vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Kollektiv

See User information
Hej alla medmänniskor.
Jag hoppas att ni har det bra i vintervädret.
Jag sitter med lite funderingar här.

Jag har snart i ett års tid funderat seriöst på kollektiv.
Och på senare tid så har jag till och med börjat kolla på gårdar i Norrland.

Idèn idag är att finna en gård som gör att jag billigt kan leva där och få igång ett boende för mig själv och kanske någon mer.
När allt är på plats där uppe och gården är i rörelse så kan man öppna hemmet för två personer till.
Detta ska vara fyra personer som är födda i kärleken, och detta är väldigt viktigt för att denna gård ska få den balans som den kräver för att kunna fungera.
Efter cirka ett år så kommer gården att öppnas för några till.
För nu är gårdens balans och styrka i kärleken så stark så den inte går att bryta.
Och då kan syftet med denna gård börja arbeta mot sitt ändamål.

För när gården ska rustas upp så krävs det att allt görs med kärlek och sanning.
Denna gård har i syfte att skapa styrka i de individer som vistas där och när de är i fulländad energi ska de ut och visa vägen för andra.
Och därmed så är detta hem öppna för de boende fast de inte är på gården, men det blir en plats att vila sig mellan ronderna..

Regler som jag tycker är rimliga är:

Drog, alkohol, nikotin- förbud och detta med noll tolerans. För detta kan göra att hela gården insjuknar i missbruk och medberoende.

Gården ska försöka att vara självförsörjande genom eget jordbruk och kreativitet.

Man får vistas på gården i max 2 år i taget för att sedan ut i ett år och sprida energier.
Detta är viktigt för att hålla strömmen ren och frisk.
Om en sjö blir stående utan strömmar av färskt vatten så börjar snart sjön att lukta illa och dö ut.
Så är det med kollektiv med, spontaniteten och kreativiteten försvinner och det blir en "sektvarning".
Så nya strömmar av människor ska in kontinuerligt och de äldre vattnen ska ut och rena sig i världen, och kan sedan komma tillbaka med nya insikter.

Detta är lite idèer som jag har, men vill gärna bolla dom med er och se vad ni tycker och om ni har några tips/erfarenheter?

Posted on: 2006/1/4 11:13
Joh 3:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Kollektiv
Mycket spännande och skysst ide Feffe, dock så klingar det inte riktigt med balans och kärlek samt nolltolerans, inte för att jag själv missbrukar/brukar några av dessa substanser men det låter inte särskilt tolerant att köra "illuminatis nolltolerans"

för kärleken är väl rätt tolerant i sig själv..??

bra ide iaf..!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tack eFeKTO

Nolltolerans är ett ordval som jag själv har svårt med.
Och jag har personligen inga problem med människor som brukar dessa droger (och i det förflutna så är jag inte själv speciellt oskyldig jag heller).
Och det som jag bygger på är att gården ska vara drogfri.

Om man tittar på de kollektiv som startade på 60 & 70- talen.
Vilka av dessa kollektiv lever friskt fortfarande?
Det är de drogfria kollektiven som klarat sig, och fortfarande kan leva upp till dess namn.
Vad folk gör när de inte är på gården är deras egna ensak.
Men på gården så krävs drogfrihet för att den inte ska insjukna.

Detta kollektiv är en gård som lever i Anden/spirituell närvaro.
Och det som krävs för att uppnå till denna plats finns inom oss och inte i något kemiskt preparat.
Jag personligen tror inte riktigt på att "flumma i anden".

Så det handlar inte om bestraffning eller om storebrorfasoner.
Utan om man intar yttre preparat för att uppnå kärlek så anser jag att man inte är klar med sig själv och inte valt ett liv i sanningen, utan i flykt från sina emotioner.
Så det handlar inte om tolerans riktigt, utan sanningen inom oss.

Mvh Feffe

Posted on: 2006/1/4 12:10

See User information
Jag är ju en sådan där gammal sk. "68-a" och hade således liknande där "tankar" när jag var ung och måste även tillägga att jag faktiskt fortfarande funderar i samma "banor"...
Men anser sorgligt nog - att jag inte längre själv skulle kunna ingå i en sådan gemenskap - på grund utav att jag redan har ett "förhållande" - Men skulle gärna komma och "gästa" ett sådant ställe om det nu skulle uppstå och finnas då i en framtid..

Men likt "Efekto" - Så har jag lite betänkligheter ang. "ordningen"... Jag däremot är ju en människa som faktum "tar mig friheter" - mellan varven och tycker inte om att "smyga" med vad jag har för mig - så jag kanske inte då tycker att det är lyckat att befinna mig på en plats - där man riskerar att vara en "förädare" - Men det ordnar sig väl - jag tycker även jag att detta borde kunna förverkligas och menar att "Lycka till - Feffe!!!"
Själv håller jag på med att starta en tidning i vår kommun och jävlar! - Det finns även där vissa "föreskrifter" - Så lite "fascism" ="Samsyn" - måste väl till då och då om man önskar överleva, hö, hö...

samt: plus: (grymmlingen)

Posted on: 2006/1/4 12:17
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Tack SHYGETS

Lycka till med tidningen =)

Mvh Feffe

Posted on: 2006/1/4 12:35

See User information
Tycker din idé verkar jättebra Feffe. Har själv funderat över detta med kollektiv och skulle gärna leva i kollektiv en kortare period. Men varför i norrland? Anatar att det är billigt, men det perfekta hade annars varit Skåne eller Gotland där klimatet är lite behagligare.

Sen är nolltolerans kanske lite att ta i överkant. Men någon form av bestämmelser måste nog finnas, annars kan det gå åt pipan.

Hoppas det går bra för dig och att hela grejen inte rinner ut i sanden. Lycka till!

Posted on: 2006/1/4 13:06

Anonym
Plats (skog + åker) finns på Gotland.... ca: 2hektar...

E lite intresserad själv, eller rättare sagt, jag skulle nog vilja skapa en liten bostad, som drivs med hjälp av ekologiskt, och new science tänkande, man behöver inte backa i tiden för att vara snäll mot moderjord..

Skrik till.... Det jag planerade var att fixa permanent...

Hare...

See User information
Blir det ett konspirationskoletiv då antar jag ;)

Kan man inte ha enkla drogregler. Endast på lördagar och i drogrummet ;)

Nä nu är jag oseriös tror jag. Jag vill gärna bo kolektivt, men då med möjlighet till att ha en gård och flera bostadshus så att man kan komma bort lite.

Posted on: 2006/1/6 23:26

Anonym
Det jag tänkt mig är att ta ett stort steg ifrån det "normala" samhället. Med ett antal stugor/tält kopplade till en större lokal där man umgås, snackar gojja, tillverkar saker mm, en 'allt i all lokal',... Istället för att ha var sitt palats så kan man ju samlas i ett...

El i form av egen tillverkning :), vatten, finns redan... Mål nummer ett, bli självförsörjande och 100% ekologisk, egen tillverkning av allt.... Då är ett par kor o lite höns + ankor också ett måste, o bra sällskap...
åker finns i närheten som räcker till så att det blir över, ännu en åker ca: 2km bort finns också som kan användas. Allt som allt ca: 5-6 hektar... Räcker till 20-30 pers, om inte mer...

Vi har kommit så långt att vi tänker börja bygga lite smått,.... snart...

Hare...

See User information
Hej cee
Vi har nog samma vision tror jag =)
Det var på det sättet jag tänkt mig med.
En stor anledning till detta är att det är viktigt att komma bort från "närvarandet".
Jag ser att många runtom mig upplever dagen som en plats som man ska ha "koll" på.
De vill veta exakt allt om deras nuvarande placering och existens.
När de släpper greppet och kontrollen så kommer "overklighetskänslorna" och rädslan för brist av kontroll.
Detta skapar panikångest till en början för många (jag har själv varit där).
Och jag tror att detta är något varje människa individuellt borde jobba med, och börja våga gå in i nya rum inom sig där murarna är nedbrutna och därmed börja växa.
Jag tror att detta är en stor del av avprogrameringen till att bli en fri individ.

Och kollektiv tror jag är lösningen för denna tillväxnadsprocess.
Där kan man gemensamt i lugn och ro hjälpa varandra att växa med en sann terapi i en sann gemenskap.

cee, berätta gärna mer om hur du tänkt dig?
Det låter jätteintressant faktiskt, har du fotograferat platsen?
Gotland är samtidigt otroligt med att de är starka energier i marken, och är faktiskt en stor anledning till att jag valde norrland när jag tittade på gårdar.

Nu ska jag gå och lägga mig..
God natt alla vänner.

Posted on: 2006/1/7 4:50

Anonym
Nej tack,...inget sektande för mig!

Det går an att tro att det är en "tillväxtprocess" genom att dra sig undan och fly samhället...och bara umgås med likasinnade. I en mindre grupp börjar man skapa sitt eget lilla hierarkiska miniatyrsamhälle (SEKT) tillsammans. Det blir "vi och dom tänkande", man påverkar och hjärntvättar varandra i "sin lilla ankdamm".
Det blir en "kollektiv ego-tripp" av alltsammans.

Avslutningsvis,...för att "växa" måste man FEJSA inte fly...

See User information
Det där är bara massa fördommar. Klart att det går att söka sig bortom samhället i en grupp utan att på något sätt separera sig från samhället och skapa någon sekt.

Det behövs lite lugn omkring en ibland för at man skall kunna växa. Sen kan man få kraft att hoppa tillbaka in i striden igen. Man kan ju göra en massa därifrån också.

Posted on: 2006/1/7 12:17

Anonym

Jag håller med flera här om att man får passa sig så att det inte blir

" sekteritänkande " .

Man får nog ha ett ben i varje läger så man inte snöar in totalt.

Att skapa ett Alternativ vid sidan om det vanliga " dårhuset " ligger i tiden och att kunna komma till ett ställe t e x varje semester för att ladda batterierna vore bra.

En del skulle säkert passa att ha detta som heltidssysselsättning med stöd utifrån. Att sköta och vara huvudansvariga för t e x en " Alternarivby".

Den skulle säkert växa sig större för varje år som går.

Det är sånt här vi kunde spåna på vid en träff till sommaren.
Vi behöver se varandra LIVE.

Anonym
Sekt?....
Varför skall man klassas in i nåt så fort man vill och gör något annorlunda?... Att skapa en liknande "så kallad" fristad som detta har inget att göra med sekter eller liknande. Jag tänker på mitt ansvar och min hälsa, dessutom så har jag i baktanken att visa andra vad som är bättre, istället för att bara gå runt o vänta på att någon annan skall göra nåt. Det finns inga "dom" som tar hand om förändringen denna gång, det finns bara vi-du-oss etc....

Skall skriva ner lite hur jag tänkt så kan vi bolla lite idéer....

Hare...

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper