vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

EU vill koppla bloggarna - henrikalexandersson.blogspot.com

See User information
Quote:

EU vill koppla bloggarna

* Alla bloggar skall registreras / licensieras av staten.
* Det skall bli lättare att komma åt bloggare juridiskt.
* Myndigheterna kan reglera innehållet på din blogg.

Låter det dåligt? I så fall har du bråttom. Enligt planen skall Europaparlamentet rösta om detta redan den 22 september.

Kulturutskottet har redan klubbat igenom socialdemokraten Marianne Mikkos initiativbetänkande med den högtravande titeln "editorial independence and media pluralism".

Till att börja med vill man "klargöra bloggarnas ställning". Och det låter ju inte så farligt. Men vad betyder det? Jo, att alla bloggar måste ha en ansvarig utgivare – och därmed också vara registrerade. (Man kan ju undra vad EU tänker göra med de bloggare som vägrar bli registrerade / licensierade.)

Sedan får man hoppa lite mellan den lite ryckliga svenska översättningen och den engelska texten för att få svar på frågan varför.

Dels talar man om att stärka bloggarnas rättsliga ställning. Och det vore ju bra om det var meddelarskydd och tryckfrihet vi talade om. Men det är det inte. Ser man till rapporten som helhet, så handlar de rättsliga aspekterna om att det till exempel skall gå att förbjuda att vissa bilder visas och om att det skall bli lättare att kunna stämma oss bloggare.

Dels talar man om rätten till replik. Då kan man ju tycka att en blogg med möjlighet till kommentarer har en inbyggd rätt till replik. Men det är inte vad man menar. Man syftar på samma princip som för tidningar – att den som känner sig trampad på tårna skall ha rätt till genmäle på redaktionellt utrymme. På svenska betyder det att om du ger dig på någon, då skall den personen ha rätt att svara i en separat bloggpost på din blogg.

Rapportören, Marianne Mikko (s), säger att "bloggvärlden än så länge varit en plats för goda avsikter och förhållandevis ärliga syften. Men när bloggarna blir triviala, vill också folk med mindre principer använda dem."

Hon säger också att bloggarna "är i en position där de väsentligt kan förorena cyberrymden. Vi har redan alldeles för mycket spam, felinformation och ont uppsåt i cyberrymden."

Vidare säger hon att "jag tror att allmänheten fortfarande väldigt mycket litar på bloggar, de ses fortfarande som ärliga. Och de ska fortsätta att vara ärliga. För det behöver vi en kvalitetsstämpel, upplysning om vem som verkligen skriver och varför."

Såpass!

Och nu har jag bara skrapat på ytan. Det skrivs och sägs så mycket hårresande dumt i detta papper att man baxnar. Och det gäller inte bara bloggar – den fria pressen, tryckfriheten och äganderätten utsätts också för krypskytte.

Om denna initiativrapport går igenom den 22 september, så blir den inte lag direkt. Istället kan den ses som en "beställning" av lagstiftning, från Europaparlamentet till kommissionen och rådet. Så ännu finns det tid och utrymme att reagera. Men inte länge till.

Källa: http://henrikalexandersson.blogspot.c ... ill-koppla-bloggarna.html

Posted on: 2008/6/24 21:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: EU vill koppla bloggarna - henrikalexandersson.blogspot.com
Bara titlen på "lagen" säger allt om NWO. Alltid negativ symbolism.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tack för citatet!
Det är bråda tider vi lever i. Lagar och förslag som leder till inskränkt yttrandefrihet och statlig kontroll kommer i en omfattning jag inte tidigare har observerat. Man kan tycka att varje lag som kommer i sig inte gör sådan väldigt stor skillnad på det stora hela. Ibland tror jag t o m att det finns välmenande avsikter bakom en del förslag, men tyvärr rider ju tvivelaktiga intressen på dom vågor som slås igång, och har man väl börjat nagga på yttrandefrihet, kan det gå fort at hamna någonstans där man aldrig trodde man skulle hamna...

Posted on: 2008/6/25 23:27
Resized Image

Anonym
De vet exakt vart de vill hamna.

See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
De vet exakt vart de vill hamna.

Sant men låt oss inte glömma att de allra flesta människor är goda men ovetandes och korkade. Utan alla korkade goda människor skulle NWO vara helt förlorade. Människor måste börja bry sig igen. Vad hände med den mentaliteten som möjliggjorde gruvstrejken i kiruna? Är demokrati inte längre värt mödan? Är det verkligen inte viktigare vem det är som styr ditt liv än hur stor tv du har?
Jag blir så fruktansvärt trött på människor ibland. De är så jävla dumma! (Ursäkta ordvalet men det var det enda som träffade rätt)
Men de flesta är också snälla och har ingen aning om var vi ska hamna. Den intelligentare halvan av de jag känner kommer förmodligen stå där om 10 år och tänka att "han den där snubben som gick i min klass och som hela tiden snackade om 9/11 och konspirationer han kanske inte var så fel ute när allt kommer omkring"
Men det som skrämmer mig mest är att den dumma halvan, som egentligen inte borde kallas halvan eftersom att nästan 90% av alla man möter i vardagliga situationer ingår i den, bara kommer tänka "Shit, vad hände med alla våra rättigheter och friheter? Aja de måste ha gått förlorade någonstans men det är nog bäst så, jag menar nu är vi ju säkra. Dessutom är det ju försent att göra något åt det nu. De gav oss aldrig en chans att säga nej."

Det största problemet i dagens samhälle är att människor pallar inte bry sig längre. Men å andra sidan kanske det är de som är de smarta. Jag menar varför hetsa upp sig över något som man endå inte kan förändra. Bli iriterad och ibland riktigt arg. Då är det kanske smartare att dricka 3 öl, slå på nån serie och hoppas att sossarna ordnar allt det som alliansen har ställt till med...

Vad ska vi göra?! Vi kommer ju förlora!!

Jag var där i rummet när demokratin dog och det fanns inget jag kunde göra.

Posted on: 2008/6/27 23:37
"THIS INTERNET NOTE, IF PRINTED, IS LEGAL TENDER FOR ALL DEBTS, PUBLIC AND PRIVATE"

"The real action is in the reaction"

"Sen den elfte september 2001 har vi sett krig emot terrorn och terrorn har växt..."

Anonym
Det räcker väl med att NWO snackar shit för dem, säg som det är rakt ut. Även de som börjar göra konstiga grimaser och mongolida rörelser (som zink) kommer kanske inse något, när de framför sin dagordning, förhoppningsvis innan de har en stor fet stövel ståendes i deras ansikten.

Många kommer dock tro att det var bara tillfälligheter och det är helt normalt, tom önskvärt, det finns sådana typer, kan inte NWO starta ett fett krig emot typ. Kina och endast skicka dom? (De har de säkert redan planerat)

När man pratar om NWO och global maffia så sår man frön i skallen på folk. Det är allt man behöver. För 15 år sen så sa dom att den inte ens fanns men det blev lite absurt för dom när de började prata själva om NWO och om hur "nödvändigt" det var, jo nödvändigt för dom. Nu förnekar de inte ens själva om och vad de vill ha gjort.

Deras "media" låter dig dock veta vilken färg Viktoria Silverstedt har på sina trosor eller hur du kan spela dildo kubb (inget skämt) på sodomit infestivalen.

Har du undrat varför? *fniss* *fniss*

See User information

Posted on: 2008/6/28 15:34

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper