vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Livet på jorden

See User information
Hej.
Nu är jag tillbaka efter tre dagars intensiv utbildning...
Dessa tre dagar drog igång många frågor i mig som vanligt.
Fast många insikter fick jag också.
Den största insikten var nog att jag är medberoende mot min omgivning..
Så jag har mycket att jobba med nu.

Det finns en fråga som jag arbetat med länge, men som jag nu börjar se ett svar på.
Jag vill gärna dela med mig av detta till er, och höra era åsikter och funderingar.

Frågan som förföljt mig är:
Vad gör jag här på jorden?

Svaret som blir mer bekräftat inom mig för varje sekund som går är:
"-Livet på jorden är den emotionella skolan"

Innan jag utvecklar svaret så skulle jag vilja höra era insikter.

Kärleksfulla hälsningar från mig.

Posted on: 2005/12/16 23:48
Joh 3:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Livet på jorden

See User information
Hej feffe....en grym tråd...

well,...för att reda på vad/vilka vi är, måste vi ta reda på vad/vilka vi INTE är.....skala av lager på löken...

mvh eureka

Posted on: 2005/12/17 0:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Man skulle ju iförsig, kunna få fram "svaret" - om du nu, till ex. själv - "förstod" - vad det menas med denna grej du har längst ner i din insändare:
"MJUKHET ÄR STYRKA" - Som i alla fall - jag ser det - så har du här - kanhända förborgat - men likväl, svaret på din fråga om du nu förstår vad som menas med dessa dina visdomsrader... Hö, hö - Äh jag bara larvade mig - men samtidigt inte - Det är vad jag ser det sm - Förstår man vad som menas med detta - "MJUKHET ÄR STYRKA" - Då jävlar då vet man hur en "slipsten skall dras"...

Jag öppnar i lalla fall, med detta "drag"... Så, får vi se hur ni andra flyttar era "pjäser" - hö, hö.. (favorit-ämne, förstår ni) - Ibland, blir man glad, när man är på "nätet" Hö,hö...

samt: plus: (Grymlingen)

Posted on: 2005/12/17 1:22
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Tack Eureka.
Fördjupa dig gärna

Hej Shygets
du skrev:
"Jag öppnar i lalla fall, med detta "drag"... Så, får vi se hur ni andra flyttar era "pjäser" - hö, hö.. (favorit-ämne, förstår ni) - Ibland, blir man glad, när man är på "nätet" Hö,hö..."

Jag älskar schack och kanske kan vi ta ett spel på riktigt en dag.
Men det var inte riktigt mitt syfte till denna tråd.
Utan ville ha en öppning först av allas emotionella hjärta.
Öppna det och låt alla ta del av ditt vackra inre.¨

"-Tell them your life story"

Ha en riktigt solig och strålande morgon.

Posted on: 2005/12/17 9:33

See User information
Det finns många som hävdar att livet på jorden är en skola. Även flera av de s.k "visa" har sagt att livet är en skola. Men om tiden egentligen inte finns vilket Einstein visade, utan snarare är en konstruktion eller "föreställning" i den tredimensionella världen vad finns det då att utvecklas mot? Jag menar, det måste finnas en startpunkt någonstans för att jag ska kunna utvecklas från den till en annan punkt. Är det inte snarare så, att vi alla är en organism i en gudomlig kropp och därmed bär på kunskap om allting men att vi lider av en kollektiv amnesia? I så fall behöver vi lära oss att minnas vad vi redan vet. Alla är en mästare, alla är "Gud" men de flesta har glömt bort det och så ska det också vara, eftersom upplevande förutsätter kontraster. Vitt kan inte kontrastera mot vitt, värme existerar inte som koncept om det inte finns kyla, ljuset förutsätter att det finns mörker för att kunna definieras som ljus o.s.v.

Inom ramarna för de kosmiska lagarna tror jag dock att det finns ett visst spelrum för oss människor och det är detta som brukar gå under namnet "den fria viljan." I detta "spelrum" finns också möjligheten att manipulera varandras upplevelse och föreställning om verkligheten och det är väl detta som har skett de senaste 6000 åren (minst) på jorden, vilket inneburit att bl.a kvinnan reducerats till en andra eller tredje klassens medborgare, att det ansetts självklart att uppfostra barn med aga, att vi påtvingats läror, religioner och ideologier som skapat skuldkänslor, maktlöshet och krig. Vi lever i en värld där några procent av världens befolkning äger 80% av tillgångarna, där barn och vuxna dör dagligen i sjukdomar, svält och förgiftat dricksvatten.

Där det anses vara ett större brott att smuggla knark eller råna en bank än att våldta småbarn och där folk röstar fram satanistiska miljonärer till presidenter, och om de inte gör det så kan man placera sina kompisar och släktingar som ägare till de datoriserade apparater som sköter den elektroniska röstningen
så att man ändå får det resultat man vill. En värld där 1 människa kan äga 95% av massmedierna i ett land (Berlusconi) eller 50% av medierna i ett land, 70% i ett annat förutom FOX news och en massa andra bolag i USA (Murdoch). Där en statsminister kan skriva en bok med titeln "Den som är satt i skuld är icke fri" och sedan lånar 12 miljoner för att bygga sig en herrgård. Där borgerliga politiker applåderar och stöder en oprovocerad attack på ett land under förevändningen att de har massförstörelsevapen (vilket de inte hade). Där samma borgerliga politiker vill ta bort friåret, sätta betyg på småbarn, privatisera praktiskt taget allting och lägger förslag om att det ska krävas sjukintyg från 2 läkare för att få vara sjukskriven mer än 1 vecka. Där ledaren för ett vänsterparti säger att han grät när berlinmuren föll och där ledaren för miljöpartiet kallar de som lägger förslag om medborgarlön för "flummare". Där tingsrätten slår fast att den som sover inte kan bli kränkt eftersom den som inte vet om att den blir kränkt kan kränkas. Gäller det dem som blir nedsövd också och alla de förståndshandikappade människorna? En fin signal från tingsrätten till pedofilerna. Man behöver inte vara paranoid eller konspirationsteoretiskt lagd för att inse att någonting är väldigt väldigt skumt någonstans.

Om vi inser vårt rätta värde och om vi börjar tänka själva så är vi inte lika lätta att manipulera och lura. Detta ställer oss dock inför utmaningar eftersom en känsla av utanförskap och ensamhet
infinner sig när man inte väljer att gå i upptrampade fotspår och sällar sig till dem som spelar med i en konsensusverklighet. Därför är det också viktigt att ha balans, att inte förlora sin humor och en tro på det goda.

Ha det gott!

Posted on: 2005/12/17 10:30

See User information
otroligt väl skrivet 'Lightsaber' !

jag tror det enda vi egentligen behöver göra, är att vakna upp till sanningen om våran existens.
vi har tappat den någonstans på vägen. vandrar runt i drömmen i tron att den är verklig.
jag tror vi behöver lära oss att inte ta saker så allvarligt, allvarlighet är som en sjukdom. det håller oss i detta 3 dimensionella fångenskap "eliten" har skapat.

Men visst är detta en fin dröm, trots allt
Var glad, lek med livet, skapa dina drömmar och inse att ingen eller ingenting kan någonsin skada dig.
och desto fler som vaknar upp till detta, desto vackrare blir drömmen!

så, Var glad! vi existerar, och det är ett mirakel

Livet = Kär-Lek

Posted on: 2005/12/17 11:43
"The odyssey begins where the imagination ends"

See User information
Tack för de orden!

Posted on: 2005/12/19 12:25

See User information
Vist talat! Jag har några funderingar kring "skola". Om man ser det som något som kan hittas inom New Age och inom många inriktningar, Martinus och allt möjligt, modernare. Många ser det som att vi "utvecklas", bara vi är med i "tillräckligt" många liv så har vi blivit så utvecklade... bara följa med... gå in i det nya... 2012... kosmiskt medvetande...

David Icke har sitt upplägg, Ian Lungold lägger över ett utvecklingskoncept på vad Mayas förståelse innebar.

"Vi är alla gudar..." spinga omkring på stranden i vita lakan och le åt varandra och ropa frid... vi är gud, jag är gud (och kanske dela på en svamp... )

Det är nonsens. Om det vore så, så skulle inget av den historia finnas där man i tex Indien och Kina dragit sig tillbaka till bergen, skogarna och grottorna för att kultivera. Det var samma sak med ursprungliga genuina tempel- och klostermiljöer, det var för att kultivera - bli en bättre människa, höja sin nivå, alltså ge upp sina fasthållanden.

Man ville återfå det man förlorat! Det vi har från den stund vi först blev till i skapelsen (ens ursprungliga föräldrar), den nivån. Kultivering var/är att återvända till det tillståndet, följa de kriterierna som är där. Det som kallas att bli upplyst (budda betyder översatt till vårt språk: en genom kultivering upplyst person).

Ju mer man avviker från en nivås kriteri ju längre "ned" faller man, vilket avspeglas i att vi knappt använder vår hjärna. Man kan göra en liknelse med en flaska med vatten och smuts. Ju mer smuts det är i den, ju djupare sjunker den ned om den är i vattnet.

Så om man vill nyttja begreppet skola om meningen med livet, så ser jag det som att det har bara ett ämne i skolan och det är att vi ska kultivera upp, bli upplysta, tända det som vi släckt. Det är så upplysta själva sagt, ingen upplyst har sagt att vi är här för att utveckla något som vi inte redan har, i stil med vårt vanliga skolväsen. Livets mening är då inte heller att vi ska tillägna oss en massa saker, utan tvärtom göra oss av med saker, så att flaskan kan stiga uppåt, tömma ut och tömma ut.

Då kan vi komma in i det nya kosmos, med in i framtiden, eller som Maya säger att det är regenerering, ompositionering. En tid av utvärdering. Är man då till och med "sämre" än denna nivåns kriterie, var hamnar man då? Finns det någon sådan plats? Det är för det så många själar är här nu på jorden, för att vara med om denna tid då detta sker, när det till sist når vår nivå. Allt enligt min förståelse.

Posted on: 2005/12/19 22:11
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...

See User information
Tack alla för det ni skriver.
Ni har rätt enligt vad mitt hjärta säger till mig.

Jag har hört att meningen med detta jordliga liv är att: "dö från sig själv".

Vad tror ni om det?

Jag tycker att det är en bra tanke, och kan ge en hel del klarhet i vissa frågor.
Men det finns nog många sätt att vinkla denna stora fråga, och jag har svårt att se allas väg just nu går mot samma stapel, jag kan hålla med om att ordet skola kan göra en förvirrad.
Jag tror att vi alla är på väg åt samma håll, men att vi står vid olika milstolpar.

Om vi skulle sluta att kategorisera och separera oss själva från varandra så talar vi alla samma språk i slutändan.
Vi har svaret, vi är svaret fast frågan är när vi ska inse detta.
Den sanna kärleken är slutmålet för oss alla... tillsammans.
Detta får vi aldrig glömma, vi är en.

Fyller år om 30 minuter =)
Och jag har kommit fram till att jag fyller nio, genom att när jag var åtta år så slutade jag att vara barn.
Och nu när jag funnit barnet inom mig igen så börjar jag där jag slutade.
Så imorgon så blir det kalas med fiskedamm, kurragömma och bordshockey- turnering
Och massor med ballonger självklart.

Ha det så bra alla medmänniskor, ni är alla underbara.

Posted on: 2005/12/19 22:44

See User information
Jag kan rekommendera en bok som heter "The Way home or face The Fire" som förklarar varför vi är här på jorden, inlåsta i dessa människo-djur/förprogrammerade biologiska "datorerna" och hur jorden är en skola för oss fallna "änglar"/själar.

Boken är skriven på engelska, och kan läsas på http://thewayhomeorfacethefire.info

Posted on: 2005/12/20 14:16

See User information
kronblom, har du tystnat din inre dialog med dig själv?

kram!

Posted on: 2005/12/27 22:31

Anonym
Min åsikt, så som jag ser det just nu är följande:

Livet på jorden är vad man vill göra det till.
Vissa är här för att lära sig en ny kunskap eller finslipa någon gammal (som t.ex piano eller liknande).

Andra är här enbart för att det är spännande.

En del är här enbart för att dom hade vägarna förbi och är inte intresserade av att lära sig något, bara att vara.

Lite som ett onlinespel i många lägen.
Tittar man på hur folk spelar i onlinevärldar så går dom in tokhårt och blir beroende snabbt, och bygger upp saker och kan inte släppa sin "dyrbara" investering.

Ta inte livet på för stort allvar typ.
Se bara till att vara vaksam på vart du är påväg.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper