vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Hjälp med skolarbete om fluoridering!

See User information
Hej allihopa!

Det är som så att jag skall skriva ett skolarbete på minst tre sidor tills 23:59 ikväll om fluoridering av livsmedel och vatten. Jag har inte hunnit börja förrens nu men har som ni förstår lite tid på mig. Därför ber jag alla om hjälp med detta.

Klipper in uppgiftsbeskrivningen:

Historia C – enskild uppgift (v 15-19)

• Fördjupningsuppgift i valfritt miljöhistoriskt ämne.

• Fördjupningen är en strukturerad, beskrivande, analyserande uppgift med inledning, syfte, frågeställning, analys och sammanfattning.

• Den skriftliga uppgiften omfattar sammanlagt minst 3 och max 6-8 sidor, teckenstorlek 12 (Times new roman eller liknande) med 1,5 radavstånd. I texten används endast egna ord, vilket innebär att du inte kopierar från källorna utan själv formulerar texten. Källorna redovisas genom vedertaget referenssystem, antingen i texten genom parenteser, längst ned på sidan genom fotnoter eller längst bak i dokumentet.

• Var källkritisk

• Inlämning torsdag i vecka 19

Kursmål i historia C:

Eleven skall
kunna förklara ett historiskt skeende från skilda historiska perspektiv och med olika historiesyn

kunna tillämpa källkritiska principer på både historiskt och dagsaktuellt material

kunna diskutera trovärdigheten i allt det som kan utgöra underlag för historiska framställningar

kunna förstå källkritikens betydelse i dagens informations- och mediesamhälle

Betygskriterier:

Kriterier för Godkänt

Eleven skriftligt redogjort för ett miljöhistoriskt problem.
Eleven skrivit en text som innehåller en tydlig struktur som underlättar för läsaren att förstå dess innebörd.
Eleven i skrivningen har använt ett vedertaget referenssystem.
Eleven söker, finner och diskuterar olika källors värde och hållbarhet för en och samma historiska händelse.
Eleven diskuterar vilken trovärdighet olika källor har för en historisk framställning.

Kriterier för Väl godkänt

Utöver kriterierna för Godkänt krävs att eleven visar på självständigt, kritiskt reflekterande kring sambandet mellan människa och miljö.
Eleven redogör för grundläggande källkritiska principer och deras tillämpning i historiska och i dagsaktuella sammanhang.
Eleven visar på hur olika slags historiesyn och olika perspektiv kan ge olika slags historieskrivning.

Kriterier för Mycket Väl godkänt

Utöver kriterier för godkänt och Väl godkänt krävs att diskussionen och framställningen skall visa på djup, skärpa och ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt.
----------------------------------------------------------------------------

Som ni ser skall det vara en ordentlig uppsats med bra källor. Jag hade tänkt bygga upp arbetet på följande vis:

Framsida

Innehållsförteckning

Inledning med frågeställningar

Vad är fluor? - Beskrivning av fluor med kort historia om det, dess upptäckt osv.

Användningsområden - Livsmedel, dricksvatten, tandkräm, fluor-tabletter osv.

Fördelar? - Man påstår ju att det s.k. är bra för tänderna...

Nackdelar - Sterilitet, Alzheimers, benmärgsskador, leverskador, kromosonskdalighet, hämning av DNA-reperation, skada på hjärnan med försämrad IQ som följd, försämring av immunförsvaret, njurskador, för tidig pubertet, fluoros osv.

Kritik mot fluoridering- Skador på kroppen, ofrivillighet när det vatten fluorideras osv.

Sammanfattning

Avslutning

Källförteckning

Utifrån det här hade jag velat ha hjälp med seriösa källor som inte kan kritiseras för att vara "konspirationsteorier". Jag vet ju att sidor som t.ex. www.fluoridealert.org finns men jag skulle vilja ha länkar till artiklar, forskningsrapporter, uppslagsverk osv.
Som sagt vill jag beskriva:
Vad är fluorid?
Kort historik om det.
Vilken påverkan har det på kroppen?
Fördelar och nackdelar.
Kritik mot fluoridering och eventuellt texter som stödjer det.

Utifrån detta ber jag er om hjälp. Och kom ihåg, ifall ni vill hjälpa mig, gör det då så fort som möjligt för det börjar bli bråttom för mig att komma igång :S

Tack på förhand!

/Niclas

Posted on: 2008/5/8 11:22
"Hur Svenska Stålet Biter
Kom Låt Oss Pröva På
Ur Vägen Illuminater
Friskt Mod i Gossar Blå"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Hjälp med skolarbete om fluoridering!

See User information

Posted on: 2008/5/8 12:16
"You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe" - Carl Sagan
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
I stället för att läsa skräp ifrån forskare som får anslag av aluminum industrin som disinfotönten ovan tycker så finns det något mer objektiva källor.

Refererar till EPAs studie om Natrium Flourid
http://www.epa.gov/fedrgstr/EPA-PEST/ ... October/Day-10/p19940.htm

Kemisk Industri publikation, beskriver vilka problem EPA får när de emotsäger sina egna studier
http://pubs.acs.org/cen/government/84/8436gov1.html

Överkurs:
http://www.whale.to/b/fluoride_q.html

Men visst, ta lite flour vatten, kvicksilver vacciner och en dos ifrån dynga ifrån verkligen så kan man direkt söka jobb på SÄPO och bli hedersmedlem i v00f.

See User information
Jag skulle behöva veta vad skillnaden är mellan t.ex. sodium fluoride, natriumfluoride, kalciumflouride osv.
Sen finns ju en väldig massa information på fluoridealerts hemsida. Men just grundläggande information om fluor och historia bakom fluoridering av vatten skulle jag verkligen behöva!

Posted on: 2008/5/8 15:24
Kom Låt Oss Pröva På
Ur Vägen Illuminater
Friskt Mod i Gossar Blå"

See User information
Quote:

Niclas skrev:
Jag skulle behöva veta vad skillnaden är mellan t.ex. sodium fluoride, natriumfluoride, kalciumflouride osv.
Sen finns ju en väldig massa information på fluoridealerts hemsida. Men just grundläggande information om fluor och historia bakom fluoridering av vatten skulle jag verkligen behöva!
Nicklas inlägg 27: är fakta.
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... ASC&type=&mode=0&start=24

Annars titta på "The Century of the Self" finns lite historia med där.

Skolmedicinen menar att för mycket kalcium är skadligt. De menar då säkerligen sk högupptaglig kalk t ex kalciumorotat, kalciumfosfat, mjölksyrad kalk, kalciumglukonat e dyl SYRAbundna maskinkalker. Enligt deras egna forskning (ACO) så föredrar de kalciumkarbonat eftersom den kalktypen görs om i magsäcken till kalciumklorid (CaCI2). Då syrar kroppen kalken på sitt villkor, i stället för maskinens!De som påstår att karbonater skulle ta bort den självcirkulerande magsyran, har läst med inte förstått.

-Storstadsbor och rökare får i sig en hel del extra kadmium .

-Kalcium skyddar emot aluminiumsvavel i kranvatten.

-Kalcium skyddar emot kvicksilver ifrån munnen.

-Kalcium skyddar emot zinkfrossa. Osv! Osv!

Posted on: 2008/5/8 16:22

Anonym
Quote:

sale skrev:
Hahahhah... vad skyddar mot zpz2frossa då?

See User information
Tack för alla länkar! Jag personligen har inget emot länkarna men jag måste ha källor som s.k. är trovärdiga. Ni vet hur lärare är
Med andra ord behöver jag källor som är av typen uppslagsverk, forskningsrapporter eller artiklar av forskare.
Det jag behöver främst är allmän information om ämnet fluor, dvs. vad det är osv. Sen behöver jag ha reda på skillnaden mellan alla olika typer av fluor som t.ex. kalcium, sodium och natrium.
Sen vill jag ha lite allmän historik angående fluoridering.

Det var absolut inget fel på inlägg 27 som du sa men jag måste dessvärre ha källor. Jag kan tyvärr inte använda mig av vaken.se som en källa. Måste som sagt ha "seriösa" källor.

Posted on: 2008/5/8 16:48
Kom Låt Oss Pröva På
Ur Vägen Illuminater
Friskt Mod i Gossar Blå"

See User information
Quote:

Niclas skrev:
Tack för alla länkar! Jag personligen har inget emot länkarna men jag måste ha källor som s.k. är trovärdiga. Ni vet hur lärare är
Med andra ord behöver jag källor som är av typen uppslagsverk, forskningsrapporter eller artiklar av forskare.
Det jag behöver främst är allmän information om ämnet fluor, dvs. vad det är osv. Sen behöver jag ha reda på skillnaden mellan alla olika typer av fluor som t.ex. kalcium, sodium och natrium.
Sen vill jag ha lite allmän historik angående fluoridering.

Det var absolut inget fel på inlägg 27 som du sa men jag måste dessvärre ha källor. Jag kan tyvärr inte använda mig av vaken.se som en källa. Måste som sagt ha "seriösa" källor.

http://www.phbalans.com/sid.asp?m=4&sid=58

Jag har postat det ca:100 ggr nu ..

Jag kan tyvärr inte använda mig av vaken.se

Det var en pik till Ishatar :Forska själv eller sov vidare..:)

Posted on: 2008/5/8 16:51

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Quote:

sale skrev:
Hahahhah... vad skyddar mot zpz2frossa då?
Zink behöver man för sitt välmående!Den du talar om finns inte för mig ..luft lixom

Posted on: 2008/5/8 17:03

Anonym
Quote:

sale skrev:
[Zink behöver man för sitt välmående!Den du talar om finns inte för mig ..luft lixom
Jag försökte vara rolig. Dessutom inte på din bekostnad, utan genom att använda dina fakta som underlag.
Tror du jag försökte göra dig till åtlöje? Tror du inte jag vet vad zinkfrossa är?

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Quote:

sale skrev:
[Zink behöver man för sitt välmående!Den du talar om finns inte för mig ..luft lixom
Jag försökte vara rolig. Dessutom inte på din bekostnad, utan genom att använda din fakta som underlag.
Tror du jag försökte göra dig till åtlöje? Tror du inte jag vet vad zinkfrossa är?
Det där var din egen bild!Jag uppfattade det som ett skämt,lungt:) Men du du sa zpz ,det låter så när man fiser i bland alltså.

Posted on: 2008/5/8 17:21

See User information
Quote:

Niclas skrev:
Hej allihopa!

Det är som så att jag skall skriva ett skolarbete på minst tre sidor tills 23:59 ikväll om fluoridering av livsmedel och vatten. Jag har inte hunnit börja förrens nu men har som ni förstår lite tid på mig. Därför ber jag alla om hjälp med detta.

Klipper in uppgiftsbeskrivningen:

Historia C – enskild uppgift (v 15-19)

• Fördjupningsuppgift i valfritt miljöhistoriskt ämne.

• Fördjupningen är en strukturerad, beskrivande, analyserande uppgift med inledning, syfte, frågeställning, analys och sammanfattning.

• Den skriftliga uppgiften omfattar sammanlagt minst 3 och max 6-8 sidor, teckenstorlek 12 (Times new roman eller liknande) med 1,5 radavstånd. I texten används endast egna ord, vilket innebär att du inte kopierar från källorna utan själv formulerar texten. Källorna redovisas genom vedertaget referenssystem, antingen i texten genom parenteser, längst ned på sidan genom fotnoter eller längst bak i dokumentet.

• Var källkritisk

• Inlämning torsdag i vecka 19

Kursmål i historia C:

Eleven skall
kunna förklara ett historiskt skeende från skilda historiska perspektiv och med olika historiesyn

kunna tillämpa källkritiska principer på både historiskt och dagsaktuellt material

kunna diskutera trovärdigheten i allt det som kan utgöra underlag för historiska framställningar

kunna förstå källkritikens betydelse i dagens informations- och mediesamhälle

Betygskriterier:

Kriterier för Godkänt

Eleven skriftligt redogjort för ett miljöhistoriskt problem.
Eleven skrivit en text som innehåller en tydlig struktur som underlättar för läsaren att förstå dess innebörd.
Eleven i skrivningen har använt ett vedertaget referenssystem.
Eleven söker, finner och diskuterar olika källors värde och hållbarhet för en och samma historiska händelse.
Eleven diskuterar vilken trovärdighet olika källor har för en historisk framställning.

Kriterier för Väl godkänt

Utöver kriterierna för Godkänt krävs att eleven visar på självständigt, kritiskt reflekterande kring sambandet mellan människa och miljö.
Eleven redogör för grundläggande källkritiska principer och deras tillämpning i historiska och i dagsaktuella sammanhang.
Eleven visar på hur olika slags historiesyn och olika perspektiv kan ge olika slags historieskrivning.

Kriterier för Mycket Väl godkänt

Utöver kriterier för godkänt och Väl godkänt krävs att diskussionen och framställningen skall visa på djup, skärpa och ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt.

Som ni ser skall det vara en ordentlig uppsats med bra källor. Jag hade tänkt bygga upp arbetet på följande vis:

Framsida

Innehållsförteckning

Inledning med frågeställningar

Vad är fluor? - Beskrivning av fluor med kort historia om det, dess upptäckt osv.

Användningsområden - Livsmedel, dricksvatten, tandkräm, fluor-tabletter osv.

Fördelar? - Man påstår ju att det s.k. är bra för tänderna...

Nackdelar - Sterilitet, Alzheimers, benmärgsskador, leverskador, kromosonskdalighet, hämning av DNA-reperation, skada på hjärnan med försämrad IQ som följd, försämring av immunförsvaret, njurskador, för tidig pubertet, fluoros osv.

Kritik mot fluoridering- Skador på kroppen, ofrivillighet när det vatten fluorideras osv.

Sammanfattning

Avslutning

Källförteckning

Utifrån det här hade jag velat ha hjälp med seriösa källor som inte kan kritiseras för att vara "konspirationsteorier". Jag vet ju att sidor som t.ex. www.fluoridealert.org finns men jag skulle vilja ha länkar till artiklar, forskningsrapporter, uppslagsverk osv.
Som sagt vill jag beskriva:
Vad är fluorid?
Kort historik om det.
Vilken påverkan har det på kroppen?
Fördelar och nackdelar.
Kritik mot fluoridering och eventuellt texter som stödjer det.

Utifrån detta ber jag er om hjälp. Och kom ihåg, ifall ni vill hjälpa mig, gör det då så fort som möjligt för det börjar bli bråttom för mig att komma igång :S

Tack på förhand!

/Niclas
http://www.phbalans.com/sid.asp?sid=105

http://hem.passagen.se/globalworld/professorn_olov_lindahl.htm

Uppfattningen att fluor skyddar mot karies har blivit något av en religion och de flesta tandläkare är indoktrinerade därav"
Citat:
Just vid den sista korrekturläsningen noterar jag att en federal forskningsinstitution i USA frisläppt en rapport som fastlår att det är definitivt bevisat att fluor framkallar skelettcancer. Detta torde medföra att alla tillsatser av fluor, t ex i tandkräm blir förbjudna. (osteosarkom = skelettcancer) Se filmen.
.

Posted on: 2008/5/8 23:52

See User information
Har någon här en länk till "The Fluoride Deception" i pdf-format? Boken menar jag då och inte filmen...

Posted on: 2008/5/9 15:08
Kom Låt Oss Pröva På
Ur Vägen Illuminater
Friskt Mod i Gossar Blå"

Anonym
Om du har 179 spänn och inte har supit upp dem på kårhuset.

http://www.adlibris.com/se/product.as ... 97A6446CA9BFC37E912A8F2E4

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper