vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Behöver information om tandkräm....

See User information
Behöver information om varför tandkräm är farligt, och skadligt för tänderna. Det här är de bästa jag hittat hittills....

http://www.laleva.cc/food/fluoride.html
http://www.rense.com/general37/toth.htm

Jag kommer ihåg att jag läste en artikel för några år sedan om en doktor som talade ut om varför tandkräm var farligt och varför det ändå uppmuntrades, att socker inte alls är skadligt för tänderna med mera... någon som vet vad jag menar?

Posted on: 2007/7/2 18:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Behöver information om tandkräm....

See User information
Tandkräm specielt dom som ska göra tänderna vitare är förträffliga att laga DVD och CD skivor med som är svåra att läsa, pga repor.

Posted on: 2007/7/3 14:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Posted on: 2007/7/7 16:07

See User information
Quote:

benvolio wrote:
Det här var den jag letade efter.

http://www.life-enthusiast.com/news/o_dental_health.htm

Mycket bra. Det ska jag maila min tandläkare. Han har tidigare fått info om fluor - men han är bergfast i sin skolning...

Undrar om man kan få quartzite till fyllningar här?

Posted on: 2007/7/7 16:19
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Quote:

benvolio wrote:

Mycket intressant artikel, tack för den.

Kör själv med Weleda och ett danskt varumärke med bara karragengummi, mynta och krita, fungerar utmärkt.

Intressant också med C-vitamin och vitaminets skyddande effekt på tandköttet och emaljen...

Vad jag inte förstod är om det finns någon billig askorbinsyra i pulverform som man kan köpa på t e x Apoteket och blanda med något för att få ren, potent välgörande c-vitamin...?

mvh/Adebisi

Posted on: 2007/7/7 20:53

See User information
Quote:

CongoMan wrote:
Quote:

benvolio wrote:

Mycket intressant artikel, tack för den.

Kör själv med Weleda och ett danskt varumärke med bara karragengummi, mynta och krita, fungerar utmärkt.

Intressant också med C-vitamin och vitaminets skyddande effekt på tandköttet och emaljen...

Vad jag inte förstod är om det finns någon billig askorbinsyra i pulverform som man kan köpa på t e x Apoteket och blanda med något för att få ren, potent välgörande c-vitamin...?

mvh/Adebisi

Det är ju så att askorbinsyra, vilket väl framgår även av artikeln tror jag, punkt 12 inte är bra att inta. Askorbinsyra är skräp, lågupptagligt och försurande. Vääääldigt mycket mer upptaglig blir den om man köper den i askorbatform. Jag vet inte om det där med att blanda med bikarbonat - det är väl det det står, eller. Men det har stått om sådant i olika texter, och jag vet att ledande "experter" pratar om bikarbonat, vad det var kommer jag inte ihåg...
http://school.chem.umu.se/Experiment/60

Se denna tråd om C-vitamin:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=31823#forumpost31823

Ester-C är ett varumärke som säljer stort sedan många år.

Posted on: 2007/7/8 2:06
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Bump

Finns det ingen tandkräm utan fluor? eller något hälsosammare som liknar tandkräm men som inte innehåller fluor?
Det här var enda tråden jag kunde hitta relevant till tandkrämer här i forumet.
Strubens

Posted on: 2007/12/6 1:06

See User information
Om du går till en hälsokostaffär, en affär med eko-produkter, eller till en affär som säljer vediska produkter (typ gryningen i sthlm) så hittar du massa fina tandkrämer utan fluor.

Här en bra doku om flour:
video.google.com/videoplay?docid=7319752042352089988

Posted on: 2007/12/6 8:41

See User information
Kolla efter Tee Tree tandkräm, bör finnas i närmaste hälsokostbutik..

Jag har använt två olika märken:

Thursday Plantation

Desert Essence

Bägge är flourfria, tipsade min tandhygienist senast om att jag har använt dessa i ett år, hon blev lite ställd, så jag gav henne en lektion. Vet att man kan beställa dessa på nätet men kommer inte ihpg vart.. Sök så finner du nog!

Posted on: 2007/12/6 15:03
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
super, tack för info. Ska kolla runt lite i hälso-butikerna.

Posted on: 2007/12/6 15:16

See User information
Förresten en grej till när jag ändå har tråden igång.
Fluorfilter läste jag om någonstans. Är detta en apparat eller finns det någon slags enklare metod när det gäller det här?
jag är inte alls insatt i det och har hittils inte hittat mycket info om det heller.

Strubens

Posted on: 2007/12/6 15:39

See User information
Kemikalietandkräm (löddrande). - pH-tandpulver; blanda pH-bergsalt med pH-KALK.

Använd inte tandkräm som "skummar" tecken på hög flour halt.

Kemikaliefri"tandkräm" Blanda ph-kalk med oblekt havssalt eller ph-bergssalt .Tag 4 delar kalk o. en del salt.
Blöt tandborsten,doppa i pulverblandnigen och borsta tänderna.

Tänderna tar upp kalk ur maten/kalkpulvert, ha därför gärna lite klak i munnen ph-kalki munnen över natten.Detta håller syror borta samt ger lite kalcium åt tänderna.

Sen kör jag med väteparoxide före och effert (håller infla
mationer borta) NATURLIGT salt samt hel råg(tugga)innehåller flourkalciumflorid. Inte industrins aggresiva NATRIUM-fluorid.

Så slipper du/ni tandsten.Lyckatill

Posted on: 2007/12/6 17:22

Anonym
Quote:

TeBe skrev:
Kolla efter Tee Tree tandkräm, bör finnas i närmaste hälsokostbutik..

Jag har använt två olika märken:

Thursday Plantation

Desert Essence

Bägge är flourfria, tipsade min tandhygienist senast om att jag har använt dessa i ett år, hon blev lite ställd, så jag gav henne en lektion. Vet att man kan beställa dessa på nätet men kommer inte ihpg vart.. Sök så finner du nog!

Hur var dina tänder då ?

Använder själv Tee Tree sedan något år tillbaka. Brukar också ta lite Kolloidalt Silver någon gång i veckan och borstar med.

Tee Tree kostar i hälsokostbutiken något över 40 kronor , men det är det värt.

See User information
Två små hål, ett var i en gammal lagning, den andra var pga tandnötning, inget som har med själva tandborstningen att göra, ingen tandsten hittades och tandköttet var friskt, så hon var lite förvånad..

Posted on: 2007/12/7 11:16
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
Quote:

TeBe skrev:
Två små hål, ett var i en gammal lagning, den andra var pga tandnötning, inget som har med själva tandborstningen att göra, ingen tandsten hittades och tandköttet var friskt, så hon var lite förvånad..

Det var tandstenen jag var nyfiken på !! Och jag tror också att man får mindre hål om man undviker " Fluortandkrämen ".

Jag har lite tandsten på insidan av framtänderna och har börjat testa med Kolloidalt Silver om jag kan få bort det. Kör lite varje dag i en vecka så får vi se vad som händer. Mot tandvärk är Kolloidalt silver " Kanon ", vet jag sedan tidigare. Har fått bort inflamationen och tandvärken på ett par dar. Troligen är det ett hål som behöver åtgärdas men jag har " Tandläkarskräck ".

För övrigt så använder jag inte Kolloidalt Silver regelbundet men några gånger i månaden. Har till exempel inte varit förkyld på ett par år. Använder också MSM tillsammans med C-vitamin ett par tre gånger i veckan.

Kommer med rapport senare.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper