vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3) 4 5 »

Re: månlandningen..

See User information
Quote:

emil322 skrev:
zpz, läste du det jag länkade om bälted i den andra tråden?
väldigt bra och konkret fakta.

Men varför skulle det vara sjukt mycket radioaktivitet utanför det? pga solen eller?

Det är röntgenstrålning vi pratar om.....

Posted on: 2007/11/14 18:53
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
ja, asså jag har ingen aning. Vad kommer denna röntgenstrålning ifrån?

Så det är altså inte själva bältet som är problemet, utan när man kommer utanför det?

Posted on: 2007/11/14 18:57
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

zpz2 skrev:
Quote:

Steffo skrev:

sändningarna kom naturligtvis från kapseln som stannade i bana runt jorden.

Det hade upptäckts eftersom att många triangulerade fram avståndet till kapseln.

Har du fakta om någon som gjorde det då?

Posted on: 2007/11/14 18:57
Särskrivning borde bötfällas

Det är aldrig för sent att ge upp - förrän det är för sent...

Anonym
Quote:

emil322 skrev:
Så då verkar det som det "omtalade" beviset för att armstrong inte gick på månen pga att lunar launchen var filmad konstigt inte finns? eller är jag bara korkad?

Personligen är jag övertygad av att vi har och har haft teknik att ta oss ut i rymden mycket länge.

Jag dom gammla "primitiva" civilisationerna hade mycket mer kontakt med "rymden" än vad som sägs.

Jag tror dessutom att vi har fruktansvärt mycket alien tecnology, och därför kan ta oss ut i rymden utan problem.

Enligt personer som phill schneider är det ju ett hemligt krig på g.

Jag tillhör en av dom, som (om än med en nypa sallt) lyssnar på vad han säger (sa).

Men, jag finner det galet att påstå att vi inte kan/har varit på månen och sammtidigt tro på att vi är i masskopi med aliens osv, men det kanske ingen annan tror :P

Jag tror inte att människan någonsin har varit i rymden... Fuglesang befann sig aldrig i rymden exempelvis... Han var i atmosfären... Tidningarna fick det iofs att låta som att det var rymdpromenader som det var frågan om, men nej nej, det stämmer inte... Personligen tror jag att det har mycket med det farliga strålningen att göra att man håller sig på behörigt avstånd...

Atmosfären:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosf%C3%A4r

"Atmosfären skyddar livet på jorden genom att absorbera skadlig ultraviolett strålning från solen...

Atmosfären har inget abrupt slut utan försvinner gradvis och övergår i tomma rymden. Inom rymdfarten definieras rymden som 100 km ovanför havsnivå, den så kallade Karmanlinjen."

Om jag inte minns fel så var Fuglesang ca 40 km från havsnivån

Trots dessa olika lager av atmosfär så får människan i många fall hudcancer som orsakas av stark strålning... Det säger mig att man inte kan färdas ut i rymden.

Nä, jag tror bestämt att månlandningen bara var en bluff...

See User information
Jag vet alvarligt talat inte vad jag tror, men jag tror vi har varit i rymmden, iaf meyer :D

Posted on: 2007/11/14 19:18
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Quote:

DrKlot skrev:
Quote:

zpz2 skrev:
Quote:

Steffo skrev:

sändningarna kom naturligtvis från kapseln som stannade i bana runt jorden.

Det hade upptäckts eftersom att många triangulerade fram avståndet till kapseln.

Har du fakta om någon som gjorde det då?

man kan ju reläa sändningarna till en tom kapsel i bana runt månen?

Posted on: 2007/11/14 19:39
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”

See User information
Quote:

Jumalauta skrev:
"Atmosfären skyddar livet på jorden genom att absorbera skadlig ultraviolett strålning från solen...

Atmosfären har inget abrupt slut utan försvinner gradvis och övergår i tomma rymden. Inom rymdfarten definieras rymden som 100 km ovanför havsnivå, den så kallade Karmanlinjen."

Trots dessa olika lager av atmosfär så får människan i många fall hudcancer som orsakas av stark strålning... Det säger mig att man inte kan färdas ut i rymden.

Ultraviolett strålning är inget problem att skydda sig mot i rymden, det är bara att ha kläder på sig, ögonen skyddas lätt med uv-filter.
Det som är ett lite svårare att ta bort är partikelstrålning, men det var inga livshotande doser astronauterna utsattes för under månfärden, då de skyddade sig så gott det gick, och inte var borta så väldigt lång tid.
http://lsda.jsc.nasa.gov/books/apollo/S2ch3.htm

ISS som Fuglesang besökte är på ca 360 km.

Posted on: 2007/11/14 20:20

See User information
Quote:

zpz2 skrev:
Quote:

Jumalauta skrev:

Ultraviolett strålning är inget problem att skydda sig mot i rymden, det är bara att ha kläder på sig, ögonen skyddas lätt med uv-filter.
Det som är ett lite svårare att ta bort är partikelstrålning, men det var inga livshotande doser astronauterna utsattes för under månfärden, då de skyddade sig så gott det gick, och inte var borta så väldigt lång tid.

vill bara rätta lite, det vi skall tala om är självklart radioaktiv strålning, inte uv ljus.

Intressant ochså med namnet på rymdstationen ISS om man leker lite med bokstäverna kan man bilda ISIS, samma med dollarteckent som ochså blir $ isis om man läse fram och tillbaka.

Den ryska varianten MIR betyder pyramid på egyptiska.

Posted on: 2007/11/14 20:40
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”

See User information
Quote:

Steffo skrev:
Quote:

zpz2 skrev:
[quote]
Jumalauta skrev:

vill bara rätta lite, det vi skall tala om är självklart radioaktiv strålning, inte uv ljus.

Intressant ochså med namnet på rymdstationen ISS om man leker lite med bokstäverna kan man bilda ISIS, samma med dollarteckent som ochså blir $ isis om man läse fram och tillbaka.

Den ryska varianten MIR betyder pyramid på egyptiska.[/quot

Å rymdskytteln som havererade hette 116...vänd uppåner på det talet så..får vi 911 eller?

Posted on: 2007/11/14 20:50
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Quote:

gaston skrev:
Å rymdskytteln som havererade hette 116...vänd uppåner på det talet så..får vi 911 eller?

Nej, STS-116 var numret på Fuglesangs resa.

Columbia havererade som STS-107 och Challenger som STS-51-L.

Posted on: 2007/11/14 21:02

See User information
Quote:

zpz2 skrev:
Quote:

gaston skrev:

men ombord fanns en zionist från israel som hade satt ut en spion/vapen sattelit i rymden. Så kraschen var ju inte förgäves i alla fall. det finns dom som beskyller frankrike för att ha ordnat med haveriet, som hämd för ett mordförsök med en concorde, som ledde till det att concorde togs ur trafik, columbias skada, hade samma karakteristik som concorden hade.

Posted on: 2007/11/14 21:06

See User information
Quote:

Steffo skrev:
Quote:

zpz2 skrev:
Quote:

gaston skrev:

men ombord fanns en zionist från israel som hade satt ut en spion/vapen sattelit i rymden. Så kraschen var ju inte förgäves i alla fall. det finns dom som beskyller frankrike för att ha ordnat med haveriet, som hämd för ett mordförsök med en concorde, som ledde till det att concorde togs ur trafik, columbias skada, hade samma karakteristik som concorden hade.

Haha, Columbiahaveriet orsakades av att en bit isoleringsskum lossnade vid uppskjutningen och olyckligtvis träffade den mest känsliga delen av färjans värmesköld, vingens framkant.
Frankrike ordnade med det... ja haha, det måste man va rätt galen för att påstå.

Concordeolyckan orsakades av en däcksexplosion pga att planet körde på en metallbit från ett plan som startat tidigare, däcket träffade bränsletanken som gick sönder. Också väldigt lätt att fixa.

Posted on: 2007/11/14 21:13

See User information
Quote:

Steffo skrev:sändningarna kom naturligtvis från kapseln som stannade i bana runt jorden.

Tyvärr håller det inte. Det är bara att triangulera signalen så får du fram avståndet till radiokällan, detta kan amatörradio entusiaster göra själva.

Posted on: 2007/11/15 7:18

See User information
Quote:

Steffo skrev:man kan ju reläa sändningarna till en tom kapsel i bana runt månen?

Hur gjorde man det rent tekniskt 1968?

Posted on: 2007/11/16 16:36

See User information
Quote:

Lizzard-Bling skrev:
Quote:

Steffo skrev:man kan ju reläa sändningarna till en tom kapsel i bana runt månen?

Hur gjorde man det rent tekniskt 1968?

man kan ju reläa sändningarna till en tom kapsel i bana runt månen, med radiosändare, till mottagare, som sedan sänder igen. Fattar du nåt om teknik?

Posted on: 2007/11/16 16:42

See User information
Quote:

Lizzard-Bling skrev:
Quote:

Steffo skrev:sändningarna kom naturligtvis från kapseln som stannade i bana runt jorden.

Tyvärr håller det inte. Det är bara att triangulera signalen så får du fram avståndet till radiokällan, detta kan amatörradio entusiaster göra själva.
tyvärr håller det inte, om ingen gjorde det. Du kan ju åka i en tidsmaskin om du "tror" på såna, så kan du ju leta efter en. sen kan du ju triangulera själv, men kanske smartare att kolla i detalj, om dom var där eller inte. Eftersom en tidsmaskin enkelt kan välja plats, lika enkelt som tid. Har du fel, kan du ju stanna på månen, vi har ju ingen nytta av "bunkers" i det här.

Posted on: 2007/11/16 16:44

See User information
Quote:

Steffo skrev:man kan ju reläa sändningarna till en tom kapsel i bana runt månen, med radiosändare, till mottagare, som sedan sänder igen. Fattar du nåt om teknik?

Signalen kommer i alla fall ha ett ursprung som inte ligger på samma avstånd som månen gör.

Posted on: 2007/11/17 8:45

See User information
Quote:

Steffo skrev:tyvärr håller det inte, om ingen gjorde det. Du kan ju åka i en tidsmaskin om du "tror" på såna, så kan du ju leta efter en. sen kan du ju triangulera själv, men kanske smartare att kolla i detalj, om dom var där eller inte. Eftersom en tidsmaskin enkelt kan välja plats, lika enkelt som tid. Har du fel, kan du ju stanna på månen, vi har ju ingen nytta av "bunkers" i det här.

Jag frågade om det tekniska och du svarar med detta!!!

ja det är väl det enda du kan komma med. Men tyvärr säger det mer om dig än om NASA.

Om nu Sovjetunionen triangulerat signalen upptäckt att den inte kom från månen, varför denna tystnad?

Satelliter som snurrar runt vår jord kan ses med blotta ögat.
Du tror inte att någon skulle ha reagerat om man såg apollokapseln snurra runt jorden i stället för månen?
Teleskop var faktiskt uppfunna redan på den tiden.

Posted on: 2007/11/17 8:51

Anonym
... som jag tidigare sagt!

MÅNEN ÄR AV OST!

... tro inget annat!

Anonym
Quote:

kalkonmannen skrev:
... som jag tidigare sagt!

MÅNEN ÄR AV OST!

... tro inget annat!

Oj vad detta forum fylls av konstiga inlägg. Även om det är ironiskt så saknas allt som gör det begripligt.

Har eller har inte Apollo 11 landat på denna måne gjord av påstådd ost?

See User information
Lee Harvey Oswald och Crister Pettersson är de ensammt skyldiga till att ha Gasat i hjäl 100 miljoner Judiska Austronater på månen i en rymdskyttel som senare användes för att sänka Tvillingtornen, WTC utan att CIA och NSA hade nån aaaaning om att de skulle ske!!

Har du inte sett den "seriösa vetenskaps"-dokumentären än på Discovery som bekräftar det??

Posted on: 2007/11/17 22:56

See User information
Quote:

bennybear skrev:
Lee Harvey Oswald och Crister Pettersson är de ensammt skyldiga till att ha Gasat i hjäl 100 miljoner Judiska Austronater på månen i en rymdskyttel som senare användes för att sänka Tvillingtornen, WTC utan att CIA och NSA hade nån aaaaning om att de skulle ske!!

Har du inte sett den "seriösa vetenskaps"-dokumentären än på Discovery som bekräftar det??

När visades den?? har helt klart missat detta jättescoop
och ingen sa det till mej FYYY PÅ ER.

Posted on: 2007/11/18 0:38

See User information
Quote:

Lizzard-Bling skrev:
Quote:

Steffo skrev:tyvärr håller det inte, om ingen gjorde det. Du kan ju åka i en tidsmaskin om du "tror" på såna, så kan du ju leta efter en. sen kan du ju triangulera själv, men kanske smartare att kolla i detalj, om dom var där eller inte. Eftersom en tidsmaskin enkelt kan välja plats, lika enkelt som tid. Har du fel, kan du ju stanna på månen, vi har ju ingen nytta av "bunkers" i det här.

Jag frågade om det tekniska och du svarar med detta!!!

ja det är väl det enda du kan komma med. Men tyvärr säger det mer om dig än om NASA.

Om nu Sovjetunionen triangulerat signalen upptäckt att den inte kom från månen, varför denna tystnad?

Satelliter som snurrar runt vår jord kan ses med blotta ögat.
Du tror inte att någon skulle ha reagerat om man såg apollokapseln snurra runt jorden i stället för månen?
Teleskop var faktiskt uppfunna redan på den tiden.

ja tyvarr har man kort stubin ibland, ber om ursakt for det. Hur kan nan se apollokapseln runt jorden? den syns inte, pa den tiden fanns knappt radar som tackte landerna, jag tror inte ens idag att det finns radarsystem i rymden, men saklart kan jag inte bevisa det.

Soviet och Usa var overens om denna fejkade fight. Soviet sa oppet, att man inte ville skicka folk till manen pga av for hog stralning, observera att hollywood ligger i Usa, och det var med hjalp av dem som man sedan tricksade till det. Ryssland hade aldrig kunnat fejka detta trovardigt, och det kunde ju inte heller Usa som vi alla kan se idag, men ovedersagliga bevis for alla att se.

Ett av de mest genomskinliga lognerna jag last om, ar att det saknas krater under landaren.
For att landaren skall kunna landa, maste man bromsa med raketmotorn, vilket borde blasa bort allt damm, men det var finfint puder som landaren stod i, och man kunde se fotsparen vackert i det som ser ut att vara av samma storlek som partiklarna i florsocker. Det borde ha blivit ett moln som yrt vida omkring i manens lagre tyngdkraft, men icke, man kan tydligt se pa bilderna, att det inte finns minsta lilla florsocker pa landarens fotter, ar det inte sott vad vackert? Jamfor med jraften bakom en fetnotor, och multiplicera me 10 sa fattar du vad jag menar. En raketmotor har fruktansvart tryck, under sig. Blaser allt som finns i narheten at fanders, so to speak.

Posted on: 2007/11/18 15:04

See User information
Quote:

Steffo skrev:
Ett av de mest genomskinliga lognerna jag last om, ar att det saknas krater under landaren.
For att landaren skall kunna landa, maste man bromsa med raketmotorn, vilket borde blasa bort allt damm, men det var finfint puder som landaren stod i, och man kunde se fotsparen vackert i det som ser ut att vara av samma storlek som partiklarna i florsocker. Det borde ha blivit ett moln som yrt vida omkring i manens lagre tyngdkraft, men icke, man kan tydligt se pa bilderna, att det inte finns minsta lilla florsocker pa landarens fotter, ar det inte sott vad vackert? Jamfor med jraften bakom en fetnotor, och multiplicera me 10 sa fattar du vad jag menar. En raketmotor har fruktansvart tryck, under sig. Blaser allt som finns i narheten at fanders, so to speak.

Nyckeln till förståelse här är att utsläpp från en raketmotor och dammpartiklar beter sig helt olika i en atmosfär än i vakuum.
Om du t.ex. blåser på en hög med mjöl som då yr upp, så är det inte (åtminstone inte omedelbart) samma luft som kommer ur din mun som träffar mjölet och yr upp det. Utan luften som du blåser ut puttar på luft längre fram, som i sin tur puttar på luft längre fram osv, som sedan träffar mjölet. Man kan göra en liknelse om man lägger ett antal mynt på rad, och sedan puttar man på det första myntet. Då flyttar sig det sista myntet trots att man inte rört det.

Det är det som ör skillnaden med raketmotorns utsläpp på månen. Istället för att träffa på omgivande luft och putta på den, så kommer utsläppet i månens vakuum att snabbt spridas ut. Eftersom det sprids ut över en stor yta blir det ingen tydlig krater.

Vidare så beter sig damm helt annorlunda på månen där ingen luft och luftmotstånd finns. Det kommer inte att "yra omkring", som det gör på jorden, där luften håller dammet kvar uppe i luften, utan dammet ramlar rakt ner på marken igen i en kastparabel, på samma sätt som om man kastar en tung sten.

"The bad astronomer" har förklarat detta:
Quote:
When someone driving a car pulls into a parking spot, do they do it at 100 kilometers per hour? Of course not. They slow down first, easing off the accelerator. The astronauts did the same thing. Sure, the rocket on the lander was capable of 10,000 pounds of thrust, but they had a throttle. They fired the rocket hard to deorbit and slow enough to land on the Moon, but they didn't need to thrust that hard as they approached the lunar surface; they throttled down to about 3000 pounds of thrust.

Now here comes a little bit of math: the engine nozzle was about 54 inches across (from the Encyclopaedia Astronautica), which means it had an area of 2300 square inches. That in turn means that the thrust generated a pressure of only about 1.5 pounds per square inch! That's not a lot of pressure. Moreover, in a vacuum, the exhaust from a rocket spreads out very rapidly. On Earth, the air in our atmosphere constrains the thrust of a rocket into a narrow column, which is why you get long flames and columns of smoke from the back of a rocket. In a vacuum, no air means the exhaust spreads out even more, lowering the pressure. That's why there's no blast crater! Three thousand pounds of thrust sounds like a lot, but it was so spread out it was actually rather gentle.

[Note added December 6, 2001: Originally in this section I said that the engines also cut off early, before the moment of touchdown, to prevent dust from getting blown around and disturbing the astronauts' view of the surface. This was an incorrect assertion; it was known that dust would blow around before the missions were launched, and steps were taken to make sure the astronauts knew their height above the surface. Anyway, the incorrect section has been removed.]

Quote:
Once again, the weird alien environment of the Moon comes to play. Imagine taking a bag of flour and dumping it onto your kitchen floor (kids: ask your folks first!). Now bend over the pile, take a deep breath, and blow into it as hard as you can. Poof! Flour goes everywhere. Why? Because the momentum of your breath goes into the flour, which makes it move. But note that the flour goes up, and sideways, and aloft into the air. If you blow hard enough, you might see little curlicues of air lifting the flour farther than your breath alone could have, and doing so to dust well outside of where your breath actually blew.

That's the heart of this problem. We are used to air helping us blow things around. The air itself is displaced by your breath, which pushed on more air, and so on. On the Earth, your breath might blow flour that was dozens of centimeters away, even though your actual breath didn't reach that far. On the Moon, there is no air. The only dust that gets blown around by the exhaust of the rocket (which, remember, isn't nearly as strong as the HBs claim) is the dust physically touched by the exhaust, or dust hit by other bits of flying dust. In the end, only the dust directly under or a bit around the rocket was blown out by the exhaust. The rest was left where it was. Ironically, the dust around the landing site was probably a bit thicker than before, since the dust blown out would have piled up there.

http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxapollo.html#crater

Posted on: 2007/11/18 15:39

« 1 2 (3) 4 5 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper