vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 4 5 »


Peak oil and the masterplan
#1


See User information
Peak Oil (www.peakoil.net) är ett faktum. Alla forskare är nu överrens och Prof. M. King Hubbert har teoretiskt bevisat det geologiska fenomenet redan på 1950 talet. Praktiskt har vi data för de flesta länderna som har nått sin "peak" eller toppen av sin oljeproduktion, för alla oljeproducerande länder förutom Irak, Venezuela och Kanada (och några små till) har redan nått denna topp vad det gäller just oljan och det märks på priset som är manipulerat neråt genom att inflatera dollarn (trycka mer pengar för att göra världsvalutan mindre värd, så OPEC producenterna får mindre värde för sin olja, trots att priset stiger på grund av att efterfrågan överstiger tillgången). I Kina har det redan införts ransonering och en människa har dödats i en av de många bensinköerna. Brist på bensin finns redan i delar av USA, och många Afrikanska länders ekonomier kollapsar på grund av brist på olja och dollar, och de kan nu omöjligt hänga med i det ekonomiska spelet. Västerländska företag exporterar u-ländernas resurser och ser till att de korrumperade diktatorerna är kvar vid makten så inte folket skall konsumera det som i grunden tillhör dem, nämligen landets naturresurser. Exempel för det är Darfur, Nigeria och inte minst Irak. Det är en av orsakerna som Hugo Chavez har för att driva ut västerländska oljebolag ur Venezuela och förstatliga oljetillgångarna. Han är faktiskt demokratiskt vald. Vi får inte glömma det. Snart blir det så oroligt kring oljan, så den slutar kanske snart handlas på världsmarknaden. Hela den globala geopolitiken snurrar runt oljan och gasen, och har så alltid gjort.

Nu har Matthew Simmons, doktor Collin Campbell och prof. Kjell Aleklett samlat så mycket bevis som man kan bara önska för att kunna bli övertygat om att Peak Oil är en naturlig process och ingen konspiration. De sista två vetenskapsmännen övervakas av CIA, så att de inte får för mycket utrymme i massmedia. De är helt oberoende och har inga intressen att manipulera data och information. Peak Oil är dödsdomen för dagens industriella samhälle, för den globala ekonomin i sin absurda form som finns idag, så det finns många som vill och har intresse av att Peak Oil skall låta som en konspirationsteori, men det är enkla matematiska och geologiska fakta som är omöjliga att neka. Det var inte länge sedan självaste Göran Persson som f.d. statsminister på Almedalsveckan, Gottland sade att oljan kommer att slå sönder vår ekonomi. Oljan är blodet för vårt industriella samhälle och utan den stannar allt. Det är ganska enkelt: oändliga resurser finns inte på jorden. Oljan är ca 150 miljoner år samlad solenergi som vi har förbrukat hälften av på 150 år. Denna enorma koncentration av energi som finns i oljan har tillkommit genom en unik geologisk process som forskarna tvivlar på skulle kunna upprepas i framtiden eftersom omständigheterna på vår planet är beroende av andra krafter i universum och ändras hela tiden. Oljan är inte som luft, sol eller vatten, som alltid kommer att finnas. Den är koncentrerad solenergi, och energi skapas inte. Den kan bara omvandlas. Därför är den lika oersättlig som effektiv. Vi kan inte förbruka 1 liter olja och tro att om vi planterar ett träd, så har vi tvättat händerna och återställt den naturliga balansen. Vi kan inte ersätta energi med papperspengar heller, så idén om utsläppsrätter är ganska löjlig. För att man skall förstå kraften som oljan innehåller kan man använda exemplet som prof. Kjell Aleklett brukar ge – att 1 liter olja innehåller nog med energi för att en medelstor bil skall kunna lyftas från marken upp till toppen av Eiffeltornet. Med minskningen av oljeresurserna är det klokast att börja avglobalisera ekonomin och lokalisera makt och produktion istället.

Däremot känns det som att Global Warming är en fråga med ett eller många osäkra svar. Delvis är det en naturlig process som vi har skyndat på, men delvis är det överdrivet av media. Det så kallade ”klimathotet” skapar mindre panik än den sanna orsaken - Peak Oil. Det är inte lättare att begripa för vanligt folk, men ”klimathotet” leder inte till en massa obekväma geopolitiska följdfrågor som Peak Oil gör samtidigt som klimathotet är inte lika oroande för näringslivet och tillväxten. Visst bidrar människan till att det blir varmare på jorden, men jag tycker att föroreningarna med avgaser och andra gifter från industrin är farligare än själva uppvärmningen, som är ändå en naturlig process från början. Jorden är ett ganska slutet ekologiskt system, så när man släpper värme i ett rum blir det varmare, men att detta till stora delen beror på vulkaniska aktiviteter på solen är också ett faktum som inte får nog med utrymme i media, precis som Peak Oil. Arter försvinner och planeten förändras, vi människor är kanske inte heller menade att alltid finnas. Att vi med oljan skrivit under vår egen undergång och hamnar i samma sits som Påskö-civilisationen, bara att den här gången händer det på global nivå är inte helt omöjligt. Man behöver inte dramatisera i onödan, men möjligheten att omställningen blir dramatisk finns. Det är en levande planet vi finns på som ständigt förändras på grund av solen och en massa annat vi inte kan styra. Vem vet. För att se hur vi människor påverkat miljön och planeten är det bara att gå ut i vilda naturen och jämföra den med stadsmiljön som bara växer och växer. Sen försök tänka globalt… Resultatet är skrämmande. Homo sapiens är som en sjukdom som har invaderat planeten och suger ur alla resurser utan att tänka längre än sitt eget ego och sin egen existens. Jag anser oss som biologiska varelser som inte får göra sig till viktigare än vi egentligen är i det ekologiska systemet. Alltså folk måste sluta konsumera ihjäl planetens resurser och föröka sig som jäst. Det vill inte industrin och politikerna för de vet inget bättre alternativ till det system vi har idag och tror att globalism, välfärd och konsumtion är föreviga och inte kan ifrågasättas. Det vill inte folket heller göra, men att minska sin konsumtion är ett måste. Det är naturens lagar som tvingar oss göra detta, men folk kunde har varit bättre förberedda. Oavsett om vi vill eller inte kommer Peak Oil att tvinga oss. Jag anser klimathotet som en mjuk, men svag och försenad förberedelse för övergång till en annan livsstil. Problemet är att det blir panik ändå när den drastiska förändringen kommer, därför finns det två möjligheter som makten har planerat för att behålla kontrollen :
N#1 - att den stora makten som styr oss (bankerna) utlöser en global finansdepression (som på 1930 talet) och behåller makten över individen genom att göra majoriteten till ränteslavar eller
N#2 - att låta marknaden och dollarinflationen styra oljepriset, så de svaga oljekonsumenterna slås ut. Det kan vara en av de två möjligheterna eller både och.
I bägge varianterna tillkommer massor med lagar för övervakning och ”terrorhot”. Dessa inskränkande för den personliga integriteten lagar blir ett av verktygen för de som styr oss att kunna hålla kontroll över konsumenterna i västvärlden, som i sin tur kommer göra uppror mot den försämrade levnadstandraden. Det talas om att det på senaste Bilderbergmötet i Turkiet (där bl.a. Carl Bildt var på besök) diskuterats just Peak Oil och den globala befolkningsmängden. Problemet för makten (både den politiska, men speciellt inom näringslivet) är att de är omringade av intellektuellt begränsade ekonomer och PR-agenter och har vant sig vid att tillsätta utredningar med förbeställt resultat så att de inte tappar väljare/aktievärden, och så kan de få igenom det budskapet som gynnar just deras intresse. Att det sedan inte stämmer med verkligheten är något som är lite mindre viktigt. Så tappar man begreppet om hur verkligheten egentligen ser ut, och hur allvarliga problemen i samhället är. Ni vet att ju mer pessimistiskt och realistiskt en politiker eller företagare uttrycker sig, desto färre röstar på henne, respektive färre köper aktier och investerar. Här utgår jag ifrån att alla är medvetna om att välfärden ökar på grund av stigande företagsvinster och konsumtion. Välfärden i en planekonomi är betydligt enklare och mindre omfattande än det som en socialt reglerad marknadsekonomi kan erbjuda folket. Jag tror att den stora makten har en plan, och den är att begränsa yttrandefriheten ytterligare. Massmedieredaktörerna är alla tillsatta av makten för att kunna styra folkopinionen, för att folk skall läsa om kändisar och skvaller istället för politik och ekonomi. Man kan dock ha turen och få igenom någon obekväm insändare till media under sommaren då någon vikarie har tagit sig för mycket frihet eller slarvat. Nu skall allt avlyssnas och de ser till att folk med obekväma åsikter inte hörs, det är så man håller massorna oinformerade, med polislagarna som EU kopierar från USA, och när alla de går igenom utan att ifrågasättas, kommer vi här i EU, i framtiden också att kunna stämplas som terrorister utan någon anledning. Samtidigt skall man inte glömma att 90% av befolkningen i väst har någon form av banklån och är potentiella ränteslavar som inte har makt över sina egna liv. Då är det ju banken eller diverse långivare som har makt över majoritetens tid och ägodelar. Så man har begränsat yttrandefriheten med lagar, förslavat folket under banklån och hjärntvättat dem via media. Här ser man egendomslösa individer med skulder upp till öronen, som varken har kunskap att hantera situationen eller frihet att uttrycka sig för att förändra den. Där har makten 3 sätt att hantera kaoset, eftersom det är ni själva som väljer att ta ett lån, ni själva som väljer informationskällor. Det är så ni lurar er själva att vi har ett fritt och demokratiskt samhälle. Om ni belånat era hus vet ni väl om att värdet på dessa kommer att sjunka enormt under en ekonomisk depression, vilken Peak Oil kommer att framkalla, då alla vill sälja och ingen har råd att köpa (som det som händer just nu i USA, och som det har hänt många gånger i historien). När marknaden drar ner värdet på det du har belånat, kräver banken/långivaren att du belånar något annat för att försäkra samma värde du är skyldig. Så kan du vara slav hela ditt liv och räntan kan enkelt höja dina skulder fast du betalar och betalar. Det som är intressant är att med bristen på olja kommer företag att gå i konkurs och en massa arbetslöshet att spridas. Hur betalar folk sina lån då? Det blir kaos och man kommer in i en ond cirkel. Det hände i forna Sovjetblocket under systemskiftet, men under mycket mildare omständigheter, dock med den lilla skillnaden att i forna Sovjetblocket ägde individen sina bostäder och nästan ingen hade skulder. Det har hänt både i Europa och i USA mellan första och andra världskriget. Och vad det gäller oljan… ja, inte kan bankmännen och politikerna skapa energi. När man trycker pengar utan att ha energin i ryggen, d.v.s. billigt arbete som borgar för värdet på pengarna, blir vi alla istället fattigare, inklusive de stora makthavarna, dock till deras fördel ändå eftersom de behåller makten över majoritetens tid och egendom. Så har de skapat billig arbetskraft att ersätta oljan. Tänk efter nästa gång ni funderar på att ta ett lån och ”Get out of debt!” som Michael Ruppert säger. Vi kommer att inse detta i sista stund, för hittills har naturlagarna inte existerat för marknadsekonomin. Tillväxten stiger på grund av fortsatt förtroende för ökande vinster. Som den siste indianhövdingen sa: "När sista trädet är hugget, när sista djuret är dödat, när sista floden är försurad, bara då kommer den vita mannen att inse att man inte kan äta pengar".

P.S. Hade lite statistik och en karikatyr till denna artikel men kunde inte infoga dem, så det var synd.

Rekommenderade böcker:
• Olja: jakten på det svarta guldet när världens oljekällor sinar av Gunnar Lindstedt (ISBN 9789172320437)
• Till sista droppen: Den kommande oljekrisen och de nya lösningarna av Jeremy Leggett (ISBN 9789170371608)
• Det tysta kriget: olja makt kontroll av Valdislav Slavic (ISBN 9789127112315)
• Crossing The Rubicon: The Decline of the American Empire at the End of the Age of Oil av Michael C. Ruppert (ISBN 9780865715400)
• Twilight In The Desert: The Coming Saudi Oil Shock and the World Economy Twilight In The Desert av Matthew R. Simmons (ISBN 9780471738763)
Rekommenderade dokumentärer om ämnet:

• Oil, Smoke and Mirrors

• End of Suberbia

• Crude Impact

• Crude Awakening

• Zeitgeist

• Money as Debt

Rekommenderade länkar och utredningar:

http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY
http://www.peakoil.net
http://www.fromthewilderness.com
http://www.energikris.nu
http://publications.uu.se/abstract.xsql?dbid=7625
http://www.pppl.gov/polImage.cfm?doc_Id=44&size_code=Doc

Posted on: 2007/11/15 4:43

Edited by micro on 2007/11/22 19:26:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#2


See User information
hmmm... skulle den inte fackgranskas enligt överenskommelse...
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=66427#forumpost66427

Det blir ändå en stjärna (av fem) för du verkar inte särskrivit en endaste gång.


"Alla forskare är nu överens..." - kan du specificera det. Ge mig gärna namnen på alla också.

Exakt vad är de överens om - vad menar du och de - toppen av sin oljeproduktion... står det - men vadå - det är ju bara vad man drar upp i mängd. Det är som om ett år det skulle produceras färre cyklar än året innan - har världen då nått peak cykel?

Att man sammantaget skulle ha pumpat upp, nått, 50% av den befintliga oljan (en del tror ju på att oljan har biologiskt ursprung från gamla döda växter och djur) - hur sätter du och "alla" forskare det ihop med peak oil-begreppet.
Vad menar du med Peak Oil?

Edit:

Det är ju så... att oljan produceras hela tiden inne i jorden.

Posted on: 2007/11/15 10:12
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#3


See User information
"Det så kallade ”klimathotet” skapar mindre panik än den sanna orsaken - Peak Oil."

Vad menar du, orsaken till vad?

Posted on: 2007/11/15 10:50
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#4


See User information
Först ang. särskrivningar - jag har bott i detta land typ 4 år och skriver bättre än de flesta infödda här, så den diskussionen är lite onödigt.

Jag behöver inte skriva namnen på alla, det är därför man använder ordet "alla". Jag menar forskare inom naturkunskap, och inte ekonomi. Det har jag tyvärr glömt att skriva, men jag vill inte att artikeln skall förklara alfabetet också. Det är trots allt inte för efterblivna. Åndå är den väldigt lättläst, tycker jag.

Jag förklarar Peak Oil i form av konskevenser och omständigheter kring fenomenet. Om du inte förstår det geologiska begreppet av det jag har skrivit, kan du använda länkarna, böckerna som jag hänsivsar till slutet av artikeln.

Ja, när 50% av oljan är tagen ur en olje-, respektive gasbrunn så kan inte oljan pumpas ut under sin eget tryck som det har kunnat under utvinningen av de första 50% av resursen. Eftersom trycket försvinner måste man pumpa in mer och mer vatten för att få ut oljan och detta gör utvinningen bara dyrare och dyrare. Det sista ca 30% av oljan i en källa är omöjliga att ta ut. Det här punkten mellan billig ökande produktion (de första 50% oljan) och dyr minskande produktion (det återstående oljan) kallas för PEAK OIL. Den ekonomiska paradoxen kring fenomenet är stigande efterfråga på olja och minskande tillgångar med ökande pris. Eftersom vi pratar om den grundläggande energin som samhället behöver för att få vara igång är konsekvenserna av PEAK OIL katastrofala. Detta innebär inte bara att ekonomiskt tillväxt är omöjlig, detta innäbär också att vi måste dra ner på det materiella livskvalitén. För de som inte vet, är bygger vårt samhälle på ekonomisk tillväxt. Utan tillväxt - ingen välfärd, inga pensioner, ingen ny bygge och så vidare. Mirakulösa lösningar finns inte.

Just nu är är det bränslebrist i Ryssland eftersom det finns andra att betala mer än ryssarna för deras resurser (senaste nyheterna från Moscow Times). Oljan kostar kring 93$ fat och priset stiger inte varje dag, för med varje ökning slås det ur en massa fattiga konsumenter och efterfrågan minskar lite år gången. Ja enklare ä ndet ver jag inte hur jag skall säga det.

Läs den här artikeln av Collin Campbell. Den är inte alls lång:
http://dieoff.org/page140.htm

Ang. fackgranskning av min artikel - har ingenting emot, men då måste det göras av en sakkunnig människa.

MVH

Posted on: 2007/11/15 13:15
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#5


See User information
Quote:

faithbringer skrev:
Först ang. särskrivningar - jag har bott i detta land typ 4 år och skriver bättre än de flesta infödda här, så den diskussionen är lite onödigt.

Jag behöver inte skriva namnen på alla, det är därför man använder ordet "alla". Jag menar forskare inom naturkunskap, och inte ekonomi. Det har jag tyvärr glömt att skriva, men jag vill inte att artikeln skall förklara alfabetet också. Det är trots allt inte för efterblivna. Åndå är den väldigt lättläst, tycker jag.

Jag förklarar Peak Oil i form av konskevenser och omständigheter kring fenomenet. Om du inte förstår det geologiska begreppet av det jag har skrivit, kan du använda länkarna, böckerna som jag hänsivsar till slutet av artikeln.

Ja, när 50% av oljan är tagen ur en olje-, respektive gasbrunn så kan inte oljan pumpas ut under sin eget tryck som det har kunnat under utvinningen av de första 50% av resursen. Eftersom trycket försvinner måste man pumpa in mer och mer vatten för att få ut oljan och detta gör utvinningen bara dyrare och dyrare. Det sista ca 30% av oljan i en källa är omöjliga att ta ut. Det här punkten mellan billig ökande produktion (de första 50% oljan) och dyr minskande produktion (det återstående oljan) kallas för PEAK OIL. Den ekonomiska paradoxen kring fenomenet är stigande efterfråga på olja och minskande tillgångar med ökande pris. Eftersom vi pratar om den grundläggande energin som samhället behöver för att få vara igång är konsekvenserna av PEAK OIL katastrofala. Detta innebär inte bara att ekonomiskt tillväxt är omöjlig, detta innäbär också att vi måste dra ner på det materiella livskvalitén. För de som inte vet, är bygger vårt samhälle på ekonomisk tillväxt. Utan tillväxt - ingen välfärd, inga pensioner, ingen ny bygge och så vidare. Mirakulösa lösningar finns inte.

Just nu är är det bränslebrist i Ryssland eftersom det finns andra att betala mer än ryssarna för deras resurser (senaste nyheterna från Moscow Times). Oljan kostar kring 93$ fat och priset stiger inte varje dag, för med varje ökning slås det ur en massa fattiga konsumenter och efterfrågan minskar lite år gången. Ja enklare ä ndet ver jag inte hur jag skall säga det.

Läs den här artikeln av Collin Campbell. Den är inte alls lång:
http://dieoff.org/page140.htm

Ang. fackgranskning av min artikel - har ingenting emot, men då måste det göras av en sakkunnig människa.

MVH


Imponerande språkbehärskning - jämfört med somliga vaccinerade patienter på Avdelningen här... och de har ibland mage också att hävda att det "spelar ingen roll hur man skriver"

Kan du specificera vad du menar med Peak oil... jag tror inte alls på det där du säger med "eget tryck" och 50%. Ryssarna kan också ta upp utöver 70%. Jag tror inte på det du lanserar här - det är väl bara en återspegling av hur de fabriceraroch konspirerar. Peak oil är under alla förhållanden en fabricerad och "tom fras".

Återkommer.

Posted on: 2007/11/15 13:25
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#6


See User information
Jag såg till min stora besvikelse att även du min Brutus hade klippt itu ord, "OPEC producenterna". Jag får be att du återsänder stjärnan...

Återkommer...

Posted on: 2007/11/15 13:37
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#7


See User information
...tillbaka.


[...]
The oil and gas market as currently construed and managed is a manipulated and propagandized marketplace that has enriched the oil companies beyond the wildest dreams of Croesus while the rest of the nation absorbs the ancillary costs and is left to deal with their impact on our society. It is time we realized what is scarce is not oil but honesty and transparency.
[...]


Hela:
Peak Oil is Snake Oil!
http://www.huffingtonpost.com/raymond ... is-snake-oil_b_53546.html

QSL

Posted on: 2007/11/15 13:42
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#8


See User information
Från ett mail jag fick för fyra minuter sedan:


The Second-Largest Oil Field Discovered In the Past 20 Years
By Matt Badiali

Last Tuesday, the entire the oil industry focused its attention in one direction... Brazil.

That day, the CEO of Brazilian oil giant Petrobras had every right to smile as he described an event that created $53 billion in market value in a single day... His company had found the second-largest oil field discovered in the past 20 years. Its name is Tupi.

The Tupi field holds between 5 billion and 8 billion barrels of light, sweet crude oil. That's a little less than the entire reserves of Norway. It increases Brazil's reserves by 50% to 14.4 billion barrels.

That estimate will grow. Petrobras' best estimate is that Tupi's trend runs 500 miles from north to south and 125 miles from east to west. That's 62,500 square miles. But there's a catch... Tupi is underwater. You need highly specialized equipment to map, find, and extract the oil.

A thick salt layer hid Tupi from previous exploration. Salt layers play havoc with the seismic surveys oil companies use to map out prospective fields. Only recently have seismic companies refined their surveys to "see" through the salt.

One new technique is wide azimuth (WAZ) seismic. It involves multiple ships spread over large areas moving together in a carefully choreographed dance. The surveys are so large that a recent WAZ group was able to survey an area the size of Manhattan every six hours.

Posted on: 2007/11/15 13:47
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#9


See User information
peak oil är en blåsning. Vi behöver inte ens oljan även om den skulle vara på väg att ta slut, vilket inte är sant. Dom vill bara ha mer betalt. Och om alla "vet" att den är slut, då "tror" dom på att priserna tredubblas, och att detta är "normalt"

Posted on: 2007/11/15 14:30
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#10


See User information
Väldigt intressant artikel.

Eftersom jag arbetat för ett utav världensstörsta oljebolag inom E&P så kan jag säga att de sista 6 åren har man gått från 2km sondering till 100m satelit sondering.

Detta i sin tur ställer ernorma krav på IT infrastrukturen i och med ett mycket större antal bilder skickas ner.

Varje bild är 32GB per 100m, förr så var bilderna runt ca: 2GB per 2KM.

Vad säger detta oss? Jo att man har gått från att söka olja med hjälp av satelit från 2km till 100m precision, vilket betyder att man letar hårdare efter mindre oljekällor. Man tränger också djupare ner i marken


Vet ni hur mycket IT strukturen bakom detta kostar? Kan avslöja att det är miljarder, och anställer runt 3000 människor på ett utav europas största oljebolag.


intressant artikel om detta med bilder:

http://www.hpcwire.com/hpc/948371.html


Slutsatsen är att trådskaparen har rätt, och det finns inga alternativ från yttre rymden.

Puss och Kram
Hanko

Posted on: 2007/11/15 14:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#11
Den här postar jag på min blogg.

Utredning behövs i denna röran. Låt oss skilja på sann och falsk miljörörelse.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#12


See User information
Quote:

wikhall skrev:
Den här postar jag på min blogg.

Utredning behövs i denna röran. Låt oss skilja på sann och falsk miljörörelse.


PeakOil har inget med miljörörelsen att göra.

Det handlar i grunden om tillgång och efterfrågan kontra värdet av energin.

en barrel olja för 80$ innehåller energi till ett värde av ungefär 250$

Posted on: 2007/11/15 16:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#13


See User information
Hold your horses... varför skrevs artikeln med de två raderna först?

Varför inte börja med det som kommer senare i texten och sedan ödmjukt skriva om att det hävdas vissa saker angående Peak oil... bara att de kör med ett sådant begrepp får en en att bli misstänksam - som annan programmering >>> Global Warming... rädda rädda - vakna VAKNA


Posted on: 2007/11/15 17:52
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#14


See User information
Quote:

Hanko skrev:

en barrel olja för 80$ innehåller energi till ett värde av ungefär 250$


ojojoj hur gick det nu?

Bevisligen innehåller ett fat olja för 80$ olja för 80$, och ger den energi som fatet innehåller. Hur kan det innehållla energi för 250$, om priset då stiger kommer om priset går upp till 250$, kommer energiinnehållet vara fiktivt ca 750$ i fatet för 250$ hur ligger det ihop menar du?

Tvärtom är det oljan som styr priset på all annan energi, om priset på aolja sitger, stiger elpriserna ochså, även om det är tillverkat med vattenkraft.

Posted on: 2007/11/15 18:35
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#15
Micro och Void borde inte även denna tråd hamna i papperskorgen? Då den har stora bokstäver i rubriken.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#16


See User information
Det var någon som jorde lite lätt matte och kom på att den nya källan i Bracilien har olja som skulle räcka i ca 100 dagar om hela värden tog sin olja från bara den.

woops! den va visst inte så jätte stor längre, hehe...

Men om det är helt sannt att jorden producerar olja helatiden, så måste ju den productionen öka hela tiden i samma tackt som vi förbrukar oljan om det skulle vara helt hållbart.
Men räknar man vidare på det så skulle det ju bli så att om några hundra eller tusen år så MÅSTE jorden producera sin egen volym i olja för att vi ska få vad vi behöver, och det kan ju vem som hellst se är omöjligt.
Men att jorden hela tiden klämmerut lite ny olja, men i ganska små volymer, vore ju inte alls omöjligt.

Men jag tycker annars ganska mycket av artiklen är vettigt.

Detta låter ju tillockmed väldigt troligt.
N#1 - att den stora makten som styr oss (bankerna) utlöser en global finansdepression (som på 1930 talet) och behåller makten över individen genom att göra majoriteten till ränteslavar.

Förövrigt så finns fri energi och den har funnits i många år, men frågan är om mäniskan är mogen att använda den?
Jag tror inte det, men av två onda ting tror jag fri energi är det bästa i längden när folk lärt sig att respektera det.

Här beskrivs var energi som skulle kunna användas produceras, och den skulle vara gratis. http://blog.hasslberger.com/2007/11/m ... escribes_magnetoelec.html

Posted on: 2007/11/15 20:01
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#17


See User information
"The United States Could become
‘The New Middle East'"

- U.S. Energy Department Survey

If you want to get in on the American oil shale boom, here's what you need to know...

Of the 2 trillion barrels of proven oil in the Green River Formation — between 800 billion and 1.2 trillion barrels are recoverable.

That's the amount of oil we can actually get out and use.

Extracting this much domestic oil is very attractive to the government, especially in today's politically unstable global environment.

It's estimated that tapping U.S. oil shale would decrease domestic oil prices by as much as five percent a year.

That may not sound like much, but consider that a 5% drop in oil prices would save Americans $15 - $20 BILLION a year at the gas pumps.

That's why on August 8, 2005, President Bush signed into law The Energy Policy Act of 2005.

This historic legislation officially opens up the Green River Formation to a handful of drilling companies.

Already, the government has awarded three companies 160 acres of land apiece, to test their oil shale drilling methods for commercial production.

According to the Bureau of Land Management (the department responsible for allocating the land):

"The initial term of the leases is 10 years with the option of extending the leases up to five years with proof of diligent pursuit of commercial production levels. The leases also contain a preferential right to convert the acreage plus adjacent acreage up to 4,960 acres to a 20-year commercial lease once commercial production levels have been achieved and all requirements have been met."

In other words, any company showing they can get the oil out cheaply and safely, could get a 20-year commercial lease on the 2 trillion barrel oil field.

From the three companies chosen, I think only one company's drilling technology will meet the government's strict shale development standards – and go on to develop oil shale on a commercial level.

This company would be responsible for launching America's first commercial oil shale operation and production "...Leading the way to more than two trillion barrels of oil shale deposits in the Green River Formation," writes the U.S. Federal News Service.

I'll not only tell you who I think this company will be... I've found several more ways you can make money from this situation.

How much can you expect to make?

You might be stunned when you see the numbers...

Posted on: 2007/11/15 20:17
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#18


See User information
Finns det fri energi - på vilket sätt är den fri?

Posted on: 2007/11/15 20:19
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#19


See User information
Den kostar inget att framställa, man får ut mer ur en maskin än man matar in. En evighetsmaskin.

Posted on: 2007/11/16 0:38
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#20


See User information
Quote:

Mini skrev:
Den kostar inget att framställa, man får ut mer ur en maskin än man matar in. En evighetsmaskin.


hehe... du är rolig ibland.

Så berätta för mig vem som framställer den kostnadsfritt.

Tack.

Posted on: 2007/11/16 0:49
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#21


See User information
Quote:

Steffo skrev:
Quote:

Hanko skrev:

en barrel olja för 80$ innehåller energi till ett värde av ungefär 250$


ojojoj hur gick det nu?

Bevisligen innehåller ett fat olja för 80$ olja för 80$, och ger den energi som fatet innehåller. Hur kan det innehållla energi för 250$, om priset då stiger kommer om priset går upp till 250$, kommer energiinnehållet vara fiktivt ca 750$ i fatet för 250$ hur ligger det ihop menar du?

Tvärtom är det oljan som styr priset på all annan energi, om priset på aolja sitger, stiger elpriserna ochså, även om det är tillverkat med vattenkraft.


Om du tänker längre än din krokiga jävla näsa räcker så fattar du väl att en tunna olja innehåller energi som skulle ha kostat 180-250$ att framställa på annan väg (kol,solpaneler, kärnkraft osv..)

Alltså är olja även vid 150$ per tunna billigt jämfört med
alternativen.

Jag blir så jävla sur på undermänniskor som sitter i nån jävla källare och röker hasch hela dagarna och sen inte fattar ett skit av vad man skriver.

Posted on: 2007/11/16 0:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#22


See User information
Peak oil är ytterligare en bluff av och med oljebolagen själva, läs Armed Madhouse av Greg Palast..

www.gregpalast.com

The Myth Of Peak Oil
http://www.prisonplanet.com/archives/peak_oil/index.htm

Analyser av Nick Begich och Alex Jones..
http://www.prisonplanet.com/articles/ ... 005/120405peakoilscam.htm

Studera lite dokument här:
http://www.consumerwatchdog.org/energy/fs/

Likadant med koldioxidbluffen, planen för den skrevs i en bok med namnet The First Global Revolution, skriven av Club Of Rome medlemmar på 90-talet..

Lite info om the-green-agenda, Agenda21, hållbar utveckling osv..
http://green-agenda.com/globalrevolution.html

Posted on: 2007/11/16 1:02
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#23


See User information

Posted on: 2007/11/16 1:05
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PEAK OIL AND THE MASTERPLAN
#24


See User information
Hanko, du behöver inte skriva såna där ökennamn, OK!

Posted on: 2007/11/16 1:06
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 4 5 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
31 user(s) are online (31 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 31

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS