vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Se det för vad det är!
Normalt sett eldar vi med ved, och det tar ca: 4-6 tim per dag. Arbetet jag får lägga ner blir i alla fall en timme per dag, effektiv tid, för att hålla allt varmt. Systemet i huset kostar 80 000kr, och i detta ingår 1000liter accumulatortank. Mycke vatten, men det räcker ingenstans.

Nu när jag skall upp i Stockholm o leka med dom andra vakenmedlemmarna :) så slår jag på elen i ett par dar. Tanken slog mig, jag byter ut nyttigt arbete, och ekologisk energi, genom att bara flippa på knappen.

Istället för ved så börjar ett monster dra 13-18 KILOWATT, i timmen. Och pannan orkar nästan inte hålla vattnet varmt, så att det räcker till. Elden som är värmekälla normalt sett värmer upp hela skorstensstocken, och det hjälper till enormt. Men när jag trycker på elen så måste en elpatron göra allt jobb själv.

Veden kommer ifrån skogarna runt omkring, men vad kommer strömmen ifrån, ingen aning om jag skall vara ärlig, det kommer inte ifrån energiföretaget på ön i alla fall, dom distr endast den till mig, så det började kännas overkligt med en gång.

Veden, den goda lukten, den enorma energin, motionen jag får när jag hämtar den, byttes ut i mot ett knapptryck, o då kostar det stålar, gott om dom.

Problemet för mig är inte konstnaden, det är makten jag har, att sätta andra i arbete, kanske göra illa människor, utan att jag vet om det, så kan man inte ha det.

Det är lätt att glömma vad saker o ting kommer ifrån, om man inte bryr sig.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Se det för vad det är!
JHag fattar inte...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
hehe, om bollen är grön och rullar utanför kanten och studsar, studsar den då mindre om den skulle vara blå? :)

När jag gör allt själv, så får jag första reda på hur mycket energi jag behöver lägga dit för att det skall hända. Sen så kommer jag i kontakt med det som värmer, och det är naturligt.

Om jag inte gör det, o e lat, så vrider jag bara på knappen, sen så har jag ingen aning om hur energin kommer dit, det bara dyker in ström igenom en kabel! Vartifrån, ingen aning, från atomkraft, kol i tyskland, värme från kokta sparvar i Norge, who knows?

Dyrt är det också!

Skillnaden mellan ved och el i denna kåk e 2500kr per år, eller 14000-18000kr per år!

Anonym
"Värme från kokta sparvar i norge" låter inte snällt

See User information
Quote:

ance skrev:

Om jag inte gör det, o e lat, så vrider jag bara på knappen

Vrider du på knappen och är lat, måste du jobba åt NWO, för att få papperspengar, med bilder på deras agenter på, sedan kan du betala andra av deras agenter, de som äger energibolagen, men det kommer kosta dig förmodligen mer blod svett och tårar, och sen för den delen, så får ju NWO en bit av kakan, tar du din ved i skogen, bidrar du mindre till NWO problemen, kan man tycka, ju fortare, vi avböjer att bidra till NWO, desto bättre!

Har kan du se dem som snor dina pengar!

NWO
Resized Image

!OBS! ironi!

Posted on: 2008/4/18 22:21
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

Anonym
Du har inte läst så mycket av vad jag skriver o vad jag håller på me va? :)

See User information
nja dom flesta med acc tank tänder en eld på morgonen..och kanske en på kvällen..tar ca 15minuter..skaffa större acc tank eller en till.

elen kommer troligen från din närmaste elproducent, för att ju längre el transporteras ju mer av elen förloras, det är som om vattenledningar skulle vara gjorda av bomull.

SKaffa en solfångare kopplad till acc tanken, så fort det är lite värme från solen behöver du inte elda och smutsa ner luften mer, dvs nästen hela våren till långt inpå hösten, samt att den hjälper elpatronen lite när den går.

Själv har jag direktverkande el, men har iallafall installerat en luftvärmepump och hoppas spara lite el iallafall, skulle helst vilja ha bergsvärme och en solfångare, då skulle det bli riktigt billigt..fast en 200-250000 bara i investering blir lite tungt. drömmen vore att kunna producera all sin el helt själv..bara det kommer helt nyskapande batterier så man kan spara så fort man har överskott på el..funderar mycke på hur man ska kunna lagra energi på andra sett än i batterier.

Posted on: 2008/4/19 8:39

See User information
Quote:

ance skrev:
Du har inte läst så mycket av vad jag skriver o vad jag håller på me va? :)

Jo jag läste, jag ironisierade över att, det är inte arbetsfritt att vrida på knappen.

Men du kanske har gratis el?

Posted on: 2008/4/20 15:39
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

Anonym
Molgan, sluta sov, jag behöver inga svar från dig! Jag frågade inte vart min el kom ifrån, (menade) jag ställer mig frågande till varför inte tanken ser ut så hos fler. Varför inte bry sig?

Om man inte bryr sig o tänker på hur mycket man konsumerar så kan man ju bara sätta till en acc tank till, o en till, och aldrig fråga sig om man gör rätt eller fel, förstår du mig bättre nu?

En vanlig grej jag ser är, alla som tänker bli självförsörjande ser ett jetteproblem med elen, det skall till så mycket. Fråga, måste man ha pannor som drar 18kw, spisar som drar 7kw, endast en hårtork tar vanligtvis 1000 eller 1200watt.

Jag har klurat lite på det där och jag kommer inte fram till något annat än att folk använder för jä-la mycket el. Klart att det blir svårt att försörja sig då med egen.

Anonym
JohnC, Du har faktisk rätt, det skall lite kraft till för att ställa sig upp, ta knappen, vrida den till det säger klick :)

Inte gratis el ännu, men snart!

See User information
är du full eller?? acc tanken drar ingen el, du behöver lite grundläggande utbildning innan du ens börjar fundera på dina problem.

Posted on: 2008/4/21 14:22

Anonym
hehe, lugna sig lite.

Uppkomsten till många vilda diskussioner beror på att man inte riktigt förstår varandra.

Ett hus kanske blir lite för stort för en liten familj om man behöver 3-4 kanske 5 acctankar för att kunna hålla värmen i kåken, haru tänk på den? :)

Vi kan inte alla bo i stora slott bara för att det är coolt o för att det går, det får vara nån måtta brukar man säga, till barn som äter all glass själv! :)

Anonym
Ja var inte full, men jag kan bli! :)
Satt faktiskt o fundera på hur jag skulle fullända denna kväll, men lagom en 6 centimeter över golvet packad som en kalv låter bra :)

See User information
jajustja..har fan en vinare jag ska avslute, läste ditt namn som acne och målade upp en bild av dig, ser nu att du stafvar ance.

Posted on: 2008/4/21 19:18

Anonym
ja, jag har lämnat tonåren =)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper