vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Staten kan komma att lyssna av oss redan i Juni!

See User information
Den så kallade FRA-lagen tvingar alla stora internetleverantörer att överföra all internettrafik som passerar landets gränser till en statlig myndighet för vidare avlyssning.

Lagen ger väldigt mycket makt till FRA.

Rent tekniskt skulle FRA-anställda kunna kartlägga valfri svensk medborgare, läsa all hans e-post och undersöka vilka webbsidor han besöker.

Tekniken möjliggör åsiktsregistrering och full insyn i människors privatliv. Oavsett hur snäva söktermerna är kommer FRA:s datorer att rapportera falska positiva resultat ibland och oskyldiga kommer att få sin kommunikation läst av FRA:s anställda.

Övervakning ger även andra risker. Avlyssningen underminerar meddelarskyddet då FRA har teknisk möjlighet att se vilka som informerar pressen om korruption och andra problem.

Den som är lite konspiratoriskt lagd kan fundera på vad den egentliga anledningen är att hela Sverige ska avlyssnas. Sverige är ett ganska oförargligt land, och terroristerna står inte direkt i kö för att attackera just oss.

Att lansera övervakningsförslaget som ett skydd mot hot är dock ett säkert kort för att få sin vilja igenom, vad nu orsaken är.

Läs hela: http://sweclockers.com/recension/?id=6073

Posted on: 2008/6/1 14:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Staten kan komma att lyssna av oss redan i Juni!

See User information
finns det något sätt att skydda sej?

Posted on: 2008/6/1 14:11
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Sverige brukar ju vara ett land där företag testar nya saker och produkter så varför inte testa även detta?
Sedan kan man även fråga sig varför det var så brottom att bygga upp ett mobiltelefonnät i Sverige på order av PTS?

Har vi inte lärt oss tillräckligt från IB-affären och Stati?

Posted on: 2008/6/1 15:04

See User information
Den dagen personer som säger "jag har ingenting att dölja",
blir intagen till förhör i minst 1dygn för att dom blivit registrerad i en databas..
Då kommer jag vända ryggen till.

Prata i mobiltelefon på fel ställe vid fel tidpunkt och du blir
intagen till förhör för att polsen fått smidigare verktyg.
....Rättsväsendet är ett stort skämt.

"Målet för kriminalpolitiken är att minska brottsligheten och att öka människors trygghet." (http://www.regeringen.se/sb/d/1912 )
Åfan..setill att snuten håller sig borta då jag har semester.
Så jag kan få njuta av min frihet.

Ett förslag: om jag hamnar på en lista över "misstänkta" för att jag använt mobiltelefonen på fel ställe,
boka tid med mig för förhör så jag kan titta i min kalender om tiden passar.

Posted on: 2008/6/1 15:33

See User information
alla är avlyssnade med röstigenkänning sedan 1957, var du än i världen lyfter en telefon, spelas ditt samtal in av en dator som känner igen din röstsignatur, och förstår vad du säger.

Posted on: 2008/6/1 16:51
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

See User information
Och med det menar du?

Posted on: 2008/6/1 16:58

See User information
En liten detalj - det är januari 2009 som gäller nu.

"- Vi gör inga ändringar i förslaget så när som på några mindre juridiska justeringar och att lagen nu träder i kraft 1 januari 2009 istället för 1 juli 2008, berättar Rolf Gunnarsson (m) vice ordförande i utskottet.

Alltså, röstningen sker 17 juni och lagen beräknas gälla fr o m januari 2009.

Källa: http://www.rod.se/politikomraden/demo ... /FRA-forslag-andras-inte/

Posted on: 2008/6/1 17:51
Första regeln för hur man handskas med en fanatiker: Låt bli!

-Michael A Gilbert, Handbok i argumentation

Anonym
Quote:

JohnC skrev:
alla är avlyssnade med röstigenkänning sedan 1957, var du än i världen lyfter en telefon, spelas ditt samtal in av en dator som känner igen din röstsignatur, och förstår vad du säger.
Och du har förstås källa till detta?
Var det DataSAAB som gjorde denna maskin eller? Eller var det en upphottad variant av SMIL som kunde känna igen röster?

See User information
JohnC, hur länge sparas dom banden? Du kan ju tänka själv hur mycket band du behöver för att spela in alla samtal sen 1957. Det stämmer självklart inte! Det FRA gör nu låter identiskt till echelon som blev offentligt 2000 tror jag.

Jag hoppas att det här leder till följande.

Att okrytperad chat/mejl förbjuds på arbetsplatser. Vilket kommer leda till att mer och mer folk börjar kryptera sin chat och att kanske till och med microsoft bundlar kryptering med nån msn version och att pgp blir standard när man mejlar. Otroligt bra på många sätt med pgp.

PGP klassas förövrigt som ett vapen i usa , och binärer får inte distriberas till utlandet dock får källkoden det. Det här e pga att NSA inte kan cracka skiten.

För er som inte riktigt vet jag pratar om. Så är det enkelt att själva ta dessa steg. Jag ahr försökt att få så många som möjligt att göra det men väldigt få personer bryr sig och dom tycker det e viktigare med webcam och gif animationer än privacy.

Hur som.
Sluta använda m$ msn klient. Byt till t.ex pidgin, och installera off-the-record messaging pluggen. Då går din trafik om den du talar med över TOR och är krypterad med pgp.

Installera Thunderbird som mejl klient och Enigmail pluggen.

Båda dom här använder sig av PGP.

PGP funkar så här.

Du har en private key och en public key.

Din public key är det du använder för att identifiera dig. Den kan du ge ut till alla, och du kan registrera den också.
Sen har du en private key den ska du aldrig ge ut till någon och du ser till att memmorera den. Den ska vara lång och komplex så den inte går att brute forca.

När den sen krypterar något så väljer du vilka public keys som kan öppna den krypterad filen. Det här är så vitt jag vet det bästa som finns. Det är simpelt och går inte att knäcka förutom genom bruteforce.

Posted on: 2008/6/1 19:36

Anonym
Man får börja skriva brev igen....

Anonym
Quote:

A73 skrev:
Sånt där med penna och papper? och frimärken? Finns sånt fortfarande? Jag kommer ihåg sist jag köpte frimärken, då kollade hon i tobaksaffären konstigt på mig och tog fram en dammig rulle med massa bilder på kungen...

Filipino-Monkey: Ska jag vara helt ärlig tror jag PGP kan knäckas numera... NSA / CSS är ruskigt datakraftigt... Jag tror det skulle gå på ett ögonblick även om dom bruteforcade...
Som Charles Baudelaire sa: "La plus belle des ruses du diable est de vous persuader qu'il n'existe pas." (The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist)

Dvs NSA /CSS förnekar inte myten att PGP är för kraftigt för dom att knäcka.

See User information
Quote:

A73 skrev:

Brev är det bästa. Jag och tjejen skriver brev det är roligare att få ett handskrivet brev än ett mail :) och säkrare

Posted on: 2008/6/1 21:08
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
256 bits kan dom kanske ta om dom verkligen vill och lägger ner resurna. Men 1024 eller 2048 blir svårt. 128 räknas fortfarande som säkert. 1024 är det som e rekommederat för pgp idag eftersom 2048 är inte lika hårt testad coh det kan finnas buggar i den.

En ganska intressant artikel om kryptering och bits, den förrutsätter dock att NSA inte sitter på alien technology.
http://www.pgp.com/newsroom/ctocorner/the_evil_of_scale.html

Hur som dom kan inte decryptera trafik på måfo i alla fall(om dom inte har alien tech). Om dom verkligen vill veta vad just du gör så kommer dom nog använda buggar osv för att ta reda på det?

Posted on: 2008/6/1 21:51

Anonym
Hade inte Xboxen 2048-bitars kryptering på sin singering? Men det blev ju knäckt så man kan köra homebrew på den.

See User information
Appropå brev.

Jag hade en inneboende förrut, kul snubbe i 40 års åldern. Anarkist lagd åt det röda hållet. PÅ typ 70 talet elle rnär det var så va han med i någon anarkistsk grupp som hade kontakt med någon annan grupp i europa. Dom var helt säkra på att deras brev korrespondans blev läst av säkerhetstjänsten så dom provade massa olika sätt att försegla breven osv men det var inte så lätt. Sen en gång skrev dom att dom hade skickat med en loppa. Och mycket riktigt när dom öpnna brev så låg en loppa där i. Grejen var bara den att dom aldrig hade skickat med någon loppa =)

Sen om man ska tro historien är en annan sak , men bra var den =) Snubben har gjort sjukt många roliga och smarta aktivister grejer i lagens gråzon. Vill inte berätta om några av dom här dock.

För er som införskaffar pgp och jag kan lita på kan jag kanske berätta hehe

Posted on: 2008/6/1 21:57

See User information
Jo men du måste ju ändra firmwaren i dvd läsaren.

Posted on: 2008/6/1 21:59

Anonym
Filipino-Monkey: Nu pratar du om Xbox 360. Jag menar den ursprungliga Xboxen som alla tror är svart, men faktist mörkt, mörkt grön (Det är faktist sant! Håll upp den mot solljuset så får ni se!)

Vad jag vet kan man inte köra homebrew på Xbox 360

See User information
den var 360 den gammla xbox hade sjukt många vägar in. typ 8-9 stycken. En var t.ex att ladda in fonter som overflowa minnet så du kunde execa annan kod. En an grej fanns i CPUn för att det var x86 och alla har den. Det är en gammalt hack för kompatibilitet med ibm ps2. Då kortsluter man två pins på ps2 porten så bootar den från toppen av minnet istället för botten. Sen finns det en rad andra. Finns en film på google video om det.

Jag är ingen expert på sånna här grejer, men jag har ett intresse för det. Skulle gärna köra några år computer science på ett bra universitet i usa... men det blir säkert aldrig av , börjar bli för gammal ^^

Posted on: 2008/6/1 22:05

See User information
Du kan ju koda spel och apps med XNA till 360, kollade lite på det för typ 1½ år sen innan jag hade min 360 så testade bara på min pc.

Jag gav upp när jag inte förstod matematiken i quarternium eller vad fan det hette =P

Posted on: 2008/6/1 22:08

Anonym
Faktum är att jag softmoddade min Xbox v1.0 så man kan ha dels en hackad BIOS och dels originalbios på den. Xboxens TSOP är på 1Mb fram till v1.3 (Då de krympte den till 256kb som är Xbox BIOSens egentliga storlek)
Jag fyllde min v1.0 Xbox med 2*256kb original bios + 1*512 Xecuter2 hackad BIOS och sedan satte jag en trippelswitch där översta läget körde bara de översta 512kb av TSOPen, mellanläget den fulla 1 Mb för återställning och det nedersta läget de understa 512kb av TSOPen...
Xboxen har ingen PS2 port, så vilka två kontakter du pratar om att kortsluta är ett mysterium... Däremot är moderkortet i en Xbox ett starkt nedbantat x86 moderkort, men helt utan PS2 och endast stöd för USB.
Menar du att Video-out porten skulle ha stöd för PS2?

http://www.thehindubusinessline.com/2 ... ries/2003011401220700.htm

Fast XNA är ju ett nativt utvecklingsverktyg. Har inte kollat på det ens, men går inte det ut på att du skickar appsen eller spelen till Microsoft och sedan får de nedladdade via Live?

See User information
xboxen har ingen ps2 port men det där hacket gjordes på ps2 porten på dom gammla ibm maskinerna. Jag tror att även nya x86 cpuer har stöd för det. I vilket fall så hade celeron CPUn i xboxen det. Det roliga var att just den grejen är tydligen välkänd, alla som kan designa ett tv spel vet definitivt om det.

Jag tror att det kanske är den här filmen jag såg om xbox hacksen

http://video.google.com/videoplay?doc ... ei=TZFDSNe9DoOGwgPk68nbAw

Posted on: 2008/6/2 6:21

See User information
xbox? vad fan har xbox med fra att göra?

Posted on: 2008/6/2 11:40

Anonym
Eftersom vi pratade huruvida kryptering för PGP var knäckt eller inte... Ganska uppenbart om man läser igenom inläggen

See User information
Quote:

Filipino-Monkey skrev:
JohnC, hur länge sparas dom banden? Du kan ju tänka själv hur mycket band du behöver för att spela in alla samtal sen 1957. Det stämmer självklart inte! Det FRA gör nu låter identiskt till echelon som blev offentligt 2000 tror jag.

Detta system var föregångaren till Echelon, det används av Illuminati for att bygga en dossier om allas liv, det sparas inte på band, det sparas i en databas, som bla, kommer användas under Project Bluebeam.

Innan denna teknik kom tillstånd, var det skvaller som utnyttjades för att samla privat information om innevånarna, Vart du än i världen lyfter en telefon, kommer datorn att känna igen din röst.

Vad trodde ni Telia hade alla sina underjordiska anläggningar till egentligen, i Hammarby i stockholm, finns det skyskrapor under mark fulla med elektronisk övervakning sedan 60 talet, vad tror ni dessa används till?

Informationen sparas för alltid.

Källan är Alan Watt.

Posted on: 2008/6/2 20:03
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper