vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Greps med sprängämne på kärnkraftverk i Sverige

See User information
"En man försökte på onsdagen ta sig in på Oskarshamns kärnkraftverk med ett högexplosivt ämne på sig. Han har gripits av polis och ett område utanför kärnkraftverket har spärrats av.

Det var några minuter före åtta på onsdagsmorgonen som en man från en svetsfirma var på väg in genom centralvakten på kärnkraftverket när en säkerhetskontroll gjorde utslag.

Mannen fick då gå igenom kontrollen ytterligare två gånger och vid båda tillfällena gavs utslag. Han greps då och på honom hittades då en påse med ett sprängmedel. Mannen fördes till Oskarshamns polisstation där han just nu förhörs.

Det sprängmedel som mannen bar på sig anses enligt polisen som "högexplosivt" och ska enligt polisen röra sig om ämnet TATP. Ett ämne som användes i samband med terrorbomberna i London i juli 2005.

TATP, eller acetonperoxid, är ett vitt kristalliskt ämne som är mycket känsligt för hetta, friktion och slag.

- Vi kan inte bekräfta att det rör sig om TATP, det får polisen stå för, säger Roger Bergman som är informatör på kärnkraftverket.

Enligt Roger Bergman rör det sig om mycket små mängder:

- Det handlar om att man har upptäckt rester av ett ämne på en påse som mannen hade med sig.

Efter upptäckten bars det ut från centralvakten av vaktpersonalen och har placerats 300 meter från vakten där det bevakas av polis och väktare.

Såväl centralvakten som en kontorsbyggnad intill har utrymts på uppmaning av polisen. Ett hundratal personer har fått lämna sina arbetsplatser.

- Vi vet ännu inte varför mannen hade ämnet på sig, säger Sven-Erik Karlsson vid polisen i Oskarshamn. Bombtekniker är på väg från Malmö men de kommer inte att vara framme förrän senare i eftermiddag.

Kontrollen av dem som passerar in på Oskarshamns kärnkraftverk är minutiös enligt Roger Bergman. Väskor och påsar gås igenom och alla måste passera en metalldetektor.

- Hur spåren av sprängämnet upptäcktes vet jag ännu inte. Men som jag har uppfattat det rörde sig om en påse vars innehåll var okej men att det på själva påsen fanns rester av det ämne som gav utslag."

Clas Svahn (clas.svahn@dn.se)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=771906

Posted on: 2008/5/21 10:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Greps med sprängämne på kärnkraftverk i Sverige
låter som någon som är hemmapulare som klantat sig och haft ämnet på sig när han tog med sig matpåsen till jobbet.

blir nog mindre roligt för honom när husrannsakan hittar hans hobby ;)

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Jo, som goinghome säger låter nog mest troligt.

Det är ju så pinsamt att skadorna på tunnelbanevagnarna i London 2005 skulle orsakats av ATCP (TATP).

http://swi.1av10.nu/PK-HTML/filer/atcp/atcp.htm

TATP/ATCP är det första och vanligaste sprängmedlet som hobby/hemmakemisten tillverkar tror jag. Busenkelt och extremt instabilt. Många ungar som blivit av med fingrar och annat pga att de varit oaktsamma med sina experiment med väteperoxid, saltsyra o aceton....

See User information
Hehe ja det lekte man med när man var mindre ;)

Ojoj vad detta kommer blåsas upp

Posted on: 2008/5/21 12:09
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
När jag läste den först så missade jag att dom bara hade hittat spår från det på påsen, och blev lite wtf, någon försökte ta in en bomb på ett kärnkraft verk och det är inte dagens stora nyhet.

Posted on: 2008/5/21 13:17

See User information
Nu har det blivit dagens stora nyhet.

Gillar rubriken på den här.
Nya säkerhetsregler kan ha räddat OKG
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2516448.ab

Dom två svetsarna har inte velat ha någon advokat, ska bli kul o se hur det här slutar.

Jag lovar att KBM har börjat involvera sig i det också.

Posted on: 2008/5/21 21:48

Anonym
TATP är inte det första och enklaste uppslaget. Det skulle vara mycket enklare att göra svartkrut av bomull, saltsyra och salpetersyra och packa skiten i ett järnrör.

Anonym
fast nu måste jag säga att jag anar någon slags uggla i mossen i den här historien....

See User information
Eller också har beviset planterats hos "terroristerna". Ett enkelt sätt att öka terrorskräcken i Sverige utan att ställa till med stora skador... Fast jag är kanske bara konspiratoriskt lagd...?

Posted on: 2008/5/22 8:55

Anonym
Tror hela historien är trams och securitas kan köpa ny utrustning.

See User information
Quote:
Misstänkt terrorist – 44-åringen smakar på orden:

– Förberedelse för sabotage, det är inte klokt. Terrororganisationer och sånt har jag bara sett och hört om på tv.

– Nu är jag själv misstänkt. Hur kan det bli så i Sverige?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2527427.ab

Ja du.... jag undrar hmmmm..... hmmmm....

Posted on: 2008/5/23 7:18

See User information
Jag gjorde lite när jag var liten. Mycket lätt.

Aceton och väteperoxid. Blanda med lite saltsyra som katalysator. Håll koll på temperaturen under blandningen så det inte blir för varmt. Sen är det bara att vänta tills det är tort. Då tar man pulvret.

Sen hanskas men försiktigt med det, jag har hört folk som lagt det i glasburkar och skruvat på locket som skapat nog med friktion att det antänder.

Posted on: 2008/5/23 15:28
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Gitmo nästa för dig micro

Posted on: 2008/5/23 16:03

See User information
Det var bara raklödder, nu förstår jag varför de tog mitt raklödder från mig när jag tog flyget senast.

Bomb vid kärnkraftverk var raklödder:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1343177.svd

Posted on: 2008/6/9 17:06

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper