Vakencorner
|
Anonym
|
Re: Ayahuasca
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Som du själv sa tidigare.. "värdesätta" vad är det för värde du talar om?
Vakna... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Som jag skrev, "värdesätter sin kropp". Jag skrev också om "olika spelplaner". Verkligheten och rätt spelplan att utgå ifrån, och för att då kunna förstå detta som du ta upp måste utgå från att Samsara/den trefaldiga världen/illusionen/labyrinten är en speciellt skapad plats - som kallas för fängelse/karantän, en plats man inte kan ta sig ifrån - det är ett oskattbart värde att då istället för att ha blivit eliminerad för att man blivit alltför dålig, så har man fått möjlighet att få en köttslig kropp i detta tidsrum - då kretsar allt kring Devolution/Kultivering. Nu tar en speciell tid "slut", och nu ska det göras det där som jag tagit upp många gånger, det som sker därute, som når hit = det som mayahopi-dokumentet tar upp om, på en låg nivå. Vi har alltså fortfarande tid att "klara oss". Förstår tex du inte att all sann andlighet egentligen bara handlar om kultivering, för att återvända till vår sanna natur, hem, eller "uppåt"? Värdesätter man det då, att ha fått denn möjlighet, att ha en kropp här som ger oss det, eller vill man flumma bort sig bland substanser och molekyler. Så väck. Vakna. Jag har postat om detta många gånger, den wordfilen som du själv tar upp kring, men ändå inte förstår - inte förstår så enkla saker... då har jag inte så mycket att diskutera, för det är så olika utgångspunkter.
Posted on: 2008/2/1 21:08
|
|||
|
Det finns bara EN sanning
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Det Jumalauta antagligen refererar till med "känslan" är Gnosis. Med andra ord den sanna erfarenheten av det gudomliga/andliga som säkert kan komma även av total renlevnad genom meditation/trance/bön osv. Vi talar endast om en molekyl (DMT) som skapar en genväg i psyket till detta mentala/andliga tillstånd så man slipper leva hela sitt liv som asket för att få kontakt med Gud.
Förövrigt är din term devolution lika luddig som du påstår att termen känsla är, du har helt enkelt inget att backa upp din teori med Novax, same old, same old... Angående Ayahuasca, är det någon Psychonaut här som råkar veta vart man skulle kunna hitta sådana shamaner här i Sverige? Har Santo Daime några filialer här?
Posted on: 2008/2/5 1:43
|
|||
|
Säll är den,
som för sig äger lovord och förstånd uti livet, ty onda anslag man ofta rönt alstras ur andras bröst. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det är ju inte termen Devolution som är luddig, utan det är väl du som är luddig och har begränsad fattningsförmåga och insikt om det. Det hade du inte behövs haft, då jag postat info om detta i hundratals inlägg, senast inatt en repost till ljudfiler med Cremo, om Devolution. Så är det inte min term heller - detta är vad livet här kretsar kring: Devolution/Kultivering. Det är själva Grunden, är du luddig i det, och håller på med bottenskrapet som molekyler och Shamaner... då blir det väl i slutänden att plocka bort sig själv.
Posted on: 2008/2/5 9:39
Edited by novax on 2008/2/5 10:01:33
|
|||
|
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det är synd att du saknar insikten och fattningsförmågan av Ayahuasca… Det är en nyckel som öppnar ditt inre och visar dig vad livet kretsar kring, är du luddig i det och håller på med bottenskrap och sekter som falun gong… då blir det väl i slutänden att plocka bort sig själv. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Om du vill hålla fast vid att livet kretsar kring att påverka hjärnan med molekyler: go ahead.
Posted on: 2008/2/5 12:04
|
|||
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Som sagt, det är synd att du saknar insikten och förlitar dig på din egen oerfarenhet...
Jag säger inte att livet kretsar kring att påverka hjärnan med molekyler... Jag säger att det är en nyckel som vägleder dig till vårat inre... 1nyckel, det räcker... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Du vet inte vad du pratar om.
Posted on: 2008/2/5 12:15
|
|||
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ok, berätta om dina erfarenheter? |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Lang Dharma was the fourth son. According to Tibetan historical records, Lang Dharma was a man who "liked meat and alcohol". He was "fierce, belligerent, and didn't have the heart for helping others." He was most notoriously known for his attempt to exterminate Buddhism in Tibet simply because he favored shamanism (or Bon in Tibetan.)
An Historical Tragedy---The Fall of the Tubo Kingdom Today's Tibet was once known as Tubo in ancient China. It was Songtsen Gampo that first established the powerful Tubo Kingdom and became the first Tsanpo ("Tibetan King" in Tibetan) in the Tubo Kingdom. The Tubo Kingdom once became so powerful under Songtsen Gampo's reign that Emperor Taizong of the Tang Dynasty was willing to marry one of his daughters, Princess Wencheng, to the then Tibetan King Songtsen Gampo in AD 641. Princess Wencheng journeyed to Tibet with a statue of Buddha Sakyamuni, and once in Tibet set about building the Buddhist monasteries in Lhasa. Artisans accompanying the princess were involved in the construction of monasteries, and accompanying Buddhist monks began translating Buddhist scriptures. Buddhism thus spread to Tibet. The three greatest Tibetan Kings, including Songtsen Gampo (6l7-698 A.D.), Trisong Deutsen (742-798 A.D.), and Tri Ralpachen (806-841 A.D.), were all devout Buddhists and did many things to promote Buddhism in Tibet. Buddhism thus became prevalent in Tibet. With the rise of Buddhism in Tibet, the Tubo Kingdom became increasingly powerful and its military power almost became comparable to that of the Tang Dynasty. In 836 A.D., the Tibetan King Tri Ralpachen was assassinated by his brother Lang Dharma, who was then installed as King. Lang Dharma believed in Bon and objected to Buddhism. During his reign, there was a severe and widespread persecution of Buddhists and Buddhism was extinguished in Tibet. In 846 A.D., Lang Dharma was assassinated, the Tubo Kingdom collapsed, and Tibet became a decentralized assortment of principalities struggling for power. Today let's look at this historic tragedy in more detail. Tri Ralpachen was the third great religious king of Tibet. His father, Saenaleg, had five sons: Tsangma, Lang Dharma, Tri Ralpachen, Lhaje and Lhundup. The eldest son became a monk and the last two died during their childhoods. Lang Dharma was the fourth son. According to Tibetan historical records, Lang Dharma was a man who "liked meat and alcohol". He was "fierce, belligerent, and didn't have the heart for helping others." He was most notoriously known for his attempt to exterminate Buddhism in Tibet simply because he favored shamanism (or Bon in Tibetan.) After Lang Dharma assassinated his brother Tri Ralpachen and seized power, he destroyed Buddhist monasteries, slaughtered monks and forced them to live secular lives and often conscripted them into the army. He banned all Buddhist activities and ordered his henchmen to remove Buddhist statues from monasteries, disfigure them by hammering nails into them, and throw them into the river. He also ordered the statue of Sakyamuni that Princess Wencheng had brought to Tibet to be thrown into the river, but it ended up being buried underground instead because it was too difficult to move it to the river. Because Princess Wencheng introduced Buddhism to Tibet, Lang Dharma created a slanderous lie about Princess Wencheng, telling the Tibetans that she was a Rakshasi reincarnated in order to achieve his goal of tarnishing Buddhism. [Note: In Hindu mythology, the Rakshas are a group of usually evil beings who are often in opposition to the gods, and to ordinary humans. The female form of the term is generally Rakshasi.] He ordered them to replace the frescoes of Buddha's in the Buddhist monasteries with those of Tibetan men drinking and partying. He also destroyed all the Buddhist scriptures in Tibet. Only a small number of Buddhist scriptures survived. The consequences of the persecution of Buddhism was a period of about five generations during which there was a degree of social and cultural decline and confusion. Some historians attribute the persecution to concern over a decline in political authority. Lang Dharma, who had assassinated his own brother Tri Ralpachen, also died by assassination in Lhasa in 842 A.D., due to his ruthless persecution of Buddhism. The Tubo Kingdom, established in 127 B.C., collapsed with the death of Lang Dharma, the last of the Tsanpos (Tibetan Kings). After Lang Dharma's death, his two concubines, with the support of imperial kinsmen and others, fought for the throne for their sons and split the imperial court in two. During the rule of Lang Dharma's grandsons, the two imperial courts suffered attacks from the populace and slave uprisings. The Tubo Kingdom, which once rivaled the Tang Dynasty, the zenith of all Chinese dynasties in terms of culture, wealth and military power, thus collapsed with the last Tibetan king, Lang Dharma, due to his ruthless persecution of Buddhism. Since the collapse of the Tubo Kingdom, Tibet has been devoid of a powerful kingdom. All successive Tibetan kingdoms, such as Burang Kingdom, Guge Kingdom and Ladakh Kingdom, came under the jurisdiction of the Chinese dynasties, subordinate to the Pacification Commissioners General Office. The Tibetan culture has thus declined. This is just one of many cases in Chinese history in which ancient monarchs who disrespected Buddha or persecuted Buddhism suffered from severe consequences and brought their people to the same tragic fate. Today Jiang Zemin is persecuting Falun Dafa, a Buddha school cultivation practice, and goading the Chinese people into becoming his accomplices. Do we leave the Chinese people to the same fate as the people in the perished Tubo Kingdom? Or should we teach them this valuable lesson from history and advise them to remedy the sin they have created?
Posted on: 2008/2/5 12:30
|
|||
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Så vad har Ayahuasca med "drinking and partying" att göra? Eller med Tibet, eller med collapse of the Tubo Kingdom? Vad är det du inte förstår med "dina erfarenheter"? Berätta... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag tänkte bland annat se om du fick any clue. Du fick inte det, därför är det meningslöst att diskutera om detta, då det är skilda världar. Jag skrev något i inlägg 10 på "Paranormala förmågor": http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=79052#forumpost79052 Däri finns en länk vidare- och i det inlägget på "Mörker och Ljus!" så finns länk till http://www.rense.com/politics5/gong.htm Börja lite lätt med att smågreppa Bon, shamanism, psykedelia osv, de bör gå.
Posted on: 2008/2/5 13:06
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Alla vill vi till toppen av berget. Jag tänker ta genvägarna om de finns där. Har du tappat fotfästet Novax? Akta dig för det är brant nu.
Posted on: 2008/2/5 13:41
|
|||
|
Säll är den,
som för sig äger lovord och förstånd uti livet, ty onda anslag man ofta rönt alstras ur andras bröst. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Godtroget sväljer du andras skrifter, så får man ingen erfarenhet. du faller djupare å djupare ner i bottenskrapet...
Jag förstår om du tycker att det är meningslöst att diskutera saker som du inte förstår dig på, då är det bättre att skaffa sig erfarenhet om sakfrågan än att lyssna på andra... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Vad du kallar "erfarenhet" blir väl ungefär som att du redan vet vad det innebär att lägga handen på lilla spisplattan, men ändå sedan lägger den på stora plattan också. Du är fast i New Age, annars skulle du inte alls ha de tänkandet och de koncepten, om "erfarenhet". Du tror tydligen på att du inget har utan måste ylla dig med illusioner, till råga på allt astrala saker, och lågnivå. Då kommer det in med att söka/tro på. att man kan bryta sig upp till någon högre nivå, utan att fösrt ha gjort sig av med det som är lägre. Andligt tänk och vishet är tvärtom, att göra sig av med smutsen. Därför är andlighet att kultivera (sig), då återfår man det man förlorat. Du snappar inte grundpusselbitar, då du är krokad på New Age, där kan man tro på sådant som att fylla sig med saker och ting, istället för att förstå att Sanningen finns inom oss>>> vårt ursprung - att vi redan har det.
Posted on: 2008/2/5 14:39
|
|||
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Du gör dig av med "lägre - smutsen" med Ayahuasca... Ditt ego som har skapats genom i dagens devolution renas - sanningen som finns inom oss>>> vårt ursprung - Vaknar... Självklart så har vi allt det inom oss redan, annars så finns där inget att väcka - självklara saker, olika vägar - långa/korta.... Jag vet inget om New Age... Ordet "New age" använder ditt ego bara som en ursäkt "ignorance is bliss" = bottenskrap - bottenskrapet är ditt ego- egot vill placera personligheter i olika fack = egot tillfredsställs... Efter 3600 inlägg, är ditt ego tillfredsställt? = devolution... You are a part of it - face it... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det där är fullständiga tokerier. Det låter som en fysisk tvätt, rena med molekyler... "Ditt ego som har skapats genom i dagens devolution renas..." Det är inte "dagens" devolution som "skapat" någonting - det är inget yttre som skapar det, utan det är man själv som en gång börjat avvika, och sedan avviker och avviker - här/nu så har de flesta inte kvar kompassen i sitt inre över vad som är att leva rätt, och allt är upp och ned på - det evil styr och människor följer idag det som är rutschbana utför - söker sig till det demoniska - en del medvetet, som man kan förstå av denna tråd. Man kan inte "ta bort" den "nivå" man blivit till, eller tror att man kan trolla bort sin karma med att äta växter... Vakna. Det är bara att gå än mer vilse. Man måste förändra sig själv, höja sin nivå, för att kunna vara där, ha sitt liv där. Hur ska man kunna veta vad man ska följa, vad för kriterier som gäller på en högre nivå när man är i Samsara? Vem talar om vad man ska följa? Vad är rätt/gott - fel/ont i relation till det? Vad är tråden som Theseus skulle följa i labyrinten för att hitta ut?
Posted on: 2008/2/5 16:01
Edited by novax on 2008/2/5 16:19:40
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag tror inte att du själv innerst inne tror på att det finns genvägar. Vägen innebär att kultivera (sig) - är det svårt att fatta detta enkla?
Posted on: 2008/2/5 16:22
|
|||
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ayahuasca ger dig svaren i din vilsna värld... Ditt inre talar då om för dig vad du ska följa... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Helt fel. Shamaner och de kulturerna håller på att försvinna från historien, varför - är det för att de är så dåliga, nästan non human? Folk har alltid hållt på och hållt på, i liv efter liv, och de är fortfarande med, och allt mer skadade och vilsna, och har öppna spjäll till att på nytt haka tag i drogerna - för att man har "så svaga länkar", de brister där de är som svagast, och som då är utefter karma, och vad man hållt på med förr. Istället för att stå emot så går många ånyo i fällan, låter det där ta över. Folk ger upp sina kroppar, liv - "strange fruits kills what's inside of you..."
Posted on: 2008/2/5 17:14
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ayahuasca: A Strange Brew
http://www.latimes.com Posted by majestic 3 days ago View profile The LA Times Magazine has a surprisingly balanced article about ayahuasca this weekend. Included in the piece is this quote from Disinformation author and friend Graham Hancock: Among the more outspoken academic ayahuasca converts is British journalist and author Graham Hancock, who was researching a book on human origins ("Supernatural: Meetings With the Ancient Teachers of Mankind," published in 2006) when he stumbled on what he perceived to be uniform patterns in the cave drawings of primitive man. He came to the conclusion that the phenomenon was inspired by the sudden discovery of hallucinogenic plants. This led Hancock to ayahuasca... read more http://www.latimes.com/features/magazine/la-tm-ayahuasca.02feb3,1,6118145.story?ctrack=1&cset=true
Posted on: 2008/2/5 22:46
|
|||
|
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Posted on: 2008/2/6 7:42
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Novax, har du provat hallicugena droger någon gång, svamp, lsd eller det här ayahuasca?
Om du aldrig har gjort det, så har du INGEN som helst aning om vad du pratar om, bara ren goja. Självklart är det en genväg till det högre sinnestillståndet!. Det är som att ta en rymdraket direkt upp till sin upplysning. Men när du väl blir nykter igen så förstår folk inte vad dom upplevde, men under drogpåverkan så förstod dom ALLT. Alla går tillabaka mer eller mindre till sina gamla rutiner och vanor och glömmer bort hur det var. Men dom som verkligen försöker genom meditation och andra övningar blir vägen mer bestående, och du kan komma till samma sinnestillstånd utan droger, och hålla dig kvar där. DET ÄR SKILLNADEN! |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login