vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Storebror vet var du är

See User information
Den nya tekniken används väl!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1081505.svd

Nu vet staten var du finns och var du har befunnit dig med hjälp av din mobil. Uppgifterna lagras hos teleoperatören och kan tas fram när som helst.

Posted on: 2008/4/1 9:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Storebror vet var du är
Mobil spaning är inget nytt.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Mobil spaning är inget nytt.

e det i tidningen e det ju en nyhet, hehe

Posted on: 2008/4/1 13:14
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

Anonym
De kan tom avlyssna dig (använda din telefon som microfon) om du inte rent fysiskt tar ur batteriet. Att bara stänga av den räcker inte.

Att de sitter och lyssnar på alla samtal med ECHELON är knappast nytt.

Anonym
Quote:

Al-CIAda skrev:
De kan tom avlyssna dig (använda din telefon som microfon) om du inte rent fysiskt tar ur batteriet. Att bara stänga av den räcker inte.
Det där är en rätt vanlig missuppfattning... Det finns en speciell "spion-telefon" som ser avstängd ut.
Det är vanligtvis en Nokia 3330 med annan firmware.

Anonym

Anonym
Quote:Ha lite källkritik nu... Tro mig när jag säger att detta rykte uppstod iom spiontelefonerna som bara ser avstängda ut. Det finns INGENTING som kan aktivera micen och sända ljud via nätet när mobilen är avslagen.
Jag kan tillochmed göra såna där spiontelefoner åt er om ni vill...

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Det där är en rätt vanlig missuppfattning... Det finns en speciell "spion-telefon" som ser avstängd ut.
Det är vanligtvis en Nokia 3330 med annan firmware.

det är definitivt ingen missuppfattning, det har varit känt i flera år nu, säpo chefen, gick ut och varnade företagsledare, om att man kan avlyssna även avstängda telefoner!

All elekronik innehåller mer än vad som behövs för den funktion de skall användas till officiellt, och många kretsar, kan omprogrammeras remote, så att de får helt nya funktioner, de inte hade, när du köpte produkten.

Via 3g eller sattelit. Tekniken har gått långt vid det har laget, året är minst 2200 nu, för den som inte visste det.

Posted on: 2008/4/2 20:44
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

Anonym
Jaja... ni får tro vad ni vill... Att SÄPO-chefen gick ut med den informationen var att han förmodligen fick reda på spiontelefonerna. Det lustiga var att bilderna till denna artikel visade en nokia 3310 eller 3330...
Jag försöker sålla bort överdriven paranoia iallafall från det jag tar in.
Lustigt däremot hur ni kan vara kritiska mot en källa om den säger emot det ni tror på, men om den håller med om det ni tror prisar ni samma källa.

Fox News... BAH!

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Jaja... ni får tro vad ni vill... Att SÄPO-chefen gick ut med den informationen var att han förmodligen fick reda på spiontelefonerna. Det lustiga var att bilderna till denna artikel visade en nokia 3310 eller 3330...
Jag försöker sålla bort överdriven paranoia iallafall från det jag tar in.
Lustigt däremot hur ni kan vara kritiska mot en källa om den säger emot det ni tror på, men om den håller med om det ni tror prisar ni samma källa.

Fox News... BAH!

Vad jag säger har inget med artikeln att gora, det är flera år gammal information, telefonen behöver dessutom inte sända ljudet vid det tillfället som det spelas in, det kan drivas direkt, med ett batteri i ett chip, och lagras i chippet, sedan kan det tankas upp, när telefonen får ström igen, det behövs inget simkort ens till det, eftersom telefonen kan ringa vilka nummer som helst utan simkort, om man har rätt access.

Att du är paranoid eller inte, gör ingen skillnad för vad som är teknikst möjligt eller inte, idag, är en mikrofon vid storlek dammkorn, kapabel att sända 30 km, kameror stora som nålspetsar i okularet. det du, nu har paranojan nåt att suga på, hehe

Posted on: 2008/4/2 20:58

Anonym
Nu pratade vi inte om sådan teknik var möjlig eller inte, för det skulle vara fullt möjligt om de var byggda för en sådan sak, men en mobiltelefon är inte byggd på det sättet.
Nu har vi fått höra två alternativ av er hur detta skulle vara möjligt. Den ena sa att telefonen aktiveras på kommando och den andra att telefonen spelar in det man säger till den aktiveras, då skickas det iväg... Ska ni ta och samsas om en metod? eller är en mobiltelefon som en elektrisk armékniv som klarar det mesta?

Anonym

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Nu pratade vi inte om sådan teknik var möjlig eller inte, för det skulle vara fullt möjligt om de var byggda för en sådan sak, men en mobiltelefon är inte byggd på det sättet.
Nu har vi fått höra två alternativ av er hur detta skulle vara möjligt. Den ena sa att telefonen aktiveras på kommando och den andra att telefonen spelar in det man säger till den aktiveras, då skickas det iväg... Ska ni ta och samsas om en metod? eller är en mobiltelefon som en elektrisk armékniv som klarar det mesta?

Jag har inget patent, men det du stöder dig på är ju ingenting, bara att du är paranoid, har du en källa, som bevisar att telefoner inte funkar så här som jag säger då.....nehe tänkte väl det, nokia eller ericsson, kanske inte vill svara på det?

Posted on: 2008/4/3 18:53

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
En sån tillfällighet...
http://www.aftonbladet.se/karleksex/article2163063.ab

Ingen har nekat det där, min polare sålde såna, det var flera år sedan, det är inte det vi pratar om. Har pratar vi om inbyggda funktioner från tillverkare, eller tredjeparts, omprogrammerade programvaror och operativsystem till telefoner.

Man kanske inte kan programmera en telefon, hur gjorde dom då denna Nokia, var den original från Nokia tror du?

Posted on: 2008/4/3 18:58

Anonym
Quote:

JohnC skrev:
Jag har inget patent, men det du stöder dig på är ju ingenting, bara att du är paranoid, har du en källa, som bevisar att telefoner inte funkar så här som jag säger då.....nehe tänkte väl det, nokia eller ericsson, kanske inte vill svara på det?
Det är inte jag som är paranoid

Anonym
Quote:

JohnC skrev:
Man kanske inte kan programmera en telefon, hur gjorde dom då denna Nokia, var den original från Nokia tror du?
Det är ju det jag säger... Denna telefon var INTE original från Nokia... den hade en speciell firmware, så den ser avstängd ut, men svarar automatiskt på inkommande samtal.

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Quote:

JohnC skrev:
Det är inte jag som är paranoid

Inte jag heller, jag är bara paranoid, att jag en dag blir paranoid.

Det fattar du, att man kan programmera bättre på Nokia?

Bara att man inte tror på det, ger inte att det inte är sa, dom har gjort värre saker, byggt 3g systemet, som kan se dig gå omkring på gator och torg, men det visste du kanske inte heller, och dom kan lyssna ochså, varken du vill eller inte.

Posted on: 2008/4/3 19:11

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Quote:

JohnC skrev:
Det är ju det jag säger... Denna telefon var INTE original från Nokia... den hade en speciell firmware, så den ser avstängd ut, men svarar automatiskt på inkommande samtal.

Hur skall nån veta vad en krets i en mobiltelefon startar olika funktioner eller inte?

Vet du det du?

Posted on: 2008/4/3 19:13

Anonym
Quote:

JohnC skrev:
Det fattar du, att man kan programmera bättre på Nokia?
Med modifierad firmware är det mesta möjligt.

Quote:

JohnC skrev:
Bara att man inte tror på det, ger inte att det inte är sa, dom har gjort värre saker, byggt 3g systemet, som kan se dig gå omkring på gator och torg, men det visste du kanske inte heller, och dom kan lyssna ochså, varken du vill eller inte.
Det går att spåra var någon befinner sig över GSM nätet också.

Anonym
Varför skulle det ena utesluta det andra?

Anonym
Quote:

JohnC skrev:
Hur skall nån veta vad en krets i en mobiltelefon startar olika funktioner eller inte?

Vet du det du?
firmwaren på de flesta telefoner är helt dissassemblade, så alla funktioner är synliga. Dessutom har jag själv hållt på med Nokias eget serviceprogram Phoenix och kan meddela att någon sådan funktion som ni beskriver inte finns med som standard
Däremot fullt möjligt att lägga till sådan funktion, men det är bara för att firmwaren släcker ner displayen - telefonen är egentligen inte avslagen.

See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
Varför skulle det ena utesluta det andra?

Nej det utesluter inte det andra.

Jag har en hink utan handtag ---> det finns inga hinkar med handtag.

Posted on: 2008/4/3 22:01

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Quote:

JohnC skrev:

Vet du det du?
firmwaren på de flesta telefoner är helt dissassemblade, så alla funktioner är synliga. Dessutom har jag själv hållt på med Nokias eget serviceprogram Phoenix och kan meddela att någon sådan funktion som ni beskriver inte finns med som standard
Däremot fullt möjligt att lägga till sådan funktion, men det är bara för att firmwaren släcker ner displayen - telefonen är egentligen inte avslagen.

Varför envisas du med att du vet alla koder och växlar på program /C /9.3 /* ??

Posted on: 2008/4/3 22:04

See User information
Wowbagger, det är skönt att äntligen se lite källkritik här inne på vaken men jag tror att du har fel i att man inte kan avlysna telefoner . Jag såg ett program på kunskapskanalen, säg vad ni vill men jag har fortfarande en hel del respekt för sveriges television, om just det här tillsammans med andra saker och där var det en person som på något sätt lyckades hacka någon instans längs vägen med en dator och på så sätt lyckades höra på ett telefonsamtal... Nu när jag går igenom programmet i huvet så tror jag iofs att det krävde att mobilen va på satt...
Så egentligen hade jag inte så mycket nytt att komma med, men om mobilen är på kan man iaf använda den för att avlyssna samtal.

Posted on: 2008/4/5 22:37
"THIS INTERNET NOTE, IF PRINTED, IS LEGAL TENDER FOR ALL DEBTS, PUBLIC AND PRIVATE"

"The real action is in the reaction"

"Sen den elfte september 2001 har vi sett krig emot terrorn och terrorn har växt..."

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper