vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Idiotens Veckogåta
#1


See User information
Jag tänkte ni kunde hjälpa mig reda ut en sak:

Ett glas fylls till hälften med mjölk. Är det då riktigt att säga att glaset är halvfullt? Motivera svaret, tack.

Posted on: 2006/1/14 22:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#2


See User information
Eftersom det är fyllt till hälften så är det väl halvfyllt.
En kastrull kan vara halvfull, ett glas kan vara halvfyllt, eller, det är nåt lurt...

Posted on: 2006/1/14 23:06
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#3


See User information
Quote:

kronblom skrev:
Eftersom det är fyllt till hälften så är det väl halvfyllt.
En kastrull kan vara halvfull, ett glas kan vara halvfyllt, eller, det är nåt lurt...


Ja det är lurt.
Eller oriktigt.
Stämmer inte.
=)

Posted on: 2006/1/14 23:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#4


See User information
det här då - det är fel att säga så för ett glas är alltid fyllt. Fyller man upp det till hälften med mjölk, så har mjölken bara ersatt luft, och är fortsatt helfyllt, nu med 50% mjölk och 50% luft. Känn på den.

Posted on: 2006/1/14 23:50
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Idiotens Veckogåta
#5
Varför halvfyllt,...det kan väl lika väl heta halvtomt...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Idiotens Veckogåta
#6
Här kommer Belsebubs gåta,...

Om du går till en möbelaffär och handlar två likadana stolar av samma modell ur sortimentet,...frågan är: är dom likadana?


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#7


See User information
Nu ska jag behöva ligga och tänka på den också...

Posted on: 2006/1/14 23:56
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#8


See User information
Jag tror att det beror på vilka stolar man jämför de två med

Posted on: 2006/1/14 23:58
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Idiotens Veckogåta
#9
...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#10


See User information
Nej nej, då blir det för svårt, det bästa måste vara att jämföra de två med samma slags stolar, så man vet att man får med sig två som är likadana som dom.

Posted on: 2006/1/15 0:02
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Idiotens Veckogåta
#11
Det är alltså samma stolsmodell och stolsnamn namn ur sortimentet det handlar om...

Tänk nu...


Nä, nu säger jag svaret,...det är inte likadana stolar trots att det är likadana stolar ur sortimentet.

Varför?

Jo, fast det är likadana stolar så är det inte EXAKT likadana om man skulle börja kolla. Kanske den andre har nån repa mer,...väga några gram mera än den andre,...så då är det ju inte likadana stolar...

Heheheheheh...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Idiotens Veckogåta
#12
Hihi...det var ju roligt det här...

Här kommer två gåtor till:

1. Kan man göra samma sak två gånger?

2. Om man skulle dela upp ett tredimensionellt föremål,...t ex en tegelsten i tre dimensioner (längd, bredd, höjd),...och om vi bara använder oss av 1 dimension av de tre, t ex längd.
Hur många dimensioner har "längd" då?



 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#13


See User information
Det naturliga svaret borde väl vara att det inte går, tiden går ju, och när en sak görs så är det första gången den görs... men i denna tråd verkar inget vara som man tror...

Posted on: 2006/1/15 0:17
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Idiotens Veckogåta
#14
Fan...måste komma med en till:

Vad är tid?


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#15


See User information
Hörrududu, klockan är mycket nu, dags att komma sängen

Posted on: 2006/1/15 0:24
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#16


See User information
Quote:

kronblom skrev:
Svälj det här då - det är fel att säga så för ett glas är alltid fyllt. Fyller man upp det till hälften med mjölk, så har mjölken bara ersatt luft, och är fortsatt helfyllt, nu med 50% mjölk och 50% luft. Känn på den.


wow!

fan kronblom, jag är riktigt imponerad. jag trodde ingen mer än jag kunde knäcka filosofihistoriens största gåta som går ut på att försöka (förgäves) bevisa att åsikter ska styra mänskligheten.

*bugar på knä*

"Ett glas kan inte vara tomt, bara tömmas genom att fyllas med ngt annat"


----

Och svaret på stolfrågan: Ja, man kan köpa likadana stolar eftersom "likadana" i meningen syftar till gemensamma egenskaper hos två olika stolar.

Eftersom stolarna är olika (2st) men har gemensamma egenskaper (lika), så finns det ingen motsättning mellan de två begreppen (lika/olika) i frågeställningen. Men dom kan aldrig vara absolut lika.

Men kan man göra samma sak två gånger? Det beror på vad man menar med "samma sak". Man dricka ett halvt glas mjölk två gånger, men aldrig samma "glas mjölk".

För övrigt så jag när du (belse) jämställer min enda fina egna gåta med dina ordflummerier. =P

Posted on: 2006/1/15 5:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#17


See User information
Egentligen skulle jag ju hålla mig borta från detta - men jag måste ändå säga som så - detta som händer i denna tråd kan man likna med detta som judar pysslar med eller för den skull frimurare- en massa larv bara - kanske lite kittlande, intellektuellt men - vad f-n!

Flå´t - att jag skrev så här - men jag tycker så faktiskt...
Vi har bara kultursidor i vår tidning... Skvaller, recept och korsord har inget här att göra...

samt: plus. (Grymmlingen)

Posted on: 2006/1/16 3:12
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Idiotens Veckogåta
#18
Det var som böveln shygets,...din gamle bock!! Hihihi...det är ju inte varje dag man får erfara nån vresighet från dig.

Nåväl,...jag tycker det är roligt med lite tankebry och "hjärngympa",...det är ju viktigt att hålla igång maskineriet om inte annat. Det är bra att försöka tänka fritt utanför ramarna...prova så får du se shygets.



Frid

Belsebub (PC)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#19


See User information
Frid, på dig själv belsebub - No Harm...

Jag brukar då och då när jag "råkar" ut för sådana här problem-lösar-grejer, faktiskt ta mig tid och "larva mig lite - för att sedan se om man klarade utav det - svaret finns på sidan , den och den "uppochner" tex. men jag menar attvarför lura människor att ta sig tid - här och nu - när vi håller på astt "vakna" - man kan ju lätt "fastna" i dessa frågor - För ddet är ju rätt så kul - men att pyssla med sånt här tycker inte jag är "passande" - Det får ju människor att "tänka" på annat istället för det som man åtminstone här - skall intressera sig för...
Det är nog ok, med "hjärngympa"- men jag för min del anser att det skall man göra vid någon annan tidpunkt - än då man gästar denna sida... Ungefär, så...
Men nog finns det väl plats även för "detta" - jag kan ju undvika att tex - kolla in "problemet" - Jag, för min del - skulle ju kunna behärska mig - Men det finns ju andra som kanske inte kan det och då får ju dom bara en god stund istället, för att uppröras och må dåligt, hö, hö...

samt: plus: (Grymmlingen)

Posted on: 2006/1/16 17:22
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#20


See User information
Quote:

SHYGETS skrev:
Men nog finns det väl plats även för "detta" - jag kan ju undvika att tex - kolla in "problemet" - Jag, för min del - skulle ju kunna behärska mig


Jag har funderat lite på vad du sagt i tråden, och måste instämma. Samtidigt vill jag referera till:

Quote:

SHYGETS skrev:
F-N, vad galen man är - först så spelade jag med polarna i spellokalen sen satte jav mig här och nu är f-n i mig klockan halv fem - snacka om en galen "medium", hö, hö...
när dt gäller att snacka om sånt här så är det väl inte i första hand att direkt få männsikor att förstå allt detta man klämmer ur sig utan att kanhända plantera "frön" som det heter...


(hela inlägget finns här: http://www.vaken.se/modules/newbb/vie ... ost_id=7315#forumpost7315 )

Det är kanske bäst att inte "kolla in problemet", för då kanske man förstärker det inom sig själv.

Och fö fanns det en poäng ("frö") med min postning som är knutet till att "vakna" och som jag tror du missade enär du verkade tagit en sup för mycket.

Nej, förlåt. Du var kanske bara trött. Men en hel del "typos" fanns det i ditt inlägg - ho ho

Men jag instämmer iaf med din tanke.

Halvfullt/Halvtomt glas liknelsen refererar till att bevisa att två olika åsikter syftar på samma sak (ofta pessimism/optimism) och jag ville bara ta upp "idén" om att denna liknelse är meningslös, därför att utan att utgå från verkligheten så blir alla åsikter lika mycket fel, och alltså inte lika mycket rätt, såsom den moderna moralfilosofin (man får indoktrinera sig med på universitet) lär ut.

Mao är det inte en ordlek.

Posted on: 2006/1/17 19:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#21


See User information
Tjabba, 88´n... Kul - jag måste kolla tillbaka på allt för att fatta - och då kom jag på en liknande grej jag brukar försöka att förtydliga - ungefär som det där med Belse´s "glas-trick"...
Jag brukar säga som så om vi nu symboliserar det goda/riktiga med "ljus" (äkta ljus, alltså) och då det onda/oriktiga med - ja, - mörker - ( Finns det något som kan kallas för O-äkta mörker?)

Då, är det väl som så att om man nu önskar exkludera till ex. okunnighet/mörker från till ex. ett "rum"(plats) så äör det ju inte som så att detta mörker skall liksom "drivas" bort - kanhända genom en glugg om det nu är ett slutet rum - eller tvingas ut genom något annat ställe - utan det går till på så sätt att det som är mörkt (Ondt & okunnigt) - genom upplysning - det mörka blir ljust - Så där har vi nu - det magiska vattenglaset igen, eller om det nu var - mjölk...

Don´t Worry - Be Happy!
















































Posted on: 2006/1/17 22:50
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#22


See User information
Om ett glas är fyllt till hälften med sprit är det då halvtomt eller halvfullt?

Svar: Det beror på om man är festasugen eller inte.


Posted on: 2006/1/17 23:01
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#23


See User information
Brukar man inte säga att det inte finns mörker och onska, bara brist på ljus och kärlek.

Posted on: 2006/1/17 23:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Idiotens Veckogåta
#24


See User information
Quote:

SHYGETS skrev:
Tjabba, 88´n... Kul - jag måste kolla tillbaka på allt för att fatta - och då kom jag på en liknande grej jag brukar försöka att förtydliga - ungefär som det där med Belse´s "glas-trick"...
Jag brukar säga som så om vi nu symboliserar det goda/riktiga med "ljus" (äkta ljus, alltså) och då det onda/oriktiga med - ja, - mörker - ( Finns det något som kan kallas för O-äkta mörker?)

Då, är det väl som så att om man nu önskar exkludera till ex. okunnighet/mörker från till ex. ett "rum"(plats) så äör det ju inte som så att detta mörker skall liksom "drivas" bort - kanhända genom en glugg om det nu är ett slutet rum - eller tvingas ut genom något annat ställe - utan det går till på så sätt att det som är mörkt (Ondt & okunnigt) - genom upplysning - det mörka blir ljust - Så där har vi nu - det magiska vattenglaset igen, eller om det nu var - mjölk...

Don´t Worry - Be Happy!


Micro & Shygets

Där fick ni mig, va? (Micro, vi talade ju om detta i FN tråden)

Och ändå är ni inte riktigt överrens =)

Jag känner inte till Belses glastrick, men är sugen på att höra eftersom vi nyss börjat bonda.

Det finns inget tomrum. Det finns inget mörker heller, nä visst, det köper jag, micro. Men det finns tre dimensionellt mörker och tre dimensionellt tomrum, likaså "jordisk ondska".

Jag tvivlar starkt på att det finns någon ondska hos "kosmiska väsen" eller gudar. Det "jordiska" onda är liksom inklusivt i det stora hela, och blir en del av "det goda", dvs kärleken. Tjänar sitt syfte. "Det onda tjänar det goda", brukade de gamle säga. Med det är inte sagt att det inte är vår uppgift att bekämpa detta onda, eftersom det finns bättre sätt att tjäna godheten på (t ex att vara god =) )

D Icke beundrarna (vilka jag tillhör, tro det eller ej), är ju familliar with, det han kallar fjärde dimensionen. Där har vi det fysiska tomrummet, t ex.

Det finns ingen okunnighet, eftersom totalmedvetenheten (det vi alla är en del av) är medveten om allt. Men det finns ju individuell okunnighet.

Men visst kan man säga att glaset är halvtomt. Men man kan inte använda det som en analogi i ett filosofiskt perspektiv för att styrka att åsikter är annat än uppfattningar man en dag måste lämna för att kunna gå vidare.

Om man står på tredje trappsteget och blickar ner, måste man lämna tron om att det bara finns tre trappsteg för att komma upp för det fjärde.

Men tron om att det bara finns tre trappsteg (mörker), är ju inte ingenting. Det är ju en tro som måste ersättas med en annan tro.

Den materian som finns i mörkret reflekterar inte photoner. Men materian finns ju ändå. Fast den måste aktiveras av en ljuskälla. Likaså måste kunskapen/medvetenheten aktiveras av individen (ljuskällan).

Fan vad jag snackar massa skit. Lyssna inte på mig. Stick och läs något vettigare istället.

Posted on: 2006/1/18 0:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
40 user(s) are online (40 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 40

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS