vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

FRA-motståndare hotades av partikamrater - svt-se

See User information
Quote:

Högt uppsatta folkpartister hotade med utfrysning. Camilla Lindberg (fp), som var ensam borgerlig om att rösta emot den sk FRA-lagen, berättar nu om de påtryckningar hon utsattes för inför beslutet.

Hon kritiserar bl.a. partiets gruppledare Johan Pehrsson. -Johan var inte speciellt lyssnande. Jag kände mig ganska ofta som en femåring som blev uppläxad, uppger hon för Rapport.

Partiledaren Jan Björklund och partisekreteraren Erik Ullenhag får dock goda betyg för att ha bemött henne med respekt.

-Folk hotade med att jag skulle vara utfryst för resten av mitt liv, säger Camilla Lindberg till SVT.

"När du kommer tillbaka har du inga kompisar kvar", fick Camilla Lindberg bland annat höra, när hon råkade passera kafeterian eller gå genom riksdagskorridorerna.

-Mycket har varit ganska barnsligt, sådant som Jan Björklund aldrig skulle ha godtagit i en svensk skola där man säger att mobbing inte är okej. Jag, som är väldigt ny i politiken, är ganska chockad.

Videolänk

Källa: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.j ... =puff_1182743&lpos=rubrik

Posted on: 2008/6/26 6:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

FRA-motståndare hotad i riksdagen - aftonbladet.se

See User information
Quote:

”Jag skulle bli utfryst för resten av mitt liv”

Camilla Lindberg (fp) var tidigt kritisk till FRA-lagen.

Hon uttryckte sina tvivel och sa att hon skulle rösta nej.

Då blev hon hotad av kollegor.

– Jag skulle bli utfryst för resten av mitt liv, berättar hon för aftonbladet.se.

Camilla Lindberg, 34, är besviken över sättet hennes åsikter och argument mottogs på.

– Det är onödigt att bete sig så barnsligt. Det hjälper inte att säga att jag inte kommer ha några kompisar kvar. Jag vill hellre prata som en vuxen människa om varför jag känner så starkt för ett nej, i stället för att bli behandlad som ett barn och att folk kommer med tomma hotelser, säger hon.

”Tufft och hårt”

Hon understryker att hon tycker om sitt parti och regeringen och att hon inte vill bråka. Men hon är chockad över det bemötande hon fick.

– Jag förstår att politik är tufft och hårt. Men jag kan säga så här: Jag hade ett liv innan folkpartiet. Det här är inte mitt liv. Det är en jättestor ära att få representera folkpartiet Dalarna men jag kan inte godta vad som helst.

”Svikare” och ”hycklare”. Så kallades dem som tvivlade inför att rösta igenom FRA-lagen. Påtryckningar som gjorde det svårt att våga stå för sina egna åsikter.

– Det visar vilken press de här personerna utsattes för, säger Camilla Lindberg.

Stort stöd

Camilla Lindberg har fått ett stort stöd från svenska folket, något som hon är tacksam för.

– Jag har fått många vackra blommor och jag får ha det kvar i minnet. när jag är helt utfryst, säger hon och skrattar lite.

Camilla berättar att hennes kollegor är "vuxna och trevliga människor".

— Jag tror inte att de ska frysa ut mig på något sätt. Men att man försöker säga sådana saker är oacceptabelt. Det finns ingen vuxen människa som vill bli behandlad på ett sådant sätt.

Hon tror inte att det hon har råkat ut för är unikt för folkpartiet.

– Vårt parti har varit mer öppet och visat mer förståelse än andra partier. Men det är klart att det finns partipiskor, ett negativt drag som jag dock inte är förvånad över. Men partipiskan är minst lika hård i andra partier.

Hon är nöjd med sin kommunikation med partiledaren Jan Björklund och partisekreteraren Erik Ullenhag som hon anser har bemött henne med respekt.

Gör sig omöjlig

Camilla, som har varit verksam inom politiken sedan 2004, är osäker på hur hennes framtid inom politiken kommer att gestalta sig.

– Jag gör mig ju ganska omöjlig.

Omöjlig?

– Ja, nu när jag exempelvis pratar med dig. Det gör ju inte min situation lättare.
Susanna Vidlund
Susanna Vidlund

Men är det inte bra att stå för sina åsikter och väcka debatt?

– Man önskar att det vore så.

Nu ser Camilla Lindberg fram emot sommarledigheten.

– Jag ska vara i sommarstugan och sedan ska jag till Almedalen. Jag ser sedan fram emot att vara hemma med familjen och ta det lugnt, berättar hon.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2764120.ab

Posted on: 2008/6/26 10:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: FRA-motståndare hotad i riksdagen - aftonbladet.se

See User information
hade hon haft nån hjärna hade hon inte varit folkpartist, jag tycker att det är ett jävla pack hela bunten, helt jävla sinnesjuka förslag hela tiden som inte har ett jävla skit med liberalism att göra.

Kommer ihåg på högstadiet så kom det nån folpartist och snackade med alla nior, han malde och malde om att vi bara gav 1% av bnp i bistånd..dom ville vi skulle ge 2% för 2% är ju knappt nånting heller hur?? snart gick 90% av skolan med folkpartiet pins på sig....masshypnos : )

kan inte alla sånt skit decentraliseras, dom som vill ge 2% gör det själva..dom som vill ge 40% gör det..och jag som vill ge 0% gör det.

dom som vill ta in fler somalier ordnar plats hemma hos sig själva åt dom, och dom som vill att vi ska skicka trupper till irak gå med i nåt jävla förband som ska dit.

Och dom som vill bli avlyssnade av staten kan installera mikrofoner i röven på sig själva.

Posted on: 2008/6/27 18:26

Re: FRA-motståndare hotad i riksdagen - aftonbladet.se

See User information
Folkpartiet "Liberalerna" vilken självmotsägelse!

Det var ju dessa som låg bakom förslaget att skollärare skulle rapportera till SÄPO om elever hade "extrema" åsikter. Det är oxå de som ligger bakom förslagen att inskränka kristna friskolors möjligheter att bedriva skolverksamhet.

Samma "liberaler" som olagligt tog sig in i sossarnas databas och samma liberaler som gladeligen samarbetar med EXPO och med denna Tankepolis hjälp registrerar Svenska nationalisters parsonuppgifter om var de jobbar, bor och tjänar etc.

Detta har verkligen blivit Sovjetrepubliken, Absurdistan!

Doublethink??? Nääädå!

Posted on: 2008/6/28 19:43

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper