Vakencorner
|
Anonym
|
Re: Få i sig rätt fetter. Vilka frön, kärnor, etc ska man välja?
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Linfrö och hampaolja är dunderbra.
Raps-, valnöt- och solrosolja samt valnötter också. Notera, det är viktigt att oljorna är kallpressade. De kan annars vara extraherade med bensin... Sedan finns det faktiskt en "köpeolja" som är bra som heter Udo´s Choice, finns i vissa hälsokostbutiker (oftast inte i Lifebutikerna) Vi odlade i somras en växt som också innehöll naturliga fettsyror, minns inte vad den hette men den var god, får återkomma. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Var det en sån där rolig växt? :)
Posted on: 2007/12/21 11:44
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Wikhall: Fint svar! Udos har jag stött på ja. Vet du något om hur mycket man kan kombinera dessa kärnor/nötter? Dvs hampafrön mixat med krossade linfrön(krossade själv, ej legat krossade i påse) i en viss mängd 2/3 + 1/3. Kanske nåon på alternativet.nu har koll på sådant. Eller den där farmakologen som var här på vaken.se ett tag.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Mandlar (biologiskt odlade)säges vara cancerhämmande-ät tre om dagen.
Jordnötterer är feta oxo men inga saltade/färdigskalade,men det tror jag du vet redan.
Posted on: 2007/12/21 17:24
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Just nu kör jag på mest på julmust
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Maggot: Akta mandlarna och nötterna då? Halsmandlarna och julkulorna i kallingarna! Sorry! Kunde bara inte låta bli! ![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ja, det låter som en bra proportion tycker jag. Hampa i sig själv är nog den veg. råvaran där balansen är som allra bäst varför det kan vara en bra ide att låta den ha störst plats. vidare bör nämnas att ju mer vegetabilier du äter (i övrigt) dessto lättare (mer effektivt) kan kroppen tillgodogöra sig förstadium till omega3...eller rättare sagt dessto lättare får kroppen att metabolisera förstadiet till färdigt omega3. Det vet man bla. för att pub. med gjorde en studie på människor där det frmgick att människor överlag klarade av den här omvandlingen förhållandevis dåligt. senare gjorde man en likadan studie på vegetarianer och där fick man ett betydligt bättre resultat. själva omvandlingsprocessen kräver i sin tur ämnen som man i huvudsak får i sig tillräckligt av via vegetabilier. *
Posted on: 2007/12/22 19:26
|
|||
|
Våra styrkor blir våra svagheter om vi missbrukar dem och våra svagheter kan bli till styrkor om vi erkänner dem
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
JU mer man UTVEKLAR INTELLEKTET,ju mer INVECKLADE blir
LÖSNIGARNA
Posted on: 2007/12/22 19:50
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ja, så är det.
Vi behöver satsa på annat än intellekt...utan tvivel...
Posted on: 2007/12/22 21:42
|
|||
|
Våra styrkor blir våra svagheter om vi missbrukar dem och våra svagheter kan bli till styrkor om vi erkänner dem
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Vad är det för likhet mellan en Julgran och en Neger??? svar; Båda har färgade kulor i grenen.Å inga mandlar:)
Posted on: 2007/12/23 18:37
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Om "oljorna" är extraherade med bensin, och man helst vill undvika inmundigande av bensin, så kan man, hör och häpna, låta bensinen dunsta bort innan man äter röran!
Då behöver det inte vara kallpressat.
Posted on: 2007/12/28 16:00
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Kul med så mycket tips och idéer. Själv har jag en kallpressad olja från gotland som var svindyr, resten av mina oljor kommer från willys. Har svårt att ge upp smör till bakning, vet inte vad jag ska ersätta med, smör ger ju bäst smak.
Ska ta och hitta på en kul nöt/frömix av tipsen här. Mandlar ska jag nog addera till det jag först skrev att jag hade. Aprikoskärnor ska jag försöka mala ned, men har ingen mixer som orkar krossa så hårda grejer tyvärr. " Konsumtionen av varmpressade vegetabiliska oljor, härdade margariner och "lättmargariner" har å andra sidan tredubblats sedan 1950. I dag äter vi i Sverige över 20 kg av dessa manipulerade fetter per år, vilket är ungefär hälften av det totala fettintaget. Den här typen av fetter är direkt ohälsosamma eftersom de under den industriella framställningen utsätts för upphettning till 180 grader celsius och behandling med giftiga kemikalier (hexan och bensen). Därvid bildas så kallade transfetter, som har drastiskt minskad flexibilitet och därför är onaturliga. I margarinet finns det kvar rester av hexan och bensen (!), varvid gränsvärden har satts så att nivåerna inte är farliga för oss. Eftersom våra kroppar tar upp fettet i maten utan att kunna bryta ner det och bygga de fettsyror som behövs kan transfetterna inte fungera särskilt väl. Men om vi lider brist på essentiella (livsnödvändiga) fetter måste kroppen använda de fetter som står till buds. Det paradoxala resultatet blir att fastän vi äter mycket fett lider kroppen brist på det sunda, hälsosamma fett som vi behöver för immunförsvaret, hjärnans aktivitet och hormontillverkningen. Detta skapar biokemiska obalanser och bristande funktion i kroppen." |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login