vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Fluorid i vattnet - klarlägganden.

See User information
Hej,
Jag såg fluoridtråden här. Så här ligger det till avseende fluorid.

1. Allt som står om fluorid i koncentrationslägren stämmer. Det har jag inte någon debatt med.
2. Molekylen kalciumfluorid, består av en Ca2+ och en eller två F-, beroende på exciterat tillstånd eller inte samt pH-halten, och koncentrationer. Ca(n)F är en av de naturliga fluorformerna. Den är inte farlig för kroppen, förutom i väldigt höga koncentrationer. Att den finns i vårt dricksvatten är inget problem.
3. Molekylerna som tillsattes i koncentrationslägren, samt i cirka 65% av USA:s vatten, är alltså industriellt tillverkade molekyler. Antingen hexafluorid-någonting (har glömt exakta molekylen) eller natriumfluorid, NaF. En Natriumjon har bara en fri elektron. Vet ej om det är enda anledningen, men NaF är alltså en 300 gånger svagare bindning än vad Ca(n)F är.
4. Alltså, fluorid finns i våra vatten, men den naturligt förekommande formen är mer stabil, och i vissa fall nyttig, medan de kemiska formerna är mer instabila partiklar. Fluor faller ut ur dem, och binder sig till andra grundämnen i kroppen istället, för att skapa stabilare bindningar.
5. Fluorid-jonens största hot mot kroppen är att den reducerar ut jodid-joner ur kroppen. Fluor är mer elektronegativt än vad Jod är, och stjäl jodens plats, medan joden då spolas ut ur kroppen. Om man då dricker NatriumFluorid så eliminerar man NatriumJodid. Brist på jod förstör funktionen i ett flertal organ i kroppen. Information om det kan enkelt hittas på Internet.

Tack för ordet.

Posted on: 2008/2/26 20:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Fluorid i vattnet - klarlägganden.

See User information
Och Tack för förklaringen!

Posted on: 2008/2/27 17:47
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Du besvarade alla mina frågor tack så jättemycke!

See User information
Hur kan den vara nyttig om studier visar såna här resultat?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/art ... =12&forumId=19&maxcount=3

Posted on: 2008/4/23 8:23

Anonym
MKMK: Tack för din fina post, utmärkt!

Alla får vi i oss fluor genom födan och dricksvattnet. Dagsdosen hos vuxna med normal vattenkonsumtion beräknas ligga vid 0,5-2 mg i lågfluorområde och 2-5 mg i områden med dricksvattenhalt av 1 mg fluor per liter, felaktigt benämnt "optimal" fluorhalt (1). Denna halt finns naturligt i Sverige i t.ex. Uppsala och Eskilstuna. I vissa vattenverk är halten ännu mycket högre. Livsmedelsverket har utfärdat nya regler för fluoridhalten i svenskt dricksvatten, baserat på ett EG-direktiv. Senast 25 december 2003 får dricksvattnet inte innehålla mer än 1,5 mg fluor/liter (2). Anledningen är att fluoren har visat sig ge skador på framför allt tänderna och skelettet, eftersom det är ett starkt cellgift.

Storkonsumenter av dricksvatten, exempelvis diabetiker och njursjuka kan få i sig betydligt större mängder. Endast en del, varierande mellan 20-80 % av detta fluorintag utsöndras via njurarna. Ju surare urinen är, desto mindre är utsöndringen av fluorid (3). Personer med en kost som gör urinen sur, exempelvis köttrik kost, behåller därför mer fluor än personer med alkalisk urin. Det fluor som kvarstår i kroppen binds kemiskt i olika organ, framför allt i kroppens hårdvävnader, dvs tänderna och benstommen. På detta sätt hålls blodplasmahalten av fluor låg vid c:a 1/100-dels mg per liter men 2-3 gånger så högt hos personer som dricker fluoriderat vatten.

http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html

Vatten pumpas från sjön Tämnaren över till Fyrisån för att i närheten av Uppsala pumpas upp på Uppsalaåsen för att infiltreras och därigenom renas genom marken. Därefter pumpas det numera rena vattnet upp igen och används som dricksvatten i Uppsala stad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyris%C3%A5n

Vad är det som gör att uppsala har mer flour i grundvattnet vill jag veta.

Edited by void on 2008/4/23 16:39:29

See User information
Quote:

void skrev:

Vad är det som gör att uppsala har mer flour i grundvattnet vill jag veta.

Förmodligen att det finns folk dom vill söva där.

Att det är en stad menar jag.

Posted on: 2008/4/23 18:47
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

Anonym
Void jag tror det har att göra med mineral sammansättningen i berggrunden.

Vad jag har läst så varierar det mycket från ställe till ställe på jorden.

See User information
jag tcket det hela låter som en whitewash.
tror det "naturliga"flouret e gifit me..

Posted on: 2008/4/25 18:07

Anonym
Quote:

Parasiten skrev:
jag tcket det hela låter som en whitewash.
tror det "naturliga"flouret e gifit me..
amen det är klart det är! Både Fluor och fluorid är giftigt.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper