Vakencorner
|
Ungdomar kan dömas till gps-boja - aftonbladet.se
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Sändaren har total koll dygnet runt
Unga brottslingar ska satellitövervakas. Det föreslår en grupp moderata riksdagspolitiker. – Snällism hjälper inte våra ungdomar, säger riksdagskvinnan Helena Bouveng (m). Förslaget presenterades på ett internt partimöte i går där politiken inför valet 2010 diskuterades. Kan gå kvar i skolan Den moderata idén är hämtad från England. Där kan unga brottslingar dömas till att bära en gps-sändare för satellitövervakning. Dygnet runt kontrolleras att den dömda antingen befinner sig hemma, i skolan eller på bestämda fritidsaktiviteter. Översatt till svenska förhållanden skulle gps-straffet ligga någonstans mitt emellan ungdomstjänst och sluten ungdomsvård. Fördelen, menar den grupp av moderata riksdagspolitiker som tänkt ut förslaget, är att den unga brottslingen kan gå kvar i skolan och slippa vistas i sluten ungdomsvård med andra kriminella. – På så sätt beskär man friheten, men inte möjligheten till skolgång och ett socialt liv, att kunna få ett vettigt vuxenliv, säger Helena Bouveng (m). Att på elektronisk väg övervaka en person dygnet runt är ett starkt ingrepp i den personliga integriteten, medger hon. – Men det är nödvändigt. Den här snällismen, ”stackars Pelle och hans lilla integritet”, den har inte hjälpt våra ungdomar till ett bättre vuxenliv. Skolkare kan få boja Den nya straffpåföljden skulle kunna dömas ut för brottslingar mellan 15 och 18 år. Men Helena Bouveng kan tänka sig att gå ännu längre, och använda gps för att övervaka unga skolkare som inte fyllt 15. – Jag tycker man borde diskutera det. Det skulle kunna vara ett verktyg för föräldrar och socialtjänst att veta att barnet faktiskt är i skolan. Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3104535.ab
Posted on: 2008/8/15 8:57
|
|||
|
||||
|
Re: Ungdomar kan dömas till gps-boja - aftonbladet.se
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag flyttar nog aldrig tillbaka till sverige...
Posted on: 2008/8/15 9:28
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Kan hålla artikeln till viss del, men att man skulle sätta dessa på skolkare? Nä, där går det för långt.
Posted on: 2008/8/15 9:40
|
|||
|
/
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag kommer ihåg i början på 1990-talet då nån moderat föreslog att ungdomsbrottslingar skulle låsas in i globen över helgerna.
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Men i förslaget ingick också att ungdomar skulle lyda under utegångsförbud efter ett visst klockslag om de inte var med mamma och pappa. (Samtliga ungdomar och inte bara struliga) |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Dessa moderater som föreslog detta kan inte haft en rolig barndom :P
Posted on: 2008/8/15 13:57
|
|||
|
/
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
snällism, det va det dummaste jag hört! När ska moderaterna inse att det är deras samhälle som skapar brottslingarna?
Posted on: 2008/8/15 14:47
|
|||
|
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Fast vänsterpartiet brukar också föreslå utegångsförbud för ungdomar under 15 år utan mamma och pappas sällskap.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Hur kommer det sig att regeringen arbetar som om dom äger befolkningen.
Dom är anställda av befolkningen...skärpningen förihelvete.
Posted on: 2008/8/15 23:05
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vad är det för fel på dessa människor? Eller vänta nu, dem är inte ens värda att kallas människor. Inte för att vara hatisk, moderater av sånna åsikter förstjänar släggan i fejjan så dom vaknar upp ur transen.
Posted on: 2008/8/19 10:38
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
På tal om gps "boja"..
Har man en mobil som är regristrerad på en kan "dom" se vart du varit, vart du gått osv, detta är något dom använder för att fälla brottslingar. Ett typexempel på "prison without bars"
Posted on: 2008/8/19 13:22
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Dom har använt det som "bevis" i domstol i minst 10år redan.
Finns vissa problem som gör att det inte helt fungerar. Ibland kan din mobil seut att vara i olika zoner samtidigt. Jag har testat detta för några år sen och såg att jag var i en viss zon, och sen visade den att jag var i en zon som var några kilometer bort, sen shiftade den tillbaks igen. Som sagt, inte helt klockrent. Programmet jag testade då hette miniGPS som läste av infon från GSM nätet. http://shop.psiloc.com/en/Application,262299,Psiloc+MiniGPS,ScreenShots
Posted on: 2008/8/19 18:42
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login