra om i dem till de är torra lite då och då. Idag är dock detta en dyr metod, med dagens el-priser.
Vid jämförelser emellan de olika preparaten av blåbärsextrakt för 2 år sedan fick " Klarin aktiv " farmakologernas pris för bästa antioxidativa verkan. Den speciella mixen av samverkande vitaminer och mineraler gav farmakologins " örternas guld Oskar " Det var vid en internationell mässa i Warszawa det avgjordes. Allt flera företag köper denna produkt till skärmarbetande personal för att undvika bortovaro på grund av synstörningar. Och många med svåra störningar har blivit återställda.

Posted on: 2007/10/3 21:39
Har jobbat med naturmedel o forskning kring detta i 50 år, organiserat mässor på temat i flera länder.Driver idag som hobbyverksamhet www.aktivsyn.se och hälsobloggen: "Farmakologens blogg " där det presenteras nyheter i Sverige med unika naturmedel,...

(1) 2 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper