vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Immortal Technique, torsdag 25 september 2008

See User information
När Bennybear här talar om degenering i språket antar jag han syftar på rappen han får höra i radio etc.
Det finns mängder med rapp mestadels underground som har ett väldigt intellektuellt språk. Även i sverige har vi haft grupper..
Bland annat Svenska akademien som i sin första och bästa platta. Med anledning av.. inte använder några slang överhuvudtaget i bl.a D.N.E.P Den nya ekonomiska politiken får man ett smak prov på deras ordförråd..
rap står ju faktiskt för Rythm and poetry.

Den mestadels rappen som promotas på radio etc är såklart fördummande är inte all musik som förs genom de stora radio kanalerna det?. Det handlar om ytlighet, att samla på sig, festa och köra feta bilar och ha massa blonda brudar som inget förstår och framförallt att skryta.. jag mår illa av den musik. Som Peps persson en gång sjöng: dagens musik industrier ger mig kvälvningar och fobier.

Nu när jag tänker på det har jag nog fört den här diskussionen innan . Men som slutpunkt en riktigt rappare har något att säga det behöver inte alltid vara samhällskritiskt det kan vara en historia vad som helst uppbyggt på ord som han vänder och vrider och få det till att bli poesi i våra öron.

Men visst som sagt radio rappen och den som har tagit över världen är fyllt med en sak: devolution.

Posted on: 2008/8/27 15:28
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

BiReal skrev:
När Bennybear här talar om degenering i språket antar jag han syftar på rappen han får höra i radio etc.
Det finns mängder med rapp mestadels underground som har ett väldigt intellektuellt språk. Även i sverige har vi haft grupper..
Bland annat Svenska akademien som i sin första och bästa platta. Med anledning av.. inte använder några slang överhuvudtaget i bl.a D.N.E.P Den nya ekonomiska politiken får man ett smak prov på deras ordförråd..
rap står ju faktiskt för Rythm and poetry.

Den mestadels rappen som promotas på radio etc är såklart fördummande är inte all musik som förs genom de stora radio kanalerna det?. Det handlar om ytlighet, att samla på sig, festa och köra feta bilar och ha massa blonda brudar som inget förstår och framförallt att skryta.. jag mår illa av den musik. Som Peps persson en gång sjöng: dagens musik industrier ger mig kvälvningar och fobier.

Nu när jag tänker på det har jag nog fört den här diskussionen innan . Men som slutpunkt en riktigt rappare har något att säga det behöver inte alltid vara samhällskritiskt det kan vara en historia vad som helst uppbyggt på ord som han vänder och vrider och få det till att bli poesi i våra öron.

Men visst som sagt radio rappen och den som har tagit över världen är fyllt med en sak: devolution.

Mycket bra skrivet bireal! Gäller ju allt, se bara på "punken" som spelas på radio. löjligt.

Svenska akademin överhuvudtaget har ett bra budskap, kärlek, förståelse och att vi inte ska bry oss om prylar och status.

Posted on: 2008/8/27 15:39
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Läs några brev i från vanliga tonåringar eller lärlingar ifrån slutet på 1700-talet så kommer Ni se vilken ENORM degenerering och infantelisering som skett av språket de senaste 200 åren.

Posted on: 2008/8/27 15:55

See User information
haha, språk UTVECKLAS, vilket inte du verkar ha gjort.

herregud...

Posted on: 2008/8/27 15:58
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
Må hända, men hur var det med läs och skriv kunskaperna på 1700 talet? Jag lvoar att om lyssnade på löske folket på 1700 talet så lät det nog inte så vackert.

Posted on: 2008/8/27 15:59

See User information
Quote:

Filipino-Monkey skrev:
Må hända, men hur var det med läs och skriv kunskaperna på 1700 talet? Jag lvoar att om lyssnade på löske folket på 1700 talet så lät det nog inte så vackert.

Detta är vanlig marxistpropaganda!

Historikern Christopher Regan har gått igenom massor med brev och dagböcker ifrån vanliga arbetare på slutet av 1700- och 1800-talet som visar vilken enorm bildning och språkkunskaper de hade på den tiden om man skulle jämföra med dagens näst itill analfabetiska och totalt historielösa ungdom.

Posted on: 2008/8/27 16:57

See User information
Där ser man, det var mer än vad jag visste. Vet du ungefär hur många procent som kunde läsa och skriva?

Posted on: 2008/8/27 17:07

See User information
Quote:

bennybear skrev:
Quote:

Filipino-Monkey skrev:

Historikern Christopher Regan har gått igenom massor med brev och dagböcker ifrån vanliga arbetare på slutet av 1700- och 1800-talet som visar vilken enorm bildning och språkkunskaper de hade på den tiden om man skulle jämföra med dagens näst itill analfabetiska och totalt historielösa ungdom.

källor tack

Posted on: 2008/8/27 17:08
Fuck you FRA!

See User information
Quote:

InBlood_I_Trust skrev:
Quote:

bennybear skrev:
Quote:

Filipino-Monkey skrev:

källor tack

Christopher Regan ;historiker läser dagböcker och brev av vanligt folk från 1700-1800-talet.

Sommarpratare år 2007. Radio P1

Posted on: 2008/8/27 17:28

See User information
Jag märker då inte någon analfabetalism i min omgivning, tvärtom! men slang och språkutveckling pågår ständigt.

Posted on: 2008/8/27 22:17
Fuck you FRA!

Anonym
Det jag oroar mig främst för vad gäller språkförbistring är PERSONANGREPP, svordomar och särskrivningar, men jag märker att vissa tappar förmågan att stava rätt när de värnar om det svenska...

Språkets utvecklas. På 1700-talet sa de kanske "o, saliga jungfru/fröken" när de såg en snygg tjej, idag säger vi "guss"

Ju kortare beskrivning på saker och ting, desto mer komplext språk.

Douglas Adams gav ut två böcker där han ger namn på olika företeelser med hjälp av småortsnamn...
"Meaning of Liff"
"The Deeper Meaning of Liff: A Dictionary of Things There Aren't Any Words for Yet--But There Ought to Be"

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper