vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

En tråd om Islam

See User information
Denna tråd tillägnar jag Maggot där han kan få ställa frågor om Islam. Men jag vill ställa några krav.

1. En fråga åt gången.
2. Ha tålamod, jag besvarar då jag har tid.
3. Vårdat språk och inga personliga påhopp.
4. Var seriös.

Inshallah, så ska jag göra mitt bästa.

Posted on: 2008/3/18 15:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: En tråd om Islam
En fråga åt gången hm

Okej vi kan börja med denna

Islam och jämställdhet

Det påstås att kvinnan och manen har samma värde i islam men i hadither och koran kan man läsa att det faktiskt är tillåtet att slå sin fru och även ljuga för hon för att mäckla fred.
Men varför får inte kvinnan ljuga för manen i "gott syfte" eller slå sin man om han inte tillrättavisar sig ?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
mohammed ledde väll 65 (något sådant) "krigståg" och plundrade osv, om han misslyckades med en aktion sökte han istället upp judar och tog deras pengar o dödade dom,

Sannt eller jude propaganda?

(var en islamolog på c2c som sa det, men han var jude)

Posted on: 2008/3/18 16:00
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Islam och jämnställdhet,

Det är en stor skillnad på jämställdhet inom Islam och det vi normalt hör i t.ex. västvärlden. Här anser man att jämställdhet är detsamma att både man och kvinna har samma rättigheter och ska ha samma förutsättningar gentemot varandra.

Islam ser istället att kvinnan och mannen har samma värde inför Allah (swt) och att Allah (swt) har givit kvinnan och mannen olika egenskaper för att komplitera varandra. Till skillnad från dagens feminism som har satt mannen som prototyp och att kvinnor strävar till att bli som män, sätta männen i kvinnans position så förespråkar Islam kvinnan och mannen dess platser, roller i livet.

Vi vet t.ex. att män normalt är starkare än kvinnor, vi vet att män inte kan föda barn. Det finns många egenskaper som skiljer mannen från kvinnan och detta ska man bejaka eftersom mannen och kvinnan kompliterar varandra.

Mannen och kvinnan har dessutom tilldelats olika plikter gentemot varandra och samhället. Mannen t.ex. har försörjningsplikt och måste förse familjen med mat, kläder och husrum. Kvinnans roll är t.ex. att fostra barnen, ta hand om hemmet.

Den vers du beskriver i Koranen:

MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfördiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt.
Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare]
[4:34]

När versen uppenbarades sa Muhammad (saw) "Jag vill en sak men Gud har velat en annan - och vad Gud vill måste vara bäst".

I Bukhari och Muslim finner man även att han (saw) sa: "Skulle någon av er kunna slå sin hustru, så som han kan slå en slav, och därefter om aftonen dela hennes bädd?"

Ordet handgripligen har säkerligen tolkats på olika sätt. Det finns de som menar att man kan slå sin fru, medan andra anser att man kan t.ex. ta tag i henne och tillrättavisa henne. Men som Muslim som följer sunnah så bör man följa Profeten Muhammad (saw) som en förebild och ett gott exempel och enligt honom så var han starkt kritisk mot detta, även då han ansåg att Allah (swt) hade rätt.

Angående lögn, så får du förklara närmare, ge källanvisning eftersom det är svårt att bara besvara ett påstående.

För vidare läsning så finns det en artikel om 4:34
http://islam-svarar.se/web/modules.ph ... News&file=article&sid=167

Posted on: 2008/3/18 16:30

Anonym
Du svarar väl inte på min fråga ?

Varför får en man ljuga för kvinnan och inte tvärtom och varför får manen slå kvinna och inte tvärtom ?
Som du själv nämner

Sk muslimsk taqija där man även får ljuga för ickemuslimer likt judar för goyer

"sura 4:34
Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta frå"

(d.v.s ta till din fysiska kraft)

"Om någon av era kvinnor begår en grovt oanständig handling, tillkalla då fyra bland dem av er som har bevittnat handlingen, och om de vittnar [att de har sätt den], stäng då in henne i hennes hem till dess döden befriar henne eller Gud visar henne en väg."

(dagens stening ? )

"Profet! Säg till dina hustruar och dina döttrar och till [alla] troende kvinnor - att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg på så sätt att de lättare blir igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade"

(dagens fanatism)

Man kan ju fråga sig om det är så klokt att låta en man med 8fruar där den yngsta var 8-10 år när mohamed gifte sig med henne ska vara den människa som vi ska lyssna på idag 1400 år efter hans tillträde

Edited by maggot on 2008/3/18 17:03:44

See User information
Islam avspeglar de arabiska folkens särdrag och karaktär precis på samma sätt som Konfucianismen avspeglar de kinesiska folkens och Protestantismen avspeglar de nodeuropeiska folkens kynne och karaktär.

Vart och en av religionerna hör hemma där de har sitt ursprung. Basta!

Posted on: 2008/3/18 16:47

Anonym
4:38
”Männen är kvinnornas företrädare på grund av det företräde Gud gett somliga framför andra, och de utgifter av sina ägodelar som de har; därför skall också muslimska kvinnor vara undergivna….. Och vad dem beträffar, av vilka ni fruktar uppstudsighet, så varna dem, skilj dem från bädden och aga dem……. Gud är förvisso hög och stor”

2:228
”Kvinnorna har samma rättigheter emot männen som männen emot dem, dock äger männen företräde framför kvinnorna. Ja, Gud är väldig och vis.”

Samma vers

”…… Tillkalla två av era män som vittnen, är detta ej möjligt, så kan en man och två kvinnor vittna, av dem ni godkänt som vittnen ….”

Sedan har jag svårt att lita på muslimsk propganganda

"” Nu och då är det din plikt att ljuga…vi bör ljuga, när sanningen leder till obehagliga resultat, men säga sanningen när den leder till goda resultat.” "

See User information
Maggot, jag sa till dig att du får vara tydligare med källanvisning i frågan: ”Varför får en man ljuga för kvinnan och inte tvärtom”

Sedan sa jag att mannen ansvarar över familjens försörjning och skydd. Det är mannens plikt att förse familjen med Islam, vilket betyder frid.

Quote:
"Om någon av era kvinnor begår en grovt oanständig handling, tillkalla då fyra bland dem av er som har bevittnat handlingen, och om de vittnar [att de har sätt den], stäng då in henne i hennes hem till dess döden befriar henne eller Gud visar henne en väg."

”Och de som anklagar ärbara kvinnor [för äktenskapsbrott] och sedan inte visar sig ha stöd av fyra vittnen, straffas med åttio piskrapp och skall i framtiden inte få avge vittnesmål; de har visat grovt trots mot Gud.” [24:4]

”Och den som anklagar sin hustru [för otrohet] och bara har sitt eget vittnesmål att stödja sig på, skall svära vid Gud fyra gånger att hans vittnesmål är sant och en femte gång nedkalla Guds förbannelse över sig själv om han ljuger. Men [hustrun] skall gå fri från straff om hon svär vid Gud fyra gånger att han ljuger och en femte gång nedkalla Guds vrede över sig själv om hans vittnesmål är sant.” [24:6-9]

Quote:
"Profet! Säg till dina hustruar och dina döttrar och till [alla] troende kvinnor - att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg på så sätt att de lättare blir igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade"

Ja, min fru bär en khimar och den trivs hon i. Det är en slöja som räcker ända ner till knäna.

Maggor, jag tycker att du gör det lite för lätt för dig. Varför hämtar du allt från Fomi´s hemsida? Det vore uppskattat om du själv tänkte igenom dina frågor.

Posted on: 2008/3/18 17:29

See User information
Quote:
4:38
”Männen är kvinnornas företrädare på grund av det företräde Gud gett somliga framför andra, och de utgifter av sina ägodelar som de har; därför skall också muslimska kvinnor vara undergivna….. Och vad dem beträffar, av vilka ni fruktar uppstudsighet, så varna dem, skilj dem från bädden och aga dem……. Gud är förvisso hög och stor”

2:228
”Kvinnorna har samma rättigheter emot männen som männen emot dem, dock äger männen företräde framför kvinnorna. Ja, Gud är väldig och vis.”

Samma vers

”…… Tillkalla två av era män som vittnen, är detta ej möjligt, så kan en man och två kvinnor vittna, av dem ni godkänt som vittnen ….”

Sedan har jag svårt att lita på muslimsk propganganda

"” Nu och då är det din plikt att ljuga…vi bör ljuga, när sanningen leder till obehagliga resultat, men säga sanningen när den leder till goda resultat.” "

Skafferigodis?
http://skafferigodis.blogspot.com/

Det känns meningslöst Maggot, kanske något jag skulle ha förstått från första början.

Det blev visst ingen seriös diskussion som jag hade hoppas på....

Posted on: 2008/3/18 17:42

Anonym
Du säger ju själv att manen får rycka tag i sin fru det visar väl att manen i familjen är patriarken och kvinnans roll är att lyda

Om att slå sin fru

http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/004.qmt.html#004.034

Jag hämtar info lite överallt har ju själv läst stora delar av koranen som du vet sen innan.

ang : "lögnerna" så ska jag leta upp det.

det är märkligt att alla "muslimer" trivs i sina kläder och känner sig fria som fåglar precis lika märkligt som alla svenska 14åringar trivs i sina kläder med korta kjollar och uriningnin
(de klär sig precis som de vill vilket betyder precis som modet säger åt dom)

Anonym
Menar du att citaten är lögn ?

Anonym
Humaid b. 'Abd al-Rahman b. 'Auf reported that his mother Umm Kulthum daughter of 'Uqba b. Abu Mu'ait, and she was one amongst the first emigrants who pledged allegiance to Allah's Apostle (may peace be upon him), as saying that she heard Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: A liar is not one who tries to bring reconciliation amongst people and speaks good (in order to avert dispute), or he conveys good. Ibn Shihab said he did not hear that exemption was granted in anything what the people speak as lie but in three cases: in battle, for bringing reconciliation amongst persons and the narration of the words of the husband to his wife, and the narration of the words of a wife to her husband (in a twisted form in order to bring reconciliation between them).

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundament ... lim/032.smt.html#032.6303

See User information
Sista utvägen får man tillta handgripligen eftersom det är mannens plikt att skydda familjen.

Verserna ovan följer inte ens numreringen av koranen. Den är dessutom översatt av en person som sägs vara ateist och förkastas av de flesta muslimer. Det är bättre om du länkar till den engelska översättningen, om du inte har tillgång till den senare utgåvan.

Posted on: 2008/3/18 18:06

Anonym
Skydda familjen från kvinnan eller vadå ?

Jag har koranen framför mig och det står precis så som det står där om du vill kan jag ta en bild på texten och klistra in här

See User information
Nej, snarare familjens trygghet, dvs sammanhållning, ekonomi, säkerhet ect.

Ja, det verkar stämma att man får inta en vit lögn i krig och för försoning t.ex. inom familjen

Posted on: 2008/3/18 19:08

Anonym
Det roliga är ju att kvinnan inte får ljuga för att försona familjen

Vit lögn sånt trams-snack

"En höna till en fjäder"

See User information
Står det verkligen så?

"three cases: in battle, for bringing reconciliation amongst persons and the narration of the words of the husband to his wife, and the narration of the words of a wife to her husband (in a twisted form in order to bring reconciliation between them)."

Posted on: 2008/3/18 19:53

Anonym
Må hända det var en miss dock är det bevisat att manen står över kvinnan vilket citaten ovan visar.

Jag kan slänga in mer citat om du vill

Anonym
Fast maggot... Du slänger in lösryckta citat. Kan du på samma sätt försvara sveriges samtliga lagar? Visste du förresten att USA har konstiga lagar som man inte får skjuta bufflar från ANDRA våningen på hotell i texas? Jag tror inte ens alla muslimer stödjer islam till 100%. Kristendomen är väl ganska skadad också? Ta de kristna korstågen t ex... hemska saker...

Fler konstiga amerikanska lagar här

Anonym
Jag försvarar inte sveriges lagar jag anser att svenskar ska bestämma över sverige.

Dan anser att en bok och en profets ord är lag och sanning och han har startat tråden.

Sedan är jag inte kristen och jag känner till många av de där löjliga lagarna

De allra flesta muslimer tror givetvis att mohameds ord är sanning

See User information
Okej, det känns som den första frågan är besvarad? Kvinnan har inte samma status som mannen enligt den feministiska västländska kvinnorörelsen, MEN kvinnan i Islam har egenskaper som är högre värderat än mannen.

I en hadith kan vi finna följande:

Quote:
Abu Huraira reported that a person came to Allah, 's Messenger (may peace be upon him) and said: Who among the people is most deserving of a fine treatment from my hand? He said: Your mother. He again said: Then who (is the next one)? He said: Again it is your mother (who deserves the best treatment from you). He said: Then who (is the next one)? He (the Holy Prophet) said: Again, it is your mother. He (again) said: Then who? Thereupon he said: Then it is your father. In the hadith transmitted on the authority of Qutalba, there is no mention of the word" the people".

Så modern har en viktig betydelse för alla muslimer eftersom hon är den person som har uppfostrat, tagit hand om er, matat, skött om under barndomen.

Man skulle kunna vända på debatten och se mannen som förtryckt från ett västländskt perspektiv. Han är som en slav under kvinnan eftersom han är den som ska se till försörjningen av familjen. Om han inte lyckas med detta så har kvinnan all rätt till t.ex. skiljsmässa.

Detsamma gäller t.ex. arvet som många anser är kvinnofientlig. Arvet delas upp så att sonen får 2/3 medan dottern 1/3. Skillnaden här är att sonen ska använda arvet för sin familj vilket inkluderar hans fru och barn. Dottern har all rätt i att använda hennes del precis hur hon själv önskar. Dotterns man har ingen rätt till 1 krona av hennes pengar och hennes man är tvungen att försörja henna även om hon sitter på 1 miljon kronor och han nästan ingenting.
Mattias Gardell berättade i ett sammanträde jag medverkade i att det var en grupp affärsmän som skulle åka till Emirat tror jag för att göra affärer med ägarna till olika företag. De från Europa kom med slipsar och kavajer medan de från Emirat kom iklädda Niqaab. Han menade på att de rikaste i landet var oftast kvinnorna och det var de som ofta investerade i olika företag.

Posted on: 2008/3/19 14:54

Anonym
Jag kan gå med på att islam säger att

"Kvinnan har egenskaper som gör hon helig och unik dock står kvinnan under manens lydnad och det är även hans plikt att skydda kvinnan"

Det står nämligen

Anonym
Dan: Jag vet att tråden är tillägnad maggot, men jag vill fråga dig en sak. Får jag det?

Inte tycker väl du att koranen är 100%?
Du tycker merparten av den passar dig, men du är väl inte för den till 100%? Du ser väl vissa delar som bristfälliga?
Du behöver inte ge exempel, bara svara ja, eller nej.
tycker du att koranen är 99.99%, så svarar du alltså nej, för det finns något som inte passar dig.
Framför allt svara ärligt, eller avstå från att svara på frågan.

See User information
Quote:

Dan skrev:
Okej, det känns som den första frågan är besvarad? Kvinnan har inte samma status som mannen enligt den feministiska västländska kvinnorörelsen, MEN kvinnan i Islam har egenskaper som är högre värderat än mannen.

I en hadith kan vi finna följande:

Quote:
Abu Huraira reported that a person came to Allah, 's Messenger (may peace be upon him) and said: Who among the people is most deserving of a fine treatment from my hand? He said: Your mother. He again said: Then who (is the next one)? He said: Again it is your mother (who deserves the best treatment from you). He said: Then who (is the next one)? He (the Holy Prophet) said: Again, it is your mother. He (again) said: Then who? Thereupon he said: Then it is your father. In the hadith transmitted on the authority of Qutalba, there is no mention of the word" the people".

Så modern har en viktig betydelse för alla muslimer eftersom hon är den person som har uppfostrat, tagit hand om er, matat, skött om under barndomen.

Man skulle kunna vända på debatten och se mannen som förtryckt från ett västländskt perspektiv. Han är som en slav under kvinnan eftersom han är den som ska se till försörjningen av familjen. Om han inte lyckas med detta så har kvinnan all rätt till t.ex. skiljsmässa.

Detsamma gäller t.ex. arvet som många anser är kvinnofientlig. Arvet delas upp så att sonen får 2/3 medan dottern 1/3. Skillnaden här är att sonen ska använda arvet för sin familj vilket inkluderar hans fru och barn. Dottern har all rätt i att använda hennes del precis hur hon själv önskar. Dotterns man har ingen rätt till 1 krona av hennes pengar och hennes man är tvungen att försörja henna även om hon sitter på 1 miljon kronor och han nästan ingenting.
Mattias Gardell berättade i ett sammanträde jag medverkade i att det var en grupp affärsmän som skulle åka till Emirat tror jag för att göra affärer med ägarna till olika företag. De från Europa kom med slipsar och kavajer medan de från Emirat kom iklädda Niqaab. Han menade på att de rikaste i landet var oftast kvinnorna och det var de som ofta investerade i olika företag.
*

Att du umgås med den sverigefientlige syndikalisten ( Och broderna till ärkebögen Jonas Gardell ) och mediahoran Mattias Gardell förvånar mig INTE.

Islam och arabisk invandring används av satanisteliten för att ockupera den västerländska världen med deras barbariska idéer och underminera de Nordiska gamla sunda sederna samt våra traditioner.

När ska du Vakna och ta avstånd ifrån ditt oikofobiska tankegods!

Posted on: 2008/3/19 15:08

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper