vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Klorbadad kyckling...Gomiddag!

See User information
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1205315.svd

Klorbadad kyckling kan säljas i Sverige
EU godkänner kontroversiell metod efter amerikanska påtryckningar

Sverige kan tvingas öppna gränserna för amerikansk lågpriskyckling som doppats i bakteriedödande klorbad. EU:s experter har kommit fram till att användningen inte hotar människor eller miljö, men svenska uppfödare tar avstånd från metoden.

Tycker du att klordoppad kyckling ska få säljas i Sverige?

Vad tycker du? Diskutera! I USA är det sedan länge tillåtet att doppa slaktade kycklingar i klordioxid för att bli av med bakterier som salmonella och campylobacter. EU har däremot förbjudit sådana kemiska duschar och reningsbad vilket retat upp USA som anser att förbudet hindrar den fria världshandeln.

På uppdrag av EU-kommissionen har därför flera olika expertgrupper undersökt om användningen kan hota miljö och hälsa. I båda fallen blev svaret nej. Därmed är det bara en tidsfråga innan EU måste öppna gränserna för import av kyckling som tvättats ren med hjälp av klordioxid eller tre andra bakteriedödande medel.

– Det är nog kört nu. Kan man inte bevisa att det finns risker för hälsa eller miljö blir det svårt att hävda importstoppet för de här fyra desinfektionsmedlen, säger Lars Plym-Forshell, veterinärinspektör på Livsmedelsverket.

Han påpekar att klorerad kyckling knappast är något svenska konsumenter efterfrågar och betvivlar starkt att någon svensk producent skulle vara intresserad av att använda metoden.

– Jag hoppas i alla fall att det blir en märkning, det är ett minimi­krav, så att konsumenterna själva kan välja om de vill köpa dessa produkter. Dessvärre har det i ­andra sammanhang visat sig svårt att införa en märkning för något som inte bevisat skadar hälsan, säger Lars Plym-Forshell.

Maria Donis, som är vd på branschorganisationen Svensk Fågel, är starkt kritisk till de nya metoderna och menar att man i stället måste förebygga framväxten av bakterier genom att ha en hygienisk produktion.

– Den här klorkycklingen är vi väldigt negativa till. Det är inte alls den vägen vi vill gå. Risken är ju att du tappar fokus på det förebyggande arbetet om du kan gå in efteråt med kemikalier. Svenska konsumenter vill inte ha det här, säger Maria Donis.

Hon misstänker ändå att den klorerade kycklingen kan nå Sverige i form av lågprisimport till restauranger och storhushåll om EU öppnar sina gränser.

En genomläsning av rapporterna från EU:s expertgrupper visar att användningen av desinfektionsmedel inte saknar komplikationer. EU:s panel för miljöfrågor, SCHER, påpekar att det finns en uppenbar risk för utsläpp i sjöar och vattendrag vilket dock är möjligt att förhindra under förutsättning att lokala reningsverk förses med rätt utrustning.

EU:s livsmedelsmyndighet, EFSA, tillägger att det inte kan uteslutas att bakterier som salmonella utvecklar resistens mot desinfektionsmedlen. Det finns få studier på området och inga som visar att detta skett när det gäller just de fyra aktuella medlen. Däremot har sådan resistens tidigare utvecklats mot närbesläktade medel.

Även Veterinärförbundet är kritiskt till klorerad kyckling.

– Hela EU:s hälsoprogram bygger på tanken att det är bättre att förebygga än att städa upp efteråt, säger Johan Beck-Friis som är informationschef på Sveriges ­Veterinärförbund.

Han menar att det kanske största mervärdet med svensk animalieproduktion är friheten från salmonella. Om producenterna skulle förledas att slappna av med det förebyggande arbetet så kan salmonellan etablera sig och spridas även till andra djurslag,

– Många svenska konsumenter är beredda att betala lite mer för en vara som är etiskt producerad. Våra producenter kan aldrig konkurrera om de lägsta priserna, däremot kan de erbjuda en hög kvalitet, säger Johan Beck-Friis.

.............................................................................................

Anm. Klorering av dricksvatten ansågs av Viktor Schauberger vara den främsta orsaken till mag och tarmcancer....då kloret slår ut våra goda bakterier som bor i magen....

Posted on: 2008/5/3 6:52
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Klorbadad kyckling...Gomiddag!
tackar Gaston, typexempel!

Gå in o kolla på SVD.s röstning, där ser man snabbt vem som är farligast, USA som tryckt på EU, eller EU själv, eller den evigt dumma konsumenten, som köper skräpet!

No more Lemmings plz! :)

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det är bara att försöka vara en god konsument och fråga högt å tydligt i butiken om hur det förhåller sig med tex. den färdiggrillade kycklingen, speciellt om där står många kunder...hehe...fan jag blir nog portad på hemköp snart för det står "roundtable sweden" på ägarens reg.skylt på bilen..han tittade konstigt på mig när jag frågade om det var tyska svin när dom hade annons på fläskfilé....

http://www.rts.org/

Posted on: 2008/5/3 10:16

See User information
usch så vidrigt, jag läste om detta förut, det blir att sluta äta kycklign framöver !

Posted on: 2008/5/3 10:19
" Det verkar som det i varje tid och i alla sorters folk, finns några som vill skapa pyramider, där de själva sitter överst, och har makten i sin hand, medan dem som lever nedanför dem lider "

Anonym
Usch... Jag handlar aldrig på hemköp. Dom verkar ha lagt ner en förmögenhet på att få till sin klämkäcka image. Dessutom skrämmer deras glada sol mig. Om man hade såna där glasögon dom har i They Live är jag övertygad om att skyltarna istället skulle utläsas "avbefolknings enhet" och att solen skulle vara en svastika.
Jag tror ica har mycket att lära av hemköp vad gäller fusk och fula metoder, även om jag faktist bedömmer ica som goda. Ica är ju ett köpmannakooperativ, så det är klart att några köpmän är rötägg. Skulle inte förvåna mig om de samtidigts avlönats av exempelvis avbefolkn... förlåt, hemköp. När köttförsskandalen lamslog ica, basunerade hemköp ut att det tyvärr förekommit på en hemköpbutik, men att den ägaren blivit av med sina äganderättigheter. Något som är att betrakta som sparken. Men all reklam är bra reklam, så de stackars förvirrade kunder som nyss hade handlat sin mat på ica hade nu ingenstans att handla sin mat, men efter hemköps uttalande verkade ju dom jätteseriösa.
Hemköp är förresten en franchiseform och ägs säkert av en hemlig organisation. Nä, hela axfood gör så mina varningsklockor ringer... Men ändå brukade vi storhandla på Willys.

Fast ni kanske inte behöver lyssna på mig, med tanke på att jag paradoxalt nog numera storhandlar på Lidl. Dom verkar ju iallafall ärliga i mina ögon, då dom faktist går ut med öppet att de är tyskar

Min lokala dagligvarubutik som tidigare hette "Rätt pris", ingår numera i vi-butikerna. Stor förvirring råder vad de faktist heter...
De försöker iallafall alkoholisera sina kunder, då de ställt ölen nära kassorna och oftast har för få kassor öppna, så långa köer bildas som resultat
Dessutom är deras lager smockfullt med öl om man tittar in.
Handen på hjärtat, hur många dagligvarubutiker har ölen vid kassorna? Där brukar det ju vara godis och annat. De försöker göra hela sköndal till en sån där liten misslyckad förort som mest består av alkisar. Faktum är att man ser fler fyllon på bänkarna i centrum nuförtiden. Det ligger också betydligt fler tomölburkar i mina pantningspåsar.
Skraa åt mig om ni vill, men sådant är väl uträknad psykologi på samma sätt som att man oftast går motsols i en dagligvarubutik, eftersom de flesta är högerhänta gör detta det enklare att plocka saker från hyllorna.
Vissa butiker använder musik och tilloch med dofter för att styra sina kunders konsumtion, även om det är vanligare i exempelvis klädaffärer.

"All your base are belong to us"

See User information
Har själv ett förflutet som "styckis" på ICA och minns en episod om njurar från USA som skulle säljas till lågpris, stora fina njurar hehe.
Min undran över det låga priset riktade jag till grossisten och fick svaret att de innehöll för mycket kadmium för att få säljas i USA så de gick på export....men det var ju på 70-talet, det är nog annorlunda nu.

Posted on: 2008/5/3 11:05

Anonym
Ja för tusan... nu för tiden bryr sig inte USA om om de förgiftar sitt eget folk
Kadmium är ju ett förhållandevis ovanligt metalliskt grundämne, så det är bara att tacka och ta emot
Lite kadmium har ju ingen dött av. Fast 200µg är ju inte så mycket för att det ska börja betecknas som en skada. Men jag har svårt att tro att njurar innehåller en så alarmerande stor mängs kadmium så det blir farligt för intag. Vad ligger förresten gränsen på för intag? För att de ska bli så fyllda med kadmium måste ju djuret som njurarna tillhörde ha självdött.

Fast för att återgå till ämnet... Det verkar ju helt sjukt att de doppas i klor. Kycklingarna alltså.

Anonym
Snälla, vänd det rätt, så det blir sant! Det är inte USA som förgiftar sin befolkning, dom väljer o sväljer själva!

Bra försäljningsresultat är det samma som tillräckligt med Lemmings som stödjer företaget ifrån början.

Saint's need sinners!

Moneymakers also need sinners!

Anonym
Quote:

ance skrev:
Snälla, vänd det rätt, så det blir sant! Det är inte USA som förgiftar sin befolkning, dom väljer o sväljer själva!
Fast just i detta fall var ju njurarna från USA.
Här pratade vi om njurar, och du bara tjurar

Anonym
Jag trodde det var kyckling?

Anonym
:)

See User information
Quote:

ance skrev:
Jag trodde det var kyckling?
Ja men det blev en höna på en harly:)med brillor på.

Skätm å sidor"Man blir vad man äter äger"ät inte djurfett

Posted on: 2008/5/3 20:55

See User information
Quote:

gaston skrev:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1205315.svd

Klorbadad kyckling kan säljas i Sverige
EU godkänner kontroversiell metod efter amerikanska påtryckningar

Sverige kan tvingas öppna gränserna för amerikansk lågpriskyckling som doppats i bakteriedödande klorbad. EU:s experter har kommit fram till att användningen inte hotar människor eller miljö, men svenska uppfödare tar avstånd från metoden.

Tycker du att klordoppad kyckling ska få säljas i Sverige?

Vad tycker du? Diskutera! I USA är det sedan länge tillåtet att doppa slaktade kycklingar i klordioxid för att bli av med bakterier som salmonella och campylobacter. EU har däremot förbjudit sådana kemiska duschar och reningsbad vilket retat upp USA som anser att förbudet hindrar den fria världshandeln.

På uppdrag av EU-kommissionen har därför flera olika expertgrupper undersökt om användningen kan hota miljö och hälsa. I båda fallen blev svaret nej. Därmed är det bara en tidsfråga innan EU måste öppna gränserna för import av kyckling som tvättats ren med hjälp av klordioxid eller tre andra bakteriedödande medel.

– Det är nog kört nu. Kan man inte bevisa att det finns risker för hälsa eller miljö blir det svårt att hävda importstoppet för de här fyra desinfektionsmedlen, säger Lars Plym-Forshell, veterinärinspektör på Livsmedelsverket.

Han påpekar att klorerad kyckling knappast är något svenska konsumenter efterfrågar och betvivlar starkt att någon svensk producent skulle vara intresserad av att använda metoden.

– Jag hoppas i alla fall att det blir en märkning, det är ett minimi­krav, så att konsumenterna själva kan välja om de vill köpa dessa produkter. Dessvärre har det i ­andra sammanhang visat sig svårt att införa en märkning för något som inte bevisat skadar hälsan, säger Lars Plym-Forshell.

Maria Donis, som är vd på branschorganisationen Svensk Fågel, är starkt kritisk till de nya metoderna och menar att man i stället måste förebygga framväxten av bakterier genom att ha en hygienisk produktion.

– Den här klorkycklingen är vi väldigt negativa till. Det är inte alls den vägen vi vill gå. Risken är ju att du tappar fokus på det förebyggande arbetet om du kan gå in efteråt med kemikalier. Svenska konsumenter vill inte ha det här, säger Maria Donis.

Hon misstänker ändå att den klorerade kycklingen kan nå Sverige i form av lågprisimport till restauranger och storhushåll om EU öppnar sina gränser.

En genomläsning av rapporterna från EU:s expertgrupper visar att användningen av desinfektionsmedel inte saknar komplikationer. EU:s panel för miljöfrågor, SCHER, påpekar att det finns en uppenbar risk för utsläpp i sjöar och vattendrag vilket dock är möjligt att förhindra under förutsättning att lokala reningsverk förses med rätt utrustning.

EU:s livsmedelsmyndighet, EFSA, tillägger att det inte kan uteslutas att bakterier som salmonella utvecklar resistens mot desinfektionsmedlen. Det finns få studier på området och inga som visar att detta skett när det gäller just de fyra aktuella medlen. Däremot har sådan resistens tidigare utvecklats mot närbesläktade medel.

Även Veterinärförbundet är kritiskt till klorerad kyckling.

– Hela EU:s hälsoprogram bygger på tanken att det är bättre att förebygga än att städa upp efteråt, säger Johan Beck-Friis som är informationschef på Sveriges ­Veterinärförbund.

Han menar att det kanske största mervärdet med svensk animalieproduktion är friheten från salmonella. Om producenterna skulle förledas att slappna av med det förebyggande arbetet så kan salmonellan etablera sig och spridas även till andra djurslag,

– Många svenska konsumenter är beredda att betala lite mer för en vara som är etiskt producerad. Våra producenter kan aldrig konkurrera om de lägsta priserna, däremot kan de erbjuda en hög kvalitet, säger Johan Beck-Friis.

.............................................................................................

Anm. Klorering av dricksvatten ansågs av Viktor Schauberger vara den främsta orsaken till mag och tarmcancer....då kloret slår ut våra goda bakterier som bor i magen....

Klor gör att man tappar kroppsenergi, samma effekt om man duschar i klorbehandlat vatten, kroppen töms på energi. Man kan använda en Tesla coil för att ladda upp sig igen.

Tesla Coil
Resized Image

Resized Image

Posted on: 2008/5/3 21:03
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

See User information
AHHA nu fattar jag att det finns friteradkyckling,det var där själva i`den n kom fram:)deepfried:)))Nuggets heter det nu men sådant kan man inte äta ,inget tuggmotstånd lixom.

Posted on: 2008/5/3 21:21

See User information
Jag vet att dom gjort så länge i staterna, men där finns det ju verkligen klor överallt.
Så vidrigt att dom tar det till sverige också.
Men som tur är äter man ju inte kött, så jag kommer undan.. for now.. :P

Posted on: 2008/5/4 11:06
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
klor blandas in i dricksvattnet här i sverige med på de flesta platser, men där det är bra vatten så är det bara vid översvämmningar och andra föroreningar som det blandas i lite klor. såvida du inte har egen brunn.

Posted on: 2008/5/4 17:43

Anonym
Kloret tillsätts för att vattnet är förorenat, vårt levnadssätt förorenar vattnet!

Anonym
Min mors landställe ligger vid en sjö där man kan dricka sjövattnet. Det är ganska fantastiskt.

See User information
Klor används för att döda bakterier, inte ta bort dom....så dom följer ändå med......döda bakterier burrrrrrr... bättre ta bort dom.

Posted on: 2008/5/5 9:11

Anonym
Just det = Leva rätt, inte skräpa ner, inte va konsument, inte aggera Lemmings, inte följa flocken, klara sig själv!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper