vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »

Dags att vakna!

See User information
Mänskligheten blir bara mer och mer förvirrad i brist på en högre förståelse om livet. Vi befinner oss nu i ett stadie där vi logiskt sett borde söka svar på alla våra frågor. Men vårt samhälle får oss att se vårt vilsna beteende som normalt för att kunna styra oss precis som de vill. Denna osäkerhet och rädsla gör att vi känner ett behov av att bli styrda och manipulerade. Vi litar inte på varken vårt egna förnuft, och än mindre andras.
Vi behöver egentligen inte några lagar för att kunna leva i harmoni med varandra. Vad vi behöver är medkänsla, förståelse, tillit och ovillkorlig kärlek. Vi behöver agera efter förståelsen att vi alla är en. Det du gör mot andra, gör du mot dig själv. Så som du uppträder mot andra, uppträder andra mot dig. Det är dags för mänskligheten att vakna!
Vi behöver fler människor som förstår detta och sprider denna förståelse vidare. Fler människor som uppmanar till kärlek och förståelse. Fler människor som utbildar i den själsliga utvecklingen.
Nästa steg i evolutionen ligger inte i människans materiella del, utan i den andliga. Tiden har kommit för oss att ta emot denna gåva och göra det naturliga. Att söka svar på våra frågor.

Martin Johansson

Teosofiska Samfundet

Posted on: 2007/9/28 14:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Dags att vakna!

See User information
Hej Martin och välkommen ! >Du skriver citat,, Vi behöver egentligen inte några lagar för att kunna leva i harmoni med varandra.

Det är sant!!! Men vi behöver pengar , Och utan pengar , ingen harmoni, sen kan man ju alltid vända på det: Utan pengar ingen utvecklingen. osv

Nästa steg i evolutionen ligger inte i människans materiella del, utan i den andliga. Tiden har kommit för oss att ta emot denna gåva och göra det naturliga. ,,,,,Vem har svar på detta mysterium ?

Kyrkan tänker på pengar gör du det Martin?

Posted on: 2007/9/28 14:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag instämmer helt, det är vad jag kallar att vara VAKEN på riktigt.

Posted on: 2007/9/28 15:05

See User information
Vi behöver inte alls pengar. Pengar är en illusion som mänskligheten skapat själv. Pengar har skapat fattigdom, ojämnlikhet, klasskillnader och förtryck. Myndigheterna försöker få oss att se pengar som en livsviktig del i livet, när sanningen egentligen är att det är pengarna som kränker livet. Utvecklingen stannar inte bara för att pengarna försvinner. Det enda som krävs är en förståelse att vi alla måste arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål som faktiskt tjänar mänskligheten.

Vem har svar på detta mysterium ?
Ingen har ett svar på livet, utan det är upp till dig att söka ditt eget svar på livet.

Kyrkan tänker på pengar gör du det Martin?
Måste väl poängtera att jag inte har något med någon kyrka att göra. När jag säger själslig och andlig utveckling menar jag inte religiös utveckling, utan tvärtom. Religioner är samma sak som samhället. De sätter upp lagar och regler som vi måste följa, och om vi inte gör detta får det stora konsekvenser.
Andlighet, och teosofin som tilltalar mig, betyder att man ska finna sin egen väg, inte bli styrd att följa någon annans.
Pengar är det sista i mina tankar.

Martin Johansson
Teosofiska Samfundet

Posted on: 2007/9/29 12:39

See User information
Quote:

Bassa skrev:

Martin Johansson
Teosofiska Samfundet
Pengar är en illusion .

Nää vakna nu martin Just "Pengar" kan du både lukta & smaka på.
En illusion kan vara lite ovisst:)falsk uppfattning av verkligheten på grund av flertydiga sinnesintryck eller fel i hjärnan. källa

http://sv.wikipedia.org/wiki/Illusion
:)

citat:När jag säger själslig och andlig utveckling menar jag inte religiös utveckling, utan tvärtom. Som vad då tx,? Jag hajar inte

Religioner är samma sak som samhället. De sätter upp lagar och regler som vi måste följa, och om vi inte gör detta får det stora konsekvenser. Är det några oskrivna lagar jag missat? precisera tack Å andra sidan ,är du jehovas som skall driva på en åsikt , så hänvisar jag till,, vad säger du om 911 /Zeptember 11/01. Får man fråga om er åsikt SIR Brassa :)

citat;och om vi inte gör detta får det stora konsekvenser.
Är detta detta ett löfte eller ett "hot"Vad menar du?
Jag skoja bara :) det är väl självklart att det blir konsekvenser.

Men så länge folk kan tänka på "julklappar" så är det bra, ok

Posted on: 2007/9/29 19:44

Edited by sale on 2007/9/29 20:01:13
Edited by sale on 2007/9/29 20:19:17

See User information
Det är klart att det finns andlighet som är att försöka förstå sig själv till skillnad till religion som är att strukturera upp andra personers väg

Ingen anledning att diskutera det mer.

Hej Martin. Roligt att ha dig här!

Posted on: 2007/9/29 20:28
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Quote:

micro skrev:
Det är klart att det finns andlighet som är att försöka förstå sig själv till skillnad till religion som är att strukturera upp andra personers väg

Ingen anledning att diskutera det mer. Var för då?

!
Ok då antar jag att du menar RASRAFARI...

http://rasta.baksida.se/

Kärnpunkten för rastareligionen är krav på frihet.

Men micro pengar är frihet. Jag lovar men det är gräs oxo..

Dessutom är den helt totalt okritisk,, rastan lika bra som budda ,

Posted on: 2007/9/29 21:17

See User information
När jag säger att pengar är en illusion, menar jag att vi tror oss behöva dem, när vi egentligen klarar oss bättre utan dem. Du får försöka läsa mellan raderna. :)

Andlig utveckling är en utveckling av ditt inre medvetande. Det handlar om att få en högre förståelse av livet och även dig själv och syftet med detta är att kunna agera på ett sätt som gynnar både dig själv och mänskligheten i helhet. Religion handlar om att styra dina handlingar så att de gynnar makthavarna (inom religionen och även samhället). Andlighet och religion är vitt skilda saker så dra inte ihop dem. Rastafari som du nämner, är visserligen inte alls lika styrande som tex. Kristendomen eller Islam, men det grundas på gamla testamentet. De har en mycket friare och sundare syn på det än judendom och kristendom, men likväl är det en religion i grunden.

Är det några oskrivna lagar jag missat? precisera tack

Har du aldrig hört talas om de tio budorden? Helvetet? Guds vrede? Koppla ihop dem så ser du hur religionens lagar fungerar.

Jehovas? hur lyckades du koppla ihop mig med jehovas? Var det något jag sa eller? :P Och vad har 9/11 med det här och göra?

Pengar föder beroende, därför kan man inte koppla ihop pengar med frihet.

Posted on: 2007/9/30 9:03

See User information
Måste verkligen hålla med Bassa angående pengar, de behövs inte.

Valuta har endast ett symboliskt värde som sätts i kraft varje gång man köper eller säljer något av varandra.

Dock är själva bytet av något annat och pengar är således bara det symboliska lagret ovanpå den verkliga handeln, som alltså inte handlar om pengar.

Tyvärr är det ju så att många stirrar sig blinda på just pengar snarare än vad de har bortsett från dem. Exempelvis genom att arbeta med enbart ekonomi, vilket ur mitt perspektiv är helt sinnessjukt, ett liv av siffror? Vissa kan till och med sitta i fina byggnader med bara papper och miniräknare och på något konstigt sätt tjäna pengar... Vilket verkligen visar hur infekterat systemet är.

Men helt klart skulle samhället fungera bra utan illuminati-papper.

Om folk bara förstod hur man ska göra. Vågade ta steget.

Finns inte direkt plats för girighet

Bara att börja byta.

För övrigt skönt med fler användare som insett att vaken handlar om så mycket mer än bara illuminati och konspirationer. Det är ju först när du brytit dig igenom deras falska värlsbild som den riktiga resan börjar.

Pyramidens öga är ditt öga.

Men tyvärr gillar inte makten den kunskapen.

Vissa vill inte att du ska minnas.

Men de flesta har förmodligen bara glömt själva.

Posted on: 2007/9/30 9:56

See User information
finns ju en religion också som kallas status, där dyrkar man pappers lappar med siffror på och tro sig bevisa sin storhet så, denna sekt bär också uniformer i form av kostym och slipsar.

skämt o sido . Visst är det som du säger martin. behöver inte tilläga någonting med den enkla förståelsen skulle mänskligheten komma långt.
Det är så logiskt och självklart men endå vandrar så många i vilsenhet.

Posted on: 2007/9/30 11:18
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Tanken med denna är att ge andligt sökande människor ett kritiskt perspektiv på olika religiösa trosuppfattningar. Kan användas av de som söker en tro, men som samtidigt vill ifrågasätta det religiösa innehållet i en tro. Ambitionen är att noggrant analysera den gudsbild som i först hand kristna trosföreställningar vilar på.

Skall ses mot bakgrund av att många människor, unga som äldre, som söker sig
till en tro sällan ges möjlighet att kritiskt ifrågasätta den gudsbild som trosinriktningar vilar på. Ofta föredrar man hellre att tala om att tron kräver att man ska ha en tillit till Gud och ett personligt andligt engagemang i sin trosutövning.

Att välja en tro är för många ett viktigt val i livet, och därmed är det av betydelse att man erbjuder andligt sökande människor ett kritiskt tänkande för att i sin egen andliga process ifrågasätta själva fundamentet i en religion – nämligen synen på Gud.

Detta är av betydelse med tanke på att det finns ett stort utbud av religiösa trosinriktningar som sällan redogör för de tvivel som tron vilar på; tvivel som är ett resultat av att det finns intellektuella och moraliska problem förknippade med de föreställningar om Gud (som tron
är baserad på. Att vara uppriktig mot andligt sökande människor borde vara en plikt hos alla
de som företräder och talar för en religiös tro. Min förhoppning är att denna åtminstone kan belysa en del av trons fundament och lyfta fram kritiska frågor som oftast glöms bort eller som hålls i det fördolda.

Om nu Gud är fullkomligt god, allsmäktig och allvetande, hur kan det då vara möjligt att det finns ondska i vår värld? I det ondas problem blir teismens syn på Gud oförenlig med själva faktumet
att vår historia och vår nutid vittnar om att det har förekommit och att det förekommer ett ohyggligt lidande i världen.

Kan man som människa förvänta sig att en fullkomligt god, allsmäktig och allvetande Gud kan skapa en värld där det finns utrymme för så mycket lidande?

Det ondas problem fördjupas av att man som människa har svårt att förstå och acceptera att lidandet skulle kunna ha en djup och för oss dold mening och därmed vara berättigad. Man kan fråga sig vad som skulle kunna rättfärdiga allt lidande som människor har fått uppleva genom historien? Kan man som en moraliskt god och rationellt sund människa förvänta sig att
teismens kärleksfulla Gud skulle kunna rättfärdiga allt ohyggligt lidande och därmed göra
lidandet till någonting meningsfullt?

Många försök har gjorts bland teologer att försöka lösa det ondas problem. Det förslag som
brukar betraktas som mest seriöst är idén om att Gud skapade människan med en fri vilja
och det är upp till henne att välja mellan det goda och det onda.

En invändning mot denna idé är att hur det kan komma sig att Gud skapade en människa
med fri vilja, när Gud redan på förhand hade kunskap om allt det lidande som skulle
orsakas av människan. Hur kan en fullkomligt god, allsmäktigt och allvetande
Gud skapa en sådan människa?

Har du aldrig hört talas om de tio budorden? Helvetet? Guds vrede? Koppla ihop dem så ser du hur religionens lagar fungerar.)

Någonting annat som man kan fundera över är relationen mellan att vara allvetande och att
vara moralisk. Om nu teismens Gud har kunskap som är obegränsad i tid och rum, varför
stoppar han då inte, eller åtminstone lindrar, allt lidande som han närvarar i? Har Gud inget moraliskt ansvar? En av människans grundläggande moraliska insikter är att med kunskap kommer även ett moraliskt ansvar. Om man nu hävdar att Gud står bortom denna insikt och
att Guds moral är väsensskild människans moral, hur ska människan i sådana fall kunna
forma en moral som vilar på Gud?

Posted on: 2007/9/30 11:21

See User information
Well, allt detta har att göra med religion. Jag tror på en Gud som är allt. Gud är energin som genomsyrar hela världsalltet. Varje människa har utvecklats med Gud som grund. Man kan se gud som ett medvetet världsrum. Vi har en fri vilja eftersom Gud har en fri vilja. och vad vi gör med vår fria vilja är vårt ansvar, inte Guds. Gud finns inom oss och Gud upplever allt vi upplever. Det finns ingen ondska, bara värderingar. Vi har skapat våra egna moraler.
Vi lider på jorden för att vårt samhälle tillåter oss att lida. Tror du allvarligt inte att mänskligheten skulle kunna få bort allt lidande om vi gjorde ett enat försök? Tror du inte att världens alla resurser skulle räcka till alla människor? Det är samhällets "starkast överlever"-moral som förtryckt fattiga och de som lider i alla år. Inte Gud.

Posted on: 2007/9/30 13:23
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Quote:

BiReal skrev:
finns ju en religion också som kallas status, där dyrkar man pappers lappar med siffror på och tro sig bevisa sin storhet så, denna sekt bär också uniformer i form av kostym och slipsar.

skämt o sido . Visst är det som du säger martin. behöver inte tilläga någonting med den enkla förståelsen skulle mänskligheten komma långt.
Det är så logiskt och självklart men endå vandrar så många i vilsenhet.
BiReal: Dubbel moral nr1 Du det är lättare "sagt"än gjort, lev i nuet,,,,,Men vem betalar ditt internet, Ps Är det gratis i den andliga världen?

Det är så logiskt och självklart sa du.

''- Du varför skriver du det DÅ? Om "Det är så logiskt och självklart"

Posted on: 2007/10/5 18:50

See User information
I den "andliga världen" behöver du inget internet :P

Posted on: 2007/10/5 18:52
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Quote:

Bassa skrev:
Hur vet du det då? Har du proof?:)De som förkastar förnuftet i religiösa /andliga sammanhang, glömmer bort att
de själva använt sig av förnuftet för att komma fram till sin tro.

Posted on: 2007/10/5 19:12

See User information
Jag vet att vi egentligen inte behöver internet eftersom vi klarade oss utmärkt innan det fanns. och så är det med all teknologi. Allt är ju hjälpmedel för att vi ska kunna leva så bekvämt som möjligt. Men det mesta behöver vi egentligen inte. Bara om vi tvunget måste leva kvar i den värld vi lever i nu, som uppenbarligen inte fungerar.

Posted on: 2007/10/5 20:10
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Quote:

Bassa skrev:
Då har du missat även detta Martin:P

Ett medelålders par från norra USA längtade en kall vinter till värmen och bestämde sig för att åka ner till Florida och bo på hotellet där de tillbringade bröllopsnatten tjugo år tidigare.

Mannen hade en längre ledighet och åkte därför ner en dag i förväg.
När han checkade in upptäckte han att hotellrummet hade en dator och beslutade sig för att skicka ett mejl till hustrun.
Han missade dock en bokstav i namnet.

Mejlet hamnade hos en prästänka i Houston, som just hade kommit hem från makens begravning och skulle kolla om det kommit e-post med kondoleanser från släkt och vänner.

Sonen fann henne avsvimmad vid datorn och läste på skärmen:

Till: Min älskade hustru!
Rubrik: Jag har kommit fram!

Jag vet att du är förvånad över att höra ifrån mig. De har datorer här numera och man tillåts skicka mejl till sina nära och kära.

Jag har just checkat in. Allt är förberett för din ankomst i morgon.
Jag ser fram emot att träffa dig då.
Hoppas din resa blir lika problemfri som min.

PS. Det är verkligen hett här nere! DS

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... SC&type=&mode=0&start=150

Posted on: 2007/10/6 8:34

See User information
Quote:

Bassa skrev:
Jag vet att vi egentligen inte behöver internet eftersom vi klarade oss utmärkt innan det fanns. och så är det med all teknologi. Allt är ju hjälpmedel för att vi ska kunna leva så bekvämt som möjligt. Men det mesta behöver vi egentligen inte. Bara om vi tvunget måste leva kvar i den värld vi lever i nu, som uppenbarligen inte fungerar.
Frågan blir mer problematisk om man betänker att Gud påstås vara en fullkomlig skapare, vilket betyder att Gud har skapat en värld som är fullkomlig i alla avseende, i synnerhet ur ett moraliskt perspektiv.

Posted on: 2007/10/6 8:39

See User information
Människan är skapad för att vi ska göra erfarenheter på jorden som inte är möjliga i den andliga världen. De andliga hierakierna (eller Gud om man så vill) har inte garanterat att livet på jorden skulle vara smärfritt! Livet blir vad vi människor gör det till. Ju mer ondska, desto mer tillfälle till att lära har vi. Fast man kan ju undra om det inte kan få räcka snart...

Posted on: 2007/10/6 9:42

See User information
Håller med dig helt, Parsifal. Människor har en förmåga att dränka sig i sina sorger istället för att gå vidare och ta lärdom av dem.

Posted on: 2007/10/6 13:17
Martin Johansson
Kärleksvisioner

Anonym
Varför behöver man pengar?

See User information
pengar behöver man för att "dom" har byggt sammhälet på ett sådant vis. Inga pengar inget hus, mat, eller herregud ingen tv!

Posted on: 2007/11/21 3:00
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

Anonym
pengar behöver snarare mig..

inte för att jag kan rädda dom men, jag hjälper till så länge dom är till nytta som inte är så länge till.

See User information
du menar att dom kommer övergå till elektronisk form?

Posted on: 2007/11/21 7:17
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

(1) 2 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper