vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


bygg ett hus
#1


See User information

Posted on: 2007/11/20 12:28
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#2

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: bygg ett hus
#3


See User information

Posted on: 2007/11/20 14:10
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#4
det var länge sen man inspirerades så av med människor.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#5
Quote:

anti-micro skrev:
det var länge sen man inspirerades så av med människor.


Bra du inte är emot dom utan med.
Medmänniskor.

Inför riktig svenska, istället för extra mellanslag inuti ord.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#6
riktigsvenska?

eller riktigt svensk?

jag är varken eller.. däremot är jag gammal svenska lärare för mellanstadie elever.

pallade inte ens rätta dom som skrev små stavfel..

jag som älskar lärare, dom ligger strax efter läkare och poliser på min "älska att hata" lista..


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#7
Quote:

anti-micro skrev:
riktigsvenska?

eller riktigt svensk?

jag är varken eller.. däremot är jag gammal svenska lärare för mellanstadie elever.

pallade inte ens rätta dom som skrev små stavfel..

jag som älskar lärare, dom ligger strax efter läkare och poliser på min "älska att hata" lista..



Det finns inget enklare - man stoppar bara inte in mellanslag, så är regeln, man skriver som man talar. Det finns väl inget enkalare än det?

Svenskalärare/svensklärare och mellanstadieelever.

Man säger ju inte cykel styre, i två ord med en paus emellan. Gör man av någon anledning om ordet cykelstyre till två ord, då får man ju läsa det som två ord, och börja prata så - aliens ettor och nollor serverat.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#8
Quote:
Psilocyber:

Det finns inget enklare - man stoppar bara inte in mellanslag, så är regeln, man skriver som man talar. Det finns väl inget enkalare än det?


Enkalare?

En Kal Are?

Enka Lare?

Enkala Re?

Sorry! Kunde bara inte låta bli... men jämförelsen med 1:or och 0:or var lysande!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: bygg ett hus
#9


See User information
Quote:

kalkonmannen skrev:
Quote:
Psilocyber:

Det finns inget enklare - man stoppar bara inte in mellanslag, så är regeln, man skriver som man talar. Det finns väl inget enkalare än det?


Enkalare?

En Kal Are?

Enka Lare?

Enkala Re?

Sorry! Kunde bara inte låta bli... men jämförelsen med 1:or och 0:or var lysande!


Hehe, jag ska genast ordinera mig en dubbel uppsträckning.

Läs gärna denna artikel!

http://www.epochtimes.se/articles/2007/11/20/13603.html

Posted on: 2007/11/20 18:51
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#10
Jagundrarbaravadhandladetrådenom?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: bygg ett hus
#11


See User information
Quote:

Jumalauta skrev:
Jagundrarbaravadhandladetrådenom?


Se posternas innehåll för närmare info om det.

Posted on: 2007/11/21 0:44
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#12
lol novax..

ditt bästa inlägg .. grattis, det visar glasklart vilken nivå du du befinner dig på..


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#13
Därför är jag inte här så mycket och snurrar

www.wikhall.com/husbygge

Finns även flera inlagor på http://wikhall.blogspot.com

Naturligtvis kan man bygga ett helt samhälle på detta viset

http://www.findhorn.org

men vi tar en sak i taget...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: bygg ett hus
#14


See User information
jag bygde ett litet föråd för ett tagsen, det var lite krisigt ett tag, men jag lyckades tillslut, tror dock jag ska hålla mig till det

Posted on: 2007/11/21 8:30
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#15
Jag känner mycket väl till detta projektet

www.ecorelief.se

Mycket bra, men dels är han ansluten till vanliga elnätet... och aquatron för wc kräver att man bestrålar bakterierna = mera el

Vi kör low-tech i elförbrukning och kommer att bli off-grid.

Du behöver inte bygga ett hus. Du kan köpa ett och renovera ekologiskt. Varmbona förrådet kan du också göra och bo i det.

Sätt reglar på väggarna (kan ta spillvirke, billigt), knöka in lösullshampa och klä väggarna med masonit. Lägg lecakulor i botten, matjord ovanpå och gör ett stampat jordgolv.
Måla de översta lagren jord med rå linolja.

Har du plåttak bör det jordas, det kan dra till sig strålning annars som passiv antenn.

el kan du dra in, det finns färdiga kit att köpa, t ex här

www.exergon.se
eller
www.legoelektronik.se

Värme? Bastukamin och rökrör går fint, ett tips.

Själv bor jag i en villavagn på 26m2 just nu. Jag vet de som bott ännu mindre...

Findhorn började med några uppställda husvagnar och några "tokstollar" som bodde däri i början på 60-talet.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#16

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#17
Det senaste ekohuset som byggts i Findhorns ekosamhälle i Skottland, som förresten fyller 45 år i år.

Resized Image


Det vore en rätt smal sak att bygga om ditt förråd till något liknande, av spillvirke från containrar, hampa (1 kr/kg) och kasserade 60-tals fönster och dörrar, skänkes bort på www.blocket.se

I grunden kan man ha lastpallar, det vet jag ett ekohus i Wales som har.

Piece of Cake!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#18
Gaston!

Du länkade till Bengt Warnes konstruktioner på Naturhuset Sikhall, (undrar om det är släkt med Wikhall), och Naturhuset Ingarö. De ser ju fina ut och jag gillar verkligen iden med att bo nära sina egna odlingar inuti ett växthus.

Det är möjligt att hela städer kommer att byggas in framöver om ozonlagret blir tunnare.

En fråga bara... har ingen av er hört talas om Gudrun?

Tänker lite på att det ev. kommer att bli tuffare stormar framöver och växthus av glas har väl inte direkt varit någon större succe vid tidigare stormar. Det skulle inte vara så kul att hamna i det glasregnet varken för växter eller människor.

Nu gick det inte att tyda om det verkligen var glas Bengt använt i sin konstruktion men annars skulle jag föreslått Makrolon eller något annat segare transparent material.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: bygg ett hus
#19


See User information
Har för mig det står någonstans "säkerhetsglas".

Posted on: 2007/11/23 11:33
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#20
Sikhall är inte släkt med mig men jag har mitt föräldrahem i närheten. Har varit där mycket, fin badplats.
Centralorten heter Brålanda.
Heller inte fel för alla de här inne på forumet som inte vill ha moskeér i sitt närområde...

Här har jag annars varit och byggt en del och hämtat inspiration. De kör helt off-grid med 24-volts el.

http://www.alternativ.nu/kampetorp/

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#21
Quote:
Novax:
Har för mig det står någonstans "säkerhetsglas".


Är du säker så länka till det!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: bygg ett hus
#22
Coolt place verkar det vara det där Kampetorp!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: bygg ett hus
#23


See User information
Quote:

kalkonmannen skrev:
Quote:
Novax:
Har för mig det står någonstans "säkerhetsglas".


Är du säker så länka till det!


Jag hittar inte det.

Jag måste fejsa tanken att jag kan ha haft f.. eel, hur svårt det än känns.

Det har aldrig hänt förut.

Men det stod väl något om att det visat sig stormsäkert.

Man kan maila och fråga.

Dom kunde ju haft glasdelen som en pyramid, med en nedfällbar capstonesdel, som kunde bli en fin terrass att sitta på och titta ut över de 33 angränsande nysvenska protektoraten från.

Det kunde bli kul för hela familjen.

Resized Image

Posted on: 2007/11/23 20:33

Edited by novax on 2007/11/23 21:03:56
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: bygg ett hus
#24


See User information
Odlar de i krukor på taket?

Hur går det med vatten som kommer på brädgolvet då? Hur gör det tätt nedåt. Den där duken - hur fixar de täta skarvar tro?

Det här är kul. Många har pratat om det, och jag har länge tänkt på det.

För min del är jag inte så förtjust i timmerstugor, skulle mer vilja ha släta väggar... man kan väl bygga annat, lerhus, halm eller bara träpanel, undra hur mycket isolering man behöver om man bara har träpanel?

Posted on: 2007/11/23 21:02
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
40 user(s) are online (40 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 40

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS