vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3)

Re: Föredragsserie med Michael Tsarion - Anarchos

See User information
Djävulens namn i Bibeln är satan. jag har redan gett källa på det och orkar inte ta fram något mer, vill man lära sig något så får man studera.

Posted on: 2010/3/15 17:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Ja men precis. Det är ju det jag menar... Att "djävulen" används för att beskriva en egenskap. Att han heter Satan har jag aldrig motsagt mig. Men han kallas också för draken. Dock är draken inte heller ett egennamn, men det används för att beskriva just Satan, men djävulen används för att beskriva onda egenskaper hos allt och alla.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det stämmer att djävulen har många namn, han blir kallad ca 21 olika namn i Bibeln. Men det är Satan som är hans riktiga namn, Jesus vittna om hur han såg lucifer falla efter han hade gått emot gud, Luke 10:18: "I saw Satan fall like lightning from heaven"

Posted on: 2010/3/15 17:46

Anonym
Fast jag har aldrig opponerat mig mot Satan som namn.
Däremot ställer jag mig fortfarande väldigt frågande till om djävulen är ett namn som beskriver Satan, eller om det är ett ord som beskriver onda egenskaper som iofs återfinns hos Satan.

Just att djävulen inte skrivs med versal emottalar ju också att det skulle vara ett namn.
Är du med?

Dock trodde jag förut att "djävulen" inte ens förekom i Bibeln, utan var efterfabricerat, men där rättade du mig. Nu har dock den här nya frågan väckts.
Kan du peka på någonstans i Bibeln där "djävulen" står med versal? Förutom i början av en mening såklart...

Fan... Förr i Google gjorde sökmotorn skillnad på hur man använde versaler och gemener, dock inte längre, vilket gör sökandet så mycket svårare.

See User information
Quote:

computerror skrev:
Fast jag har aldrig opponerat mig mot Satan som namn.
Däremot ställer jag mig fortfarande väldigt frågande till om djävulen är ett namn som beskriver Satan, eller om det är ett ord som beskriver onda egenskaper som iofs återfinns hos Satan.

Just att djävulen inte skrivs med versal emottalar ju också att det skulle vara ett namn.
Är du med?

Dock trodde jag förut att "djävulen" inte ens förekom i Bibeln, utan var efterfabricerat, men där rättade du mig. Nu har dock den här nya frågan väckts.
Kan du peka på någonstans i Bibeln där "djävulen" står med versal? Förutom i början av en mening såklart...

Fan... Förr i Google gjorde sökmotorn skillnad på hur man använde versaler och gemener, dock inte längre, vilket gör sökandet så mycket svårare.

Man kan ju förminska det där, med att bara ge det små bokstäver, ingen upphöjelse eller bekräftelse/erkännade av det.

Posted on: 2010/3/15 18:08

Anonym
Quote:

smilia skrev:
Man kan ju förminska det där, med att bara ge det små bokstäver, ingen upphöjelse eller bekräftelse/erkännade av det.
Men "Satan", "Lucifer", "Belsebul" osv osv stavas ju med versaler.

Jag tycker det verkar som om "djävulen" är en term för att beskriva den ondska som finns i Satan, men även hos andra. Som när Jesus mötte djävulen, syftades på att han mötte en person som var förledd av Satans ondska.
"djävulen" kan alltså tillskrivas de som är onda, men det är inget egennamn.

Detta visas ju också i vardagligt tal där man kan säga "Din djävul". Med detta menar man ju just att personen gjort något av ondo, inte att det är Satan själv.

Vatikanen sysslade ju med förr att räkna ut hur många djävlar det fanns i världen.
Man kanske fortfarande roar sig med detta?

Jag är övertygad om att "djävul" enbart tillskrivs de som tagit efter Satans väg.

Det finns tydligen 21 referenser till "djävulen" i det nya testamentet och ingen i det gamla.
Jag ska försöka kolla upp dessa om jag hittar en lista på dem och se om det en enda gång står "Djävulen", dvs med versal. Om det inte är i början på en mening så klart.

See User information
Jag har aldrig läst någon text som kallar någon annan för djävulen, det är alltid Satan som det pratas om när djävulen nämns. har du själv läst nån text från bibeln som kallar någon annan än Satan för djävulen? om du inte har gjort det så förstår jag inte varför du tror som du gör.

Posted on: 2010/3/15 18:53

Anonym
Jag tror inte du förstår vad jag menar.
Jag säger ju just det att "Satan" är ett egennamn, men vad jag tror om "djävulen" är att det är ett beskrivande av den ondska som representerar Satan och inte är ett annat namn för Satan.

See User information
Du kanske har rätt, du kan få reda på det om du mailar hemsidorna i slutet av mitt inlägg under källor.

Posted on: 2010/3/15 19:05

Anonym
Ok. Får göra det...
Annars hintar ju den Svenska sajten jag länkade till att det faktist förbehåller sig så...
http://www.bibeln.se/las/uppslagsdel/d/dj%C3%A4vulen

Skrivet med versaler i den texten är "den Onde", "Satan", "Beelsebul", "Beliar" och "Lucifer" dvs, detta är egennamn och tillskriver Satan.

"djävulen" gör det inte, det är därför jag reagerar på detta och finner detta intressant. Men du tycker inte det är av intresse?

See User information
Quote:
"djävulen" gör det inte

Men jag gav dig texter där dom kallar satan för djävulen, gå tillbaka och läs mitt långa inlägg igen.

Posted on: 2010/3/15 19:39

Anonym
Quote:

TreeOfLiberty skrev:
Men jag gav dig texter där dom kallar satan för djävulen, gå tillbaka och läs mitt långa inlägg igen.
Jag har bara hunnit kolla några referenser mot min Bibel.
Jag ska kolla alla senare, men som jag sett hittills står det inte djävulen med en versal, dvs inte ett egennamn. Satan dock står med versal och är ett egennamn.

Därför tror jag att djävulen är ett namn på ondskan i sig och inte på den Onde (Som också skrivs med versal)

Dock har jag bara Bibel 2000 och jag ställer mig frågande till en del skriftliga felaktigheter jag hittat hitintills... Som jag nämnde tidigare fann jag i samma vers ordet "och" följa ett komma och så skriver man väldigt sällan. I denna vers stod det två gånger på bara tre rader.
Mycket besynnerligt.

Bibel 2000 är ju trots allt en officiell översättning. Inte något blaj.

See User information
Quote:

computerror skrev:
Quote:

TreeOfLiberty skrev:
Jag har bara hunnit kolla några referenser mot min Bibel.
Jag ska kolla alla senare, men som jag sett hittills står det inte djävulen med en versal, dvs inte ett egennamn. Satan dock står med versal och är ett egennamn.

Därför tror jag att djävulen är ett namn på ondskan i sig och inte på den Onde (Som också skrivs med versal)

Dock har jag bara Bibel 2000 och jag ställer mig frågande till en del skriftliga felaktigheter jag hittat hitintills... Som jag nämnde tidigare fann jag i samma vers ordet "och" följa ett komma och så skriver man väldigt sällan. I denna vers stod det två gånger på bara tre rader.
Mycket besynnerligt.

Bibel 2000 är ju trots allt en officiell översättning. Inte något blaj.

"Bibel 2000 är ju trots allt en officiell översättning. Inte något blaj"

hmmm... är den inte det?

Vofare och ickekristna i en bibelkommission...

Posted on: 2010/3/15 19:55

Anonym
Quote:

smilia skrev:

hmmm... är den inte det?

Är inte VoF:are i synnerhet väldigt noggranna med att följa skrivregler? Någonting du och jag har gemensamt med dom

Varje gång jag skriver ordet "och" i anslutning till ett kommatecken börjar varningsklockor att ringa och jag tar mig en funderare på om det är befogat. Oftast är det inte det.

Undrar hur det står i gamla Bibeln? Har du ingen på hyllan?
Det gäller alltså Joh 8:44.

EDIT: Även i översättningen från 1917 står det tydligen:
"I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader."

WTF är detta???

See User information
"In mainstream Christianity the Devil is known as Satan and sometimes as Lucifer"
http://en.wikipedia.org/wiki/Devil

Djävulen är ingen annan än Satan, då bibeln inte kallar någon annan eller något annat för djävulen. Det är inte bara kristnas tro, det finns andra religioner som tror likadant, och det är dessa demoner som visa globalister dyrkar.

"O the wisdom of God, his mercy and grace! For behold, if the flesh should rise no more our spirits must become subject to that angel who fell from before the presence of the Eternal God, and became the devil, to rise no more.

"And there was war in heaven: Michael and his angels fought against the dragon; and the dragon fought and his angels,
And prevailed not; neither was their place found any more in heaven. And the great dragon was cast out, that old serpent, called the Devil, and Satan, which deceiveth the whole world: he was cast out into the earth, and his angels were cast out with him"

Om du har några vidare frågor så tycker jag att du ska maila dom jag sa innan.

Posted on: 2010/3/15 20:04

Edited by TreeOfLiberty on 2010/3/15 20:32:40

See User information
Quote:

computerror skrev:
Quote:

smilia skrev:

hmmm... är den inte det?

Är inte VoF:are i synnerhet väldigt noggranna med att följa skrivregler? Någonting du och jag har gemensamt med dom

Varje gång jag skriver ordet "och" i anslutning till ett kommatecken börjar varningsklockor att ringa och jag tar mig en funderare på om det är befogat. Oftast är det inte det.

Undrar hur det står i gamla Bibeln? Har du ingen på hyllan?
Det gäller alltså Joh 8:44.

EDIT: Även i översättningen från 1917 står det tydligen:
"I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader."

WTF är detta???

Detta tar aldrig slut, man kan ta fram hur mycket som helst från bibeln, eller hur de som var "kristna" innan bibeln fanns såg på det med djävulen. Kända skribenter som är insatta kan ha olika synsätt och tala mot varandra. Detta har så många bottnar.

Förr sa man att djävulen har skapat denna världen.
Men egentligen är det Gud som har gjort det, om inte hu-man skulle blivit dåliga, utvecklat sitt ego, det djävulska så skulle vi inte haft samsara, det hade inte skapats, utan denna plats är då skapad för att djävulen finns >>> i oss.

satan the devil står det i bibeln.

Allt är perfekt, så var även Lucifer - men det är Devolution/Devilution

och Lucifer blev dålig... och fick sedan heta Satan.

"Utåt" kan man kalla det för en demon, eller ängel. Samtidigt så är det vårt eget vi bär på, ego.

evil är devil utan ett e...

han är också live <<< ... >>>evil

Posted on: 2010/3/15 20:16

« 1 2 (3)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper