vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »


Anonym
Leva i stam någon ?
#1
(Förra versionen av denna tråd försvann under olyckliga omständigheter i cyberrymeden, så vi tar om det)

Vi är en grupp på ca 5-6 personer som är på väg att flytta till en skog någonstanns i sverige troligtvis, även om spanien har florerat som önskemål.

I och med denna tråd försöker vi fiska om det är fler som är sugna på att bo i skogen, ett antal familjer/hushåll, under stamliknande omständigheter. Att leva i naturen och ta hand om sig själv.

Två tredjedelar av hyran i en vanlig lägnehet knallar raka vägen upp till makteliten i from av räntekostnader.
För bekvämlighet som man kan få endå.
Bekvämlighet = Energi
I stort sett allt det vi kallar för bekvämlighet är egentligen en fråga om energi, vare sig vi slår på spisen, startar torktummlaren, reser, eller att det kommer vatten ur kranen.

För att få bekvämlighet gratis så kommer allt ner till att producera egen energi och det blir mycket svårare att göra i en lägenhet.
Jag säger inte att det är fel att bo i en lägenhet, men i en lägenhet är det svårt att få något gratis. (som mat eller energi)

Det handlar bara om att införskaffa rätt teknik, en engångssumma för att komma igång och den behöver inte vara stor. En gigantisk investering i sitt eget liv och hälsa. Tänk alla tusen och åter tusenlappar som du potentiellt sett, inte behöver skaffa in längre (på fortlöpande basis till hyra o räkningar).

Verkstaden är själva hjärtat i vår gruppering. Vi har de verktyg och maskiner som behövs för att komma igång med det mesta.
Alternativ teknik är det vi brinner för.
Kunskap finns i massor.

Själv har jag bott ute i 3 år, i olika typer av byggen, från simplaste kåta för ett par hundralappar, till mitt nuvarande hus/växthus/tält för dryga 10.000 kr.

Resized Image

Resized Image
Här ser vi mig på vaken =) Maten puttrar över elden

Resized Image

Resized Image

Resized Image
Här ser vi en dag i januari i år. Solen har gått upp vid 8 och en och en halv timma senare är det 26.5 grader inne.
Kommer lätt upp över 32 grader även på vintern vid sol. Himla skönt att få känna tropiskvärme i sverige på vintern gratis.

Resized Image
Foto: Therese Johansson

Här sitter jag alltså nu, utan lån, utan hyra med endast internetabonemanget som fast utgift (bortsätt från maten).

Är det varmt ? I skrivande stund är det 18 grader inne hos mig och det är uppvärmt av solen, trots dis och mulet väder. Hela sydväggen är genomskinlig så solen lyser direkt på marken som värms upp som ett stort batteri.
Är det lite sol, ja då är det bara elda i öppna spisen.

Resized Image
Spisen tex är gjord av stenar och lera från platsen, spisen kostade inte mer än järnröret som utgör skorsten.

Jag säger inte att detta är det ultimata boendet. Det är bara exempel på vad man lätt kan åstadkomma. Tog 3-4 veckor att bygga.
Om det är något ni undrar kring det praktiska så är det bara fråga.

Så, om det är så att du är trött på din situation kanske, eller bara känner att vill göra något helt annat och göra det med likasinnade, så är detta ett gyllene tillfälle att haka på oss.
Vi kommer flytta snart. Nu kommer de varma månaderna på året då det inte är någon direkt konst att bo ute, tvärtom en attraktion som folk gärna gör på sin semester.
Bo ute, skippa hyran i 2-4 månader, spar pengarna, så har du ett eget hus-växthus-tält till hösten =)

Givetvis kommer vi ha internet.
Odla mat kommer vi göra.

Man kan förståss hoppa på tåget när som helst, men om man känner sig kallad redan nu finns möjlighet att påverka platsvalet.


Edited by artMan on 2008/4/25 10:45:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#2
word!

mycket bra =)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Leva i stam någon ?
#3


See User information
Förhoppningsvis i framtiden kommer jag att bege mig till skogs.
Jag trivs bra där jag bor nu.

Det här bygget är nog ganska billigt det byggs sådana runt om i världen. Det forskas tydligen här i Sverige på däckets påverkan på människan? vet ej vad dom kommit/kommer fram till.

http://www.youtube.com/watch?v=L9jdIm7grCY

Lycka till

Posted on: 2008/4/16 19:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#4
Även om jag inte i dagsläget är ointresserad måste jag beröma dig för dit skickliga arbete.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Leva i stam någon ?
#5


See User information
Som sagt ser riktigt bra ut det du gjort. Att vattna sina krukor varje dag kan vara svårt/jobbigt ibland. Det här systemet är väldigt bra och jobbar med jordens dragningskraft. Inte någon elektricitet som vissa liknande system kräver. http://www.autopot.com.au/default.asp ... 40-4C40-8283-4A650FCBEB76


Så växterna får det den behöver. hela tiden.

ang länken jag skickade nyss om earthship så framställdes inte deras projekt på ett rättvist sätt. Denna gör det mer, också bra att dom går igenom det mesta steg för steg i bygget.

http://www.youtube.com/watch?v=_ozX_nt5A4o
http://www.youtube.com/user/earthship

Tjooo

Posted on: 2008/4/16 20:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#6
Jag satt och funderade länge, på vad det är som är den lilla guldklimpen i det hela. Men innan jag gör det vill jag repetera en sak som stod i inlägget som försvann.

En barnfamilj är redan på, och faktiskt kanske en till från och med i dag. Angående det o barn så finns det inga problem, om man inte skapar dom själv, barnen mår ändå bässt ute i skogen, enligt alla rapporter, som har någon som helst verklighetsförankring!

Guldklimp. Om man ens har lite intresse för natur o djur, lugn och ro, och är intresserad av att få det som du vill, för det är väl det som är grejjen lite, man får exakt som man vill, från början till slut!

Vi vet hur det känns att bo såsom vi gör nu. Det andra som är möjligt liknar en perfekt uträknad lyxcamping, med den bästa maten du kan få tag på, hälsa kommer därefter, och energi, har redan provat, vanlig mat vs nyskördat, STOR SKILLNAD i välmåendet.

Man skaffar lätt dom grejjer man behöver för det vardagliga livet ute i det vilda. Även om det är rent av avancerade grejjer. Sen så, när du väl sitter där, efter ett par månader, eller ett år. Då får du en möjlighet som du aldrig haft förut. bara du ser till o vattna, så har du all tid i världen o göra allt annat.

Ett stort plus också. Att leva tillsamman med likasinnade är mycket mindre energikrävande. Är man intresserad av att avprogramera sig också så finns det inte en bättre miljö, än bland stollar som vill ta hand om sig själv där ute. Skillnaden är ju så stor, i flocken så drar dom dig åt sig, med sin tro, och du stöter bort dom med din. Då går det s a k t a framåt. Om du inte hela tiden behöver förklara dig, och försvara nåt så rullar llt på så mycket bättre.

Det finns miljoner grejjer som är positivt med att ta hand om sig själv.

Må väl go vänner!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#7
Märker att fler och fler trådar lutar in hit, ämnena passar bättre o bättre det liv vi igentligen skall leva, gött o coolt!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#8
Ser underbart ut!

Håller succesivt på att lösa upp mig från samhället, mat, tankar, levnadssätt. Inte omöjligt att jag skapar mig ett liknande hus med tiden

Ser otroligt mysigt och naturligt ut! Starkt jobbat!


Blir det inte väldigt skitigt? Jag gillar ordning och reda, välstädat .. är det möjligt med all jord etc?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Leva i stam någon ?
#9


See User information
Otroligt inspirerande! Coolt!

Vart är det ni håller till?

Posted on: 2008/4/19 5:28
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#10
Jag har ett problem. Ett problem som egentligen inte är ett problem utan en möjlighet.
Det blir för varmt här.
Jag har egentligen haft samma syndrom hela vintern (vid soligt väder) men på vintern är det inge direkt problem att fixa kyla.
Men som idag tex, jag komm hemm vid 12 och då var det drygt 38 grader, eftersom jag inte var hemma för att öppna ventilen som släpper ut en del värme.
Hela dagen har jag haft 34 grader, suttit klibbig och svettats, men envis som jag är, har jag inte bara släppt ut värmen (jag kan ju bara öppna dörren).
Hur som helst verkar det dummt att kasta bort värme på dagen och tillföra värme på natten. Givetvis skall värmen lagras ist.
Så här är lösningen som är tilltänkt:
Resized Image
Termostatet skall gå igång när temperaturen inne passerar typ 25 grader.
Luften som tas in, tas från högsta punkten i rummet där värmen samlas.
Ut kommer sval luft och värmen är sparad i vattnet.
En bieffekt blir att den varma luften som kyls genererar kondens på insidan av luftkanalen. Hela rummet med alla krukor som står i solen förser luften med riklig fukt. Resulatet blir väldigt likt en stor destilator.
Tanken kommer förse mig med fisljummet vatten att diska och tvätta mig i, sammt att jag har vatten att använda till autobevattning då jag är bortrest.

Delarna går knappt på en tusenlapp (bortsett från solpanelen o batteriet, men de har jag redan).
Inte så dummt för:
kylsystem
rinnande vatten
värmelagring
produktion av rent vatten

(jag reser bort om en vecka så, nu har jag att göra närmaste dagarna, autobevattningsdelen är iaf ett måste)

Jag får återkomma och redovisa data på hur mycket det kommer att kyla, hur mycket kondensvatten det blir på en dag tex, sammt hur långt regnvattnet räcker, eller om det behövs att fillföras mer vatten från annat håll.


Övriga data på huset:
yta 21 kvm
volym 37 kubik
fönster 5,5m * 1,8m = 10 kvm
Maximal instrålningseffekt från sol, ca 8 kW (motsvarar ca 8 kr/h i el)
huset är nedgrävt en halv meter ner i marken
Golvet/marken är i stort sett sand, eller jordig sand.

En fråga dök upp kring golvet och städning.
själv är jag en vän av ordning. Ett städat eller ordnat intryck får man i första hand med hjälp av rena ytor och att plocka undan det som man inte för tillfället sysslar med. Golvet eller marken kan givetvis dra ner upplevelsen. Jag finner personligen inte det mycket svårare att hålla ordning på golvet än vanligt, fast jag använder soppkvast framför dammsugaren här, av förståliga skäl =)
Dock kan det bli lite "stökigt" på golvet pga av att jag hugger ved inne och små träflisor sprider sig

Resized Image
Här ser vi ännu ett speciellt inslag.. det kommer växter och blommor upp ur "golvet"

Vi befinner oss på gotland, om någon är sugen på att komma hälsa på så är det bara höra av sig.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Leva i stam någon ?
#11


See User information
Är bara chockad (på ett positivt sätt) av vad du lyckats åstakomma, har planer på att bege mig till gotland nu i sommar i andra ärenden och kommer gärna på ett studiebesök. Det är fullt möjligt att det blir lite som en undersökning för att senare göra något liknande eller rent av slå mig i slag med er och bli din granne (kanske bäst att kolla så personkemin funkar först) Jag vet inte exakt när resan kommer gå av stapeln så ännu sålänge är det ganska prelemänärt men bli inte förvånad om det tittar förbi en nyvaken 20-åring med dreadlocks och ett glatt humör någon gång i sommar. Fasst jag kontaktar dig nog först.

Tack för inspirationen och KEEP UPP THE GOOD WORK!
Du är min nya idol

Posted on: 2008/4/23 0:31
"THIS INTERNET NOTE, IF PRINTED, IS LEGAL TENDER FOR ALL DEBTS, PUBLIC AND PRIVATE"

"The real action is in the reaction"

"Sen den elfte september 2001 har vi sett krig emot terrorn och terrorn har växt..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#12
Hälsningar från byn under pågående vårstädning, i senaste slag :) Vi bygger för tillfället då vädret tillåter arbetsdagar på typ 16 timmar. När det regnar står vi inomhus i partytältet, eller hänger i Artmans residence :)


Resized Image


Resized Image



Jag bygger och testar nåt annat än Artman. Han har kommit långt med sitt bygge nu, och genom det har vi fått reda på massvis med saker, såsom annorlunda uppvärmnings och isoleringsmetoder, ventilation på/av mellan fönster, snick snack med hur mycket solen värmer upp genom ett stort fönster etc. Info som man inte kan köpa eller läsa någonstans.

Det jag hade i tanken var att bygga ihop ett växthus med en stuga, typ! Och sen gå ner med golvet i stugan en bit, för att lägga till funktionen av eartchip. Allt ljus som kommer in i växthuset hamnar i stugan, så det lär bli varmt.

För mycket värme blir det till o me, Artman håller just på att bygga kylanordning som inom snar framtid skall testas. Jag skall se till att testa en naturlig AC, en lång gång under marken som luften går igenom, och sen upp i huset.

Resized Image


Designen på vårt bygge blir medeltid, o stenålder, tillsammans med lite av dagens kunskaper inom byggnadsteknik.
- ska lägga upp lite ritningar senare -

Resized Image


Ingång!



Trevlig sommar!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#13
Glömde en snapshot på Bossen själv, the cheef :)

Resized Image

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#14
Resized Image


Här är en av grunkorna vi tänkte bygga, nästan bygger, e på G. Vi har snackat mycket om tjärna, o vill framställa det själva. Så här tänkte vi, och då får vi ut mer än bara tjära.

I den stora behållaren, som är ett oljefat så eldar man och värmer upp ett mjölkspann fyllt med tjärrika vedbitar. När mjölkspannet blir varmt så rinner vätskorna ur trät, rinner ut i röret och ner i behållaren som ser ut som en hembrännare :)
Nätet som sitter en bit upp i uppsamlaren är till för att skapa kondensdroppar som faller ner.

Där kyls allt av, och vi får behålla allt som kommer ur trät, vad det nu kan användas till vet vi inte än, men det hade varit trevligt och va självförsörjande på lampolja som ett ex. Levande ljus är levande ljus, o väldigt mycke trevligare än lysrör klimatsmarta lågenergilampor, som innehåller kvicksilver!

Tjäran i sin tur kan delas upp i 2 olika kvaliteer, den ena är rå, och alla dom andra är olika mycket kokta. Ju mer kokt, ju starkare o hårdare o tjockare. Luktar gott också samt håller bort mygg.

Goafton!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#15
Resized Image


Hittade inte ritningen på huset mitt, dumt :)
Men en skiss från söder sett hittade jag, till höger står skapelsen vi bygger nu, jag o min familj. Främre halvan är klädd med proffs växthusplast, som inte droppar, kostar mindre än 15kr kvadraten. Bakre halvan är täckt 2/3 med jord, och utanför läggs sten, så att man inte tar för mycket plats. Den bakre delen är 60-80cm under marken, beroende på vart solen hamnar i vinter, den bör nå ner till golvet och väggen bak.

Framme till vänster står en allmän kokplats, man går ner i en håla i marken, som är täckt med jord, öppningen mot söder, o så ere bara o elda på o laga käk, året runt. Skulle det snöa in för mycket får man hänga upp myggnät :)

Bakom huset står en jordklädd pyramid. Mycke snack o ingen verkstad vad det gäller pyamider o dess effekter på insidan, jag vill testa själv. På toppen sitter det växthusplast, typ en tredjedel av pyramiden är transparant, som ger ljus åt växterna på insidan.

Bakom det står ett typ gutninskt stängsel av ene och tall, med en port i samma stil. Old style verkar funka, de e trevligt!

O så vidare, afton!

PS, kom o tänka på att man skall hålla sig till ämnet :)
Får lägga till, efter det att Art flyttade in så steg teknologin i byn avsevärt, evigt tacksam :) - hightec stam med andra ord :)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Leva i stam någon ?
#16


See User information
Detta låter grymt! Satsar ni på att bli självförsörjande när det gäller mat?

Posted on: 2008/6/13 18:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#17
Givetvis, själv så satsar jag på att bli självförsörjande 99%, viss metall får jag ta in utifrån, och en del specialverktyg. Skall berätta lite mer sen.

Skepp ohoj!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Leva i stam någon ?
#18


See User information
Jag satsar också på det, hur mycket mark tror du behövs för en person? Jag har just köpt en bok som heter "four-season harvest" med massa tips om odling vintertid utan el. Kan rekommenderas.

Posted on: 2008/6/13 20:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#19
Man behöver faktiskt inte så mycket svängrum, typ 30x30 meter. Hus o resten välplanerad trädgård. Bor man i växthusliknande skapelser så får man också en större garanterad skörd, med tanke på skadeinsekter o frost mm, än om man bara kör trädgårdsland.

Bor man ibland mycke grönska också så andas man trevlig luft.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#20
Detta kändes som det viktigaste jag kunde posta i kväll, en hemmagjord ekpipa av vansinnigt annorlunda typ :)

Recept
23 minuter, en torr ekgren, ett gammalt slipstift, 4cm mässingrör "ala" 4mm utvändig diameter, lite slippapper, o avslutningsvis, en bränsleslang från ett modellflyg. Man kan ta ett sladdrigt bloss i den om man vill :)
Kostar säkert lite över 4 spänn, nypris!

Resized Image




Afton!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Leva i stam någon ?
#21


See User information
Var det svårt att få marken stabil för byggnaden?

Posted on: 2008/6/23 9:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Leva i stam någon ?
#22


See User information
Kan jag och en kompis få komma på studiebesök hos er nån gång i sommar och snacka tekniska lösningar mm?

Posted on: 2008/6/28 23:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Leva i stam någon ?
#23


See User information
Hej!
Mitt namn är Pedro Inkari och är jätte intresserat om projektet ni har, jag har letat efter en sånt möjglighet väldigt länge. Jag är urbefolknings representant från anderna och jobbar aktivt för spridning av information och med att dela visdomen från anderna här i norden för att kunna hitta en bättre sätt att leva tillsammans på jorden. Vi har en andinsk platform "TAWA" som jobbar aktivt med dom frågor, ni kan gärna kolla på länken:

http://tawa.50webs.com

Jag är väldig intresserat om alternativa ekologiska boende och skulle vilja vara en del i det betydelsefulla verksamhet ni har.
Hoppas att vi kan träffas och prata igenom inom kort.

Välsignelser i evighet

Pedro Inkari

Mob: 0736984694

Epost: inkatawa@hotmail.com

Webb: http://tawa.50webs.com

Posted on: 2008/6/30 12:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Leva i stam någon ?
#24
Välkommen till forumet, inkari!

Hoppas du finner det du söker!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
68 user(s) are online (68 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 68

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS