Vakencorner
|
ZPZ Myten om "fotogenmotorer som SKAPAR vatten, och därigenom KONDENSATIONSPÅR"
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Anledningen till denna tråd, ZPZ Säger Quote:
Flygplansmotorer SKAPAR vatten I själva verket, som jag tidigare förklarat, kommer fukten från kondensationstrimman, och ochså i ett chemtrail, från LUFTEN pga av kompressionen i motorn, fälls fukten tillfälligt ur, men återgår inom 3 minuter till den omgivande luften. Kondensations strimmor som stannar i flera timmar bildas bara om det är minus 70 grader celsius på den aktuella flyghöjden. se www.carnicom.com Håll i er i elementet, nu åker vi! flyglan, räkne exempel, större plan ger sämre resultat, och vi skall vara generösa och bortse från rimliga faktorer, för att kunna se vart "tron" om detta leder oss, vi vill alltså "veta" inte "tro". 35 m långt vingbredd 25m kabin diameter 4m Man kan inte urskilja vingarna på ett flygplan på 10 000m höjd, men man kan enkelt se att pricken som flygplanet är, är mindre än bredden på chemtrail spåret det lämnar efter sig. Vi skall nu leka en lek, att allt bränsle blir till "vatten" som "zpz" helt felaktigt "förklarar" att en jetmotor "skapar" "vatten" som bildar sk "moln", dvs kondensationsspår. Vi skall ochså bortse från den energi, som alla kubikmeter luft som passerar motorerna värms från minus 50 till 900 grader har tagit från bränslet, vi skall leka att motorn "sprutar vatten" Dvs vi skall leka att fontäner, som bara sprutar vatten, driver de plan, vi ser rita streck, och molnlager på himlen. Moln består av luft, som är övermättad med max 4 % vattenånga, (mer än 4%=regn, man kan se på moln, hur mättade de är, regnmoln, grå, mindre mättade moln, vita) denna vattenånga måste ochså ha en iskärna omkring sig för att kunna bilda dessa "moln", vi förtränger genast det (för att kunna ha kul) och räknar baklänges. Då ett flygplan drar 100 liter flygbränsle per 10 km, (Boeing 757) och 25% av detta blir endast avgaser och andra tyngre föreningar och partiklar, lämnar detta 75 liter bränsle per 10 km eller 10x1000 meter = 75 liter per 10 000meter= 75/10 000 lika med 0.0075 liter eller 0,75 cl per meter flygande. Du måste altså flyga 100 meter för att få ihop till en flaska vin, fullt med vatten av det bränsle, som vid 100% omvandling från fotogen ger vatten. Eftersom alla plan har 2 motorer eller 4 st ger detta en kvarting, eller halv kvarting för varje motor. Per 100 meter. Detta skall nu enligt "zpz" producera sk "Moln", dvs "övermättad" luft. Om vi vill ha Moln, vill vi ha sagda 4% vattenånga, vi leker med 1 kubikmeter. 1 m3 luft är 1000 liter 1000x0,04=40 lika som att säga att, moln väger 40 gram per m3. Luftens egen vikt borträknad, 1 kg per m3. Vi vet att 1 liter vatten är 1 kg, dvs 1000g, för att göra moln av 1 kg vatten, blir det således 1000/40=25 m3 moln per liter vatten. Nu vill vi veta hur våra fontäner, dvs jetmotorerna, som bara skapar vatten, kan klara av att ordna "moln"! Vi har alltså 0,75 liter per 100 meter, det blir 750/40= 18,75 m3 per 100 meter. Vi skapar en 100 meter lång "låda" för matematiska enkelheten. Denna med volymen 18,75 m3, detta blir 100/18,75=tvärsnittarean som är 5.33 meter, vi tar roten ur det för att få sidan, och detta blir 2,3 meter. Detta skall sedan delas med antal motorer, 2 eller 4 st, vilket ger 1,15 meters "höjd/bredd" (2 motorer) eller 0,577 meter "höjd/bredd" (4 motorer) Vi "tror", (alltså gissar) att tex en flygplansmotor är ca 1,5 meter i diameter. (Större motorer, sämre) Vi kan inte urskilja vingarna, och planet bara visuellt urskiljbart på 10 000 meters höjd som en prick. Arean, eller volymen för planet, räknat som låda är 35x4x4= 560 m3, vingarna exluderade. (Störreplan=Sämre exempel) Vi kan alltså knappt se 560 kubikmeter flygplan, men det spår, om man räknar med att, om vi får enbart vatten, likt en rymdfärja av bränslet, skulle vara, skulle kunna ses, fast det i bästa fall, var 16 x smalare? orimligt nån? Vi skulle behöva 16 plan som flög i samma spår, för att skapa en kondensationstrimma lika bred som flygplanskroppen, vilken rymmer i detta "exempel" 16m3. Hur kan då planen skapa moln, som blir 600x400 basarea per meter "moln" i volym? (exempel) större kan enkelt observeras, samma eftermiddag. Ett "moln" Som är 25 mil långt, vilket man kan se chemtrails, från horisont till horisont vara, (obs uppskattar bara längd här för att få en siffra, har ingen aning om hur långt visuellt, horisont till horisont är) Dom skulle behöva släppa ut 600x400mx250 000mx0,04kg ger 240000 ton vatten. Har ni sett en sånt plan tankas nångång? Vet att Värdens största flygplan, Airbus tar 850 passagerare, 85 kg styck plus 30 kg bagage= 97750 kg/97,75 ton. Alltså skulle världens största plan på 25 mil släppa ut 2,5x sin vikt i nyttolast, i vatten. Dom mindre planen långt mer. Det blir en jävla massa vatten till Thailand det. Om nån vet hur mycket tankarna rymmer i ett plan, gissar 100 ton (orkar inte ens ta reda på det) kan ni räkna själva hur mycket moln det blir av det på den sträcka som planet flyger, En rutt kan vara upp till 800 mil, när jag skjuter från höften, efter det krävs tankning. "tror" mig minnas att Luftbussen (Vattentanken) flyger 1150 mil. Alltså 800 mil 240000 ton a 25 mil 800/25*15000=360 000 000 ton. Kan berätta att en 100 meter lång lastfartyg väger 100 000 ton. 480 000 ton är en supertankers. Alltså, en kondensationsstrimma med denna volym, härifrån till Thailand, i detta exempel gissad sträcka 800 mil, väger alltså som 750 Supertankers. Jag missade dom tankbilarna sist jag var på Arlanda =) Skulle nu bara 10% av bränslet utmynna i vattnet, blir kalkylen 10ggr jävligare. (I verkligheten kan nog 1-2% av bränslet bli vattenånga, tror ZPZ får bevisa den, eftersom det är hans "kunnande") Airbus då väger 560 ton. Fulltankad och med "hungriga, kåta och vrålande" Thailand turister =) 750 x mer vatten än sin egen vikt! Sist jag flög snacka dom om att mitt bagage var för tungt, ja jävlar... Disclaimer=byt siffror för olika mer korrekta resultat. Givetvis har jag ingen doktorsgrad i matematik, kan säkert ha gjort fel, men den som kan, ge mig siffran på grammet, så skall jag skratta mig ur soffan, åt detta löjliga "Jetmotorer skapar vatten" resonemanget. Som vanligt ZPZ om du vill ha olika "bevis" lagtexter eller dokument, leta själv, vissa av dessa fakta läste jag för 5 år sedan, minns inte var, men eftersom siffrorna skrevs i iloka dokument, hämtade jag bara upp dem ur minnet, du snackade om att du hade numret till "meterologer", ring och se om dom vill snacka "zpz-zcience" med dig, Ring INTE Meterologen Karsten Brandt, han kommer bara hjälpa mig, i min bevisföring, eftersom han personligen både bevisat, och polisanmält chemtrails, google video, karsten brandt...så. jag har ingen tid att leka med BARA dig,så gör dig själv en tjänst, och lär dig nåt själv. Lycka till, andas lugnt, och repetera tyst inom dig, "Jag kan flyga, jag kan flyga" ![]()
Posted on: 2007/11/6 11:28
|
|||
|
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
|
||||
|
||||
|
Re: ZPZ Myten om "fotogenmotorer som SKAPAR vatten, och därigenom KONDENSATIONSPÅR"
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Vem är Masaru Emoto ? ok lol, nu, jag kollade, det är han iskristalljapanen =)
Posted on: 2007/11/6 12:22
|
|||
|
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
|
||||
|
||||
|
Re: ZPZ Myten om "fotogenmotorer som SKAPAR vatten, och därigenom KONDENSATIONSPÅR"
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det är postat många gånger på detta vakna forum om Emoto. Jag vet att att viktigt går lika fort ur minnet som... Läs här mer om Emoto http://www.pureinsight.org/pi/index.p ... to&search_archive=include ![]() http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=46934#forumpost46934 http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=45954#forumpost45954 http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=28118#forumpost28118
Posted on: 2007/11/6 12:29
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Ja, först ber jag om ursäkt, det är ju givetvis Zpz som uppfinner vatten med flygplansmotorer, inte zink.
Masaru Emoto borde få Nobelpriset. Det borde kanske Zpz också få, med denna innovation? |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
trodde jag skulle få se en miniräknande zpz här, men han kanske räknar fortfarande
![]()
Posted on: 2007/11/6 18:27
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
http://i191.photobucket.com/albums/z223/magicfinger_album/a1.jpg
Här har fontänerna sprutat vatten över Lötsjön i Sumpan....
Posted on: 2007/11/6 19:04
|
|||
|
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
http://www.youtube.com/watch?v=mxnyr9SeZ-4
Häftigt att dom gör OS-ringar med planen..äh dom har nog bara flygit vilse...
Posted on: 2007/11/6 20:14
|
|||
|
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
det där är väl "vatten" från motorerna väl?
Detta är samma sak, allt man kan se på denna bild är kemspår, alles...utan kemspår skulle det vara helt molnfritt och en blå himmel, utan en enda vit fläck. ![]()
Posted on: 2007/11/6 20:21
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Eh... jag trodde att alla som diskuterade chemtrails vs kondensstrimmor kände till att vatten bildas vid förbränningen av flygbränslet. Men tydligen har jag överskattat kunskapsnivån hos debattörerna.
Flygbränsle består av kolväten, föreningar av kol och väte, är alla med så långt? Exempelvis kolvätet propan förbränns enligt följande formel: ![]() Generellt förbränns ett kolväte enligt följande formel: ![]() Dvs kolväte plus syre blir efter förbränning koldioxid och vatten. Okej, så är alla med på att vatten bildas vid förbränningen, eller är det nån som vill invända mot detta? Förbränning kan även ske ofullständigt, t.ex. om vi tar propan, så istället för fullständig förbränning som beskrivs enligt formeln ovan så kan det bli t.ex. så här: C3H8 + 4 O2 -> CO2 + 2 CO + 4 H2O Notera att det bildas samma mängd vatten vid ofullständig förbränning. Nån som fortfarande vill protestera mot att förbränning av flygbränsle bildar vatten?
Posted on: 2007/11/6 20:44
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag jobbar med annat om dagarna faktiskt, räknar då på andra saker t.ex. finansiella instrument.
Posted on: 2007/11/6 20:46
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Får du ihop ekonomin då, jag menar det sägs att vatten är en bristvara idag, vi kan ju knappast ha råd att slösa pengar på att göra moln. Så du är en av de som jobbar för att förslava oss, genom det ekonomiska systemet? Hur känns det då? Träffade en riktig bankman en gång, som gjorde sig pengar på andras lidande, en obehaglig typ. Du som är insider, "tror" du att allt är "normalt" inom ditt jobb, eller skulle du kunna lätta lite på trycket och hjälpa oss att såga ner "ditt" träd?
Posted on: 2007/11/6 20:53
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Steffo, svara på mitt inlägg där jag visar hur vatten bildas vid förbränningen istället, eller är det över din intellektuella förmåga?
Har du förstått att vatten bildas vid förbränning eller ej? Wikhall får också gärna svara. "vi kan ju knappast ha råd att slösa pengar på att göra moln" Korkad fråga, ungefär som om jag frågar dig om du råd att slösa bort din mat på att göra bajs? Vattnet bildas vid förbränningen vare sig man vill eller inte, det är inget man lägger några extra pengar på.
Posted on: 2007/11/6 21:00
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
kan du läsa kan du se att det är inte det det handlar om, jag svarade i annan tråd och bekräftade att du har rätt, jag har aldrig i sak förnekat att vattenånga bildas, jag kan förstå om du tolkar det så, men ditt utrop var, "jetmotorer skapar vatten", jag replikerade med ett inlägg om rymdfärjan, som "skapar vatten" i en förbränninmg är vatten en rest produkt, inte den produkt som bildas när man bränner bränsle. Det denna tråd handlar om är helt inte om en jetmotor skapar vatten,, det är hur det skulle kunna vara 1) tillräckligt med bränsle för att skapa vatten så det kan bildas moln 2) om en jetmotor kan skapa tillräckligt med vatten trots att den inte har katalysator, vilket jag meddelade dig tidigare är huvudorsaken till att det bildas en större mängd vatten i de motorer som har katalysator än dom som inte har det. Som alla har sett droppar det lite ur avgasröret på en bil, med katalysator. Det är här inte fråga om en omvandling från bränsle till vatten, som dy felaktigt påstår, vattnet är en rest i första hand efter katalysatorn, eftersom motorn förbränner aldeles för ofullständigt, och ger upphov till katalysatorns behov av denna orsak. 3) det enda som kan påstås alltså är om du håller med mig, riktigt av dig, "en katalysator skapar vatten av de oförbrända gaserna från motorn" Eftersom knappast vatten existerar innan katalysatorn, är det den och inte motorn som skapar vatten. 4) Katalysatorer finns inte i flygplansmotorer, och kan därmed inte höja vattenhalten i avgaserna. 5) Som du ser i kalkylen behövs 750x mer bränsle än planets vikt för att skapa moln i den omfattningen som du påstår. och detta om man omvandlar allt bränsle till vatten 100% precis som rymdfärjan drivs av syre och väte som brinner ihop till vatten. Inte ens en rymdfärja kan bränna bränsle i så många timmar som dessa fantasiflygplan, de skulle vara kanske 5 ggr större än en supertanker om de kunde det, dvs för tunga, nu flyger de bara rakt upp vilket underlättar ekvationen för dem, de blir lättare och lättare samtidigt som gravitationen av tar. Denna lyx drabbar inte ett flygplan, som får kämpa i samma friktion, och således konstant bränner samma mängd bränsle. 6) det är kalkylen du skall såga i, inte försaka mata mig med samma mat som jag redan spottat ut flera gånger, jag har redan sagt att jag inte äter falsk pölsa, maskerad till oxfile.
Posted on: 2007/11/6 21:15
Edited by Steffo on 2007/11/6 21:44:48
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Zpz.
Hur kommer det sig att molnen brer ut sig och stannar kvar hela dagar? Kondensen borde ju frysa till is där uppe eftersom det är kallt? Tillkommer det mer fukt på något sätt eftersom det sprider ut sig och växer i storlek? om kondensen fryser till iskristaller hur kan det då sprida ut sig och växa i storlek? Även om kondensen inte fryser till is hur kan det då bildas mer kondens av den kondensen som bildas där uppe? |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Quote: Steffo skrev: Så bra att förstått det, jag får dock inte dessa två citat att gå ihop. Här är min uträkning från den andra tråden: Nu blir det inte exakt lika mycket vatten efter förbränningen som man hade flygbränsle, men låt gå. Om vi antar 10000 meters höjd och -50 grader så är luftens densitet 0,41 kg/m^3 enligt http://hurri.kean.edu/~yoh/calculations/standatm/StdAtm.html Vid -50 grader och 100 % luftfuktighet innehåller luften 0.19 g vatten per kg luft enligt http://www.lenntech.com/calculators/relative-humidity.htm Det betyder att mängd vatten per kubikmeter luft blir 0,19*0,41 = ca 0,08 g 1 cl väger ca 10 gram, vilket alltså mättar 10/0,08 = ca 125 kubikmeter luft. På en meters längd (den längd på vilken 1 cl vatten bildas enligt antagandet) motsvarar 125 kubikmeter en tvärsnittsyta på ca 11 gånger 11 meter. Och då har vi antagit att luften var fri från fukt från början. Om luften nästan var mättan på fukt redan innan så kommer 10 cl vatten kunna göra mycket mer än 125 kubikmeter mättat på fukt. Jag ska när jag får tid räkna ut ungefär hur mycket vatten som bildas vid förbränning av en viss mängd flygbränsle och uppdatera denna uträkning. En snabb översslagsräkning på molmassan (kol=12, väte=1, syre=16), och givet att det finns lite fler väteatomer än kolatomer i flygbränslet (http://www.chevron.com/products/prods ... nfuel/4_at_fuel_comp.shtm), ger dock att det bör bli ungefär samma vikt på det bildade vattnet som bränslet som förbrännts hade. En katalysator producerar inte alls majoriteten av vattenångan i avagserna. Quote: A three-way catalytic converter has three simultaneous tasks: Det är bara en av dessa reaktioner som bildar vatten, och det är oxidationen av de oförbrända kolvätena, dvs det bränsle som inte förbrännts i motorn "förbränns" istället i katalysatorn och bildar vatten där istället. Eftersom det mesta bränslet förbränns i motorn och inte i katalysatorn så bildas det mesta vattnet i motorn. Om motorn förbränner allt bränsle så bildas inget vatten i katalysatorn. http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter
Posted on: 2007/11/6 21:43
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Du skall inte blanda ihop den för ögat osynliga vattenånga vi kallar luftfuktighet med de moln, du påstår bildas av motorn. Den luftfuktighet du talar om, det är den jag säger bildar kondenspår, och ochså fukten som sugs upp i salterna och gör kemspåren bredare och bredare. det vi talar om är molnen, som du säger bildar kondens ur motorn. Moln kan inte innehålla mer än 4% vattenånga eftersom de bildar regn då. Alla atmosfär innehåller en viss del vatten, det vet vi, vi vill veta hur ditt vatten ur bränslet kan övermätta luften, dvs bilda moln. försök inte att byta spår nu, det var jag som sa att fukten kommer från luften, du säger den kommer från bränslet, det är det du skall bevisa, inte bevisa att jag har rätt, då kan du bara erkänna det, inte göra dig löjlig. Moln och luftfuktighet är inte samma sak. Föresten, varför använder du ett teoretiskt värde som ett "bevis" det är att ljuga, inte ens vid marknivå, vid ekvatorn, som är fuktigast i världen,är det 100% luftfuktighet, fuktigheten i verkligheten vid 50 minusgrader är den du skall räkna på, då kan du se att den är undermättad, vet inte exakt i skrivande stund, men gissar att den ligger på 10% eller mindre, detta gör att du måste ersätta de resterande 90% med nåt vatten, innan moln kan bildas, det är detta som sker i ett kondensationsstrimma, som jag tidigare berättar. Man tillför värme luft fälls ut tempoärt, för att sedan bli "luftfuktighet" och därmed osynlig igen. du får allt visa exakt hur det ligger till, ta reda på vilken luftfuktighet och temperatur det är på 10 000 meters höjd, inga TEORETISKA fantasier, om du inte erkänner det, vilket du inte gör. Och vi skall hålla oss till minus sjuttio egentligen, för dom som kan det här, dvs meteorologerna, det är dom som säger att inga långvariga dvs under tre minuter kondenspår kan bildas, ALDRIG Vid minus 50 så är det till din nackdel, eftersom ju kallare det blir, desto mindre fukt kan luften hålla, och deto lättare att göra is, dvs moln
Posted on: 2007/11/6 21:51
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Japp, det man kallar kondensstrimmor består egentligen av iskristaller. Om luften är fuktig kan iskristallerna växa genom att ta upp fukt från luften omkring, vattenmolekyler fäster på iskristallen som på så sätt växer. Quote: Once the contrail forms, it's lifespan is almost completely dependent on the quantity of moisture in the air parcel in which it exists. If enough moisture is not already in the air the contrail forms in, the contrail will rapidly evaporate(sublimate). If the air is supersaturated with respect to ice, the contrail ice crystals can persist the same as other cirrus clouds, and if enough moisture is present, the ice crystals can grow through deposition via the Bergeron Process. The contrail, if existing within a region of upper level winds, can also spread out and grow due to wind shear. http://www.goodsky.homestead.com/files/normalcon.html Detta kallas alltså "Bergeron Process". Quote: The Bergeron process can be summarized as such: The air reaches saturation and some of the resulting droplets will come in contact with freezing nuclei (assuming they have reached the activation temperature). We will now have a combination of ice crystals and supercooled water droplets. From the perspective of the supercooled droplets, the air is in equilibrium at saturation, but from the perspective of the ice crystals, the air is supersaturated. Therefore, water vapor will sublimate on the ice crystals. Since the amount of water vapor in the air has decreased, and from the perspective of the supercooled water droplet, the air is subsaturated, the supercooled water will evaporate until the air once again reaches saturation. The process then continues. In short summary, the ice crystal grows through sublimation at the expense of the supercooled water droplet. http://weather.cod.edu/sirvatka/bergeron.html Detta får till resultat en contrail som växer i storlek.
Posted on: 2007/11/6 21:57
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Dina 4 % är ointressanta, vi är intresserade av när det bildas kondens, inte när det börjar regna. Det intressanta är alltså hur mycket fukt luften kan ta emot utan det blir kondens, det är denna mängd fukt som ger 100 % luftfuktighet. Det är den mängd fukt jag har räknat på, och jag har räknat utifrån antagandet att luften INTE innehåller NÅGON fukt från början utan att all fukt kommer från jetmotorn. Innehåller luften fukt från början kommer mycket mer luft att bli mättad på fukt än enligt min uträkning, som jag förklarade. Jag förnekar dock inte att contrails ÄVEN kan bildas genom tryckförändringar som kondensar fukt som redan finns i luften. Det är det som sker i denna bild t.ex. http://www.airliners.net/open.file/0695203/M/ Det är dock såvitt jag vet lite ovanligare att contrails bildas på detta sätt.
Posted on: 2007/11/6 22:01
Edited by zpz2 on 2007/11/6 22:19:05
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
"vi är intresserade av när det bildas kondens, inte när det börjar regna" Moln måste innehålla en viss mängd vatten för att ens synas, vi talar inte om kondens här, vi talar om att "vatten bildar moln" sist jag hade vatten på insidan av rutan hade inte ett moln kommit in i bilen. ett moln kan man se på krund av att det har en densitet. Är det midre i densitet kan man kalla det dimma. Jag har tidigare sagt att det är luftens kondens som bildar kondensationsstrimmor, det du säger är att motorn skapar vatten, som skapar moln, dvs de kvarvarande skikt man kan se efter plnanen. Om du har sett dimma vet du att man kan se vattenpartiklarna i luften, eftersom dessa har ´kondenserat ut, man kan förstå att det måste finnas en viss mångd vatten i luften för att detta skall ske, har man inte tillräckligt med vatten, bildas inte heller varken dimma eller moln. Molnen innehåller oerhörda mängder vatten, har du sett hur mycket vatten det kommer när det regnar? Om det regnar 1mm är det 1 liter vatten per kvadratmeter. Molnen innehåller kopiösa mängder vatten, ett normalt moln, kan ha hundratals ton vatten med sig. Hur skall ett plan som drar mindre använder mindre än 1 cl bränsle per meter kunna producera mer än 1 cl per meter? Alltså har du bara 1 cl per meter, för hela planet. dvs du måste dela det på flera motorer, vilkket enkelt ger en halv centiliter per motor, hur mycket moln kan du skapa med en halv centiliter vatten. Du erkänner själv att man inte får lika mycket vatten som man har bränsle, eftersom det inet skulle vara ett bräsnle då, utan vara vatten. Dessutom väger bränslet mindre än vatten, vilket antyder att du behöver flera ggr bränsle i vikt för att "skapa" motsvarande vatten. Som jag sa gissade jag på en par tre % men jag sa ochså 10%, absolut inte mer, sen tror jag vi kan avfärda dina räkne exempel efttersom du inte verifierar dom själv, utan saxar olika påståenden från nätet, inga förklaringhar skälv har du, och använder teoretiska världen som om de vore de verkliga värdena. Om man nu kan ha en mindre komplett förbränning, vi antar till och med att du har 50% av bränslet omvandlat till vatten, då får du 0,5 cl att dela på bägge motorerna. Jag ser att du hela tiden undviker att svara på den verkliga frågan, hur kan man med 0,25cl per meter flygt skapa moln med hundratals kubikmeter i volym? du har hittat en fysikalisk omöjlighet, du skall visa detta. Planet är 25 brett, och kan knappt synas, ändå skapas ett spår på varje sida om planet som är bredare än den knappt synbara kabinen, som vi sa var 4 meter bred, detta blir i runda tal 12 kubikmeter x2 ett för varje "spår" i volym, dvs 24 m3 plus mer eftersom de båda spåren är större än "kabinen" enskilt vi lägger till 20% (antagande) och får ca 30 m3 att fylla med dina 0,25 cl "vatten" alltså skall du bilda en kub med ca 3 meter i sida av denna ånga, alltså 2,5gr vatten, det är som en fis i universum. Ungefär en liten klunk coca cola, slumpen i flaskan. I verkligheten kan man se dessa moln efter bara minuter breda ut sig till hundratals kubikmeter per meter, vart kommer den fukten ifrån? Jag säger luften, som drars in i partiklarna, salterna, och bildar kemspår, dvs inte moln. Du säger fortfarande motorn? Då håller vi oss till det. Hur mycket får vi i en flygmotor? Sluta saxa och svara! Du kan noga se att jag inte stödjer mig på klipp och klistra metoder, eftersom detta brister i egna argument. och är kvasi.
Posted on: 2007/11/6 22:31
Edited by Steffo on 2007/11/6 22:50:39
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ja, det är det jag har räknat på, men du verkar inte förstå det. 100 % luftfuktighet betyder att om mer fukt tillkommer så måste kondens bildas. Jag har använt kalkylatorn här: http://www.lenntech.com/calculators/relative-humidity.htm som säger att vid -50 grader och 100 % luftfuktighet så är det 0,19 gram vatten per kg luft. Är det mer fukt än så per kg luft vid -50 grader så bildas kondens. Det är dessa siffror jag räknat på. Quote:
Låt oss räkna i gram istället, eftersom volym beror på densitet. Molvikten, dvs vikten för en mol (ca 6*10^23) atomer är ungefär för kol (C)=12 g, väte (H)=1 g, syre (O)=16 g Tar vi då t.ex. metan, som har formeln CH4 så har en mol av denna moleyl vikten 12 + 4*1 = 16 g. Vid förbränning en mol metan med två mol syremolekyler (dvs 4 mol syreatomer) enligt CH4 + 2*O2 -> CO2 + 2 H20 Två mol syre atomer väger 2*2*16 g = 64 g Så vi har 16 g metan som reagerar med 64 g syre. På högersidan i formeln har vi 1 mol koldioxid som väger 12 + 2*16 = 42 g. Vi har sedan två mol vatten som väger 2*(2*1 + 16) = 38 g. Alltså, efter förbränning har 16 g metan och 64 g syre blivit 42 g koldioxid och 38 g vatten. Massan stämmer, 16+64 = 42+38. (Visserligen försvinner lite lite massa då reaktionen frigör energi och massa och energi hänger ihop enligt E=mc^2, men det är försumbart i sammanhanget.) Det har blivit mer än DUBBELT så mycket (i vikt räknat) vatten som vi hade metan från början. Förbränning kan alltså bilda mer vatten än vad bränslet väger, eftersom den största delen av massan i vatten kommer från syre (som man inte behöver förvara i tanken utan kan ta från den omgivande luften), inte från bränslet. Om det när man förbränner ett kolväte blir mer eller mindre vatten än den vikt kolväte man förbrände avgörs av kvoten mellan antalet väteatomer och antalet kolatomer i kolvätet. FÖr flygbränsle tror jag förhållandet mellan väte och kol är sådant att det blir ungefär lika mycket vatten vid förbränningen som vikten på flygbränslet man förbränt. Notera att ofullständig förbränning resulterar i lika mycket vatten, skillnaden är att det blir mindre koldioxid, istället får man t.ex. kolmonoxid och kolpartiklar. Den allra största delen av bränslet förbränns i motorn, antingen fullständigt eller ofullständigt. (Blanda inte ihop ofullständig förbränning, som betyder att inte allt kol bildar koldioxid, med att en del av bränslet inte förbränns, det är två skilda saker.) Quote: du har hittat en fysikalisk omöjlighet, du skall visa detta. Du anser att när jag påstår något så skall jag visa att det stämmer. Det är en mycket bra inställning, som tur är kan jag göra det också. Tyvärr anser du också att när du själv påstår nåt så är det upp till mig att ta reda på att du har rätt, som du uttrycker det, vilket är en mycket dålig attityd. T.ex. påstod du att det är lag på att det måste vara 20 minuter mellan varje flygplan på en flygrutt på en viss höjd, vilket du inte hade något belägg för och inte stämde med det dokument jag visade dig, ändå ansåg du att det var min sak att "kolla att du hade rätt" (när du i själva verket hade fel).
Posted on: 2007/11/6 22:59
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Kondensations spår försvinner efter ett par minuter, de ligger inte kvar timme efter timme. Fråga vem som helst som är äldre än typ. 15 år.
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Kondensationsspårs upplösning har man alltid kunnat följa med blicken så som jag minns det iaf. Har försökt tänka tillbaka till min bardom ganska mycket och hur man facinerades över flygplan, man stog med öppen mun och tittade rakt upp i luften. Kommer inte fram till minnen där jag ser dessa "trails" nästan från horisont till horisont i ett ihängande streck, som jag ser idag på flera ställen.
Men men, det är ju bara mina förvrängda konspirationsminnnen. Så det är säkert "slump" som vanligt. Coincidence theories som alltid. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Nej, det är helt enkelt en ny "normalitet". Visst är det enkelt att mass programmera nya "allmänna" uppfattningar?
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login