vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Historian om en ekologisk bonde..
I helgen hälsade jag på min bror och hans flickvän som bor på en ganska stor bondgård ett par kilometer utanför Västerås. Dom har 120 får ett 30-tal kossor och ett antal åkrar som dom odlade spannmål på. Bondgården ägs av min brors flickväns familj och det skulle visa sig att pappan i familjen hade fått en väldigt speciell behandling av diverse lantbrukar institutioner.

När dom visade mig runt på gården så frågade jag om dom använde bekämpningsmedel i odlingen. Det gjorde dom bestämmt inte, ingenting alls faktiskt. Pappan i familjen hade aktivt förespråkat i LRF (lantbrukarnas riksförbund) att så många som möjligt borde gå över till ekologisk odling utan bekämpningsmedel och genmodifierade grödor tills han en dag blev banlyst därifrån pga sina åsikter.

Han fick helt enkelt inte vara kvar där pga att han förespråkade ekologisk odling och motsatte sig genmodifierade grödor.. men det blir bättre.

Varumärkena(det är just vad de är) "KRAV-märkt" och "Ekologiskt odlat" skyltar med att dom inte är odlade med hjälp av bekämpningsmedel eller konstgödsel. Men vad jag fick höra så var så inte alls fallet, om någonting är krav märkt så innebär det tydligen att bara vissa mängder bekämpnings medel och konstgödsel får användas.. men det används fortfarande.

Pappan i familjen hade även kontaktat "KRAV" och "ekologiskt odlat" och fört livlig debatt om att dom var för slapphänta på sina krav mot bönderna och att dom inte borde få kalla produkter Krav-märkt när dom fortfarande var producerade med bekämpningsmedel. Han hade efter en tid blivit nekad att få sätta KRAV-märkt och ekologiskt odlat stämpeln på sina produkter bara för att han motsatte sig deras skeva system.

Bonden som inte använder ett spår av bekämpningsmedel eller kemikalier får alltså inte kalla sina produkter för ekologiskt odlade eller sätta stämpeln KRAV-märkt på dom. Han får heller inte vara med i LRF för att han förespråkar ekologiskt odling och nej till genmodifiering.

Jag tycker det var jävligt tragiskt att det kan vara såhär vet inte riktigt vad man ska dra för slutsater av det..

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Historian om en ekologisk bonde..
Bra skrivet, kul med egna personliga observationer från dig. Jag har själv en del misstankar och direkt information ang svenska bönders relation till EKO/KRAV.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag har alltid trott det varit något lurt med krav och eko. Ett sätt att krama ur oss lite mer pengar. Det konstiga är ju dock att folk är ju berädda att betala extra för det, varför kan det inte då leveras så som kunder vill ha det?

Posted on: 2008/5/19 2:36

Anonym
Det är en av NWOs viktigaste scams:

Användandet av deras kemikalier ger en linjär ökning av avkastningen fast till en exponentiell ökning av kostnaden.
(Deras finansmekanism)

Det egentliga syftet är dock urlaka alla mineraler och spårämnen så folk över tid blir feta zombier utan att ens märka det. Då orkar de inte lägga sig i deras "stora arbete". Folk kunde kroppsarbeta 12 timmar i sträck för bara 70 år sedan utan några som helst problem, i dag orkar de flesta inte ens med 15 minuter. Förklaringen står ovan.

Vill man veta hur man borde göra så tittar man naturligtvis på eliten själva. 100% organiskt och alla triljardärer har sina egna bondgårdar med anställda. Rockefeller, Rothshild, drottningen av England osv.

Vad man kan göra är att odla så mycket som möjligt själv, det finns hur mycket info som helst på hur man gör det. Orkar man inte läsa så kan man alltid lyssna på "organic farmer" på GCN (eller RBN).

See User information
Besprutat utsäde tillåts för kravodlat

– Varje dag är det någon som undrar hur han eller hon kan lita på att råvarorna är ekologiskt producerade, säger han. Och nyheter om en sorts ”halvkrav” späder på misstänksamheten. Det är som om Volvo satte sitt märke på en bil från Renault om produktionen inte räckte till.

http://sydsvenskan.se/sverige/article324060.ece

Min fråga är :
När KRAVmärks KRAVmärkaren?En KRAVmärkningsnisch?

Att odla kött och fläska i sig, ar det vördnad för alla de som svälter? När man vet att kött drar minst 8 (åtta) gånger så mycket åkerareal som vegetabilier. är det skonsamt for människor och miljö?

Är det vördnad inför djuren att föda upp dem med sk omsorg och respekt och sedan äta upp dem? Är det inte bättre att äta upp de som inte är KRA Vodlade? - de som mår sämst. På sa vis får ju de leva som mår gott, och de som mår dåligt äter köttianerna upp.

Det sägs att fodret skall anpassas efter djurarten. Djurarten människan då? Varför skall hon ma dåligt p g a sitt missanpassade intag (foder)? Vem tjänar på det? .. ! När blir hon KRA Vmärkt? När innehåller hon kravmarkt kött? Vilken jord skall hon ligga i så länge hon inte är KRA Vmarkt? När KRA Vmarks hennes sinne? När får människan utlopp för sitt naturliga sinne?

När blir samverkan mellan människan och djuren sa stark att de inte äter upp varandra? "Slaktdjur"? ...

Posted on: 2008/5/19 8:40

Edited by sale on 2008/5/19 9:13:31
Edited by sale on 2008/5/19 9:17:07

See User information
Köttätare e den store satan! Dåliga argument du kommer med. Att djuren tar upp mer mark e för att dom får gå omkring. Finns jus tällen där dom bara får stå i ett bås och blir matade med steroider också. Hur som helst så har vi gått om plats i sverige. Och att odla mat här och skicka till tredje världen e det värsta du kan göra. Kolla bara på Ghana.
Ghanas national produkt är/var ris. Men eftersom dom inte får subventionera sina egna bönder pga avtalen med med Världsbanken så är amerikanskt ris billigare och bättre än det nationella. Vilket självklart ställer till stora problem nationellt.

Posted on: 2008/5/19 10:18

See User information
Hur som helst!Tillbaka till naturen måste vi ändå.

Posted on: 2008/5/19 12:03

See User information
Någon sa någon gång "With great power comes great responsibility".
Jag tycker att vi lever i dom bästa av tider. Teknologi, filisofi , vetenskap, rikedomar är mer vidspridda än någonsin tidigare. Men vi har helt klart många problem och det är mycket som inte ser ljust ut för framtiden. Jag hoppas att dom problem våran civilization står inför kommer att ordna sig. Men att vela gå tillbaka till naturen är jag verkligen inte villig att göra. Jag hoppas att 911 truth är det som får folk att vakna från sin tv dvala och med hjälp av det demokratiska rättsamhälle vi lever i kunna ta tillbaka makten till folket. Det är ändå tyvärr så att det finns inte så mycket bättre ställen att bo på än i den vite mannens världen.

ps: Det här är en optimistisk post jag känner väl till all korruption också vidare ^_^ så ingen ide att kommentera på det.

Posted on: 2008/5/19 13:59

See User information
En del äter inte djur för att de tycker synd om dem, men de sätter i sig både ost, smör och mjölk. Dessa produkter befrämjar ett enormt slaktande av helt oskyldiga djur. En ko i industrin blir mellan fyra till fem år. Där anses den vara optimalt utnyttjad med kalvar mjölk och allt. En ko i frihet kan bli ända upp till femtio år och slipper dessutom det enorma juver som människan avlat fram. Att slakta sådana enorma mängder djur som krävs för att få fram t ex ost (>tio liter mjölklkg) krävs ett enormt ätande ur dököttberget. Mjölk, smör och ost inneh. stora mängder djurenergi .. Det är därför dessa produkter ger plack i ådersystemet - konstkalvens "hämd". Allt återgår. "Som man sår ... "

ps. Fillipinernas nationalrätt.Den heter BALUT

http://www.youtube.com/watch?v=bVOesDdx_Og&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=NhP9GlwWVjo&feature=related

Posted on: 2008/5/19 18:32

See User information
Quote:

sale skrev:
Hur som helst!Tillbaka till naturen måste vi ändå.

inte innan vi dör i vart fall. inte efter heller om man kör cryo.

Posted on: 2008/5/19 19:28
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

Anonym
Har börjat köpa mer ekologiskt odlade grönsaker nu på senare tid men en grej stör mig. Varför är så mycket ekologiskt odlade grönsaker importerade från utlandet? På ICA häromdagen hade dom enbart ekologiskt odlade tomater från spanien -.-... dom vill jag ju inte köpa pga av idiotin att frakta skiten därifrån och hit.

Varför har dom inte svenskt odlade ekologiska tomater undrar jag.

Kan det ha med säsong att göra kanske?

Nejfan det blir till att börja odla lite i sommar tror jag.

See User information
Quote:

Filipino-Monkey skrev:
Köttätare e den store satan! Dåliga argument du kommer med.
JASSÅ..men se det så här då.

Skulle du äta t ex en ko om du måste slå ihjäl själv?Skulle du kunna slå ihjäl den om den var bunden och du hade ett verktyg att klubba ned den med?Tror du i det läget att den kanske har känslor?Skulle du kunna äta den efter allt dödsskrikande?Skulle du kunna se de andra djuren t ex din hund i ögonen,efter att ha slagit ihjäl hundens like-ett annat djur med själ?Hur känner du själv?Man behöver inte inta alls döda för att överleva!

Som Allan Watt säger :En psykopat kultur...

Posted on: 2008/5/29 8:59

Edited by sale on 2008/5/29 9:21:30

Anonym
LRF = Illuminati. I samma koncern finns också Lantmännen, som bla driver Granngården, butikerna ni vet. Och AXA. De upplysta har haft Sveriges lantbrukare i ett järngrepp sedan länge. (Nja, inte alla...) Här i Sverige ska vi för övrigt inte ha några jordbruk, vi ska importera allt från sydeuropa. Här ska vi ha ett semesterparadis för rika tyskar och koncentrationsläger med interner från europas alla hörn. Så ska det se ut i den europeiska fasciststaten...

See User information
Lite off topic men kan verkligen rekommendera dokumentären "Hästmannen" (sök på Piratebat t.ex) som handlar om en ekologisk old-school bonde. Helt underbar, mycket speciell!

Posted on: 2008/5/30 7:23

See User information
Quote:

anti skrev:
Lite off topic men kan verkligen rekommendera dokumentären "Hästmannen" (sök på Piratebat t.ex) som handlar om en ekologisk old-school bonde. Helt underbar, mycket speciell!
Den visades på Svt i december månad kan ses fortfarande:)Har själv inte sett den men hört om mannan i fråga.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared ... id=is_search527895&lpos=0

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?s ... 2H%E4stmannen%22+&b=s%F6k

Posted on: 2008/5/30 9:19

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper