vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Språkets förändring = Elitens sätt att sätta munkavle på historien?

See User information
I takt med att språket förändras desto mindre förstår framtidens generationer historien utan hjälp av språkets "experter".
Kan denna explosionsartade utveckling och anglikanisering av vårt språk vara ännu en del i den stora planen att göra oss till rotlösa kosmopoliter?

Låt tankarna flöda.

Posted on: 2008/1/6 10:45
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Språkets förändring = Elitens sätt att sätta munkavle på historien?

See User information
limiterar man språket limiterar man intelligensen, intelligens kan mätas genom ordförståelse.
Doubleplusgood va??

Posted on: 2008/1/6 10:57
Don't be a sucker! We are not "anti-Semitic" for opposing Zionism
http://www.erichufschmid.net
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Inte riktigt min mening.

Hur passar en briljant men dyslektisk matematiker in på ditt schema?
Är han dum?

Posted on: 2008/1/6 11:12
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Inte riktigt min mening.

Hur passar en briljant men dyslektisk matematiker in på ditt schema?
Är han dum?

Jaha, du ville att man skulle tycka som du, jag trodde du ville ha input?

dyslexsi har inget med matematik att göra, man är inte heller automatiskt smart bara för att man kan matematik.

dyslexi är svårighet att kunna skriva det man vill formulera som ord. alltså läs och skrivsvårigheter, men man kan dock kunna veta vad ord är, som man inte kan stava till.

Ordkunskap är en annan sak. Decimerar du antalet ord, man kan använda för att beskriva det man vill säga, kan man limitera det du kan tänka.

Källa Allan Watt, han kan en del ord han, hehe

Posted on: 2008/1/6 12:04
Resized Image

Anonym
Så länge han inte är en läskunning matematiker med dyskalki lär han kunna klara uppgiften med en handledare. D.v.s. är han en icke läskunnig matematiker så kommer han få problem med de uppgifter som kräver läsning. Men tidigare d.v.s. innan borgarasens Littorin tillträdde makten gick det via Arbetsmarknadsstyrelsen få handledare som under utbildningstiden. Littorin och Reinfeldt med tillhörande skattesmitare, licensskolkare och andra numera välavlönade via sina riksdagspensioner för att ha suttit mindre än ett år, såg till att alla med handikapp som t.ex. dyslexi och dyskalki hamnade utanför utbildningssystemet, arbetsmarknaden och sådant vi andra tar för givet.

Ville bara påtala att dyskalki och dyslexi är två skilda begrepp där dyskalki ställer till det med logik och siffror men dyslexi krånglar till det med läsning och skrivning.

Med tillägget att köpta utbildningar, (Littorins fejkade doktorsgrad via blufföretaget Fairfax University), och klättring via karriärstegar i politiska ungdomsförbund mot riksdagsmakten inte har ett skit med intelligens att göra.

Det är bara reptilernas naturliga beteende. Slicka uppåt och sparka neråt för att komma högst upp på berget av skitsnackare.

See User information
Språket har ju förändrats under alla tider, ofta pga influenser utifrån, ibland är utifrån grannbyn, ibland ett utländskt fartyg med handelsresande. Idag är ju influenserna från andra länder mycket större, pga ökad invandring men även via internet och den ökade kommunikationen som det för med sig.
Själv tycker jag att språket till viss del har fördummats på senare år, skolorna har blivit slappare med krav på kunskaper i stavning och läsning. Visst är det mycket infuenser från det engelska språket, framförallt i de tekniska områdena, jag kommer ihåg i mitten på 90-talet då fick jag lära mig att använda internet (med betoning på inter) använda e-mail och skriva at-tecken. Flera år senare kommer något ljushuvud på att det ska heta Internet med betoning på net e-post och snabel-a, det gick liksom inte attvänta på att de skulle bestämma sig så de utländska orden sitter fast mig mig i alla fall.

Posted on: 2008/1/7 17:39

Anonym
Språket blir grövre o grövre och folket blir mindre o mindre verbala och dessutom håller alla dialekter på att dö ut = Mångkultur = Monokultur = Satanism

See User information
Quote:

maggot skrev:
Språket blir grövre o grövre och folket blir mindre o mindre verbala och dessutom håller alla dialekter på att dö ut = Mångkultur = Monokultur = Satanism

Ja, En maskin, ett Piller, ein Führer.

Posted on: 2008/1/7 18:52

Edited by novax on 2008/1/7 19:35:53
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
Jag tycker att Engelska är ett juste språk att snacka, i alla fall när man är ute och reser i världen. De flesta människor kan ju snacka lite engelska och det brukar leda till att man kan göra sig förstådd. Av någon anledning är Svenska inte lika funktionellt i de sammanhangen. Kanske beror det också på att det är det språk vi fick lära oss obligatoriskt i skolan.

Jag försöker i och för sig alltid snappa upp lite uttryck och fraser på inhemska språk när man har chansen via resor, men så fort man kommer tillbaka till Sverige så tappas intresset snabbt för kreol, arabiska, spanska, ki-swahili eller stamspråk som ki-kikuyu och ki-maasai. Dock har det räddat mig ur kniviga situationer att kunna lite fraser man inte lär sig via språklexikon.

Jag tänkte för några år sedan att det kunde vara bra att lära sig massor av språk och anmälde mig till 10 6 olika kurser. Kinesiska, Thai, Ryska, Swahili, Arabiska och Spanska. När de som anordnade kurserna upptäckte min höga ambition så slutade de med att de avrådde mig och när jag inte böjde mig fick jag inte läsa något språk. Jag blev helt enkelt kickad av administrationen innan jag börjat studera. Mina ambitioner var för höga för fårskockens notarier.

Om jag hade klarat det? Fan vet, men jag funkar bäst under stress och gärna med så många bollar i luften som möjligt på en och samma gång.

Esperanto har aldrig lockat mig, vet inte varför men jag har alltid fått riktigt dåliga vibbar av det. Det är kanske korkat men jag brukar följa min inre intuition!

Anonym
Engelska språket i sig självt är full proppat med förvridna fenisiska ord. I synnerhet orden Shakespeare introducerade. Jämför Engelskan med Keltiskan och se en viss skillnad.

Anonym
Personligen stör jag mig på alla som slänger in engelska ord i svenska meningar eller citerar dåliga filmer som man ändå inte sätt.

See User information
Nej Wiseguy, jag ville att alla skulle delta med olika åsikter, alltså även jag.

Vad jag syftade på är att jag tycker det verkar vara lite trångsynt att begränsa intelligens till språkkunnighet.
Intelligenser är olika. Vissa inriktar sig på konst, andra på logik/matte, kroppsliga övningar, tal, etc.

Posted on: 2008/1/8 5:52
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:
al ciada: Engelska språket i sig självt är full proppat med förvridna fenisiska ord. I synnerhet orden Shakespeare introducerade. Jämför Engelskan med Keltiskan och se en viss skillnad.

Ser skillnad gör jag inte och att höra skillnad på Keltiska och modern Engelska lär också bli problem. Eftersom så få talar keltiska.

Men om du föredrar att tala traditionell Keltiska framför mdern Engelska riskerar du att hamna i samma situation som somalier som bor i Sverige men som inte talar svenska eller omvänt svenskar som bor i Somalia men bara talar Keltiska.

Anonym
Heh, jag kan inte ett enda ord keltiska och har ingen större lust att lära mig. Jag illustrerade bara språkmanipulation och att den Brittiske monarken har haft snart tusen år på sig.

Eller så kan man göra som eliten, prata med händerna, funkade skitbra för jesuiterna när de åkte till Japan för första gången. Klart så måste man ju lära sig prata psykopat istället.

Anonym
Quote:
Xtas: Vad jag syftade på är att jag tycker det verkar vara lite trångsynt att begränsa intelligens till språkkunnighet.
Intelligenser är olika. Vissa inriktar sig på konst, andra på logik/matte, kroppsliga övningar, tal, etc.

Du har helt rätt... och tyvärr är det väl så att det moderna utbildningssystemet inte uppmuntrar de konstnärliga eller fysiska fördelar många människor innehar. Det handlar mer om korvstoppning än kreativitet på alla plan.

Då jag läste teknik funderade jag över betygshets, korvstoppning av formler och lärarnas okunnighet om hur och varför saker utvecklats till den negativa och människofientliga läroplan de följde.

Inte fan kan Pythagora, Tesla och Leonardo da Vinci klurat ut sina matematiska lösningar på en kvart med blåslampa i arslet för att få betyg av nån medioker nyutbildad läraridiot. Tror snarare att det var en kombination av humaniora, konst och vetenskap som ledde till att många av dåtidens lösningar såg dagens ljus.

Och kanske i vissa fall lite mer obskyra nätverk som hade tillgång till den gamla vetenskapen.

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Nej Wiseguy, jag ville att alla skulle delta med olika åsikter, alltså även jag.

Vad jag syftade på är att jag tycker det verkar vara lite trångsynt att begränsa intelligens till språkkunnighet.

antalet ord du kan använda i ett resonemang kommer begränsa resonemanget, ju mindre ord, desto mindre dialektik, och resonemangen blir alltför förenklade, har du inget språk, begränsas intelligensen. Intelligenser..... man har intelligens, eller inte. Intelligensen består av olika delar som du säger, men vad jag menar är ett måt på den intelektuella förmågan, inkluderat alla delar då förståss.
Bla har man sett i studier när man börjar kunna läsa och skriva, då ökar intelligensen med 10%.
Lär man sig inte läsa och skriva, sker det inte.
alltså kan man se att ordkunskap ökar intelligensen.

Posted on: 2008/1/8 10:10
Resized Image

Anonym
Quote:

Inte fan kan Pythagora, Tesla och Leonardo da Vinci klurat ut sina matematiska lösningar på en kvart med blåslampa i arslet för att få betyg av nån medioker nyutbildad läraridiot. Tror snarare att det var en kombination av humaniora, konst och vetenskap som ledde till att många av dåtidens lösningar såg dagens ljus.

Alla tre höll på med mycket skumma saker, jag tror att ingen av dem kom på något själv utan fick veta massor av sådant som "vetenskapen" gärna vill få folk och tro inte existerar.

See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
Engelska språket i sig självt är full proppat med förvridna fenisiska ord. I synnerhet orden Shakespeare introducerade. Jämför Engelskan med Keltiskan och se en viss skillnad.

Engelska språket är ett skapat språk, den som lanserade det, hette Francis Bacon, han var frimurare, och också den som skrev Shakespear, han är ochså känd för att han kompilerade den moderna bibeln, det var nämligen han som sammanställde Kong James version.
I Shakespear lanserades 160 000 engelska ord. Ett frimurarspråk.
Skall vi lansera sotarmoj som internationellt språk nu då? Hehe

sotarmoj http://huvan.blogspot.com/2006/03/sotarmoj.html
"Johan berättade för mig om sotarmojen, sotarnas hemliga språk. Jag funderar helt allvarligt på att lära mig en massa av dessa ord och använda i vardagen. En del ord som används idag kommer från deras hemliga språk, några exempel är orden dojor, kåk och brallor.

Skraspen sjesp röck på lanken och chock.
Frun i huset bjöd på kaffe och bröd."

Posted on: 2008/1/8 10:14
Resized Image

Anonym
Jag tycker vi byter till syd-samiska, Zink kan ju kanske skriva en artikel att renarna runkas när mobiltelefonmasten inte kan påverka folks elektro-kemiska tillstånd i huvudet.

See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
Quote:

Alla tre höll på med mycket skumma saker, jag tror att ingen av dem kom på något själv utan fick veta massor av sådant som "vetenskapen" gärna vill få folk och tro inte existerar.

ja du har rätt, forskning heter ju inte "search" det heter "research" återsöka, det som redan är känt.

Telefonen uppfanns på 1600 talet enligt Tsarion, elektromagnetiska skepp likaså, tekniken kom från Salomos Tempel, den som tempelriddarna snodde.
När Hitler kom över skatten, började han bygga Vril skeppen ochså.
Vi är lurade kort och gott.

Den industrielle revolutionen planerades till denna tid, kanske man ville att den skulle sammanfalla med solens ökade instrålning, som man visste skulle komma vid detta tidevarv, man kunde då utnyttja detta ochså, i "The Great work" som dom så vacker kallar det för, dom där Nimrod anhängarna, visste ni föresten att Nimrod föddes den 25 dec, och det är därför vi firar X-mas. God Hjul!

Posted on: 2008/1/8 10:23
Resized Image

Anonym
Bahagavita Gita har också lite icke-kompletta beskrivningar för roliga luftskepp. Lika så flera andra urkunder. I Babylon använde man tex. elektrolys för att gludplatera saker, man har tom. hittat batterierna till det.

See User information
Babylon, Baghdad, Iraq, det var ju det muset man plundrade, jag hörde en interviu, att man hade lastat muset fullt med saker från Gilgamesh, strax därefter invaderades landet. Saddam själv, menade att han var en reinkarnation av Nebudkanessar, och höll på att bygga Babels torn eller vad det var.

Posted on: 2008/1/8 10:30
Resized Image

Anonym
Ett uttryck som retar mig till vansinne varje gång jag psykopat som älskar mammon är:

Man behöver inte uppfinna hjulet två gånger!

M.a.o. ansträng dig inte för att hitta nya vägar om du kan kopiera någon annans ide och tjäna stålar på den. Om jag trots alla olyckskorpars kraxande ändå vill använda den tid jag fått här på jorden att utforska nya möjligheter så händer följande:

1. Jag blir av fårskocken ansedd att vara en idiot för att jag inte gör som alla andra och rättar in mig i ledet! Utfryst!

2. Jag blir av fårskockens ledare uppmärksammad för en lysande ide och ledarna snor konceptet för att tjäna ännu mer stålar. Urblåst!

Min intresse har aldrig varit att stapla pengar på hög så slutledningen måste vara att jag bara korkad som inte följer strömmern eller att jag möjligen är född på fel plats vid fel tidpunkt.

See User information
"Bla har man sett i studier när man börjar kunna läsa och skriva, då ökar intelligensen med 10%.
Lär man sig inte läsa och skriva, sker det inte.
alltså kan man se att ordkunskap ökar intelligensen."

Min åsikt är att det snarare är den mätbara intelligensen som ökar.
Med andra ord att personen verkar öka i intelligens, men intelligens är ju bara inlärningsförmåga vilken är relativt konstant hela livet.
Det som ofta förväxlas med intelligens är snarare den redan ackumulerade kunskapen.

F.ö. när det gäller inlärning, illusionen om fritt tänkande och originalitet skrev jag en väldigt passande dikt häromdagen;

"Hur vet du att du tänker fritt när till och med gnostiker vill säga sitt i svart på vitt? Det blir en oxymoron på sikt. Om du verkligen vill veta att ditt liv är ditt kan du inte leva i händelsers mitt, originalitet kommer alltid vara omstritt. Om du vill att alla sig själva leder gör inte som jag och sprid vad du skriver neder men om du inser att ömsesidig influens är oundvikligt så var med orden smidig så lyckan känns rikligt."

Posted on: 2008/1/9 1:53
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper