vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

DNA-analys avslöjar antraxforskare, tar självmord, sannolikt?

See User information
Tror ni att det var självmord eller mord? Detta maste vara en mycket obehaglig person att ha i livet!

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1522533.svd

DNA-analyser av dem som för sju år sedan kom i kontakt med smittade brev och insjuknade i mjältbrand, pekar mot en högt uppsatt forskare, rapporterar amerikanska medier.

* Textstorlek: Normal text Större text Störst text
* Skriv ut

Den 62-årige forskaren - som arbetade på ett statligt laboratorium för biologiska stridsmedel - begick häromdagen självmord, strax innan justitiedepartementet skulle väcka åtal mot honom.

Nya vetenskapliga metoder har gjort det möjligt för utredarna att med DNA-teknik koppla samman smittan som skickades i vanliga brev med den som fanns i den nu döda forskarens laboratorium.

- Metoden har utvecklats medan utredningen pågått, sade Joseph Persicini på federala polisen FBI till tv-kanalen NBC News.

Breven som användes i attacken har spårats till tre postkontor i delstaten Maryland. På ett av dessa hade forskaren en postbox under fingerat namn, enligt New York Times.

En domstol i Maryland kommer samtidigt med detaljer om 62-åringens psykiska tillstånd. I en ljudinspelning som domstolen offentliggjort säger mannens terapeut att han hotade att skjuta sina kollegor om han åtalades för mjältbrandsattacken.

Antraxbakterierna spreds med vanliga brev till amerikanska medier och politiker kort tid efter terrorattackerna i USA den 11 september 2001. Fem människor dödades och 17 blev sjuka, amerikanska postväsendet lamslogs nästan och vid ett tillfälle stängdes en byggnad tillhörande senaten.

Förmodligen kommer justitiedepartementet att avsluta utredningen kring den hittills värsta biologiska terrorattacken mot USA, uppger NBC News.

Posted on: 2008/8/4 17:06
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: DNA-analys avslöjar antraxforskare, tar självmord, sannolikt?
Jag vet inte men det är ju märkligt hur många "support"incidenter till 9-11 det har varit. Som om man hade en stor grej så underhöll man terrorskräcken med antrax, tunnelbaneskjutningen, Madridbomberna, Londonbomberna...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Inte det minsta genomskinligt

Mord så klart!

Posted on: 2008/8/4 20:56

See User information
Hans uppdragsgivare fick kalla fötter........................

Posted on: 2008/8/4 20:58
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
http://www.nydailynews.com/news/us_wo ... e_anthrax_scare_on_a.html

FBI was told to blame Anthrax scare on Al Qaeda by White House officials

BY JAMES GORDON MEEK
DAILY NEWS WASHINGTON BUREAU

Saturday, August 2nd 2008, 6:32 PM

WASHINGTON - In the immediate aftermath of the 2001 anthrax attacks, White House officials repeatedly pressed FBI Director Robert Mueller to prove it was a second-wave assault by Al Qaeda, but investigators ruled that out, the Daily News has learned.

After the Oct. 5, 2001, death from anthrax exposure of Sun photo editor Robert Stevens, Mueller was "beaten up" during President Bush's morning intelligence briefings for not producing proof the killer spores were the handiwork of terrorist mastermind Osama Bin Laden, according to a former aide.

"They really wanted to blame somebody in the Middle East," the retired senior FBI official told The News.

On October 15, 2001, President Bush said, "There may be some possible link" to Bin Laden, adding, "I wouldn't put it past him." Vice President Cheney also said Bin Laden's henchmen were trained "how to deploy and use these kinds of substances, so you start to piece it all together."

But by then the FBI already knew anthrax spilling out of letters addressed to media outlets and to a U.S. senator was a military strain of the bioweapon. "Very quickly [Fort Detrick, Md., experts] told us this was not something some guy in a cave could come up with," the ex-FBI official said. "They couldn't go from box cutters one week to weapons-grade anthrax the next."jmeek@nydailynews.com

Posted on: 2008/8/4 21:55

See User information
Vilken tur att folk i Bush-administrationen (http://www.infowars.com/saved%20pages ... _Knowledge/bush_cipro.htm) gick på Cipro (http://en.wikipedia.org/wiki/Cipro) i veckorna innan attacken skedde!

Posted on: 2008/8/4 22:06

Anonym
När ni ska spekulera om DNA bevis idag ska ni veta att de är mycket avancerade idag.

Dels att mängderna man kan använda blivit mycket mindre och dels kan man göra den mycket snabbare idag och dels kan man använda äldre prover än tidigare vilket gjort att vissa dödsdömda i USA har släpps fria vilket i sin tur borde fått dem att ifrågasätta dödsstraffet men det har inte hänt.

Det finns ett rättsfall där en mördare hade fått en frökapsels på flaket till sin lilla lastbil och man kunde med DNA analys visa att frökapseln kom från mordplatsen.

Ta och läs igenom denna sida för dels får man mycket information om DNA och den visar också varför man fick sluta leta DNA i mänskliga rester från WTC 2005 men kunde återuppta dem 2007.

http://www.ornl.gov/sci/techresources ... nome/elsi/forensics.shtml

Anonym
OT OT OT OT OT
Quote:

zink skrev:
Det finns ett rättsfall där en mördare hade fått en frökapsels på flaket till sin lilla lastbil och man kunde med DNA analys visa att frökapseln kom från mordplatsen.

DNAbevising är ju exaktare men samtidigt mycket luddigare. Jag kan inte plantera ditt fingeravtryck (CIA eller Mossad kanske kan) på en brottsplats men ditt DNA kan jag lätt ta från ditt hem o plantera. Tar jag dessutom två prover, säg en cigarettfimp o ett hårstrå, är du körd, du blir dömd.
Jag säger inte att detta händer ofta, eller ar hät alls men ju fler fall avgjorda på DNAbevis, ju snarare kommer justitiemordet.

Anonym
Quote:

Despierto skrev:
OT OT OT OT OT
Quote:

zink skrev:

DNAbevising är ju exaktare men samtidigt mycket luddigare. Jag kan inte plantera ditt fingeravtryck (CIA eller Mossad kanske kan) på en brottsplats men ditt DNA kan jag lätt ta från ditt hem o plantera. Tar jag dessutom två prover, säg en cigarettfimp o ett hårstrå, är du körd, du blir dömd.
Jag säger inte att detta händer ofta, eller ar hät alls men ju fler fall avgjorda på DNAbevis, ju snarare kommer justitiemordet.

Det är omöjligt med dagens teknik att du skulle kunna plantera DNA på en plats utan att ditt eget DNA kommer med.

Du verkar inte ha läst hur lite som behövs idag för att ta DNA prov. Blod räcker med ett nålhuvuds storlek. Det har diskuterat om man går förbi en brottsplats så kan ens DNA hittas och man blir misstänkt alltså tekniken är så känslig att man undrat om de kan skilja på de som var på platsen vid brottet och de som senare bara gått förbi den.

Det enda som kan dölja dig är att så många varit på platsen att det inte går att få säkra prov men då kan man inte heller få fram DNA från eventuella planterade prover.

See User information
Quote:

zink skrev:
Quote:

Despierto skrev:
OT OT OT OT OT
Quote:

zink skrev:

Det är omöjligt med dagens teknik att du skulle kunna plantera DNA på en plats utan att ditt eget DNA kommer med.

Du verkar inte ha läst hur lite som behövs idag för att ta DNA prov. Blod räcker med ett nålhuvuds storlek. Det har diskuterat om man går förbi en brottsplats så kan ens DNA hittas och man blir misstänkt alltså tekniken är så känslig att man undrat om de kan skilja på de som var på platsen vid brottet och de som senare bara gått förbi den.

Det enda som kan dölja dig är att så många varit på platsen att det inte går att få säkra prov men då kan man inte heller få fram DNA från eventuella planterade prover.

Så om Tyskan i Arboga planterat ditt DNA där så hade dom hittat hennes?

Posted on: 2008/8/6 8:48

See User information
Quote:
FBI was told to blame Anthrax scare on Al Qaeda by White House officials

Synd att just sådana här upptäckter undviks som pesten av de som vill uppräthålla bilden av ett pålitligt etablissemang.

Posted on: 2008/8/6 8:57

Anonym
Zink, det där var det dummaste jag har hört i hela mitt liv. Det pågår en rättgång i Falun (?) tingsrätt där hela åtalet bygger på indicium trots att mördaren/mörderskan klampat omkring o dräpt folk med en hammare... Det diskuteras hit o dit... Skilj på teori o vad som är genomförbart i praktiken.

Anonym
Quote:

Despierto skrev:
Zink, det där var det dummaste jag har hört i hela mitt liv. Det pågår en rättgång i Falun (?) tingsrätt där hela åtalet bygger på indicium trots att mördaren/mörderskan klampat omkring o dräpt folk med en hammare... Det diskuteras hit o dit... Skilj på teori o vad som är genomförbart i praktiken.

Där kunde vilket jag skrev man inte få fram bra DNA prover därför att för MÅNGA hade varit där.

Menar du att du inte hört att det var på det viset när de gäller DNA bevisen i den rättegången så ta och utbilda dig istället för skriva att folk är dumma till höger och vänster.

Anonym
Jag tyker verkligen inte att du är dum, du förefaller att ha ett mycket skarpt intellekt och ser till att hålla standarden hög på det här forumet. Det "dumma" var ditt uttalande som försöker ge sken av DNAbevisning skulla vara omöjlig att undvika eller förfalska. Det är ju snorenkelt, titta bara på polisens tekniker. Du tror väl inte deras DNA förorear proverna så ofta?
I den myckna skörden av en Googlesökning är det svårt att hitta något vettigt men kommer ändå med ett citat från Expressen Västerås: "En stor mängd prov har skickats på analys till SKL men hittills har polisen inte kunnat säkrat ett enda spår från någon annan än familjen eller räddningspersonal på brottsplatsen."
Ingen främling, ingen mördare...inte ens vänner eller gäster till familjen. DNA är inte alltid kriminalutrednigarnas våtdröm....

See User information
Quote:

Despierto skrev:
Jag tyker verkligen inte att du är dum, du förefaller att ha ett mycket skarpt intellekt och ser till att hålla standarden hög på det här forumet. Det "dumma" var ditt uttalande som försöker ge sken av DNAbevisning skulla vara omöjlig att undvika eller förfalska. Det är ju snorenkelt, titta bara på polisens tekniker. Du tror väl inte deras DNA förorear proverna så ofta?
I den myckna skörden av en Googlesökning är det svårt att hitta något vettigt men kommer ändå med ett citat från Expressen Västerås: "En stor mängd prov har skickats på analys till SKL men hittills har polisen inte kunnat säkrat ett enda spår från någon annan än familjen eller räddningspersonal på brottsplatsen."
Ingen främling, ingen mördare...inte ens vänner eller gäster till familjen. DNA är inte alltid kriminalutrednigarnas våtdröm....

skarpt intellekt....skulle inte jag kalla det, han satter rekord i att kafta emot, finns inget han haller med om! har aldig sett det, "vet" allt om "allt" (google) Kvasiintellektuell. Han fattade inte ens vitsen med traden, den handlar inte om WTC.

Posted on: 2008/8/6 17:44
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!

Anonym
Quote:

Despierto skrev:

Visst DNA är en färskvara så det beror på vilket av alla DNA prov man får om alla kan analyseras.

Däremot att förfalska DNA är omöjligt. Från vem skulle man ta dessa förfalskade prov?

See User information
Quote:

zink skrev:
Quote:

Despierto skrev:

Visst DNA är en färskvara så det beror på vilket av alla DNA prov man får om alla kan analyseras.

Däremot att förfalska DNA är omöjligt. Från vem skulle man ta dessa förfalskade prov?

Så pass färskvara att det går att utvinna det ur redan utdöda djur?
I Australien försöker dom sparka liv i den Tasmanska tigern igen.....

Posted on: 2008/8/6 17:54

Anonym
Quote:

zink skrev:

Vem man skulle ta dem från? Tja...personen man vill sätta dit?
Visst är DNA i vissa medium färskvara under vissa förhållanen men i andra fall kan man göra analyser avsevärd tid efteråt.

Anonym
Quote:

Despierto skrev:
Quote:

zink skrev:

Vem man skulle ta dem från? Tja...personen man vill sätta dit?
Visst är DNA i vissa medium färskvara under vissa förhållanen men i andra fall kan man göra analyser avsevärd tid efteråt.

Det som man ta från en person utan att de vet om det hör till DNA som är färskvara.

Att fejka DNA prov skulle upptäckas hävdar jag då det är mycket svårare än man tror att fejka en brottsplats.

Det finns ett fall där en mor mördade sina barn och skada sig själv kraftigt för att skylla på en inbrottstjuv men kriminalarna hittade direkt fel i henne berättelse där hon påstod att tjuven krossade ett glas som hon gick på och gjorde sig illa men kriminalarna hitta blod under det krossade glaset vilket inte stämde med hennes berättelse.

Rent allmänt är ni väldig inne på fejk på detta forum. Detta är ett filosofiskt problem. Om de fejkas mycket kan man inte veta om det man själv tror på inte också är fejkat.

Anonym
Quote:

zink skrev:

Det som man ta från en person utan att de vet om det hör till DNA som är färskvara.

Nej, se mina tidigare exempel, fimp o hårstrå.

Quote:

zink skrev:
Att fejka DNA prov skulle upptäckas hävdar jag då det är mycket svårare än man tror att fejka en brottsplats.

Absolut är det svårt att fejka en brottsplats men hur upptäcker man fejkat/planterat DNA? Det enda den typen av bevisning säger är: "här är den eller den typen av celler från person x".

Quote:

zink skrev:
Det finns ett fall där en mor mördade sina barn och skada sig själv kraftigt för att skylla på en inbrottstjuv men kriminalarna hittade direkt fel i henne berättelse där hon påstod att tjuven krossade ett glas som hon gick på och gjorde sig illa men kriminalarna hitta blod under det krossade glaset vilket inte stämde med hennes berättelse.

Det går inte att kollra bort kriminaltekniker när det har varit fysiskt våld, det lämnar för många otvetydiga spår. Skjutvapen är en annan femma.

Quote:

zink skrev:
Rent allmänt är ni väldig inne på fejk på detta forum. Detta är ett filosofiskt problem. Om de fejkas mycket kan man inte veta om det man själv tror på inte också är fejkat.

Att granska makten har väl alltid handlat om att genomskåda en lögn? Vad skulle det annars vara som man granskar?

Anonym
Quote:

Despierto skrev:
Quote:

zink skrev:

Nej, se mina tidigare exempel, fimp o hårstrå.

Det som är på en fimp är färskvara. FBI hade en misstänkt som de inte kunde arrestera för att ta ett DNA prov så de spanade på personen och när han slängde en mugg han druckit ur i en papperskorg tog den för omedelbar DNA analys.

De ska i detta sammanhang sägas vilket inte framkommit att USA är världsledande i DNA analys och använder betydligt fler markörer i sina DNA analyser än vi gör i Sverige vilket ger större träffsäkerhet. Så använder man 22 markörer i USA och 8 i Sverige och EU.

Quote:

Quote:

zink skrev:

Absolut är det svårt att fejka en brottsplats men hur upptäcker man fejkat/planterat DNA? Det enda den typen av bevisning säger är: "här är den eller den typen av celler från person x".

Det är vilket jag försökte få fram inte bara ATT man hittar DNA utan är VAR man hittar DNA också just för att skilja på personer som varit på platsen men är oskyldig och brottslingen.

Quote:

Quote:

zink skrev:

Det går inte att kollra bort kriminaltekniker när det har varit fysiskt våld, det lämnar för många otvetydiga spår. Skjutvapen är en annan femma.

Nej skjutvapen är lika unika som fingeravtryck så skjutvapen lämnar bara tvetydiga resultat om kulorna är kraftigt demolerade.

Quote:

Quote:

zink skrev:

Att granska makten har väl alltid handlat om att genomskåda en lögn? Vad skulle det annars vara som man granskar?

Så här menar jag. Man tror att händelse A, B och C är fejkade händelser med vid närmare undersökning så är bara C det. Då måste man undra hur A och B kunde ses som fejkade trots de inte var de och en förklaring är att man sett på A och B med fejkade eller felaktiga uppgifter som man trott varit korrekta.

Ju mer man ser som fejkat desto mer kommer havet att gunga.

Granska makten handlar inte bara om lögner utan även om makten utövas korrekt, om makten uppfyller vad den lovat, om makten är fördelat till rätt personer.

Att tro att de ljugs i så mycket som de på detta from ofta tror är att åter få hela havet att gunga då det inte är korrekt. Nu dominerar USA:s administration kraftigt vilka man anser som ”makten” på detta forum vilket ger en sned bild av hur makten i hela världen ser ut.

T.ex. dominerar Kina och inte USA i många afrikanska länder.

See User information
aug 2008, 02:43
Ämne: The anthrax story gets really interesting /word *PATSY* used

Gerald Posner is one smart guy.

The administration is acting very suspiciously.

We are supposed to believe that he did this all alone?
NO. Possible. Way.

http://www.youtube.com/watch?v=GpV-e8gxl1c

- Corp

Posted on: 2008/8/7 12:26

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper